چگونه به حادثه دیدگان تصادفات کمک کنیم ؟

0

 

مدیر برنامه‌ریزی آموزش تخصصی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر راه‌های ساده امدادرسانی به حادثه‌دیدگان حوادث را تشریح کرد

۱-اقدامات لازم برای صحنه تصادف

-افراد حاضر در صحنه را از محل حادثه‌ متفرق کنید

-دور کردن مصدومان(البته اگر امکان دارد که در بخش سه در مورد حرکت دادن مصدومان توضیح خواهیم داد) از محل بخصوص نقاط پر خطر که خطراتی نظیر ریزش جاده،انفجار و … وجود دارد

-موافق‌ جریان‌ باد بایستید.

-وسائل نقلیه آسیب دیده را اگر روشن هستند،خاموش کرده و ترمز دستی را بکشید،خودرو را رو دنده قرار داده و راهنما هشدار را بزنید.

-در هنگام آتش سوزی هرگز بر روی آتش آب نریزید!!!  زیرا آتش ناشی از روغن یا گازوئیل باعث شناور شدن آب بر آن شده و آتش را گسترش می دهد و در صورت وجود کپسول مهار آتش و شخص وارد،اقدامات لازم را انجام دهید

-اگر خودرو  چپ‌ کرده‌ است‌، سعی‌ نکنید آن‌ را برگردانید ولی از واژگون‌ شدن‌ آن‌ جلوگیری نمایید.

-افرادی را برای راهنمایی رانندگان برای کاهش سرعت،عدم تجمع و راهنمایی مسیر بگمارید یا در شب از چراغ های هشدار استفاده نمایید.

– اگر مثلث هشدار دارید آن را در فاصله حدود ۴۵ تا ۵۰ متری حادثه (حداقل) قرار دهید

-اولویت خودتان باشید نه خودرو! ماشین را می توان دوباره خرید یا ترمیم کرد اما انسان را خیر!

-از خودروهایی که روی آنها علامت E که مخفف واژه انگلیسی برای کاربرد مواد انفجاری می باشد بشدت فاصله بگیرید

۲-اطلاع رسانی امدادها

-به سرعت از تلفن همراه خود به اورژانس زنگ بزنید.

-برای آنتن دهی بهتر به محلی که اطراف آن باز باشد و بر بلندی باشد بروید

-شماره های پلیس،اورژانس و آتش نشانی بترتیب ۱۱۰ و ۱۱۵ و ۱۲۵ هستند

-در هنگام تماس آرامش خود را حفظ کنید بعبارتی با ترس و استرس و عدم تکلم واضح و همراه با داد و فریاد ناشی از نگرانی صحبت نکنید و با اطلاع دادن خونسردانه اجازه دهید مسئولین مربوطه با تمرکز و بوضوح محل حادثه و نوع را تشخیص داده و سریعا اقدام نمایند.

در اکثر تصادفات افراد دچار مصدومیت گردن و مهره ها میشوند در این موارد باید بسیار با دقت عمل کرد.بدون توجه به نوع تصادف و میزان مصدومیت حتما به گردن مصدوم آتل ببندید و اگر چنین وسیله ای ندارید و دوره کمکهای اولیه را نگذرانده اید و نسبت به کمکهای اولیه بی اطلاع هستید عاقلانه ترین کار اینست که مصدوم را تکان ندهید و تا رسیدن آمبولانس اجازه ندهید کسی مصدوم را تکان دهد.

تنها بستن آتل و ممانعت از حمل مصدوم توسط افراد نا آگاه احتمال زنده ماندن مصدوم را به میزان ۸۰٪ افزایش میدهد. تنها در صورتی فرد زخمی را از اتومبیل خارج کنید که خطر آتش سوزی وجود دارد. سپس میتوانید اعمال زیر را انجام دهید.

مصدومینی که دچار توقف عمل تنفس و خونریزی شدید شده‌اند در اولویت درمانی هستند و نیاز به درمان فوری دارند. راه تنفسی حادثه دیدگان را بررسی و دهان مصدوم را باز و هر شی‌ء که داخل آن است خارج کنید تا مصدوم به راحتی تنفس کند.

