دلایل هوا گرفتن موتور و رادیاتور ماشین چیست ؟

12

چرا رادیاتور ماشین هوا میگیرد ،آموزش هواگیری رادیاتور پژو ۴۰۵ ،علت وجود هوا در رادیاتور ،علت هوا گرفتن رادیاتور ،چگونه رادیاتور ماشین را هواگیری کنیم ،علت سفت شدن شیلنگ رادیاتور ۴۰۵ ،روش صحیح هواگیری پژو پارس ،روش صحیح هواگیری رادیاتور ،هواگیری رادیاتور آب اتومبیل

در چه صورت می توان گفت رادیاتور ماشین، هوا گرفته و علت آن چه می تواند باشد؟

از راحت ترین راه های بررسی هوا گرفتن رادیاتور و سیستم خنک کاری، دست زدن به شیلنگ ها و مجاری آن در هنگام گرم بودن پیشرانه است که وجود هوای تحت فشار در آن به خوبی حس خواهد شد.
هم چنین در زمان سرد بودن آب رادیاتور، با باز کردن درب رادیاتور، صدای خروج هوا شنیده خواهد شد.
هوا گرفتن رادیاتور می تواند علت های مختلفی داشته باشد که رایج ترین آنها نیم سوز شدن و یا سوختن کامل واشر سرسیلندر است و یا با وجود نشتی بسیار کوچک در یک قسمت و خروج آب از آن در حین کارکرد موتور، هوا جایگزین شده و سیستم خنک‌کاری هوا بگیرد. همچنین خرابی درب رادیاتور نیز از دیگر علل شایع در بروز این اتفاق است.

اهمیت هواگیری در موتور اتومبیل

انتقال حرارت در سیستم خنک کننده اغلب اتومبیل های امروزی بوسیله مایعات بر پایه آب انجام میشود. حرارت حاصل از احتراق موتور بوسیله مایع سیستم خنک کننده به رادیاتور منتقل میشود و رادیاتور در تماس با هوا حرارت مایع سیستم خنک کننده یا همان اب و ضد یخ را پایین می آورد. علت استفاده از مایع(آب و ضد یخ) در سیستم خنک کننده خاصیت رسانایی حرارتی و سرعت قابل قبول انتقال آن است. بیشترین حرارت در موتور اتومبیل مربوط به محفظه احتراق است که تقریبا در بالاترین سطح وجود آب قرار دارد، در صورت وجود هوا در سیستم خنک کننده، هوا بدلیل سبک بودن در بالاترین قسمت و در مجاورت محفظه احتراق قرار میگیرد. از آنجایی که هوا مانند آب رسانای خوبی برای انتقال حرارت نیست باعث بالا رفتن سریع دمای سرسیلندر میشود . با چرخش آب داخل موتور و برخورد آن با قسمتهای بسیار داغ پشت محفظه احتراق بخار و هوای بیشتری تولید شده و حرارت موتور را تشدید میکند. ادامه این روند باعث داغ شدن بیش از حد موتور، سوختن واشر سر سیلندر و آسیب جدی به موتور میشود.

چه اتومبیل هایی نیاز به هواگیری دارند؟

واضح و روشن است اتومبیل هایی که دارای هر نوع پیچ یا خروجی هوا برای سیستم خنک کننده میباشند در صورت تخلیه آب به هر دلیلی برای جایگزین کردن مجدد مایع خنک کننده نیاز به هواگیری دارند . هواگیری همیشه به معنی باز کردن پیچ خروجی هوا نیست، در اتومبیل هایی که فاقد پیچ هواگیری هستند باید بعد از اضافه کردن آب به رادیاتور یا مخزن تحت فشار آب مدتی منتظر بمانید تا آب وارد تمام مجاری موتور شود، بعد از روشن کردن موتور نیز باید پس از چند دقیقه سطح آب را مجددا برسی کنید و درب مخزن یا رادیاتور را ببندید . اما در اتومبیل هایی که دارای پیچ هواگیری هستند گذشت زمان و روشن کردن موتور اتومبیل باعث جابجایی آب در موتور و بیرون آمدن هوا نمیشود و باید هواگیری به صورت صحیح انجام شود.

