هرآنچکه درباره پولیش باید بدانید +آموزش پولیش رنگ و بدنه خودرو، قسمت۲

0

آموزش پولیش رنگ بدنه خودرو

انگیزه پولیش کردن یک خودرو چند دلیل میتواند داشته باشد که در زیر توضیح داده شده است.

۱- شما یک خودروی نو از کارخانه تحویل گرفته اید و قصد پرداخت کردن آن را برای بار اول دارید. خودروها وقتی در کارخانه تولید میگردند معمولا پولیش نمیشوند مگر در موارد ترمیمی بخش های آسیب دیده از رنگ در حین تولید (لکه گیری رنگ)، با این حال برخی از کمپانی ها خودرو را به صورت سطحی پولیش خواهند کرد اما این عمل تنها به دلیل حذف گرد و غبارهای جزئی میباشد که در حدفاصل اطاق رنگ و کوره به دلیل خیس و چسبناک بودن بدنه روی سطح آن میچسبد و باعث تار شدن رنگ میشود. یک خودرو وقتی از کمپانی خارج میشود دارای رنگی با موجهای یکنواخت خواهد بود که این اتفاق در رنگ های متالیک بیشتر دیده میشود و برای این کار نیاز است یک بار خودرو کاملا پولیش شود تا جلوه واقعی خود را پیدا کند.

۱- خودروی شما هیچ آسیب رنگی ندارد و تنها بعد از مدتها قصد دارید با پولیش کردن به آن درخشندگی بیشتری دهید تا ماتی که به مرور زمان بر رنگ خودرو ایجاد شده است از بین رود. این ماتی بر اثر شرایط مختلف آب و هوایی و دانه های ریز گرد و غبار معلق در هوا و برخورد آنها با خودرو در هنگام حرکت ایجاد میشود و به سادگی با پولیش از بین خواهد رفت.

۲- بدنه خودروی شما بر اثر یک تصادف جزئی کمی خراشیدگی و سائیدگی پیدا کرده است و قصد از بین بردن خطوط ایجاد شده را دارید.

۳- بدنه خودروی شما بر اثر یک تصادف معمولی قر شده و رنگ آن از بین رفته و پس از صافکاری و نقاشی مجدد قسمت آسیب دیده, نیاز است که رنگ آن توسط پولیش براق شود.

همه این موارد توسط پولیش قابل رفع میباشند اما طرز استفاده از پولیش مهمترین بخش کار میباشد.

پولیش کردن خودرو امروزه تقریبا به دو روش کلی انجام می پذیرد: ۱- دستی ۲-ماشینی.

مقایسه دو روش پولیش کاری دستی و ماشینی:

اشتباهی که بسیاری از کاربران مبتدی پولیش معمولا مرتکب میشوند این است که روش دستی پولیش را یک روش سنتی و روش ماشینی را یک روش مدرن در نظر میگیرند، در حالی که هر یک از این روش ها مورد مصرف خود را دارند. تصور نمایید که قصد ترمیم یک خراش در یک لبه شکسته از بدنه را دارید و به دلیل شکل خاص آن قسمت از بدنه میبایست با دقت پنبه ی پولیشی را در قسمت های مورد نظر حرکت دهید تا به نتیجه مطلوب برسید و یا فرض کنید یک قسمت تو رفته و گود شده از بدنه را میخواهید پرداخت نمایید، در این گونه موارد

به یاد داشته باشید که بسیاری از خط و خش ها و کثیفی های روی رنگ و بدنه خودرو با ۱۰ دقیقه پولیش دستی برطرف می شوند.

آموزش و نکات پولیش ماشینی خودرو

آموزش پولیش کردن دستی خودرو:

مواد و وسائل لازم جهت پولیش کردن:

تمام ابزار و وسائلی که شما جهت براق کردن رنگ بدنه اتومبیل خود نیاز دارید :

یک قوطی پولیش + چند تکه پارچه پنبه ای و نرم

میباشد.

انتخاب پولیش مناسب: قبل از شروع و هر اقدامی باید توجه داشته باشید که پولیش مناسب را انتخاب نمایید چراکه در صورت انتخاب ناصحیح ممکن است عوارض و نتایج نا مطلوبی ایجاد شود.

شروع کار:

قبل از اقدام به پولیش کاری حتما توجه داشته باشید که سطوح مورد نظر گلی و کثیف نباشند و بهتر است قبل از پولیش کاری یک بار به صورت خیلی سطحی بدنه خودرو را بشوئید تا سطح هیچ گونه کثیفی نداشته باشد (دانه های گل روی بدنه در هنگام پولیش کردن خود باعث ایجاد خطوط و خراشهای جدید خواهند شد).

بعد از شستشو، خودرو را در محلی قرار دهید تا کاملا خشک شود و هیچ رطوبتی در هنگام پولیش کردن وجود نداشته باشد. در هنگام پولیش کاری نباید سطح بدنه خودرو داغ باشد، یک دمای معمولی و به دور از نور مستقیم خورشید بهترین حالت میباشد (داغ بودن بدنه خودرو و سرد بودن بیش از حد باعث ماسیده شدن پولیش روی بدنه خواهد شد و کار را دشوار خواهد کرد).

