دلایل زوزه گیربکس پراید ،پژو ،سمند ،۲۰۶ ،تندر ۹۰ چیست ؟

3

زوزه گیر گیربکس ،رفع زوزه گیربکس ۲۰۶ ،زوزه گیربکس پراید ،زوزه گیربکس سمند ef7 ،زوزه دیفرانسیل ،صدای گیربکس پژو ۴۰۵ ،رفع صدای زوزه گیربکس پراید

برای توصیف صدای گیربکس کار دشواری را در پیش داریم اما به طور قطع صدا به گونه ای خواهد بود که شما متوجه وجود مشکل می شوید.

برای مثال ممکن است شما احساس کنید خودرو شما می لرزد و یا هنگام تعویض دنده ها  و یا در هنگام رانندگی  صدای غیرعادی از گیربکس خود بشنوید. در خودروهایی که گیربکس اتوماتیک دارند این مشکل بیشتر در هنگام تعویض دنده و همراه با ضربه (تقه) همراه است.

گیربکس دستی مجموعه ای از شفت ها دنده ها و هماهنگ کننده ها ( دنده برنجی ها)  است. در حالت ایده آل نباید میان دنده ها سایش وجود داشته باشد بلکه انتقال نیرو باید توسط روغن گیربکس (واسکازین) صورت پذیرد. در واقع میان دنده ها هموره باید لایه ای بسیار نازک از روغن گیربکس باشد.

اما در عمل به دلایل مختلف زیر ممکن است گیربکس  دستی به زوزه بیافتد، سوت بکشد و یا صدا بدهد:

۱- عدم تطابق و هم محوری شفت ها

در صورت بروز این مشکل تنها با تعویض گیربکس  خودروتان می توانید از صدای گیربکس خود راحت شوید

۲- کیفیت پایین قطعات

در این صورت می توان با افزودن مواد نانو سرامیک زادو به روغن گیربکس تا ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر از شر این مشکل خلاص شد. زیرا این مواد با ایجاد یک لایه سرامیکی بر روی تمامی قطعات فلزی درون گیربکس بسیاری از معایب کیفی قطعات را بر طرف می کنند.

۳- عدم رعایت سطح کیفی لازم برای روغن گیربکس و یا عدم تعویض به موقع آن

توجه به برند سازنده روغن و کیفیت اعلام شده توسط سازنده خودرو یکی از عوامل مهم بهبود عملکرد گیربکس و افزایش عمر مفید آن است.

۴- برخورد دندانه های دو چرخ دنده به هم

در این صورت می توان از محصول نانو سرامیک زادو استفاده کرد تا میزان صدا کاهش یابد.

۵- کمبود روغن گیربکس (نشتی و یا تبخیر)

مشاهده ی نشت واسکازین از گیربکس یکی از آسان ترین راه های تشخیص عیب در گیربکس می باشد.واسکازین نقشی جدی را در گیربکس ایفا می کند برای همین باید مرتب چک شود و اگر رنگ آن تیره و یا بوی روغن سوخته بدهد باید آن را تعویض کرد.یکی از راه های تشخیص نشت روغن روشن شدن چراغ چک می باشد.در خودرو های امروزی با توجه به سنسور های نصب شده روی گیربکس می توان با استفاده از دستگاه های عیب یاب و کد مورد نمایش از ایراد در گیربکس باخبر شد

۶-سائیدگی یا شکستن فنر و ساچمه ماهک و یا خلاصی و سائیدگی بیش از حد میل ماهک

تنها باید آنها را تعویض نمود

۷- ساییده شدن و افزایش لقی بیرینگ های داخل گیربکس

می توان با استفاده از ترمیم کننده های نانو سرامیک زادو بدون تعمیر و باز کردن گیربکس این مشکل را بر طرف کرد.

گیربکس اتوماتیک انواع مختلفی دارد اما مشکل شایع در این گیربکس ها خرابی و افزایش لقی بیرینگ ها و همنچنین افت فشار روغن گیربکس می باشد و ایجاد ضربه هنگام تعویض دنده می باشد.

مواد نانو سرامیک زادو علاوه بر حل کردن این مشکلات باعث نرم تر شدن تعویض دنده ها و افزایش فشار روغن می گردند. زیرا با استفاده از ترمیم کننده گیربکس اتوماتیک زادو بیرینگ توربین گیربکس ترمیم شده و به همین جهت فشار توربین افزایش می یابد. از طرف دیگر این مواد برینگ های شفت اصلی و سایر شفت ها را نیز ترمیم می کنند و با کاهش لقی میان ساچمه ها و کونس داخلی آنها لرزش و صدای گیربکس را از بین می برند.