در صورتی که پس از خارج کردن مانع از دهان مصدوم تنفس آغاز نشد چانه مصدوم را پایین آورده و سرش را به آرامی به عقب خم کنید. با دو انگشت خود سوراخ های بینی را مسدود و از طریق دهان خود به داخل دهان مصدوم بدمید تا سینه‌اش بالا بیاید. کمی صبر و هر چهار ثانیه یک بار این عمل را تکرار کنید تا مجروح بدون کمک قادر به تنفس باشد.

در صورتی که تعداد زیادی مجروح در محل وجود دارند و مشکل تنفسی ندارند، کمک به مصدومین دارای خونریزی شدید دراولویت است.

صحبت کنید
سعی کنید با فرد مصدوم صحبت کنید حرفهایی مانند “اسمت چیه؟ چی شد؟” علاوه بر اینکه میتواند مانع بی هوشی شود برای به حادثه دیده ایجاد روحیه میکند و همچنین تا رسیدن آمبولانس میتوانید از بعضی اطلاعات مهم آگاه شوید.در هنگام انجام این کارها برای جلوگیری از فلج شدن باید بر گردن مصدوم آتل یا حائل بسته باشید و با نگه داشتن پیشانی مانع حرکت گردن شوید.اگر فرد زخمی به سوالهای شما جوابهای منطقی میدهد از او در رابطه با صدمات بدنی سوال کرده و هنگام رسیدن گروه امداد با مطلع کردن آنها باعث تسریع و بهبود امداد رسانی شوید. اگر فرد به سوالها جوابهای منطقی میدهد ولی حروف را کش میدهد نشانه خونریزی مغزی است.

نگاه کنید و تشخیص دهید
اگر زخمی به سوالات جواب نمی دهد و بی هوش است وضعیت بدنی او را بررسی کنید.

آیا نفس میکشد؟ قفسه سینه بالا و پایین حرکت میکند؟ برای فهمیدن این امر باید لباسهای بالای او را ببرید. برای مشاهده حرکت مردمک چشم اگر چراغ قوه دارید به چشمان او نور بیندازید و اگر چراغ قوه ندارید پلکهای او را چند لحظه بسته و دوباره باز کنید.

چنانچه مردمک چشم با نور کوچک میشود نشانه سالم بودن مغز اوست. چنانچه فرد مصدوم قبل از حادثه مورفین و یا سایر مواد مخدر و یا الکل زیادی مصرف کرده باشد و یا از داروی چشمی atropin استفاده کرده باشد واکنش مردمک چشم اشتباه بر انگیز خواهد بود.

بارزترین علامت عدم تپش قلب کبود شدن بدن و لبهاست (بخصوص داخل و پشت لبها)

نبض
بهترین جا کنترل نبض گردن است و کنترل نبض دست روش مطمئنی نیست.اگر محل نبض را در گردن نمیدانید ابتدا محل نبض در گردن خود را بیاید.

سایر علائم حیات
با فشار دادن قسمت نرم گوش و یا فشار دادن ناخنهای انگشت و یا فشار دادن نوک سینه در مردان واکنش مصدوم به درد را کنترل کنید.

ناخن دست مصدوم را با ۲ انگشت فشار دهید این کار باعث سفید شدن ناخن میشود و وقتی شما انگشت خود را برداشتید باید دوباره رنگ ناخنها سرخ شود که این امر نشانه جریان خون و تپش قلب است. روش دیگر گوش کردن به تنفس مصدوم است.

مراقبت از مصدوم  Recovery Position
مصدوم علائم حیاتی دارد و ممکن است بی هوش باشد، بهترین و ساده ترین حالت نگهداری از مصدوم Recovery Position  است.

مصدوم را میتوان به هر دو طرف چرخاند ولی برای اینکه قلب در حالت راحتی باشد بهتر است سمت چپ مصدوم بالا باشد به شرطی که محل قرار گیری مصدوم مناسب برای گرداندن او به سمت چپش باشد.

۱. در سمت چپ مصدوم بنشنید.

۲. دست چپ مصدوم را به آرامی به زیر او هل دهید و هنگام این کار بدن او را بلند نکنید.

۳. دست راست مصدوم را خم کرده و کف دست او را زیر گوش چپ او قرار دهید بدین ترتیب مانع حرکتهای نا خواسته گردن میشود.

