رنو ساندرو بخریم یا تندر ۹۰ ! کدام یک بهتر است ؟

0
رنو که با هدف افزایش سهم بازار در کشورهای مختلف این خودروی مستحکم را در سال ۲۰۱۰ فیس لیفت کرد، در قراردادی جدید مونتاژ نمونه فیس لیفت تند ۹۰ را به ایران خودرو واگذار کرده تا با پشتوانه فنی و خدماتی گسترده بتواند بر بسیاری از رقبای داخلی و چینی موجود در این بخش از بازار غلبه کند.
ویژگی های اصلی تند ۹۰ که موجب شده تا این خودرو در راس پرفروش ترین سدان های خارجی بازار ایران قرار بگیرد، به سه دسته کلی تقسیم می شوند.
 
نختی موتور قدرتمند، کم استهلاک و کم مصرف. دوم بدنه مستحکم و ایمن و سوم اتاق جادار و بزرگ. این سه عامل در کنار قیمت مناسب و کیفیت مونتاژ خوب باعث شده اند تا تندر ۹۰ همواره یکی از پرفروش ترین خودروهای ارزان قیمت بازار ایران باشد.
لوگان یا تندر ۹۰ به عنوان جانشین داچیا ۱۳۰۰ که مدل رومانیایی اتومبیل رنو ۱۲ فرانسه بود طراحی شد. با توجه به اهداف شرکت داچیا برای بازاریابی و فروش در کشورهای اتحادیه اروپا، باید طراحان اتومبیلی جادار، راحت، اسپورت و مهم تر از آن کم هزینه طراحی می کردند تا اقبال عمومی خریداران را به این ساخته رنو جلب کنند.
داچیا در طراحی لوگان سعی کرده به غیر از در نظرگرفتن انتخاب های اقتصادی، اتومبیلی با کیفیت بالا و قابل اطمینان طراحی کند که در عین هزینه نگهداری پایین، از بالاترین سطوح ایمنی و فنی لازم برخوردار بوده و توانایی استفاده در مناطق مختلف جهان با آب و هوای سرد، گرم، معتدل، برفی یا استوایی را داشته باشد. داچیا لوگان که در انواع مختلفی از اتاق سدان، هاچ بک، استیشن ووانت پیکاپ تولید می شود به زودی در نسخه فیس لیفت و با تغییراتی نسبتا گسترده  در مقایسه با نمونه فعلی توسط شرکت ایران خودرو به خریداران ایرانی عرضه می شود.
تندر ۹۰ در بازار اروپای شرقی با نام داچیا لوگان، در اروپا، روسیه، مصر و آمریکای جنوبی با نام رنو لوگان، در مکزیک با نام نیسان آپریو و در آفریقای جنوبی با نام رنو ان پی ۲۰۰ تولید و عرضه می شود.

ویژگی های فنی پیشرانه

تندر ۹۰ از موتور ۱۶۰۰ سی سی کا ۴ ام با توان ۱۰۵ اسب بخار بهره می برد که این میزان قدرت در این کلاس از خودروها قابل توجه است. یکی از ویژگی های برجسته موتور تندر ۹۰ رعایت استانداردهای انتشار گازهای گلخانه ای و گازهای آلوده کننده اتحادیه اروپا است، به طوری که موتور مذکور به راحتی استاندارد یورو ۴ را پشتیبانی می کند.
از نکات جالب دیگر این خودرو موتور کا ۴ ام، قابلیت بازیافت تا ۹۵ درصد کل خودرو است که نشان از اهمیت دادن برند رنو به مسائل زیست- محیطی است. سیستم استفاده شده درموتور این خودرو از جمله سیستم های فراگیر و جالب شرکت رنو بوده به طوری که موتور ۱۶ سوپاپ تندر با استفاده از سیستم سوخت رسانی انژکتوری الکترونیکی از کمترین میزان مصرف سوخت و انتشار آلایندگی سود می برد.
این خودرو دارای ۵ دنده در مدل دستی و ۴ دنده در مدل اتومات است. تندر ۹۰ فیس لیفت نیز همچنان با موتور ۱.۶ لیتری کا ۴ ام تولید می شود. با این حال یک جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک یا گیربکسی پنج سرعته و دستی را می توان برای نصب روی تندر ۹۰ جدید انتخاب کرد.
موتور کا ۴ ام تندر ۹۰ که در محصولات گروه نیسان ژاپن نیز مورد استفاده قرار می گیرد، با استفاده از سیستم پاشش سوخت چند نقطه ای و به کارگیری ۱۶ سوپاپ، توان تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گشتارو ۱۴۲ نیوتن متر را دارد. جعبه دنده های خوش ساخت و چابک رنو نیز نیروی ایجادشده توسط این موتور را از طریق سیستم انتقال قدرت به چرخ های جلو می فرستند. شتاب صفر تا ۱۰۰ تند ۹۰ حدود ۱۱ ثانیه و بیشترین سرعت این خودرو ۱۸۳ کیلومتر اعلام شده است.

