برتری کیا سراتو ۲۰۱۴ نسبت به هیوندای الانترا و تویوتا کرولا +عکس و مشخصات

0

کیا سراتو ۲۰۱۴ از آن رقیبان سرسخت مزدا۳ است که به این راحتی‌ها قدم پس نمی‌کشد. از طرفی باید با یک حریف خانوادگی به نام هیوندای الانترا هم مبارزه کند. وقتی کار سخت‌تر می‌شود که تویوتا کرولا، MG6 و هوندا سیویک هم وارد میدان شوند. در این سطح از بازار تقریباً جمع مدعیان جهانی جمع است. اما برای قضاوت در مورد سراتوی ۲۰۱۴ بهترین راه آزمایش این خودرو بود. آنچه در پی می‌خوانید حاصل سه ساعت دیدن و راندن این خودرو است.

در کل کیا و هیوندای یک مجموعه خانوادگی (کیا یکی از زیرمجموعه‌های هیوندای است) تلقی می‌شوند. این خانواده در طی سه یا چهار سال گذشته با استفاده از طراحان به نام دنیا مثل کریس بنگل، به نوعی پوست انداخته‌اند و انقلابی کلی را در طراحی محصولاتشان ایجاد کردند. حالا دیگر از آن طرح‌های خسته و سر در گم‌کننده خبری نیست و خطوطی کاملاً سرزنده جایگزینشان شده است. این انقلاب دامن‌گیر سراتو هم شده است و مدل ۲۰۱۳ این خودرو که به عنوان مدل ۲۰۱۴ معرفی شد، با نگرشی متفاوت طراحی شده است. در نمای جلو از سبک هیجان‌انگیز خطوط به راحتی می‌توانید پی ببرید با یک خودروی کره‌ای طرف هستید. چراغ‌های بزرگ که در گوشه‌های پایینی همانند BMW گوشه‌ای به سمت داخل دارند با گرافیکی زیبا، لامپ‌های زنون و چراغ‌های روز جلب توجه می‌کنند.

جلوپنجره چند ضلعی که کم‌کم در حال بدل شدن به نمادی از کیاست با شبکه‌های لانه زنبوری شکلش از جنس پلاستیک خشک ساخته شده است و دور تا دورش را یک نوار کرومی زیبا فرا گرفته است. شاید این قسمت یکی از پر نقش‌ترین نقاط در ایجاد حس هیجان در کیا باشد. چراغ‌های مه‌شکن پایین سپر هم هم‌سو با چراغ‌های اصلی طراحی شده‌اند و تناسب خوبی میان شکل هندسی این دو وجود دارد. در نمای کناری شاهد یک شکل کمان مانند هستیم که کمک می‌کند آیرودینامیک خودرو در سطح بهتری قرار بگیرد و در نهایت موجب کاهش مصرف سوخت می‌شود. در این نما دو نکته جالب هم دیده می‌شود. ابتدا باید به جلوترین قسمت شیشه‌های جانبی نگاه کنید. در جلوی ستون A که یک شیشه سه گوش کوچک مثل پیکان خودمان و یا خودروهای دهه ۵۰ میلادی آمریکا وجود دارد.

در ستون C طراحان از خم معروف به هافمیستر (هافمیستر یکی از طراحان کمپانی ب‌ام‌و بود که در دهه ۶۰ برای اولین بار از چنین خمی در ب‌ام‌و استفاده کرد) در ب‌ام‌و الگوبرداری کرده‌اند و این قسمت بسیار شبیه به ستون سری ۳ ب‌ام‌و است. در نمای عقب طرحی آشنا را به خصوص در گرافیک چراغ‌ها می‌بینید. چراغ‌های بزرگ عقب تا بخش کناری گلگیرها کشیده شده‌اند اما بخش اصلی که در زمان ترمزگیری روشن می‌شود همان کمانی است که دقیقاً در قسمت عقب چراغ وجود دارد. در کل به عقیده نگارنده طراحی قسمت عقب شکیل‌تر از نمای جلو است و از آن خطوط اغراق شده در نمای جلو خبری نیست.

وارد کابین که می‌شوید با صندلی‌هایی خوش دوخت از چرم مصنوعی روبه‌رو هستید که رنگ قهوه‌ای شکلاتی دارند. داشبورد با مواد پلاستیکی و چرم مصنوعی روکش شده است و در بخش‌هایی از پلاستیک‌هایی استفاده شده که ظاهرشان شبیه به فیبرکربن است. کیفیت کلی کابین و به خصوص مونتاژ قطعات را می‌توان با تویوتا و هوندا مقایسه کرد. در واقع باید گفت کابین سراتو در سطحی بالاتر از هم خانواده‌اش هیوندای الانترا قرار می‌گیرد. به خصوص با دقت در قطعات پلاستیک موجود در کابین این موضوع را بهتر درک خواهید کرد. کیا برای خریدارانش یک سانروف برقی را در نظر گرفته است که حجم بزرگی دارد. همچنین چراغ‌های مطالعه هم در کنار دکمه سانروف نصب شده‌اند.

