عیب‌یابی مشکلات عمومی خودرو به زبان ساده +تصاویر

0

عیب‌یابی مشکلات عمومی خودرو +آموزش تصویری (قسمت دوم)

 یک اتومبیل، مجموعه‌ای از قطعات در کنار هم است که در هماهنگی با یکدیگر کار می‌کنند، به مرور زمان مستهلک می‌شوند و برای حفظ کارایی و بازگشت به حالت عادی، نیاز به رسیدگی و نگهداری دارند.

 در قسمت پیشین به بررسی گروهی از ایرادات عمومی که جدی گرفته نشده ولی آزار‌دهنده بودند، پرداختیم. در قسمت دوم این مبحث نیز به برخی دیگر از مشکلات عمومی که با صرف اندکی زمان و حوصله رفع می‌شوند، می‌پردازیم.

با فشردن پدال ترمز، چراغ کوچک‌ها روشن می‌شوند
گاهی ممکن است مشاهده کنیم که ‌هنگام ترمز‌کردن، چراغ کوچک‌ها روشن می‌شوند و یا برخی‌‌ چراغ‌های هشدار داخل صفحه کیلومتر چشمک می‌زند. یا مثلا در لحظه فشردن پدال ترمز، چراغ ترمز خاموش شده و راهنما به جای آن روشن می‌شود. علت بروز چنین تیپ مشکلاتی، در وضعیت سیمکشی کاسه چراغ عقب نهفته است. گاهی در هنگام تعویض لامپ و باز و بسته‌کردن کاسه، ممکن است دسته سیم چراغ عقب بین کاسه و بدنه مانده و با سفت کردن پیچ‌ها، رشته سیم‌های داخل آن له شود و اتصالی به وجود بیاید. شل‌شدن یا قطع ارتباط اتصال بدنه چراغ‌های عقب نیز چنین ایراداتی را به وجود می‌آورند.

گاهی بوق عمل نمی‌کند
برخی اوقات ممکن است مشاهده کنیم که بوق عمل نمی‌کند و با تصور اینکه فیوز آن یا خود بوق سوخته به راه ادامه می‌دهیم، اما با گذشت مدتی در کمال تعجب مشاهده می‌کنیم که بوق مجددا کار می‌کند. این ایراد دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. این مشکل را بیشتر در خودروهایی که کلید بوق ‌روی غربیلک فرمان قرار گرفته بیشتر می‌توان مشاهده کرد. ضعیف بودن یا شل بودن اتصال بدنه، کثیفی کنتاکت‌های داخل غربیلک، وجود اتصالی یا کثیفی در ساعتی فرمان، وجود گیر مکانیکی در رله بوق و خرابی خود شیپوری بوق از جمله دلایل بروز این مسئله هستند.

برخی از دنده‌ها با صدای اضافی جا می‌خورند
جا رفتن دنده با صدای اضافه (آب‌هویج) و یا بد جا رفتن آن علل مختلفی دارد. اگر در تمامی دنده‌ها این مشکل به صورت نسبی وجود داشته باشد و با گرم‌شدن پیشرانه رفع شود، واسکازین مناسبی درون گیربکس ریخته نشده است. تنظیم نبودن کلاچ نیز مشکل بد جا رفتن دنده را به وجود می‌آورد. اگر دنده خاصی بد جا می‌رود، باید به سلامت برنجی آن شک کرد. خرابی بلبرینگ کلاچ یا شل‌شدن آن نیز ممکن است موجب جارفتن دنده‌ها همراه با صدای اضافه شود.

فرمان به یک سمت می‌کشد
ابتدا باد تایرها را تنظیم کنید. در صورت باقی ماندن مشکل، بررسی کنید که ترمزها درگیری اضافه نداشته باشند. کشیدن فرمان به یک سمت می‌تواند از کج‌بودن شاسی یا خرابی جلوبندی نیز ناشی شود. در این شرایط باید تنظیمات زوایای جلوبندی و شاسی را بررسی کرد.

