راهنمای خرید موتورسیکلت مناسب با توجه به بودجه و کارایی آن

0

شاید شما هم جزء آن دسته از فرادی هستید که بنا به ده ها دلیل قصد خرید موتورسیکلت را دارد و با تحقیق و بررسی از دوستان و آنایان و با مشورت با تعمیرکاران و فروشندگان در انتخاب یک موتورسیکلت مناسب سر در گم شده اید و نمیدانید واقعا بین این همه از برندهای گوناگون و موتورسیکلت ها رنگ و وارنگ در بازار کدام یک را انتخاب نمائید. پس اگر می خواهید بجای خرید یک موتورسیکلت بر اساس تبلیغات یک موتورسیکلت مقرون به صرفه با بهترین امکانات انتخاب کنید و یا اطلاعات خود را درباره یک موتورسیکلت ایده آل بیشتر کنید با ما همراه باشید.

۱- قدرت و گشتاور

اصلی ترین نکته در انتخاب یک وسیله نقلیه قدرت و گشتاور آن می باشد. هرچقدر قدرت بیشتر باشد در نتیجه کارایی بیشتری خواهد داشت. و هر چقدر گشتاور بیشتر با شد در نتیجه شتاب اولیه بیشتر است.

معمولا میزان قدرت و گشتاور هر موتورسیکلتی در کشور ایران را می توان در سایت تولید کننده آن میتوان مشاهده نمود اما نکته قابل توجه آن است که قدرت درج گردیده در مشخصات موتورسیکلت در اصل قدرت اسمی یا قدرت تبلیغاتی آن می باشد و معمولا بین ۱ الی ۲ اسب را می بایستی از میزان قدرت اسمی کم کنید تا قدرت واقعی را بدست آورید یعنی اینکه اگر قدرت یک موتور ۱۲۵cc برابر ۱۲ اسب بخار بود در عمل قدرت ایجاد شده ۱۰ الی ۱۱ اسب بخار می باشد. (کسب اطلاعات بیشتر درباره قدرت و گشتاور)

۲- تکنولوژی های ساخت انجین

یکی دیگر از مهمترین مواردی کی میبایستی در هنگام خرید موتورسیکلت به آن دقت داشت تکنولوژی های بکار رفته در طراحی و ساخت انجین موتورسیکلت می باشد که نقش بسیار مهمی در میزان قدرت ، گشتاوری، کاهش لرزش موتور، کاهش مصرف سوخت، کاهش هذینه های سرویس و نگهداری، کاهش صدا و … می گردد.

در هنگام خرید به موارد زیر در تکنولوژی ساخت انجین دقت کنید.

