ارتقای قانون جدید بیمه شخص‌ ثالث به نفع صاحبان خودرو

0
یک کارشناس بیمه در گفت‌وگوی اعلام کرد
بخش‌نامه جدید قانون بیمه شخص‌ثالث به نفع صاحبان خودرو است و با یک بار خسارت مالی و جانی، کوپن تخفیفات بیمه شخص‌ثالث سوخت نمی‌شود.
به‌گفته یک کارشناس بیمه، ماده۱۸ آیین‌نامه جدید قانون شخص‌ثالث دارای مزایا و جنبه‌های مثبتی برای بیمه‌گذار و دارندگان خودرو بوده و از هفته قبل اجرایی شده است.

یک سال از تغییر قانون بیمه شخص‌ثالث می‌گذرد و بیمه‌مرکزی برای اجرای ماده‌های قانون جدید، بخش‌نامه‌های اجرایی آن را به شرکت‌های بیمه‌ای ابلاغ می‌کند. در جدیدترین بخش‌نامه‌ که هنوز یک هفته از اجرای آن نگذشته، بر اساس آیین‌نامه ماده ۱۸ تکلیف تخفیفات بیمه شخص‌ثالث مشخص شده است.

طبق آیین‌نامه جدید تخفیف‌های عدم خسارت بیمه ‌شخص‌ثالث تغییر کرده‌اند و این تغییرات براساس آیین‌نامه اجرایی ماده۱۸ قانون بیمه شخص‌ثالث اعمال می‌شود. به این ترتیب براساس ماده۱۸ آیین‌نامه جدید، تخفیف عدم خسارت سالانه از ۱۰درصد به ۵درصد کاهش یافته است و تخفیفات به‌صورت پلکانی اعمال می‌شوند.

مزیت قانون جدید برای تخفیفات

علیرضا حسینی، کارشناس صنعت بیمه در این‌باره  گفت: «قانون بیمه شخص‌‏ثالث سال ۹۵ اصلاح شد و براساس ماده ۱۸ این قانون، آیین‌نامه آن که به تصویب هیات وزیران نیز ‏رسیده است و هفته قبل به شرکت‌های بیمه ابلاغ شد، لازم‌الاجراست. براساس این آیین‌نامه نحوه ‏تخفیفات بیمه‌نامه شخص‌ثالث برای خسارت جانی و مالی تغییر کرده است. این آیین‌نامه شامل دو ‏بخش است، بخش نخست درباره نحوه تعیین سقف حق بیمه شخص‌ثالث و تخفیف، افزایش یا تقسیط ‏آن و بخش دوم درباره تغییرات اعمال‌شده در تخفیفات بیمه شخص‌ثالث است. براساس آیین‌نامه ‏ابلاغ‌شده، مبلغ حق‌بیمه افزایش چندانی نخواهد یافت اما شرکت‌های بیمه برای جلوگیری از زیان ‏بیمه‌گذاران دوره انتظاری را درنظرگرفته‌اند تا آن‌ها با افزایش نرخ بیمه مواجه نشوند. به‌عنوان ‏مثال تخفیف یک بیمه‌نامه با پنج‌سال تخفیف در آیین‌نامه قدیم ۴۰درصد بود اما در آیین‌نامه جدید سه ‌سال دوره انتظار در نظر گرفته شده است تا بیمه با شش سال عدم خسارت تمدید شود.‏»

این کارشناس بیمه درباره نحوه تخفیفات توضیح داد: «براساس ماده۱۸ آیین‌نامه جدید، تخفیف عدم ‏خسارت سالانه از ۱۰درصد به ۵درصد کاهش یافته است. در قانون قبلی این تخفیف‌ها هر سال ۱۰ درصد افزایش می‌یافت و ۸سال طول می‌کشید تا بیمه‌گذاران از تخفیف ۷۰درصدی استفاده کنند ‏اما در آیین‌نامه جدید، حداکثر تخفیف همان ۷۰درصد خواهد بود که در یک دوره ۱۴ساله به حداکثر ‏تخفیف می‌رسد.‏»

وی آیین نامه جدید ابلاغ‌شده را درمجموع به نفع بیمه‌گذاران و مالکان خودروها می‌‏داند و درباره مزایای تخفیفات این بخش‌نامه گفت: «یکی از مزایای آیین‌نامه جدید ابلاغ‌شده، عدم ‏سوخت کل تخفیفات است. در‌حالی‌که در قانون قبلی با نخستین تصادف چه مالی و چه ‏جانی تمام تخفیفات از بین می‌رفتند ولی براساس قانون جدید اگر فردی برای بار اول خسارت مالی داشته ‏باشد ۲۰درصد، بار دوم ۳۰درصد و بار سوم ۴۰درصد از تخفیف عدم خسارت مالی کاسته می‌شود. ‏همچنین در خسارت جانی نیز بار اول ۳۰درصد، بار دوم ۷۰درصد و بار سوم صدرصد از تخفیف عدم ‏خسارت جانی کاسته می‌شود.»‏

حسینی که در نمایندگی شرکت بیمه ایران هم فعال است، درباره اجرایی شدن این آیین‌نامه در بیمه ‏ایران توضیح داد: «با توجه به اینکه بیمه ایران دولتی است، از هفته قبل این بخشنامه را اجرایی کرد اما ‏در‌عین‌حال همه شرکت‌های بیمه مکلف به اجرای این بخشنامه هستند زیرا اجرای این بخشنامه در ‏راستای اجرایی شدن ماده۱۸ قانون جدید بیمه شخص‌ثالث است.»‏

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.