امکانات و تجهیزات

در بخش طراحی داخلی نیز استفاده از خطوط خمیده جلوه ای خاص به آن داده است که باعث برتری نسبی به مدل های عادی و پارس خودرویی داشته که طبق بررسی های انجام شده روی سلیقه مشتریان، اتاق ساندرو طرفدار بیشتری نسبت به اتاق مدل های عادی تندر داشته و با توجه به اینکه اتاق فیس لیفت جدید با ساندرو یکی است، پس مطمئنا استقبال زیادی از آن می شود.
از نظر طراحی داخلی نسخه فیس لیفت به مراتب بهتر از مدل های عادی تندر ۹۰ است، زیرا خطوط طراحی خمیده در آن دیدهمی شود و جذاب تر از گذشته است. در نتیجه می توان نتیجه گرفت که به خاطر یکی بودن داخل ساندرو و تندر ۹۰ فیس لیفت، نظر عمومی در خصوص تندر ۹۰ بهبود پیدا می کند. امکاناتی نظیر دو کیسه هوا، کامپیوتر سفر، کنترل سیستم صوتی از پشت فرمان، شیشه ها و آینه های برقی، ستون فرمان با قابلیت تنظیم، صندلی عقب با سه پشت سری قابل تنظیم، تنظیم ارتفاع چراغ جلو، سیستم صوتی مدرن با چهار بلندگو و صندوق پران در تندر ۹۰ فیس لیفت دیده می شود تال یست تجهیزات این خودرو بلندتر از نمونه فعلی باشد.
همچنین تندر ۹۰ فیس لیفت با استفاده از سیستم خودکار قطع سوخت در مواقع اضطراری و سیستم کنترل انتشار بخار بنزین، ایمنی سرنشینان و باک ۵۰ لیتری اش را هنگان وقوع تصادف بالا می برد. ترمزهای محکم این خودرو که به سیستم ای بی اس مجهزند نیز باعث می شود تا این سدان اروپایی ۱۱۰۰ کیلویی به سرعت متوقف شده و اطمینان خاطر را در راننده و سرنشینانش پیدا کند.
رنو ساندرو بخریم یا تندر 90؟

از نظر جادار بودن ذکر همین بس که سه نفر با قد ۱۸۰ سانتی متر می تواند با راحتی در صندلی عقبد تندر ۹۰ بنشینند. فاصله بین دو محور جلو و عقب ۲.۶۳ متری تندر ۹۰ باعث شده تا علاوه بر راحتی مسافران، جای کافی و حتی زیاد برای نشستن ۵ سرنشین بزرگسال فراهم شود، به شکلی که از بسیاری خودروهای هم رده و یک کلاس بالاتر کابین بزرگ تری دارد.