فرمان روکشی از چرم دارد و دیگر از آن فرمان عجیب سراتو نسل قبل خبری نیست. بر روی فرمان در سمت راست، دکمه‌های سیستم کروز کنترل قرار دارد. بر روی یکی از دکمه‌ها یک فرمان نقش بسته است. با استفاده از این دکمه می‌توانید سه حالت نرم، سنگین و اسپرت را برای عکس‌العمل فرمان انتخاب کنید که در صفحه نشانگرها قابل رویت است. در سمت چپ علاوه بر کنترل سیستم صوتی و تلفن بلوتوث، دکمه‌های تنظیم کامپیوتر سفری نیز تعبیه شده‌اند. کیا برای خریداران امکان تنظیم برقی صندلی‌های جلو را به همراه دو حافظه فراهم کرده است و می‌توانید از گرمکن صندلی‌ها نیز لذت ببرید. البته در مدل‌های فول صندلی به سردکن هم مجهز هستند. همین طور فرمان و آینه‌ها به صورت برقی تنظیم می‌شود. جالب است که غربیلک فرمان هم به گرمکن مجهز شده است. در پشت خودرو دوربین‌های دید عقب وجود دارد که می‌توانید در هنگام دنده عقب رفتن، تصویر پشت خودرو را به کمک خطوط راهنما در نمایشگر ۴٫۲ اینچی روی داشبورد مشاهده کنید.

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک کاملاً مستقل عمل می‌کند. در روز آزمایش هوا به حدود ۲۴ درجه سانتیگراد رسیده بود و فرصت خوبی بود تا سیستم تهویه مطبوع را هم تست کنیم که انصافاً سراتو در این مرحله از آزمایش روسپید شد. سیستم صوتی مجهز به شش اسپیکر است. ورودی‌های USB و iPod هم در فضایی کاور شده در جلوی کنسول میانی قرار دارد. در کنسول میانی نیز یک باکس حدود ۷ لیتری قرار دارد که می‌توانید اشیاء مختلف را در آن جای دهید. در مقوله ایمنی کیا همه سعی‌اش را کرده تا یک خودروی ایمن را به خریداران جهانی عرضه کند. به همین دلیل با خرید یک سراتو ۲۰۱۴ در واقع خودرویی خریداری کرده‌اید که مجهز به شش ایربگ کناری، پرده‌ای، سرنشینان و راننده در مدل‌های فول است. همچنین سیستم توزیع الکترونیکی ترمز به همراه ABS به انضمام سیستم کمکی پایداری می‌توانند سراتو را در شرایط بحرانی به خوبی متوقف کنند. در بخش امکانات حفاظتی هم باید به قفل مرکزی، ریموت کنترل اخطاردهنده، سیستم کلید ضد سرقت و روشن شدن خودرو بدون کلید اشاره کرد.

http://www.car.ir/files/cache/files_cars_6991938%5B38b79778db8b367b6ffc39874d3af9a9%5D.jpg

در خصوص دید کابین باید گفت به رغم گودی صندلی‌ها و ارتفاع کم شیشه‌ها دید مناسبی به اطراف و حتی به سمت عقب وجود دارد. حتی آن ستون و شیشه کوچک مثلتی جلو هم در دید راننده تاثیر منفی ندارند. از نظر فضای کابین باید سراتو را در رده خودرویی همچون هیوندای الانترا و تویوتا قرار داد. البته فضای کابین و راحتی صندلی‌ها به خصوص از مزدا۳ بیشتر و بهتر است. برای بررسی فضای کابین عقب یکی از همراهانمان که قامتی برابر با ۱۹۴ سانتی‌متر داشت بر روی صندلی نشست. در این حالت سر او تماسی با ستون‌ها و سقف نداشت و فقط کمی فضای زانوها مناسب نبود. البته باید به این نکته توجه کرد که بیشتر افراد جامعه قامتی در حدود ۱۸۵ سانتی‌متر دارند.

