بررسی زوتی Z300 ، غریبه ای از چین+عکس ومشخصات

0

بررسی زوتی Z300 ، غریبه ای از چین+عکس ومشخصات

بررسی زوتی Z300 ، غریبه ای از چین

قیمت Z300 در چین بسته به تجهیزات و امکانات آن از ۵۹ تا ۸۷ هزار یوآن، معادل ۸۸۰۰ تا ۱۳۰۰۰ دلار متغیر است.

 مدتی است که خودروسازان بزرگ کشورمان از جمله سایپا به تولید خودروهای چینی با برندهای ایرانی مشغول شده اند. در این میان یکی از مدل های کمتر شناخته شده زوتی Z300 میباشد که توسط شرکت سایپا تولید و نام S300 بر آن نهاده شد؛ نامی که به علت شباهت با سامانه موشکی جنجالی S300 به آریو تغییر کرد. هرچند شرکت سازنده اصلی این خودرو یعنی زوتی اینترنشنال اتومبیل چین فقط کمی بیش از ۱۰ سال عمر دارد اما توانسته محصولاتش را در کشوری با سابقه بیش از نیم قرن در خودروسازی تولید کند. در ادامه به بررسی بیشتر این چینی ناشناخته در اخبار خودرو میپردازیم.

زوتی Z300

زوتی Z300

سدان چهار در Z300 محصولی از شرکت زوتی چین است که به همراه کراس اوور T600 در تاسیسات این خودروساز در تاتارستان روسیه تولید شده و بخشی از آن به بازار روسیه صادر میگردد.

زوتی Z300

زوتی Z300

این اتومبیل در چین در دو رده تجهیزاتی ارائه میشود که عبارتند از مدل ۱٫۵ لیتری ۱۱۲ اسب بخاری (۱۴۱ نیوتن متر گشتاور) با گیربکس ۵ دنده دستی و مدل ۱٫۶ لیتری ۱۲۲ اسب بخاری (۱۵۱ نیوتن متر گشتاور) با گیربکس ۴ دنده اتوماتیک. قیمت Z300 در چین بسته به تجهیزات و امکانات آن از ۵۹ تا ۸۷ هزار یوآن، معادل ۸۸۰۰ تا ۱۳۰۰۰ دلار متغیر است. این در حالی است که خودروی مذکور در ایران با قیمتی بین ۵۵ تا ۶۳٫۵ میلیون تومان به فروش میرسد که به نظر قیمت گزافی برای آن در بازار داخلی محسوب میشود.

زوتی Z300

زوتی Z300

معمولا وقتی صحبت از صنعت چین و به ویژه خودروسازی این کشور به میان می آید، ذهن ها ناخودآگاه به سمت کپی کاری میرود و این امر به خصوص در شرکت های کوچک تر و کم سابقه تری مانند زوتی مرسوم است. Z300 نیز تقریبا کپی کاملی از تویوتا آلیون مدل ۲۰۰۷ میباشد. این تقلید نه تنها در پلتفرم و طراحی داخلی و خارجی بلکه در ریزترین جزییات نیز اعمال شده است. البته به جز موتور آن که محصول شرکت میتسوبیشی بوده و گیربکس نیز توسط شرکت معروف ZF طراحی و تولید شده است. بنابراین تنها کاری که شرکت چینی انجام داده جمع آوری این مجموعه و فروش آن تنها با برند خود میباشد.

زوتی Z300

زوتی Z300

فیلم و تصاویر رسمی منتشر شده از کارخانه سازنده، مونتاژ محصول تویوتا توسط زوتی را تایید میکند و این دو خودرو فقط در برخی جزییات ریز در طراحی بیرونی با هم تفاوت دارند. اگر به ابعاد خارجی Z300 بپردازیم به ۴۵۶۵ میلی متر در طول، ۱۷۶۶ میلی متر در عرض، ۱۴۸۶ میلی متر در ارتفاع و ۲۷۰۰ میلی متر در فاصله در محور میرسیم. این خودرو بر روی تایرهایی با رینگ ۱۵ اینچی فولادی یا آلیاژی سوار بوده و رینگ های ۱۶ اینچی با طراحی اورجینال نیز به صورت آپشن عرضه میشود. چهار رنگ بدنه برای آن در نظر گرفته شده که عبارتند از سفید، خاکستری، مشکی و قرمز روشن. چرغ های جلو کشیده و باریک هستند و در بین آنها جلوپنجره با دو نوار براق قرار دارد. سپر شامل یک ورودی جمع و جور هوا در میانه و مه شکن ها در دو طرف میشود که ظاهر مدرن و شیکی به خودرو بخشیده است.