بخشی از این فضای بزرگ مدیون سقف بلند خودرو و بخش دیگر به طراحی جعبه ای و البته کاربردی اتاق بستگی دارد. صندوق عقب این خودرو به لطف همین ویژگی ها با داشتن ۵۱۰ لیتر حجم بارگیری، در سفرهای طولانی برای هر خانواده ای به ویژه خانواده های پرجمعیت مناسب است.
این خودرو که از همه ظرفیت های فنی گروه معظم رنو- نیسان سود برده، دارای شاسی و ساختار بدنه بسیار محکم و مدرنی است که با مهندسی دقیقی از بروز ضربات محکم و ویرانگر وارده به اتاق در حوادث و تصادف هایی که برایش پیش آمده کمتری لطمه را می بیند و با یک طراحی دقیق انرژی وارد شده از برخورد بین بخش های مختلف بدنه را تقسیم می کند. این فرایند که در نسل جدید خودروهای مدرن و مصحولات شرکت رنو به شکلی گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، از ورود مستقیم انرژی به اتاق و سرنشینان جلوگیری کرده و زمینه از بین بردن تلفات جانی را فراهم می کند.
با گذشت یک دهه از ورود محصولات جدید برند رنو به ویژه مدل تندر ۹۰ به بازار ایران، خوشنامی در زمینه ایمنی اتاق یکی از اصلی ترین دلایل اقبال عمومی به این خودروهاست. فاکتوری که نقشی بسیار مهم در زمینه خرید خودرو دارد و نشان از توجه شرکت سازنده به حفظ جان خریداران تندر۹۰ و علاقه مندان به برند رنو است.
 رنو ساندرو بخریم یا تندر 90؟
تغییرات به وجود آمده در فیس لیفت جدید را می توان به دو بخش کلی تقسیم کرد. بخش بیرونی و بخش داخلی. در بخش بیرونی تغییر در طرح کلی جلوپنجره، چراغ جلو و سپرجلو در کنار تعویض چراغ و سپر عقب، به روزرسانی تزیینات در صندوق با نمونه های جدید، جلوپنجره یکپارچه و جدید، سپر جلو و برخی جزییات همرنگ بدنه اشاره کرد.
تغییراتی که درمجموعه باعث شده تا تندر ۹۰ چهره ای زیباتر از قبل یافته و اندک عیوب طراحی مدل قبل را رفع کند. تندر ۹۰ جدید اکنون با بدنه ای تمام یکدست که در آن از ضربه گیرهای سیاه قبلی خبری نیست و سپرها با ظاهری بهتر از حالت دو رنگ قبل به شکل تک رنگ درآمده اند.
در نمونه جدید فرم جلوپنجره ا ل ۹۰ کدید کاملا مشابه ساندرو بوده و جهت لوکس تر نشان دادن خودرو، نوارهایی کرومی بالای جلوپنجره و لبه در صندوق عقب نصب شده اند. دو شبرنگ در سپر عقب دیده می شود که در نمونه کنونی وجود ندارند و در فیس لیفت جدید به سپر عقب تندر اضافه شده اند. در عین حال همچنان شاهد وجود یک پروژکتور عقب و یک چراغ دنده عقب در مجموعه چراغ های عقب خودرو هستیم و سپر نیز با طرحی جدید روزآمد شده است.
 رنو ساندرو بخریم یا تندر 90؟

Renault Sandero

رنو ساندرو (Sandero) به عنوان گونه هاچ بک رنو تندر ۹۰ یا لوگان مدتی است وارد بازار ایران شده و به لطف کیفیت مونتاژ مناسب، طراحی خوب و قیمت مناسب از فروش بالایی برخوردار شده است. ساندرو که با ظاهری متفاوت و مدرن تر از لوگان یک طراحی جذاب تر راهی بازار ایران شده، در مدت حضور در بازار کشورمان توانسته اقبال خوبی به دست آورد که همین نشان از عملکردی پویا و توانمند برای ساندور دارد. ساندرو برخلاف تندر ۹۰ طراحی مناسب و بهترین داشته و با داشتن زوایای گرد و منحنی چشم را نمی آزارد. طراحی جدید آن می تواند مطلوب جوانان و افراد گریزان از تند باشد.

ساندرو با وجود هاچ بک بودن و دارا بودن طول کلی ۴.۰۲ متر، ظرفیت ذخیره سازی و گنجایش مناسبی دارد. فضای بار آن به اندازه ۳۲۰ لیتر گنجایش دارد که از غالب خودروهای کامپکت و کوچک بیشتر است. از لحاظ ایمنی فعال با دارا بودن آخرین نسل از ABS شرکت بوش و از نظر ایمنی غیرفعال نیز مطابقت با آخرین الزامات اتحادیه اروپا با مواردی نظیر داشبورد مشبک و تعبیه صلیب فولادی سقف تامین شده است.

 

رنو ساندرو به عنوان یک خودروی کوچک شهری به دنبال کسب افتخار نیست و با وجود رگه های قوی فرانسوی اش، هرگز نشانی از یک هاچ بک همچون رنو کلیو اسپورت را ندارد. این خودرو آشکارا راه شهری بودن را انتخاب کرده و تنها مایل است یک سواری راحت با مصرف سوخت پایین و البته هندلینگ و شتابی متوسط را عاید خریدارانش کند، در عین حال ارزش خرید ساندرو بالاست و کیفیت مونتاژ این خودرو در ایران کم نظیر است.ساندرو که بسیاری آن را گونه هاچ بک تندر وطنی می دانند، در مقایسه با برادر بزرگترش تندر هم گران تر است، هم کوچک تر و هم ضعیف تر. البته تندر ۹۰ به عنوان یک سدان قطعا می تواند خودرویی مناسب یک خانواده باشد اما اگر شما هم دیگر حال تان از سدان ها به هم می خورد ساندرو را انتخاب کنید. ساندرو اتومات به نسبت قیمتی که دارد اتاق کم سر و صدا و البته روشن و پرنوری دارد. به لطف طراحی پنجره های بزرگ و شیشه های گسترده عقب و جلو به محیطی اطراف تان احاطه کامل دارید.