۴. پای راست مصدوم را خم کرده و در جلوی پای چپ قرار دهید.اگر استخوان لگن شکسته باشد باید در همین حالت پاهای او را به هم ببندید. اگر وسیله ای برای اینکار ندارید با بند کفش این کار را انجام دهید.

۵. با دست راست از کتف او و با دست دیگر از پشت او گرفته و کمی او را به طرف خود بچرخانید. ولی دقت کنید که وزن خود را روی مصدوم نیندازید و پاهای شما در تماس با مصدوم باشند.

۶. سر مصدوم را با ملایمت به عقب هل دهید تا بتواند راحت نفس بکشد.

۷. با ملایمت دست چپ مصدوم را از زیر او بکشید.

۸. تا آمدن آمبولانس یا گروه امداد نبض و تنفس او را کنترل کنید.

نکته ۱ ) خواباندن صاف مصدوم میتواند خطرناک باشد زیرا ممکن است نتواند نفس بکشد.

نکته ۲ ) اگر احتمال میدهید مصدوم شکستگیهای حساسی مانند شکستگی گردن یا کمر دارد او را تکان ندهید و او را به حالت Recovery Position نخوابانید. اگر مصدوم بی هوش نیست از او بخواهید انگشتان دست و پای خود را تکان دهد و اگر بی هوش است به آرامی و ملایمت با گردن او را لمس کنید بدین طریق میتوان فهمید مصدوم دچار شکستگی گردن و یا مهره ها شده است یا نه.

کارهایی که شما در هنگام مواجهه با تصادف انجام می دهید با قوانین مشخصی محدود شده اند:

۱. تقاضای کمک کنید
معمولا افراد هنگام مشاهده تصادفات رانندگی سریعا با پلیس ۱۱۰ تماس می گیرند ولی توجه کنید که ابتدا باید با اورژانس تماس گرفت (تلفن اورژانس: ۱۱۵) چرا که تماس پلیس با امبولانس باعث تلف شدن زمان بیشتری مشود و چه بسا برای یک مصدوم چند ثانیه تعیین کننده باشد و همچنین اورژانس وظیفه دارد بعد از دریافت گزارش تصادف و ارسال آمبولانس پلیس را مطلع کند. در هنگام تماس با اورژانس همه موارد از قبیل آدرس دقیق ٫ نوع حادثه ٫ تعداد مصدومین ٫ جنسیت و سن افراد مصدوم و وضعیت عمومی آنرا را اطلاع دهید.

۲. باعث بروز تصادف دیگری نشوید
در این مواقع کارهایی که انجام می دهید علاوه بر حفظ جان مصدومین باید سلامت شما را نیز تامین کند.

الف) قبل از مداخله اتومبیل خود را در محل مطمئنی متوقف نموده و فلاشرها را روشن کنید

ب) دقت کنید که لباسی بر تن داشته باشد که رانندگان را متوجه شما کنید (لباس شبرنگ بهتر است) در غیر اینصورت ممکن است شما نیز دچار سانحه شوید و اگر لباس شما رنگ مناسبی ندارد لباس سفید زیر را در آورده بر روی لباس بالایی بپوشید .

ج) علامت خطر را بر روی جاده بگذارید و از کسی که لباس او نیز برای رانندگان به راحتی قابل رویت است بخواهید در فاصله مناسب از محل حادثه رانندگان را از وقوع حادثه مطلع کند.

۳. وضعیت را بررسی کنید
در هنگام حضور در محل حادثه وضعیت را بررسی کنید چرا که بسته به شرایط ممکن است اولین اقدام متفاوت باشد.به فرد حادثه دیده آتل گردن ببندید (یا حائل گردن، دقیقا نمیدونم منظورش چیه در هر حال منظور وسیله ای هستش که گردن رو ثابت و درست نگه داره تا نغاع آسیب نبینه) و اگر آتش سوزی وجود ندارد او را تکان ندهید.

ادامه تنفس
عمل احیا را فقط کسانی میتوانند انجام دهند که در این رابطه آموزش دیده باشند، پس اگر روش عملی تنفس مصنوعی و احیاء قلبی را به طور عملی انجام نداده اید وظایف شما در اینجا خاتمه می یابد و سعی در انجام اینکار نکنید و منتظر رسیدن آمبولانس باشید، کارهای دیگری که شما انجام داده اید کمک موثری به گروه امداد و تسریع امداد رسانی خواهد کرد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.