آموزش گام به گام باز کردن وتمیز کردن استپر موتور پراید+تصاویر

3

آموزش تمیز کردن استپر موتور پراید

فهرست مطالب

نتیجه تصویری برای باز کردن تعمیر استپر موتور

امروز داشتم استپر و …. ماشین رو تمیز میکردم که گفتم از مراحل کار عکس بگیرم بذارم توی این تاپیک شاید بدرد بخوره :
وسایل مورد نیاز اینکار : یک عدد آچار ۱۰ و یک عدد ۸ – پیچ گوشتی ۴ پهلو به مقدار لازم – در بعضی از موارد هم (مدل های جدید) آچار ستاره ای (خورشیدی )
۱. سنسور دریچه گاز :
این سنسور نیاز به تمیز کردن نداره اما من بازش کردم ببینم کی به کیه ؟

[تصویر: jolanir001_c02d8.jpg]
[تصویر: jolanir002_20e53.jpg]
ماشین من بعد از روشن شدن زیادی گاز میخورد که سوکت این سنسور رو در آوردم و پایه های داخل سوکت رو به هم نزدیک کردم و پایه های خود سنسور نیز تمیز کردم
[تصویر: jolanir003_40bd4.jpg]

[تصویر: jolanir004_fc39f.jpg]

۲-استپر :
وقتی این سنسور رو باز کردید حواستون باشه که با کله اش زیاد ور نرید که یدونه استپر افتادین. با اسپری انژکتور نوکش رو خوب تمیز کنید بعدش اگر دوده ها نرفتند با دستمال یا پنبه نوکش رو از دوده ها تمیز کنید (با لطافت انجام دهید لطفا این کار رو )

نتیجه تصویری برای باز کردن تعمیر استپر موتور

[تصویر: jolanir005_8d987.jpg]
[تصویر: jolanir006_d9587.jpg]
مهمتر از خودش جایی هست که استپر توش قرار میگیره اونجارو به خوبی تمیز کنید (باید اینجوری نقره ای بشه )
[تصویر: jolanir007_3d4e7.jpg]

۳. مپ سنسور :
این سنسور روی منیفولد هوا قرار داره که یدونه هم پیچ داره اون پیچ رو باز کنید و باید با زوررر بکشیدش بیرون (یخورده خشن برخورد کنید )  (با اسپری تمیز کنید )

[تصویر: jolanir008_9eb30.jpg]
[تصویر: jolanir009_60bcf.jpg]
جایی که مپ سنسور قرار میگیره هم باید تمیز بشه.
اینم از پایان کار :
[تصویر: jolanir010.jpg]

نکات مهم:
۱. موقعی که استپر رو با اسپری دارید تمیز میکنید نوک استپر رو ، رو به زمین بگیرید
۲. حتما اون محفظه ای که روی دریچه گاز وصله و به فیلتر هوا میرسه رو در بیارید
۳. بهتره که خود دریچه گاز رو هم تمیز کنید : گاز بدید(نگهش دارید و نزارید ماشین خاموش بشه ) و موقعی که دریچه باز میشه توش اسپری کنید (قبل از اینکار روی اسپری رو بخونید که باید موتور خاموش باشه اینکار رو بکنید یا روشن ؟ یا سرد باشه یا گرم ؟؟ روی خودش نوشته )
۴. حواستون باشه که موقعی که دستتون کثیفه به موبایلتون دست نزنید تا موقعی که موبایلتون رو بعدش دیدید مثل من اینطوری  نشید
۵. بعد از اینکه استپر رو بستید قبل از اینکه ماشین رو روشن کنید باید ۵ بار سویچ رو روی حالت ON بزارید و ۱۰ ثانیه صبر کنید و خاموش کنید و ۱۰ ثانیه صبر کنید.

اطلاعات بیشتر

استپر موتور

یکی از قطعات موتورهای پژو وسمند که در صورت تعویض دیگر قطعه اصلی را جهت جایگزینی پیدا نخواهید کرد استپر موتور است.رد پای قطعات چینی در خصوص این قطعه نیز یافت می شود.از نظر ظاهر تفاوتی با قطعه اصلی نداردو در صورت مقایسه قطعه اصلی با نمونه چینی; تنها تفاوتی که با اندکی دقت قابل مشاهده است موقیعت نوشته های جنس اصلی; دو میلیمتر پایین تر از نمونه چینی است .البته اندک تفاوتی نیز در فونت نوشته ها نیز وجود دارد.

استپر موتور تقریبا کارکردی شبیه ساسات در موتورهای کاربراتوری دارد.البته وظایف دیگری نیز دارد.که علاوه بر وظیفه گفته شده می باید توازنی بین گشتاور و بار موتور به وجود بیاورد تا سرعتی ثابت را در دور ارام به وجود اید.البته می باید قطعات دیگری نظیر سنسور دور ارام وجود داشته باشد.

عمده خرابی این قطعه در هنگام عملکرد موتور در دور ارام نمایان می گردد.خرابی ان باعث نوسان دور موتور در دور ارام خواهد شد.معولا اولین کار مکانیک جهت رفع ایراد تمیز کردن استپر و محوظه ان خواهد بود.که تا حدودی مشکل بر طرف خواهد شد.

در صورت عدم رفع مشکل در مرتبه بعد چک کردن نشتی هوا از اطراف محوطه استپر موتور است .که معمولا اورینگ ان تعویض خواهد شد.این نشتی هوا در سیستم ورودی هوا نیز می تواند وجود داشته باشد.در مراحل بعد در صورتیکه موتور در موارد ذیل دچار ایراد نباشد می باید نسبت به تعویض استپر موتور اقدام نمود.

۱-خرابی سیستم سنسور موقیعت دریچه گاز

۲-نشتی هوا در سیستم ورودی هوا

۳-پاشش نا منظم سوخت از انژکتورها

۴-معوب بودن سیستم جرقه

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. مهدی می گوید

    سلام
    وقتی توی هوای سرد موقعی که موتور ماشین سرده استارت میزنم موتور با لرزش و صدای خاصی روشن میشه و آمپر دور موتور خیلی پایین میاد در حد نیم خط اول صفحه آمپر و عقربه آمپر شروع به نوسان میکند بعد از حدود چند دقیقه وقتی که خاموش و استارت میزنم مشکل حل میشه.
    به نظر شما استپر مشکل داره یا عیب از یک جای دیگه است.
    ممنون

  2. حمید می گوید

    سلام ببخشید سنسور مپ و محفظه داخلش رو با چه اسپری تمیز کنیم که آسیبی بهش نرسه ؟ اگه میشه اسمش رو بگید . ممنون میشم .

    1. مدیر می گوید

      سلام
      اسپره انژکتور شور

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.