  1. انجین موتور دارای سیستم زنجیر تایم به جای دنده تایم باشد.(کسب اطلاعات بیشتر درباره زنجیر تایم و دنده تایم)
  2. انجین دارای بیشترین میزان سوپاپ باشد.
    هرچقدر میزان سوپاپهای یک انجین بیشتر باشد قدرت و گشتاور آن بیشتر است. مثلا ۲ موتور ۱۲۵cc با یک مدل گیربکس را در نظر بگیرد ولی یکی با ۲ سوپاپ و دیگری با ۴ سوپاپ باشند موتور ۴ سوپاپه قادر خواهد بود تا قدرت و گشتاور بیشتری که بسیار قابل توجه می باشد را ایجاد نماید.
  3. سیستم سوخت رسانی EFI به جای کاربراتورهای قدیمی.
    امروزه کاربرات های قدیمی جای خود را به سیستم های جدید سوخت رسانی با نام EFI داده اند که اکثر مردم آن را به نام انژکتور می شناسند. این سیستم باعث کاهش چشمگیر مصرف سوخت و بهتر کارکردن انجین می گردد. (کسب اطلاعات بیشتر درباره EFI)
  4. مجهز بودن به سیستم های خنک کنده آبی یا روغنی
    انجین هایی که مجهز به رادیاتور های آبی یا روغنی می باشند می توانند در شرایط محیطی گرم هوا و جاده و ترافیک های بسیار سنگین انجین موتور را بهتر خنک کنند و طول عمر و کارکرد انجین را افزایش می دهند.
  5. دارا بودن بوبین های غوطه ور در روغن.
    انجین های که بوبین های آنها غوطه ور در روغن می باشند این قابلیت را دارند که مصافت های طولانی حتی تا بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را به راحتی بدون توقف طی کنند.
  6. دارا بودن سیستم راه اندازی الکتریکی انجین Start
    مجهز بودن یک انجین به سیستم راه اندازی الکتریکی یا همان استارت یکی از بهترین گذینه های یک موتورسیکلت است زیرا که می تواند حتی جان شما را در خیلی از مواقع نجات دهد. برای نمونه تصور کنید موتور شما در میان یک خیابان نسبتا شلوغ خاموش گردد در این زمان ثانیه ها توقف شما بسیار خطرناک بوده زیرا ممکن است وسیله نقلیه ای با شما برخورد نماید. اکثر مواقع انجین های مجهز به هندل به راحتی روشن نمی گردند اما موتورهای استارتی با فشار یک دکمه در شرایط دمایی حتی صفر و زیر صفر به راحتی روشن شده و شما را از محل خطر دور می کنند.
  7. دارا بودن گیربکس ۵ یا ۶ دنده
    تعداد دنده های بیشتر در گیربکس باعث افزایش کنترل بر روی سرعت و نرم و روانتر کار کردن انجین و کاهش چشمگیر مصرف سوخت می گردد.
  8. دارا بودن سیستم جرقه زنی الکتریکی CDI به جای سیستم پلاین CG
  9. دارا بودن شیر تامین هوای ثانویه یا Euro3
    یک قطعه بسیار کوچک و ساده می باشد که بسیار کار آمد است و اکثرا دو منظوره. اصلی ترین کار آن کمک در انقال بخارات روغن به محفظه داخلی سیلندر و سوزاندن آن جهت جلوگیری از ورود مواد سمی به محیط زیست است و کار ثانیه دیگر آن بهبود در روشن شدن انجین در هوای سرد است.
  10. دارا بودن فیلتر روغن کاغذی به جای فیلتر های فلزی.
    فیلتر های کاغذی عمل پاکسازی روغن از ذرات معلق در روغن را بهتر انجام داده و در نتیجه روغن دیرتر قدرت کاهش اصهکاک خود را از دست می دهد.
  11. مجهز بودن به سیستم بالانسر
    یک مکانیسم ساده می باشد که میزان ارتعاشات درون انجین را کاهش داده و در نتیجه موتورسیکلت در سرعت های بالا دارای حداقل لرزش های ممکن میباشد.
  12. مجهز بودن به گیج روغن IPS
    یک دریچه کوچک شیشه ای می باشد که میزان سطح روغن را درون انجین نشان می دهد.
  13. مجهز بودن پیچ تخله روغن دو تیکه
    در اکثر مواقع به دلیل اینکه شیر تخلیه روغن به صورت یک پارچه بر روی بدنه انجین در کف قرار دارد و به دلیل فشار های زیادی که اکثر افراد در هنگام سفت نمودن به این پیچ بر روی موتور می آورند  پیچ در اصطلاح بریده می شود و دندانه های موجود بر روی بنده انجین خراب می گردد و تنها راه برطف سازی این مشکل تعویض پوسته انجین و یا مراجعه به تراشکاری برای زدن غلاویز دوباره است. اما در موتورهای پیشرفته و گران قیمت مخصوصا در کلاس موتورسیکلت های تریل و Duall Sport این مشکل با یک راه حل ساده برطف گردیده و آن قراردادن یک شیر تخلیه دو تکه می باشد. به این صورت که پیچ تخلیه بر روی یک کفی فلزی بسته شده و کفی فلزی بر روی بنده انجین بسته شده است و در صورت آسیب تنها کفی است تا کفه متصل به بدنه انجین را تعویض نمائید.