برای اینکه ببینیم کیا سراتو ۲۰۱۴ از نظر هندلینگ و سواری نیز چه در چنته دارد آماده شدیم تا گشتی با این کره‌ای تازه وارد بزنیم. دکمه استارت را می‌فشاریم و عجیب آنکه خودرو روشن نمی‌شود و زمانی که ریموت کنترل را به دکمه استارت نزدیک کردیم، بالاخره پیشرانه ۲ لیتری کیا شروع به دوران کرد. کیا سراتو می‌تواند درون سینه‌اش از دو موتور ۱٫۶ و دو لیتری بهره ببرد که نمونه مورد نظر ما مجهز به پیشرانه دو لیتری بود. موتور ۱٫۶ می‌تواند ۱۳۰ اسب‌بخار نیرو و ۱۵۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که واقعاً اعداد ناامیدکننده‌ای است. اما در عوض پیشرانه ۲ لیتری در دور موتور ۶ هزار و ۳۰۰ توانایی تولید ۱۶۱ اسب‌بخار نیرو را دارد. نمودار گشتاورش نیز در دور موتور ۴ هزار و ۳۰۰ به عدد ۱۹۴ نیوتن‌متر می‌رسد.

کیا سراتو با توجه به مشخصاتی که ذکر شد و گیربکس شش سرعته تیپ‌ترونیک نباید خودروی تنبلی باشد. اتفاقاً در عمل هم همین‌گونه بود و این خودرو را باید بهتر از تویوتا کرولا و هیوندای الانترا در شتاب‌گیری برشمرد. البته در برابر حریفانی مثل هوندا سیویک و به خصوص مزدا۳ هنوز هم خودروی کندی به نظر می‌رسد. اما اگر مزدا۳ را معیاری برای مقایسه با این خودرو قرار دهیم باید گفت هماهنگی موتور و گیربکس مزدا یک سر و گردن از این خودرو بالاتر است. وقتی پدال گاز را کمی می‌فشارید با مکثی کوتاه که مخصوص گیربکس‌های اتوماتیک است یک دنده معکوس می‌شود، اما اگر پدال گاز را در سرعت‌های بالا تا انتها بفشارید یعنی گیربکس باید دو دنده را برای شتابگیری معکوس کند و این دقیقاً لحظه‌ای است که از تاخیر زیاد گیربکس تعجب می‌کنید. اگر قصد دارید با یک رانندگی اسپرت طی طریق کنید بهتر است شیفتر گیربکس را به سمت حالت تیپ‌ترونیک حرکت بدهید و در این حالت اختیار تعویض دنده را خودتان به دست بگیرید. در حالت تیپ‌ترونیک تعویض‌دنده با تاخیر کمتری صورت می‌گیرد و اگر از پدال‌های پشت فرمان برای این کار استفاده کنید این تاخیر کمتر هم می‌شود.

تنظیم حالت عکس‌العمل فرمان را که به کمک سامانه Flex Steer(قابلیت تنظیم عملکرد فرمان به سه حالت Comfort، Normal و Sport ) به سه حالت تغییر می‌کند، بر روی حالت اسپرت قرار می‌دهیم. در این حالت فرمان علاوه بر سنگین‌تر شدن، تیزتر و دقیق‌تر هم می‌شود. ترکیب تعویض دنده با استفاده از پدال‌های پشت فرمان و تغییر حالت فرمان، به انضمام ثبت مناسب سراتو در پیچ‌ها باعث می‌شود حس خوبی از حالت رانندگی اسپرت به راننده منتقل شود. سیستم تعلیق مک‌فرسون در محور جلو و مولتی لیتک یا بازوهای چند اتصالی در محور عقب، به خوبی می‌توانند ضربات ریز و درشت مسیر را در خود جذب کنند. در حالی که سیستم تعلیق هیوندای الانترا ضربات کوچک را توام با صدا کمی به اتاق منتقل می‌کند، سراتو این ضربات را در سیستم تعلیق جذب کرده و بسیار بی‌صدا عمل می‌کند. در مقوله سیستم تعلیق باید سراتو را هم تراز با تویوتا کرولا برشمرد که البته کمی هم قابلیت‌های اسپرتی مزدا۳ را به همراه دارد.مصرف سوخت سراتو در مدل دو لیتری طبق اعلام نمایندگی در ایران ۷٫۲ لیتر در سیکل ترکیبی است. البته این عدد با لحاظ کردن بنزین سوپر به عنوان سوخت بیان شده و در صورت استفاده از بنزین معمولی یقیناً مصرف سراتو از این رقم فراتر خواهد رفت.

قیمت این خودرو در بازار داخلی در نمونه‌های صفر کیلومتر بسته به آپشن‌ها و گارانتی تا حدود ۱۳۰ میلیون تومان متغیر است. در پایان باید گفت سراتو ۲۰۱۴ خودرویی است که می‌تواند یک خانواده کوچک را راضی کند. آپشن‌های مناسب،مصرف سوخت پایین و فضای جادار چه در کابین و چه در صندوق عقب برای یک خودروی خانواده در کلاس C بسیار ایده‌آل است. همچنین کیفیت ساخت و مونتاژ سراتو در سطح بالایی قرار دارد که می‌تواند حتی خریداران متعصب مزدا و تویوتا را به سمت خودش بکشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.