علاوه بر این صفحات استفاده شده در گیربکس های اتوماتیک نیز در پی واکنش با مواد نانو سرامیک زادو ترمیم شده و گیربکس و موتور هماهنگی بیشتری در هنگام تعویض دنده ها خوهند داشت.

حدود یک دهه است مواد نانو سرامیک زادو در گیربکس های صنعتی صنایع سنگین کشورمان استفاده می شوند. برای دیدن تائیدیه های صنعتی از منو بالای صفحه استفاده فرمایید.

 صدای گیربکس در خودرو دسته دوم
اگر در حالی که موتور خودرو روشن و دنده خلاص باشد پدال کلاچ را فشار دهید و هنوز صدای غیر عادی گیربکس به گوش برسد مشکل در بلبرینگ کلاچ است و شما باید آنرا تعویض نمایید. اگر در شرایط یاد شده صدا کمتر شد ممکن است مشکل از سطوح درگیر چرخ دندها و برینگ‌ها باشد. به طور کلی صدای زوزه در چنین شرایطی بدلیل سایش سطوح تماس چرخدنده‌ها، بلبرینگ‌ها، شفتها و … می‌باشد.
موثرترین راه برای از بین بردن صدا و ترمیم سایش‌ استفاده از احیاگرها است. اما قبل از آن حتما کیفیت و مقدار واسکازین گیربکس را بررسی نمایید در صورت نیاز تعویض و یا سرریز شود.
صدای گیربکس در خودرو نوعموما صدای گیربکس در خودرو نو ۳ دلیل می‌تواند داشته باشد:

  • بعضی گیربکس‌ها به صورت ذاتی تولید صدا می‌نمایند در واقع زوزه آنها بدلیل طراحی ضعیف می‌باشد.
  • در برخی دیگر بدلیل کیفیت بد مونتاژ صدای زوزه بوجود می‌آید.
  • کیفیت تولید نیز عامل دیگر صدای گیربکس است که سبب عدم درگیری صحیح سطوح عملیاتی چرخدندها با یکدیگر و باعث تولید صدا می‌گردد.

در چنین شرایطی ابتدا کیفیت و مقدار واسکازین گیربکس را بررسی نمایید در صورت نیاز تعویض و یا سرریز نمایید. در برخی موارد پس از آبندی گیربکس صدا نیز قطع خواهد شد. اگر صدای گیربکس تغییر ننماید استفاده از احیاگرها گیربکس به کاهش صدا کمک بسیاری می‌کنند. هر چند ممکن است در چنین شرایطی صدای زوزه به صورت دائم برطرف نگردد ولی قطعا از بحرانی تر شدن وضعیت جلوگیری و  باعث کاهش محسوس آن می‌شود.

یادآوری:
عملکرد احیاگرها در گیربکس و دیفرانسیل یکسان می‌باشد.
هر چه بیشتر از صدای گیربکس و یا دیفرانسیل بگذرد، باعث وخیم تر شدن حالت دفورمه شدگی سطوح دندانه چرخدند‌ه‌ها شده که در چنین شرایطی کار برای عملکرد موثر احیاگرها بسیار سخت و اثر بخشی آنها را ضعیفتر می‌نماید. پس برای استفاده از احیاگرها برای رفع صدا گیربکس دیفرانسیل زمان را از دست ندهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. امیر می گوید

    از سایت زادو مقاله کپی کرده همش تبلیغ زادو 😂😂

  2. ramin می گوید

    سلام دوستان ..
    سمند ۸۱ دارم… از وقتی صفحه کلاچ عوض کردم بولبورینگ عوض کردم و دو بار هم واسکازین عوض کردم حالا شروع کرده به دنده سفت شدن … یعنی وقتی کلاچ رو تا ته میگیرم و میخوام از دو به سه بزنم عنقد سفت هستش که مجبور به گاز خالی می شوم و گازخالی که می دهم از درگیری در می آید و به سه جا می خورد . این جریان در روز فقط ۲۰% به درستی کار میکند و ۸۰% مشکل همینه… لطفا کمکم کنید..ش
    مکانیک میگه زیر دست ما که همچین مشکلی نداره و نمیفهمن حتی این ایراد وجود داره
    گفتم ی مدت استفاده کنم شاید حل شه ولی الان هفته دوم و همین مشکل ادامه دارد

    1. مجید می گوید

      باسلام
      عجله نکنید.گاها تا یکماه میکشه که این مشکل حل بشه.بستگی به مسافتی هست که از خودرو استفاده میکنید.ولی مطمینا این مشکل خود به خود حل میشه.کانالهای گیربوکس باید واسگازین داخلش جریان داشته باشه که با تعمیر گیربوکس و زمان دادن بهش حل شدنیه…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.