روش صحیح هواگیری موتور

برای هواگیری صحیح موتور اتومبیل باید در ابتدا در حالی که موتور اتومبیل خاموش است تمام پیچ های هواگیری را باز کنید. سپس درب رادیاتور یا مخزن آب را باز کرده و مایع مخصوص یا مخلوط آب و ضد یخ را درون رادیاتور یا مخزن بریزید. اتومبیل در هنگام هواگیری باید در محل صاف و بدون شیب باشد . بعد از مدتی هوای داخل سیستم از پیچ های هواگیری خارج شده و آب از آنها خارج میشود، بعد از اتمام هوا و خروج آب بدون قطع و وصل شدن از هر پیچ هوا آن را ببندید . این کار را در مورد تمام پیچهای هواگیری انجام دهید. اگر از یکی از پیچهای هواگیری آب خارج نشد موتور را روشن کنید تا هوا به کلی خارج شده و آب بدون قطع شدن بیرون بیاید. بعد از بسته شدن تمام پیچ های هواگیری موتور را روشن کنید و سطح آب را درون رادیاتور یا مخزن مجددا برسی کنید. پس از اطمینان از کافی بودن سطح آب در مخزن یا رادیاتور درب آن را ببندید .

دلایل هوا گرفتن سیستم خنک کننده

هوا گرفتن سیستم خنک کننده دلایل متعددی دارد، مهمترین علت هواگرفتن سیستم خنک کننده اتومبیل نشتی در یکی از قسمت های سیستم است، بدین ترتیب که با خروج آب از سیستم هوا جایگزین  آن شده و باعث بروز مشکل در عملکرد آن میشود. فشار آب سیستم خنک کننده در حالت داغ تا حدود زیادی بالا میرود و ممکن است آب از هر روزنه ای به بیرون نشت کند، بعد از روشن شدن فن و پایین آمدن نسبی دمای آب از فشار داخل سیستم کاسته شده و خلأ ایجاد شده باعث ورود هوا از سوپاپ درب مخزن آب می شود. تکرار این عمل باعث ورود مقدار زیادی هوا در سیستم و در نتیجه داغ کردن یا جوش آوردن موتور میشود.

یکی از دلایل مهم هوا گرفتن رادیاتور یا سیستم خنک کننده اتومبیل نشتی واشر سر سیلندر است. در اتومبیل های قدیمی بدلیل پایین بودن نسبت تراکم در سیلندر معمولا سوختن واشر سرسیلندر با نشتی آب در روغن همراه بود که اصطلاحا به این حالت قاطی کردن آب و روغن میگفتند. در اتومبیل های امروزی به دلیل بالا بودن نسبی درصد تراکم و در نتیجه فشار بالای محفظه احتراق در صورت بروز هر گونه اشکال در واشر سرسیلندر قبل از ورود آب به داخل روغن ورود گازهای فشرده شده حاصل احتراق موتور به سیستم خنک کننده باعث هوا گرفتن رادیاتور میشود. خرابی واشر سرسیلندر معمولا به صورت مرحله ای اتفاق می‌افتد، بدین ترتیب که در ابتدا هوای کمی وارد سیستم خنک کننده میشود که با باز کردن هفتگی درب رادیاتور یا مخزن آب خارج میشود. در مرحله بعد مقدار هوا زیاد شده و باعث باد کردن شلنگ های آب و اختلال در سیستم خنک کننده میشود.

تشخیص علت هوا گرفتن رادیاتور

بطور کلی می‌توان گفت هوا گرفتن رادیاتور یا سیستم خنک کننده در صورت باد کردن شلنگ های آب معمولا بخاطر اشکال در واشر سرسیلندر است. برای اطمینان از این موضوع میتوان درب رادیاتور یا مخزن آب را در حالت صبحگاهی یا سرد بودن کامل موتور باز کرد. در صورت خروج هوا از سیستم در حالت سرد میتوان از سوختن واشر سرسیلندر اطمینان حاصل کرد. در مراحل شدیدتر سوختن واشر سرسیلندر باعث بد کار کردن (تک کار کردن ) موتور در ابتدای روشن شدن میشود.

هوا گرفتن سیستم خنک کننده بدون باد کردن شلنگ ها معمولا به خاطر نشتی در یکی از اتصالات سیستم است. در بعضی اوقات خرابی درب مخزن آب نیز باعث خروج آب در هنگام داغ شدن و هوا گرفتن رادیاتور میشود. ممکن است نشتی آب در شرایط خاص مانند لحظات قبل از روشن شدن فن رادیاتور یا باز شدن ترموستات اتفاق بیفتد. در چنین شرایطی میتوان با روشن گذاشتن موتور اتومبیل تا زمان داغ شدن کامل موتور و روشن شدن فن با برسی نقاط مختلف اتصالات و قطعات سیستم خنک کننده محل نشتی را پیدا کرد.