۳- ایمنی

یکی دیگر از مهمترین نکات در هر موتورسیکلتی بحث ایمنی آن است که می بایستی در هنگام خرید باید به آن توجه شود. در زیر برخی از نکته ها در زمینه ایمنی یک موتورسیکلت را بیان می کنیم.

  • دارا بودن وزن کمتر در موتورسیلکت:
    هرچقدر وزن موتورسیکلت سبکتر باشد میزان کنترل آن و حفظ تعادل برای راننده راحتر می باشد.
  • مجهز بودن به سیستم ترمز دیسکی یا ABS:
    در موتورسیکلت های موجود در ایران کمتر موتورسیکلتی دارای ترمز های ABS می باشد اما در موتورسیکلت های نسبتا گران قیمت و خوش نام سیستم های ترمز موتورسیکلت ها از سیستم کاسه ای به دیسکی تغییر پیدا نموده است. ترمز های دیسکی با طول عمر بیشتر و با خنک شدن بسیار سریعتر خود می توانند حتی در تعداد ترمز های بسیار بیشتر و در سرعت های بسیار بالاتر عملکرد بهتری نشان داده و تضمین بیشتری بر حفظ جان سرنشین موتورو راننده را دارا می باشد.
  • مجهز بودن سیستم ترمز دیسکی به شلنگ های انتقال روغن هیدرولیک فشار قوی تماما فلزی
  • دارا بودن پایه دان و جا دستی برای سرنشین دوم:
    موتورسیکلت هایی که دارای جا پایه های فلزی هستند می توانند در هنگام سوار شدن سرنشین دوم در حفظ تعادل و کنترل موتورسیکلت توسط راننده کمک بسزایی نمایند و همینطور در صورت و جود جا دسته های نگه دارنده برای سرنشین دوم ایمنی و حفظ سرنشین بر روی موتور تضمین می گردد.
  • رکاب های تا شونده:
    یکی از نکته هایی که اکثر افراد به آن بی توجهی می کنند در نوع رکاب های موتورسیکلت است. در صورتی که رکاب های موتورسیکلت دارای قابلیت تا شدن نباشند خطر زمین خوردن موتورسواران افزایش می یابد. مثلا هنگامی که شما قصد دارد مابین دو جدول در خیابان که پلی در میان آن است عبور کنید اگر رکاب های شما ثابت باشد با برخورد رکاب به لبه های جدول باعث می شود که تعادل شما بهم خورد و به زمین بخورید این نکته در موتورهای کلاس تریل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا که در هنگام عبور از موانع کوهستانی این قابلیت می تواند سلامت شما را افزایش دهد.
  • دارا بود حفاظ های حرارتی در قسمت اگزوز:
    اگر بر روی اگزوز موتورسیکلتی که دارای حجم بالا مثلا ۲۰۰cc دقت نمائید یک حفاظ بر روی لوله اگزوز وجود دارد اگر این حفاظ نباشد؛ نبودن آن منجر به سوختن پاچه شلوار شما می گردد و یا در موتورهای تریل در هنگام سوار شدن سرنشین دوم می تواند باعث ایجاد آتش گرفتن و یا سوختن لباس و سوختگی شدید پای وی گردد.
  • مجهز به سیستم قفل فرمان سوئیچ:
    مدرن ترین و باکیفیت ترین موتورسیکلت ها مجهز به سیستم قفل فرمان سوئیچ هستن به گونه ای که با بستن سوئیچ,فرمان هم قفل گردیده و باعث کاهش روند سرقت می گردند.
  • مجهز بودن به سیستم قطع جریالن اضطراری
    یک کلید قرمز رنگ بر روی کنسول فرمان بوده که با فشار دادن آن بدون بستن سوپیچ می توان بسیار سریع جران برق در مدار موتورسیکلت را قطع نمود تا در صورت بروز مشکلی از آتش گرفتن موتورسیکلت جلوگیری کرد و یا در ترافیک ها و یا توقف های کوتام مدت با این کلید موتور را خاموش نمود.
  • مجهز بودن به سنسور های وضعیت دننده و جک
    این سنسور ها کلید های بسیار کوچکی هستن که زمانی که موتور در وضعیت خلاصی نبودن و یا موتورسیکلت بر روی جک بود از روشن شدن موتورسیکلت جلوگیری به عمل می آورند تا ناخود آگاه موتورسیکلت حرکت نکند.
  • مجهز بودن سیستم ترمز به کلید های استاپ:
    این کلید ها در هنگام ترمز گرفتن فعال گردیده و به رانندگان وسایل نقلیه دیگردر پشت سر شما با روشن کردن چراغ خطر هشدار می دهند.
  • مجهز بودن گارد ( حفاظ ) های مچی فرمان
    بیشترین کاربرد این گارد ها برای موتورسیکلت های رده تریل می باشد که از وارد آمدن هر گونه ضربه به انگشتان دست راننده جلوگیری می کنند.
  • مجهز بودن سینی کفی انجین
    جهت جلوگیری از وارد آمدن هر گونه ضربه به پوسته انجین
  • مجهز بودن نقاط مختلف موتورسیکلت به شبرنگ های هشدار در شب

