مصاف تویوتا RAV4 در برابر مزدا CX-5 +نقاط قوت و ضعف

0
مصاف چشم‌بادامی‌ها

ما دو شاسی‌بلند محبوب یعنی تویوتا RAV4 و مزدا CX-5 را رو در روی هم قرار داده‌ایم تا به شما در انتخابتان کمک کنیم. درحالی‌که مزدا CX-5 نقدهای مثبتی را دریافت کرده،RAV4 اما خودرویی است که از ۲۰ سال پیش اشتیاق اول شدن را داشته است. با ما همراه باشید تا نقاط قوت و ضعف هر خودرو را بیابید.


از ظاهر دو خودرو شروع می‌کنیم. درحالی‌که مزدا و تویوتا راه‌های متفاوتی را در پیش‌گرفته‌اند، اما درهرحال هر دو خودرو نمای خوبی را ارائه می‌دهند.RAV4 از دو دهه‌ی پیش حضور داشته و چهره‌ی جدید و چراغ‌های جلوی گوشه‌دار این خودرو را از پیشینیان خود جدا می‌کند. خطوط تندوتیز بر نمای کلی RAV4 تسلط داشته و وجود خودروی محجوب و معصومی را تداعی می‌کنند اما باید اشاره کرد که نمای جلو به‌صورت غیرضروری شلوغ است.
CX-5 کوتاه‌تر از RAV4 است اما هنوز هم خودروی باابهتی نشان می‌دهد. بااینکه مزدا بزرگ و حجیم است اما خطوط و زوایای نرم‌تر این خودرو، کمتر از تویوتا جلب‌توجه می‌کنند. این موضوع به CX-5 چهره‌ای دوستانه‌تر بخشیده و در چشم ما نمای مشتری‌پسندتری دارد.
بااین‌وجود، قوس چرخ‌های پهن‌تر، چراغ‌های پروژکتور و نمای جلوی برجسته کمک می‌کنند که از شلوغی نمای تویوتا به دور باشد.


به کابین تویوتا قدم می‌گذاریم اما نمای داخلی به‌اندازه‌ی نمای خارجی جذاب نیست. تویوتا همواره به‌عنوان سازنده‌ی محصولات بادوام و باکیفیت شناخته‌شده اما برخی از تریم های نمای داخلی RAV4 کمی از مد افتاده احساس می‌شوند. سیستم اطلاعات و سرگرمی این خودرو هم برخلاف بسیاری از رقبای هم قیمت سالخورده نشان می‌دهد. ازنظر ارگونومیکی، همه‌ی اجزا به‌خوبی در جای خود قرارگرفته‌اند و راننده همه‌چیز را به‌آسانی می‌تواند به خدمت گیرد.

فضای داخلی مزدا به‌خوبی پاسخگوی ۵ سرنشین بالغ است و درحالی‌که برخی پلاستیک‌های ارزان‌قیمت کمی توی ذوق می‌زنند، اما اکثر پلاستیک‌های در دید از نوع نرم هستند و احساس لوکس بودن بیشتری را نسبت به تویوتا ایجاد می‌کنند. داشبورد مزدا نیز به‌روزتر از تویوتا است. سیستم اطلاعات و سرگرمی ۵.۸ اینچی درست در میانه‌ی داشبورد نشسته و با کنترل‌های مستقیم کنترل می‌شود. با انتخاب تریم های بالاتر، چرم اضافه‌شده به کابین کار را تکمیل می‌کنند.
اگر شما دنبال فضای زیاد هستید، تویوتا در مکان بالاتری قرار می‌گیرد. فضای زیادی برای سرنشینان وجود دارد.RAV4 همچنین یکی از جادارترین صندوق‌ها را در این کلاس دارد. با ۵۴۷ لیتر حجم،RAV4 نه‌تنها از پس مزدا با صندوق ۵۰۳ لیتری برمی‌آید، بلکه نیسان قشقایی محبوب را نیز مغلوب می‌سازد.


پشت فرمان جایی است که این دو خودرو تفاوت بیشتری دارند. بااینکه RAV4 خودروی قابلی است، اما نمی‌توان آن را خودروی لذت بخشی برای رانندگی دانست.RAV4 های قدیمی برای اطمینان و چابکی خود تحسین می‌شدند، اما این مدل جدید سواری راحت را در صدر اولویت‌های خود قرار داده است، به این معنی که وقتی این خودرو از ناهمواری‌ها عبور می‌کند، سرنشینان خیلی اذیت نمی‌شوند اما این آسایش با کج شدن و حرکات بدنه به دست می‌آید، چیزی که اکثر شاسی بلندها از آن دوری می‌جویند.