در کنار این فاکتور مثبت، رانندگی با ساندرو بسیار ساده است و اگر خودرو را روی حالت تعویض اتوماتیک دنده قرار دهید، کار شما بسیار آسان می شود. همین عوامل در کنار خوشنامی تندر ۹۰ مهم ترین دلایل برای فروش مناسب ساندرو در مقایسه با رقبای متعدد خود در بازار ایران است. ساندور در این رده از بازار ایران با برلیانس اچ ۳۲۰، ام وی ام ۳۱۵، پژو ۲۰۶، تیبا ۲ و البته سابرینا به رقابت میپردازد و در گونه اتومات از گران ترین خودروهای این رده است. با این حال از همه خودروهای این رده بهتر و جدیدتر است و به شکل بهتری به شما سرویس می دهد.

 رنو ساندرو بخریم یا تندر 90؟

فضای داخلی ساندرو جایی است که در توصیف آن باید سادگی و گیرایی را به کار ببریم. برخلاف رقبای چینی ساندرو، پارس خودرو هرگز تمایلی به زرق و برق خیالی اتاق ندارد و ساندرو از این نظر هم فضای اسپورت تری دارد و هم کاربردی تر است. همه جای ساندرو که با استفاده از مواد مستحکم و خشک ساخته شده به خوبی مونتاژ شده و تریم نقره ای روی داشبورد ظاهر جوان پسندی به اتاق داده است. تنها فرق کابین ساندرو با تندر ۹۰ همین خطوط مورب، نقره ای رنگ، برخی نقاط پارچه ای رودری ها و البته اضافه شدن برخی خطوط مواج و حجم های جدید به داشبورد ساندرو است که در کل مجموعه ای کاربردی را ساخته و آماده کرده است.

دسته دنده اتومات در کمال سادگی در اختیار شماست و بدون داشتن هرگونه مورد اضافی رانندگی در شهر را به تجربه ای دلنشین و بی دردسر تبدیل می کند. کابین و بدنه با کیفیت بالایی مونتاژ شده به طوری که ساندرو باکیفیت ترین خودروی مونتاژ شده در کشور است که ۴ ستاره از موسسه بازرسی استاندارد و کیفیت ایران دریافت کرده است. نشان دهنده های ساندرو نسبت به تندر ۹۰ تغییر یافته و با استفاده از دو صفحه کیلومتر شمار سفید و روشن که به دو حلقه کرومی مزین شده اند و همچنین یک صحفه دیجیتالی که در بین دو حلقه مرکزی جا خوش کرده، اطلاعاتی مفید از ساز  و کار خودرو در اختیار شما می گذارد. در پشت فرمان نیز کیت دکمه های تعویض سیستم صوتی وجود دارد که عملکرد مناسبی دارند.
اگر برای آزمایش هندلینگ و شتاب ساندرو و بررسی دقیق تر از کیفیت موتور، جعبه دنده، فرمان و سیستم تعلیق خودرو را به شکلی جدی تر محک بزنید می فهمید ساندرو با یک موتور سر حال و جعبه دنده بی دردسر کم نمی آورد. جعبه دنده در حالت اتوماتیک به گونه ای تنظیم شده تا حداکثر گشتاور را با بالا رفتن دور موتور در اختیار شما قرار دهد، بدین ترتیب دنده ها دیرتر تعویض می شوند و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ساندرو با حدود ۱۱ ثانیه بهتر از خودروهای این رده از بازار است.

 
در حالت تعویض دستی هم شرایط اندکی بهبود می یابد و ساندرو روی عدد ۱۰.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد که در مقایسه با تندر ۹۰ و پژو ۲۰۶ تیپ شش باز هم چندان رضایت بخش نیست. علاوه بر این تند و تیزی، ساندرو در سربالایی ها حتی با کولر روشن هم به خوبی و چالاکی شما را به مقصدتان می رساند و جعبه دنده در این راه به شما کمک ویژه ای می کند.

در پایان ذکر این نکات درباره ساندرو الزامی است که فضای صندوق ساندرو جادار و مناسب است. صندلی ها نرم اما فاقد ویژگی دربرگیری سرنشینان است. صدای درون کابین مناسب است و در سفرهای طولانی فرمان خشک ساندرو کمی آزاردهنده است. مصرف سوخت ساندرو بسیار پایین است و استهلاک این خودرو نیز بنا به اعلام بسیاری از کارشناسان و خریدارانش بسیار اندک است که همه اینها به ما یادآور می شوند ساندرو یک خودروی کوچک شهری مناسب برای عبور و مرور در شهر و جاده است.

رنو ساندرو بخریم یا تندر 90؟
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.