سیستم Rear Seat Reminder در خودرو چه کاربردی دارد ؟

0

آمارها حاکی از آن است که در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶، به میزان ۶۳ درصد مرگ‌ومیر کودکان بر اثر جا ماندن در خودرو افزایش یافته است و همچنین از سال ۱۹۹۸ تا‌کنون، هر‌ساله به‌طور متوسط ۳۷ کودک برا اثر جاماندن در خورو از بین می‌روند.

در ۵۴ درصد از این موارد، والدین فراموش کرده‌اند که فرزند خردسال خود را از روی صندلی عقب خودرو بردارند! در چنین شرایطی، کاربرد سیستم هشدار صندلی عقب کاملا نمایان می‌شود. این سیستم در هنگام خروج راننده و سرنشین جلو از خودرو، ‌روی پشت‌آمپر و بعضا ‌روی سوئیچ‌های هوشمند آلارمی را برای یادآوری این مسئله که احتمالا کودک در صندلی عقب جا مانده است، اطلاع‌رسانی می‌کند. جنرال‌موتورز برای نخستین‌بار این سیستم را روی خودروهای خود نصب کرد و خودروسازان دیگر نیز رفته‌رفته به استفاده از این فناوری در ساخته‌های خود روی می‌آورند.

عملکرد
عملکرد این سیستم به ‌این ‌نحو است که اگر راننده یکی از درهای عقب را هنگام ورود به خودرو باز کند، خودرو به‌صورت هوشمند تشخیص می‌دهد که احتمالا راننده برای قرار‌دادن کودک این در را باز کرده است، بنابراین در هنگام خروج و بستن درها اگر راننده فراموش کند در مورد نظر را باز کند، خودرو برای اطمینان از اینکه کودک در خودرو جا نماند، با یک آلارم راننده را از وجود بچه یا وسیله در صندلی عقب آگاه می‌کند؛ سیستمی که نیسان نیز در پث‌فایندر ۲۰۱۸ به‌کار برده، مشابه همین مکانیسم را دارد. در بررسی موردی، این سیستم بر باز و بسته شدن در خودرو در دو حالت نظارت می‌کند:
– هنگامی که پیشرانه خودرو در حال کار کردن است
– ۱۰ دقیقه قبل از اینکه وسیله نقلیه شروع به کار کند
این دو مورد حتی اگر خودرو از ریموت کنترل شروع به کار کند هم می‌تواند نظارت خود را انجام دهد. زمانی که در عقب خودرو باز شود و بعد از آن خودرو خاموش شود، این سیستم ۵ هشدار صوتی پخش می‌کند و پیغامی با این محتوی »یادآوری صندلی عقب/ نگاهی به صندلی عقب بیندازید« ‌روی پنل وسط کیلومترشمار و یا ‌روی سوئیچ نمایش می‌‌دهد.
چرا جنرال موتورز؟
ویژگی‌های جدید که این شرکت به این سیستم اضافه کرده، باعث تمایز آن شده است چرا‌که بر حسگر وزن و فشار تکیه نمی‌کند. سسنور تشخیص بسته‌شدن کمربند ایمنی یا هر عمل اضافه‌ای که فراتر از روال عادی مصرف‌کننده باشد، می‌تواند این سیستم را فعال کند. هشدار صندلی عقب به الگوریتم باز و بسته‌شدن در‌ها و روشن‌بودن پیشرانه وابسته است. اگر در عقب قبل از شروع حرکت باز و بسته شود، سیستم مبنا را بر این می‌گذارد که کسی یا چیزی از در عقب وارد خودرو شده است و بنابراین بلافاصله بعد از خاموش‌شدن خودرو‌، سیستم با به کار انداختن یک هشدار، به راننده یادآوری می‌کند که کودک و یا اقلام قرار داده‌شده از روی صندلی عقب را بردارد. جِف بویِر، معاون ایمنی GM Global می‌گوید: »این تکنولوژی و استفاده از آن اولین گام برای کمک به یادآوری رانندگان برای بررسی صندلی عقب خود قبل از ترک کامل خودرو است و این کار شاید باعث شود رانندگان فرزندان خود را در خودرو جا نگذارند.«

ارزیابی
بعد از بررسی‌هایی که ‌روی این سیستم انجام گرفت، مشخص شد که دقیقا همان چیزی را که ادعا می‌کند، انجام می‌دهد. این الگوریتم نیازی به حرکت وسیله‌ نقلیه یا گذشت زمان بین خاموش و روشن‌کردن خودرو ندارد، همچنین لازم به ذکر است که این سیستم تنها یک بار به ازای هربار روشن و خاموش‌شدن خودرو کار می‌کند و در صورت بی توجهی به صورت خودکار خاموش می‌شود. برای راه‌اندازی مجدد باید به ازای هربار خاموش و روشن کردن خودرو، یک بار یکی از درهای عقب را باز و بسته کنید.

چه خودروهایی از این سیستم بهره می‌برند؟
شرکت جنرال‌موتورز در ۲۱ مدل از خودروهای خود که در واقع ۶۱درصد از سهم فروش این شرکت را شامل می‌شود، این سیستم را ارائه می‌کند و ایکوناکس و سیلورادو جدید شورولت، جی‌ام‌سی آکِیدیا و بیوئیک ایکوناکس از جمله این محصولات هستند. در میان خودروسازان دیگری که به ارائه این سیستم در ساخته‌های خود اقدام کرده‌اند باید به شرکت نیسان اشاره کرد که در مدل ۲۰۱۸ پث‌فایندر از این تکنولوژی استفاده کرده است. همچنین هیوندای نیز این تکنولوژی را از مدل ۲۰۱۹ به بعد در مدل‌های منتخب خود قرار خواهد داد.

 

جی‌ام‌سی آکِیدیا ۲۰۱۷ اولین محصول با سیستم هشدار صندلی‌های عقب است

 

عصر خودرو

پیام هشدار برای چک کردن صندلی عقب که بعد از خاموش شدن پیشرانه روی پنل پشت‌آمپر ظاهر می‌شود

 

عصر خودرو

سیستم به‌ازای هر بار خاموش و روشن شدن خودرو تنها یک بار فعال می‌شود و برای راه‌اندازی مجدد آن باید بعد از استارت بعدی، یک بار در عقب باز و بسته شود

 

http://smedia.asrekhodro.com/AsreKhodro//Uploaded/Image/1396/11/21/1396112118094382118930610.jpg

در بعضی از موارد این سیستم می‌تواند با اپلیکیشن‌های مراقبت از کودک هماهنگ شود و در صورت فراموشی یا عدم توجه به آلارم داخل خودرو، این سیستم هشدار خود را روی تلفن همراه هوشمند به راننده اعلام می‌کند.

 

عصر خودرو

سیستم‌های هوشمند مراقبت از کودک در خودرو می‌توانند با متصل‌شدن به صندلی مخصوص کودک، علاوه بر سیستم هشدار در عقب، باز و بسته شدن کمربند ایمنی کودک را هم به راننده اطلاع دهند

نویسنده: احسان لطفی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.