زوتی Z300

زوتی Z300

ظاهر بدنه هماهنگ و یک دست بوده و در بررسی بیشتر این مورد تایید میشود. Z300 از ظاهر جذابی بهره میبرد اما طراحان چینی تصمیم گرفتند برای نمایشگاه اتومبیل پکن در سال ۲۰۱۴ مدل جدید و بازطراحی شده آن را آماده کنند که از ظاهر دگرگون شده ای در عقب و جلو بهره میبرد. سدان به روز شده Z300 از ظاهر به مراتب زیباتری برخوردار شده و قطعا میتواند در بازارهای روسیه و آسیا جای پای خوبی برای خود پیدا کند.

زوتی Z300

زوتی Z300

خودرو از ظاهری محکم و باکیفیت برخوردار بوده و قطعات آن کیفیت مناسبی دارند. ارگونومی قابل قبول، فضای داخلی بیشتر و امکانات رفاهی بالاتر از دیگر ویژگی های نسل جدید Z300 است. در فضای داخلی ۵ سرنشین بزرگسال به راحتی جای میگیرند و صندوق بار با حجم ۴۵۷ لیتر فضای مناسبی را برای حمل وسایل سفر فراهم میکند. اما اگر باز هم نیاز به فضای بار بیشتری داشتید به راحتی با خواباندن صندلی های عقب به آن دست پیدا میکنید.

زوتی Z300

زوتی Z300

پنل جلو و کنسول وسط شاید خیلی مدرن و شیک به نظر نرسد، اما کیفیت آن بالا بوده و حتی از چوب طبیعی در تولید آن استفاده شده است. راننده ارتباط خوبی با صفحه نمایش ۷ اینچی، فرمان چهار پره با قابلیت تنظیم ارتفاع، سوییچ با حلقه روشن اطراف آن و کنترل های سیستم های صوتی و تهویه مطبوع برقرار خواهد کرد (در مدل های پیشرفته تر سیستم مولتی مدیا و تهویه مطبوع از طریق صفحه نمایش تمام رنگی تنظیم میشوند).

زوتی Z300

زوتی Z300

صندلی راننده و کمک راننده راحت و جادار است. ردیف پشتی نیز فضای زیادی برای سر و پاها دارد. هرچند در این مدل نیز ردپای خودروهای ژاپنی دیده میشود و طراحی خارجی آن به ویژه از مدل های ژاپنی الهام گرفته است؛ با این تفاوت که کیفیت کار در نمونه های ژاپنی به مراتب بیشتر است.

زوتی Z300

زوتی Z300

نسبت به سدان قبلی زوتی Z300 در مدل جدید طراحی چراغ های مه شکن و LED های نوری عقب دلپذیرتر شده است. امکانات آن نیز افزایش یافته که از آن جمله میتوان به این موارد اشاره کرد : صندلی هایی با پوشش چرمی، آینه های برقی با چراغ های راهنما، پنجره های برقی، قفل مرکزی با ریموت کنترل، سیستم صوتی با چهار بلندگو (رادیو، CD و USB)، تهویه مطبوع، دو ایربگ جلو، هشدار صوتی دزدگیر، ترمز ABS و EBD. در بالاترین رده تجهیزاتی، امکاناتی مثل سانروف برقی، فرمان با کنترل عملکردهای خودرو، سیستم اطلاعات سرگرمی مدرن با صفحه نمایش رنگی (CD، MP3، DVD، USB، جی پی اس، دوربین دید عقب و شش بلندگو)، ایربگ های جانبی و سنسور پارک؛ نیز اضافه شده است.مصرف سوخت ترکیبی آن نیز طبق گفته سازنده ۶٫۷ لیتر در صد کیلومتر است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.