مزایای و معایب حذف دلار از ثبت سفارش خودرو

0

نایب رییس انجمن وارد کنندگان خودرو در واکنش به ممنوعیت ارز دلار برای ثبت سفارش خودرو گفت: با وجود آن که این طرح معایب و مزایای خاص خود را دارد اما وارد کنندگان خودرو و بازار آسیب نمی بینند.

فرهاد احتشام زاد – نایب رییس انجمن وارد کنندگان خودرو اظهار کرد: پیش از ممنوعیت ثبت سفارش با دلار، این محدودیت برای ارز درهم نیز اجرایی شده بود. حال این تصمیم گیری بر مبنای بانک مرکزی و برای تبدیل ارز دلار به سایر ارزهای مورد نیاز صورت گرفته است.
او ادامه داد: از جمله مزایای ممنوعیت ثبت سفارش با دلار، می توان به حرکت در راستای سیاست های کلان کشور و کاهش تشنج های ارزی اشاره کرد. به گونه ای که در حال حاضر بازار ارز با حساسیت روانی مواجه شده و این تصمیمات، تشنج های ارزی در بازار داخلی را کاهش می دهد.
نایب رییس انجمن وارد کنندگان خودرو در ادامه معایب این تصمیم گیری را این گونه عنوان کرد:  اتفاق منفی در این حوزه، سورپرایز شدن فعالان اقتصادی با  تصمیمات ناگهانی دولتی است که دلیل اصلی آن نیز اطلاع نداشتن از قبل و عدم آمادگی بازار ها است، چرا که عدم ثبات رفتاری از سوی دولت باعث ایجاد برخی تنش ها در بازارها می شود.  همچنین ممکن است درصد نرخ تبدیل ارز نیز به یکی از پارامترهای متغیر بر روی قیمت تمام شده تبدیل شود.

او در پاسخ به اینکه آیا اجرای اینگونه تصمیمات، بازار پایان سال خودرو را با تنش های ناگهانی همراه می کند؟، گفت: این قانون، عطف به ما سبق ندارد و برای ثبت سفارش های قبلی نیست. بلکه برای سفارش هایی است که از امروز چهارشنبه  صورت می گیرد.
به گفته احتشام زاد، اکنون قیمت های بازار به ثبات رسیده و به نظر نمی رسد بازار خودرو در کوتاه مدت نسبت به این تصمیم گیری واکنش نشان دهد.

او افزود: خودرو ازجمله کالاهایی است که از زمان ثبت، واردات و ورود به بازار نیازمند زمان است و این‌گونه تصمیمات، در کوتاه‌مدت بازار را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند.

بر اساس ابلاغ بانک مرکزی، از امروز چهارشنبه ۹ اسفندماه ثبت سفارش واردات با نوع ارز دلار آمریکا امکان‌پذیر نخواهد بود.

خودروکار
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.