۴- امکانات

هر موتورسیکلتی دارای امکاناتی انحصاری به خود می باشد اما موتورسیکلت هایی هستند که دارای بیشترین و بهترین امکانات نیز هستند هرچقدر امکانات یک موتورسیکلت بیشتر باشد لذت رانندگی در آنها بیشتر است. برخی از امکانات شامل:

  1. مجهر بودن به داشبور تمام دیجیتال:
    دقت و کیفیت در داشبورد ( کیلومتر) های دیجیتال بسیار بالاترمی باشد و به دلیل کیفیت و دقت آنها شما دارای امکانات بیشتری نظیر ساعت، مصافت سنج متغیر و ثابت، شمارشگر دنده، آمپر بنزین، جراغ فشار روغن، دور موتور دیجیتال، شمارشگر حداکثرو حداقل و متوسط سرعت، چراغ های وضعیت راهنما و … خواهید بود.
  2.  دارابودن فلاشر خطر
  3. دارابودن راهنما های LED
  4. دارابودن چراغ سلام
  5. دارابودن نور کوچک، نور پایین و نور بالا
  6. مجهز به سیتم هشدار صوتی ( بوق )
  7. مجهز به سیستم ساسات دستی بر روی مچی فرمان
  8. مجهز بوده به پایه های آینه بقل
  9. مجهز بودن به مچیی های دارای تنظیم سیم ترمز جلو و سیم کلاچ
  10. مجهز بودن به مچی های چند تکه
    در صورتی که مثلا اهرم کلاچ شما بر روی مچی فرمان دچار آسیب گردد شما می توانید با یک هذینه کمتر تنها خود اهرم را تعویض نمائید.
  11. مجهز بودن به کمک فنر های گازی
  12. مجهز بودن به چراغ روشن کننده پلاک
  13. مجهز بودن به صندلی ( زین ) های پهنتر و کشیده تر جهت جلوگیری از خستگی در مصافت های طولانی
  14. مجهز بودن به رینگ های تماما اسپیکی به دلیل مقاوت بالا در برابر ضربات
  15. مجهز بودن به گیج های IPS روغن ترمز
  16. مجهز بودن به جک وسط و جک بقل
  17. مجهز بودن به فیلتر های کاغذی بنزین هم در قسمت باک و هم در قسمت بعد از خروجی شیر بنزین
  18. مجهز بودن به فیوز های قطع اضطراری جریان در مدار الکتریکی
  19. مجهز بودن به کایتهای پلاستیکی نشکن بجای فایبرگلاس های سخت و خشک
  20. مجهز بودن به کاسه چراغ های فلزی استیل به جای پلاستیک ها با لعاب استیل


۵-تجهیزات جانبی

    1. دارا بودن ترک برای حمل بار
    2. دارا بودن پایه و قفل مخصوص کلاه کاسکت
    3. دارا بودن جعبه ابزار
    4. دارا بودن نازل های گریس پمپ برای گریس کاری بهتر قسمت های مختلف متحرک
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.