همچون همیشه این رتبه‌بندی نیز منعکس کننده رتبه‌بندی نام‌گذاری بوده و ما نمی‌توانیم درباره تصمیم کمپانی‌ها برای توزیع محصولات یکسان با نام‌های متفاوت گله‌ای داشته باشیم. در بحث شاسی بلندها نیسان با نام‌گذاری متفاوت و گوناگون برای ایکس تریل فرصت اول شدن را از دست داده است زیرا آن را در آمریکای شمالی با نام روگ عرضه می‌کند. پیروی استراتژی متفاوتی که هوندا در پیش گرفت، این خودروساز در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ توانست با CR-V به عنوان پرفروش‌ترین شاسی‌بلند جهان دست پیدا کند.


کلاس خودرویی شاسی‌بلند در سال گذشته سهم ۳۷.۶ درصدی از کل فروش جهانی خودروها را به دست آورد و فروش ۳۰ میلیون دستگاهی آن رشد ۱۱.۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن را نشان داد. تمامی شاسی بلندهای تولیدی با هر ابعادی در این لیست حاضر بوده و شاسی بلندهای کلاس C (طول بین ۴.۲ تا ۴.۵ متر) سهم ۵۷.۲ درصدی از این بازار را داشته‌اند. کلاس D سهم ۳۵.۲ درصدی از فروش شاسی بلندها را به خود اختصاص داده و سهم شاسی بلندهای کلاس B از ۵ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۱۸ درصد در سال ۲۰۱۷ رسیده است.


سه بازار اول شاسی بلندها به ترتیب چین با سهم ۳۶.۳ درصدی از کل فروش جهانی، آمریکا با سهم ۲۴.۷ درصدی و نهایتاً کانادا با سهم ۲.۸ درصدی رسیده است.

پرفروش‌ترین شاسی‌بلند سال ۲۰۱۷ تویوتا راو۴ است که توانسته با فروش ۸۰۰۶۰۷ دستگاهی و رشد ۱۰.۱ درصدی از هوندا CR-V سبقت بگیرد. RAV4 که در سال ۱۹۹۴ عرضه شده اولین کراس اوور کامپکت واقعی جهان بوده است. تویوتا با فهم تقاضای بازار، خودرویی را طراحی کرد که طراحی جدیدی داشته و باب میل مشتریانی بود که می‌خواستند حداکثر استفاده از شاسی بلندها نظیر فضای بار بیشتر، دید بهتر و سیستم چهار چرخ محرک دائمی را ببرند. فاکتورهای دیگر همچون مانور پذیری و مصرف سوخت پایین یک خودروی کامپکت نیز از دیگر خواسته‌های خریداران بود. راو ۴ سال‌های زیادی در کلاس خود پرفروش‌ترین خودرو بود اما بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ این رتبه اول را به هوندا CR-V واگذار کرده بود.

در رتبه دوم این لیست هوندا CR-V با فروش ۷۵۷ هزار دستگاهی و رشد فروش ۰.۸ درصدی قرار دارد. این محصول ژاپنی در سال ۱۹۹۶ معرفی شده بود و بدواً مختص بازار ژاپن بود اما پنجمین نسل آن که در سال ۲۰۱۷ معرفی شده خودرویی جهانی بوده و از همان پلتفرم کامپکت هوندا که در دهمین نسل سیویک نیز بکار رفته سود می‌برد.

Tiguan
رتبه سوم پرفروش‌ترین شاسی‌بلند سال به فولکس‌واگن تیگوانی رسیده که سریعاً در حال رشد بوده و با صعود دو پله‌ای فروش ۷۱۸ هزار دستگاهی داشته و رشد ۳۷.۵ درصدی را ثبت کرده است. این خودرو که از سال ۲۰۰۷ تاکنون تولید می‌شود در سال ۲۰۱۶ وارد دومین نسل خود شد و به بازار ۱۵۰ کشور راه یافت.

توسان مدل 2018
یکی از بازندگان سال پیش هیوندای توسان بوده که فروش ۶۱۹ هزار دستگاهی و افت ۴ درصدی داشته و پس از آن نیز گریت وال هاوال ۶ با افت یک پله‌ای و فروش ۵۰۶ هزار دستگاهی (افت ۱۲.۷ درصدی) قرار دارد. رتبه بعدی به نیسان قشقایی با فروش ۴۹۸ هزار دستگاهی و رشد فروش ۱۰.۳ درصدی رسیده است.


نسخه آمریکایی نیسان ایکس تریل یعنی روگ با فروش ۴۴۹ هزار دستگاهی و رشد ۲۰.۳ درصدی در رتبه هفتم قرار گرفته است؛ اما خود ایکس تریل فروش ۴۳۰ هزار دستگاهی داشته و در رتبه هشتم قرار گرفته است. اگر فروش دو نسخه ایکس تریل و روگ را با یکدیگر ترکیب کنیم شاسی‌بلند نیسان با فروش ۸۷۹ هزار دستگاهی در رتبه اول قرار می‌گیرد.

دیگر بازنده بزرگ سال پیش کیا اسپورتیج است که با فروش ۴۲۵ هزار دستگاهی در رتبه نهم قرار گرفته و افت زیاد ۱۵.۹ درصدی را نصیب سازنده کرده است. رتبه دهم این لیست نیز به مزدا CX-5 رسیده که به خانه ۴۱۰ هزار نفر راه یافته و رشد فروش ۱۳.۱ درصدی را نشان داده است.

2017 Mazda CX-5
در ادامه توجه شما را به لیست ۱۰ شاسی‌بلند پرفروش جهان در سال ۲۰۱۷ جلب می‌کنیم:

درصد تغییر میزان فروش در سال ۲۰۱۶ میزان فروش در سال ۲۰۱۷ نام خودرو رتبه در سال ۲۰۱۶ رتبه در سال ۲۰۱۷
۱۰.۱ ۷۲۷۴۰۳ ۸۰۰۶۷۶ تویوتا راو ۴ ۲ ۱
۰.۸ ۷۵۱۲۳۷ ۷۵۷۴۱۷ هوندا CR-V ۱ ۲
۳۷.۵ ۵۲۲۷۸۱ ۷۱۸۷۷۳ فولکس‌واگن تیگوان ۵ ۳
۴- ۶۴۵۷۰۰ ۶۱۹۶۲۲ هیوندای توسان ۳ ۴
۱۲.۷- ۵۸۰۸۰۴ ۵۰۶۸۵۳ هاوال H6 ۴ ۵
۱۰.۳ ۴۵۱۸۵۷ ۴۹۸۲۳۵ نیسان قشقایی ۷ ۶
۲۰.۳ ۳۷۳۵۷۴ ۴۴۹۲۵۹ نیسان روگ ۹ ۷
۳.۱ ۴۱۷۳۱۷ ۴۳۰۳۲۵ نیسان ایکس تریل ۸ ۸
۱۵.۹- ۵۰۵۷۳۳ ۴۲۵۱۷۸ کیا اسپورتیج ۶ ۹
۱۳.۱ ۳۶۲۸۳۲ ۴۱۰۴۶۸ مزدا CX-5 ۱۱ ۱۰

منبع:پدال