سیر تکاملی سیستم های گاز سوز خودرو و هزینه نصب سی ان جی؟

0

سیر تکاملی سیستم های گاز سوز

رشد تکاملی سیسمتهای گاز سوز را در چهار گروه (یا نسل) طبقه بندی میکنند

نسل اول:

این گروه از سیستم های گاز سوز از رگلاتورهای فشار صفر (خروجی رگلاتور فشاری معدل فشار اتمسفر دارد.) استفاده میکنند. هیچ گونه تجهیزات الکترونیکی و عیب یابی نداشته و بسیار ارزان هستند. این سیستم های مدار باز بوده و سنسور اکسیژن جهت کنترل گازهای خروجی موتور ندارند. از این سیستم در خودروهای کاربراتوری استفاده میشود و میزان آلودگی کمتری در مقایسه خودروهای کاربراتوری تولید میکنند. تنها آیتم قابل تنظیم در این سیستم یک پیچ تنظیم موجود بر روی رگلاتور است.

نسل دوم:

این گروه نیز از رگلاتورهای فشار صفر استفاده میکنند. این گروه دارای موتور پله ای بوده و به کمک یک سنسور اکسیژن (لامبدا سنسور) نسبت هوا و سوخت را کنترل میکند.

این مجموعه از یک واحد کنترل الکترونیکی استفاده کرده و در هر دو مدل خودروهای کاربراتوری و انژکتوری کاربرد دارد. آلودگی آنها کمتر بوده و امکان عیب یابی آنها نیز موجود می باشد. تنها مشکل استفاده از این سیستم در خودروهای دارای چند راهه (منیفولد) غیرفلزی است، چرا که در صورت پس زدن شعله امکان ترکیدن چند راهه ورودی وجود خواهد داشت

نسل سوم و چهارم:

این نسلها دارای سیستم تزریق چند نقطه ای بوده و از تجهیزات الکترونیکی پیشرفته تری استفاده میکنند. نسلهای اول و دوم سیستم هایی با پاشش تک نقطه ای میباشند و سوخت گاز مورد نیاز موتور را در چند راهه ورودی تزریق میکنند. اما سیستم های چند نقطه ای همانند سیستم های انژکتوری MPFI از چهار عدد انژکتور استفاده میکنند

نسل اول:

این سیستم در نیمه اول سال ۱۳۸۳ در خودروهای نیسان وانت گاز سوز به کار گرفته شد

شیر سوخت گیری

شیر سوختگیری:

این شیر یک طرفه در ورودی مسیر سیستم قرار دارد، که نازل پمپ گاز به آن وصل گردیده و از طریق آن سوختگیری انجام میشود

دقت نمائید که پس از انجام سوختگیری به جهت جلوگیری از ورود گرد و غبار به شیر مذکور دهانه آن را با درپوش، بپوشانید. در پوشهای مختلفی از نوع پیچی یا پلاستیکی وجود دارد.

مخزن ذخیره:

مخزن گاز نیسان در قسمت بار در پشت اتاق قرار میگیرد (تک مخزن مطابق شکل).

شیر مخزن گاز:
این شیر برای قطع و وصل مسیر عبور گازCNG مخزن، بر روی آن بسته م یشود، به طوری که در و مواقع اضطراری با بستن شیر مذکور م یتوان جریان گاز را قطع نمود.

فیوز حساس به فشار

فیوز حساس به فشار:

در شرایطی که فشار مخزن تحت هر شرایطی از حد مجاز تعریف شده افزایش یابد، این فیوز عمل کرده و با تخلیه گاز مخزن مانع انفجار مخزن میشود.

لوله فشار قوی:

این لوله در حد فاصل بین خروجی شیر مخزن گاز و رگولاتور نصب م یگردد و با توجه به فشار بالای گاز خروجی از مخزن گاز، باید از جنس فولاد یا مواد مناسب دیگر ساخته شده باشد تا بتواند این فشار را تحمل کند.

لوله فشار قوی

به هنگام نصب این لوله باید آن را به روشی مناسب در برابر هر گونه آسیب احتمالی ناشی از ضربه محافظت نمود و در مکا ن هایی از مسیر لوله فشار قوی که ارتعاشات بدنه زیاد است لوله به شکل حلقوی میباشد.