با روشن کردن راهنما، برق خودرو دچار نوسان می‌شود
تغییر میزان روشنایی چراغ‌ها یا سرعت عملکرد سایر تجهیزات برقی ‌هنگام فعال کردن یک مصرف‌کننده قوی، نشان‌دهنده ضعیف‌بودن اتصالات باتری است. برای رفع این مشکل می‌توان با استفاده از کابل جوشکاری، تمامی اتصالات منفی نظیر اتصال بدنه باتری، اتصال بدنه پیشرانه و اتصال منفی دینام را تقویت کرد. تمیزکردن سرباتری‌ها را در صورت مشاهده سولفاته حتما انجام دهید.

چراغ چک روشن است
بی‌توجهی به چراغ هشدار چک، یکی از شایع‌ترین رفتار رانندگان است. روشن‌شدن چراغ چک هرچند بدین معنی نیست که بلافاصله خودروی خود را متوقف کنید، اما نشانه این است که در نخستین فرصت ممکن خودروی خود را مورد بررسی قرار دهید. روشن‌شدن چراغ چک مفاهیم مختلفی دارد، از شل‌بودن در باک گرفته تا بروز خرابی‌های جدی در سیستم سوخت‌رسانی. با کمک دستگاه عیب‌یاب می‌توان خطای ثبت شده در حافظه ECU را خواند و علت هشدار را کشف کرد. برخی از مشکلات موقت هستند و به سبب اختلالات لحظه‌ای به وجود می‌آیند و پس از مدتی نیز پاک می‌شوند. اما مشکلات اساسی موجب هشدار پیوسته چراغ چک خواهد شد. شایع‌ترین دلایل روشن‌شدن چراغ چک، خرابی قطعاتی نظیر سنسور اکسیژن و کوئل است که عموما با ریپ‌زدن خودرو همراه خواهد بود. قطع ارتباط هر یک از سنسورها، نصب وسایل برقی متفرقه مانند دزدگیرهای بازاری ‌روی شبکه برق خودرو و ایجاد نوسان برقی، بروز مشکل داخلی برای خود ECU و مشکلاتی نظیر خام‌سوزی نیز موجب روشن شدن چراغ چک خواهند شد.

باد کولر خنک نیست
فارغ از مسئله شارژ صحیح مدار کولر، در بسیاری از موارد این ایراد ناشی از گاز مبرد نیست. در سیستم تهویه مطبوع عموم خودروها، قطعه‌ای به نام ترموستات وجود دارد. ترموستات از یخ‌زدگی شبکه رادیاتور کولر درون داشبورد جلوگیری می‌کند. اگر این قطعه درست کار نکند، یا شبکه در اثر فعالیت بیش از حد کمپرسور یخ‌زده و یا کمپرسور اینقدر کم درگیر می‌شود که عملیات خنک‌سازی صورت نمی‌گیرد. ‌روی ترموستات کولر یک پیچ تنظیم وجود دارد که با دستکاری آن می‌توان ترموستات را مجددا کالیبره و باد کولر را به خنکی رساند. اگر ترموستات خراب باشد چاره‌ای جز تعویض آن وجود ندارد. در خودروهای مدرن‌تر، به جای ترموستات از سنسور دما استفاده شده که عملکرد نادرست آن ناشی از خرابی خود سنسور و یا مشکل نرم‌افزاری ECU خواهد بود.
خرابی شیر انبساط، عملکرد ضعیف فن رادیاتور، خرابی کلاچ مغناطیسی کمپرسور، خرابی‌های برقی در مدار سیستم کولر و عملکرد نادرست سنسور فشار گاز نیز از دلایل بعدی بروز مشکل باد گرم هستند. اگر کمپرسور کولر کلا درگیر نمی‌شود، احتمال وجود خرابی‌های برقی نظیر عملکرد نادرست رله یا فشنگی گاز و مشکلات نرم‌افزاری بیشتر است اما اگر با گردش کمپرسور همچنان باد گرم است باید به سلامت بخش‌هایی نظیر ترموستات، یونیت تهویه و البته شرایط شارژ گاز شک کرد.

‌هنگام سوار کردن چراغ به شرایط قرارگیری سیم‌ها دقت کنید

 

عصر خودرو

کثیفی و یا خرابی ساعتی فرمان (پد بوق) موجب کار نکردن بوق

 

عصر خودرو

روشن شدن چراغ چک را جدی بگیرید

 

ترموستات کولر، یک پیچ کالیبره قابل تنظیم دارد

 

با کابل جوشکاری می‌توان اتصالات منفی باتری را تقویت کرد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.