هواگرفتن بدلیل باز کردن درب مخزن آب یا رادیاتور

در بین بسیاری از رانندگان مشهور است که باز کردن درب رادیاتور یا مخزن آب در حالت گرم باعث هوا گرفتن سیستم خنک کننده میشود. هوا گرفتن بعد از باز کردن درب رادیاتور یا مخزن آب هنگامی اتفاق می افتد که بعد از باز کردن درب مقداری آب از سیستم خارج شود. در این حالت بعد از خروج آب، باقی مانده آن پایین رفته و مقدار زیادی هوا وارد سیستم خنک کننده میشود که برای خروج آن باید رادیاتور یا مخزن را پر از آب کرده و هواگیری بصورت صحیح انجام شود .

گاهی نیز منظور از هوا گرفتن سیستم، خروج فشار هوای داخل سیستم در حالت گرم است. سیستم خنک کننده اغلب اتومبیل های امروزی تحت فشار است. فشار داخل سیستم خنک کننده باعث بالا رفتن نقطه جوش آب میشود. در صورت باز کردن درب رادیاتور یا مخزن آب در حالت گرم با خروج هوا فشار از بین رفته و در صورت رسیدن دمای آب موتور به صد درجه موتور جوش آورده و آسیب می‌بیند. در بسیاری از اتومبیل ها رسیدن دمای آب به صد درجه دور از انتظار نیست، از این رو باید همیشه سیستم خنک کننده تحت فشار باشد. بنابر این چنانچه به هر دلیلی درب رادیاتور یا مخزن آب در حالت گرم باز شود، حتی در صورت عدم خروج آب از سیستم، لازم است قبل از بستن درب، دمای آب بوسیله ریختن آب روی رادیاتور و یا گذر زمان به نصف درجه نرمال برسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
12 نظرات
  1. علی می گوید

    سلام ماشین منم۴۰۵ شلنگش بادمیکنه هواگیری میکنم ولی بازهم شلنگ بادمیکنه وقتی دما بالامیره ازدررادیات ازقسمت سوپاپ آبومیزنه بیرون ممنون میشم علتوبگین

    1. کارستان می گوید

      سلام
      احتمالا واشرسرسیلندر سوخته باشد به مکانیک نشان دهید .

  2. امین می گوید

    سلام‌یه‌وانت‌پیکان‌دارم‌تعمیراساسی‌کردم‌سرسیلندر‌هم‌نوانداختنم‌جنت‌پرباد‌میشه‌هرجامیبرم‌نمیدونن‌دیگه‌خسته‌شده‌تورخدا‌به‌راه‌حل‌بهم‌بگین

    1. کارستان می گوید

      سلام
      احتمالا واشر درست جا ننداختن یا از جایی نشتی کمپرس دارید.

  3. حامد می گوید

    سلام وقت بخیر تازگی سرسیلندر نو واشر و تجهیرات انداختم دمای آب میزون اما شلنگ باد داره توجاده هواگیری کردم کمی بعد باز نگا کردم دوباره هوا داشت امروز ۳ بار هواگیری کردم علت چیه؟نشتی هم نداره حتی یه قطره

    1. مهدی می گوید

      سلام
      منم این مشکل رو دارم اگر راه حل پیدا شد بگین ممنون میشم

    2. ادریس می گوید

      سلام داداش مشکل پیدا کردی لطفاً بگید ما همین مشکل داریم

  4. بهداد می گوید

    سلام روا مدل۸۷ تعمیر کل کردم . الان سه روزه آب رادیات پس میزنه واز کنار رادیات یه هوا کش داره آب میریزه. ترموسات بر داشتم مشکل بر طرف نشد.رادیاتور نو انداختم .بازم هیچی.لطفا راهنمای بفرمایید

  5. حسين فراهانی می گوید

    سلام خسته نباشید.
    من یه پژو ۴۰۵ دارم یه مدته که فن هاش دیر عمل میکنه، یعنی اندازه دو سه میلی متر از وسط رد میشه بعد دور کند کار میکنه موقعی هم که دما تقریبا وسطه وقتی کولر میگیرم دور تند کار نمیکنه و همون دور کند کار میکنه.
    دو ماه پیش ماشین ترموستاتش گیر کرد یه دونه ۷۴‌° انداختم میتونه علتش این باشه؟
    فشنگی هم تازه عوض کردم فابریکه رنگش
    سبزه.
    قبل از این ماجرا ایرادی نداشت.
    میتونه از رله ها باشه؟
    ممنون میشم جواب بدین.

    1. سجاد می گوید

      با سلام
      یک رله داره که زیر قسمت برف پاک کن هست ، همین رو عوض کنین درست میشه .

      1. مسلم می گوید

        سلام سجاد کجای دقیقا رله؟؟؟؟

    2. علی می گوید

      سوکت فشنگی رو هم عوض کن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.