سیستم در گردش هوا در مسیر لوله ها:
به منظور جلوگیری از انتقال هرگونه نشتی به اتاق خودرو تمامی اتصالات شیرها به مخازن توسط گردش هوا در مسیر لول ههای خرطومی مربوطه و دو عدد چپقی تهویه هوا، به محیط خارج از اتاق خودرو منتقل میشود (در خودروهایی که مخازن در صندوق عقب خودرو نصب میشود).

در برخی خودروها همانند وانت بارها (نیسان وانت) که مخازن آنها در زیر اتاق نصب میشوند، به دلیل قرار گرفتن مخازن در فضای باز نیازی به استفاده از لوله خرطومی ندارند.

اندازه گیر و سنسور فشار گاز:

اندازه گیر فشار در ورودی گاز رگولاتور و بر روی آن بسته میشود و توسط آن فشار گاز موجود در مخزن (یاحجم گاز موجود در آن) نمایش داده میشود. بر روی این اندازه گیر فشار یک سنسور نصب میگردد که توسط آن فشار گاز موجود در مخزن تبدیل به یک سیگنال متناسب الکترونیکی گردیده و توسط سیستم الکترونیکی مربوطه بر روی کلید سوخت نمایش داده میشود.

شیر برقی گاز:

در حد فاصل خروجی مرحله دوم و ورودی مرحله سوم رگولاتور، یک عدد شیر برقی تعبیه گردیده است که عبور گاز توسط آن کنترل میشود این شیر برقی از طریق تحریک یک عدد بوبین مغناطیسی مسیر عبور گاز را باز میکند و در حالت عادی بسته است. بدین ترتیب امکان کنترل عبور گاز از مرحله دوم به مرحله سوم در مواقع مورد نیاز فراهم گردیده و در نتیجه ایمنی سیستم گاز سوز افزایش خواهد یافت (مانند مواقعی که موتور ناگهان خاموش میشود و لازم است عبور گاز به موتور خودرو متوقف گردد).

رگولاتور فشار (کاهنده):

رگولاتور در مسیر خط لوله نصب م یشود تا فشار گاز را که از مخزن بیرون م یآید کم کند. سوخت بایستی با یک فشار ثابت وارد یک مخلوط کننده شود تا بهترین نسبت هوا به سوخت به دست بیاید.

بسته به نوع کیت، رگولاتور طی ۲ الی ۳ مرحله فشار را کاهش میدهد.

رگلاتور فشار

شیربرقی بنزین:
شیر برقی بنزین در مسیر عبور بنزین به کاربراتور قرار گرفته و در مواقعی که موتور از گاز CNG استفاده میکند مسیر بنزین را میبندد این شیر هنگامی باز است که موتور از سوخت بنزین استفاده نماند. عمل باز و بست مسیر بنزین در این شیر برقی توسط تحریک کردن یک بوبین مغناطیسی با برق ۱۲ ولت انجام میگیرد

شیر برقی بنزین

پیچ دستی شیر برقی بنزین:
در زیر شیر برقی یک پیچ دستی به نام پیچ یکسره شیر برقی قرار دارد که به وسیله آن میتوان به صورت دستی مسیر بنزین را باز و بست نمود این کار در مواقعی انجام میگردد که باز و بست کردن مسیر بنزین به وسیله تحریک بوبین مغناطیسی امکا نپذیر نباشد.

کلید انتخاب سوخت:

کلید سوخت در جلوی داشبورد و در دسترس راننده نصب میگردد و دارای یک مدار الکترونیکی است که توسط آن میتوان نوع سوخت مورد نیاز را به دلخواه انتخاب نمود عملکرد این کلید بدین ترتیب میباشد که با قرار دادن کلید جلویی بر روی بنزین یا گاز یک فرمان الکتریکی به بوبین های شیر برقی بنزین یا گاز ارسال گردیده که در نتیجه آن مسیر بنزین یا گاز برای استفاده موتور برای سوخت انتخابی راننده باز و مسیر سوخت دیگر بسته میشود.

کلید انتخاب سوخت

میکسر:

گاز خروجی از رگلاتور توسط میکسر با هوا مخلوط میشود. میزان گاز مورد نیاز باتوجه به میزان مکش دریچه گاز و پیچ تنظیم گاز تنظیم میشود.

هزینه گاز سوز کردن پراید؛ نیسان پیکان وانت و پژو۴۰۵ حداقل ۱،۵۰۰،۰۰۰ هزار تومان می باشد .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.