مزدا نه‌تنها خودروی توانایی ساخته، بلکه چاشنی لذت را هم به این محصول خود تزریق کرده است، ترکیبی که بسیاری از رقبا به دنبال آن‌اند. برخی کارشناسان گفته‌اند که به لطف سیستم تعلیق چشمگیر این خودرو، لذت سواری CX-5 به پای بسیاری از هاچبک های اسپورت می‌رسد. مقدار زیادی از چسبندگی وجود دارد و در مواقع ضروری خودرو واکنشی سریع از خود نشان می‌دهد.CX-5 همچنین راحت بوده و برخلاف تویوتا، تکان‌های بدنه کاملاً کنترل‌شده است. تجهیزات استاندارد این خودرو هم نسبت به تویوتا کامل بوده و شما مجبور نیستید که برای کروز کنترل و سیستم تهویه‌ی مطبوع خودکار پولی بپردازید (این دو به‌عنوان آپشن در RAV4 در دسترس هستند).

نتیجه تصویری برای ‫مصاف تویوتا RAV4 در برابر مزدا CX-5‬‎
در بحث قوای محرکه،RAV4 پیشرانه‌ای دارد که همه خواهان آن‌اند اما گزینه‌ی هیبریدی جدید مسلماً احساس بیشتری ایجاد می‌کند. با استفاده از موتورهای الکتریکی که به همراه پیشرانه‌ی ۲.۵ لیتری بنزینی کار می‌کنند، مصرف سوخت ۵۵.۴ مایل بر گالنی به دست می‌آید. این پیشرانه‌ی ۱۹۷ اسب بخاری شتاب صفرتا صد کیلومتری کمتر از ۹ ثانیه‌ای را به ارمغان می‌آورد.RAV4 در حالت تمام الکتریکی تنها ۳ کیلومتر می‌تواند حرکت کند! یعنی ۴۸ کیلومتر کمتر از رقیبش میتسوبیشی اوت لندر پلاگین هیبرید.


پیشرانه‌های ۲ لیتری بنزینی و دیزلی هم نسبتاً اصلاح‌شده‌اند اما انتظار نداشته باشید که به‌اندازه‌ی پیشرانه‌ی هیبریدی کم‌مصرف و جذاب باشند.
CX-5 از دو پیشرانه سود می‌برد، یک‌ گونه‌ی ۲ لیتری بنزینی که ۱۶۳ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و دیگری پیشرانه‌ای ۲.۲ لیتری و توربودیزل که دو خروجی ۱۴۸ و ۱۷۳ اسب بخاری را پیش روی شما قرار می‌دهد. همه‌ی پیشرانه‌ها نسبتاً کم‌مصرف هستند اما حتی با انتخاب قدرتمندترین پیشرانه‌ی دیزل، شما مصرف سوخت خوب ۵۰ مایل بر گالنی را مشاهده خواهید کرد و همچنین مقدار زیادی گشتاور خواهید داشت که گزینه‌ی بسیار خوبی برای یدک کشی خواهد بود. حتی پیشرانه‌ی بنزینی هم مصرف ۴۷ مایل بر گالنی دارد و به لطف گیربکس ۶ سرعته ی دستی یا اتوماتیک، لحظات لذت بخشی را تجربه خواهید کرد.

هر دو خودرو می‌توانند در گونه‌ی چهارچرخ متحرک سفارش داده شوند (این حالت در RAV4 هیبرید استاندارد است). انتخاب گونه‌ی چهارچرخ متحرک مزیت خاصی ندارد، مگر اینکه بخواهید یدک کشی‌های سنگین داشته باشید. در حقیقت، انتخاب این سیستم تأثیری منفی روی مصرف سوخت داشته و باعث افزایش ۵ تا ۱۰ مایل بر گالنی مصرف خواهد شد.
کدام‌یک برنده می‌شود؟ سؤال سختی است. هر دو خودرو شاسی بلندهای کاربردی هستند که فضای زیادی را برای خریداران فراهم می‌کنند.RAV4 در بین ۱۱ آزمایش مختلف، از ۱۰ نمره‌ی ۶.۵ را کسب کرده درحالی‌که CX-5 نمره‌ی ۷.۶ را دریافت کرده است. درحالی‌که RAV4 در داخل فضای بیشتری دارد اما این خودرو رانندگی اسپورت مزدا را ندارد و مواد داخل کابین و استایل RAV4 کمی نامطلوب به نظر می‌آید. از سوی دیگر،CX-5 نمی‌تواند از پس فضای اضافی و سیستم هیبریدی RAV4 بربیاید.
البته انتخاب بین این دو خودرو به شما بستگی دارد اما ما فکر می‌کنیم که CX-5 انتخاب بهتری است. مدل‌های پایه‌ی این خودرو ارزان‌تر از RAV4 هستند و مزدا با چندین سیستم استاندارد به بازار می‌آید درحالی‌که برای داشتن آن‌ها در RAV4 باید پول بیشتری پرداخت کنید. ترکیب این موارد باارزش بیشتر و فضای داخلی زیباتر، استایل مطلوب‌تر و رانندگی لذت‌بخش‌تر ما را مجاب می‌کند تا انتخاب مزدا را به شما سفارش کنیم.
پدال
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.