توجه داشته باشید که پولیشی که خریداری کرده اید مناسب کار شما باشد. مثلا یک پولیش زبر میتواند دقیقا مانند یک سنباده به جای اینکه سطح را براق نماید، سطح را مات کند (پس در صورتی که از پولیش زبر استفاده نمایید حتما پس از آن باید از پولیش نرم جهت براقی نهایی استفاده نمایید). برای شروع حداقل نیاز به دو تکه پارچه نخی آبگیر دارید، بهترین پارچه جهت پولیش کردن دستی به ترتیب زیر میباشد:

۱– پارچه میکروفیبر
۲- حوله نرم پرز دار
۳- پنبه نرم
۴-نمد و پارچه پولیش.

 آموزش پولیش رنگ خودرو ، آموزش پولیش به صورت دستی ، انواع پولیش خودرو ، نحوه پولیش زدن خودرو ، آموزش پولیش کردن خودرو ، پولیش ماشین چیست؟ ، مراحل استفاده از پولیش ، معایب پولیش چیست ، پولیش مناسب خودرو ، آموزش واکس زدن خودرو ، تفاوت واکس با پولیش ، هزینه پولیش ماشین ، پولیش ماشین با دستگاه ، پولیش رنگ و بدنه پراید ، پولیش رنگ و بدنه پژو ، پولیش رنگ و بدنه سمند

مناسبترین و در دسترس ترین گزینه دو تکه حوله تمیز و ضخیم با ابعاد حدودا ۳۰‍×۳۰ سانتی متر میباشد که میتوانید هر یک از آنها را تا بزنید تا ضخیم تر شود و راحت تر در دست شما قرار گیرد. یک پارچه جهت پولیش کردن و پارچه بعدی جهت تمیز کردن استفاده میشود. ابتدا مقداری از مواد پولیش را روی بدنه قرار دهید و پارچه را بر روی بدنه و پولیش قرار دهید و شروع به مالش سطح نمایید. حرکت را با کمی فشار دست و با سرعت یکنواخت و پیوسته انجام دهید، میتوانید حرکت را به صورت دایره‌ای و یا خطی (رفت و برگشتی) انجام دهید اما دقت داشته باشید که هر نوع حرکتی که انجام میدهید تا انتهای کار ثابت باشد. در نوع حرکت خطی میتوانید جهت رفت و برگشت را به صورت مرحله ای ۹۰درجه بچرخانید (بهترین و پربازده ترین نوع حرکت، حرکت عمود بر خراش ها میباشد و با تغییر دادن جهت حرکت کلیه خراشهای روی بدنه را میتوانید حذف نمایید). در حرکت نوع چرخشی نیز میتوانید جهت چرخش را در زمان های مختلف معکوس نمایید.

buffing pattern

این کار را بسته به مقداری که لازم است انجام دهید، اگر قصد شما تنها ترمیم یک خراش میباشد، حرکت را در همان محدوده فقط انجام دهید تا زمانی که به نتیجه مطلوب برسید و اگر قصد شما پولیش کردن کامل بدنه می باشد، این حرکت را از یک طرف شروع کرده و مرتبا به نواحی دیگر حرکت نمایید. در صورتی که احساس خستگی کردید میتوانید چرخش دایره ای یا حرکت دست را معکوس نموده و پس از مدتی مجددا جهت را معکوس نمایید. عمل مالش توسط پارچه را تا زمانی انجام دهید که مواد پولیش بر روی بدنه محو شود و اگر دوباره لازم میباشد مقداری پولیش بر روی بدنه قرار داده و مجددا همین اعمال را تکرار نمایید.

در صورتی که یک خراش بیش از حد عمیق می‌باشد و پولیش نرم قادر به حذف آن نمیباشد، میتوانید از پولیش زبر استفاده نمایید، به این صورت که به مقدار کمی پولیش زبر را تنها در قسمت خراش مورد نظر قرار داده و سپس اقدام به پرداخت آن نمایید تا خط مورد نظر کوچک یا محو شود، در این حالت محدوده پولیش شده با پولیش زبر احتمالا مات شده است و لازم است مجددا توسط پولیش نرم محدوده را براق نمایید.

پس از اینکه سطوح را کاملا پولیش کردید و کار به اتمام رسید میبایست توسط یه تکه حوله نرم و تمیز آثار چربی های احتمالی به جا مانده پولیش را از بین ببرید و کافیست که توسط حوله تمیز سطح را تمیز نمایید، همچنین میتوانید به جای اینکار خودرو را یک بار بشویید. برخی از افراد برای استفاده از این حوله و مرحله نهایی ترجیح میدهند که حوله را با آب گرم کمی مرطوب نمایند و برخی نیز برعکس مایل هستند که از یک دستمال کاملا خشک استفاده نمایند و انتخاب این مورد به سلیقه شما بستگی دارد.

یک مرور کلی بر مراحل پولیش کردن خودرو انجام میدهیم:

1- خودرو را بشویید تا آثار گِل و کثیفی روی آن نباشد

دستگاه پولیشر کارساز نمیباشد، همچنین کاربران حرفه ای جهت پولیش کردن خودرو معمولا علاقه ای به استفاده از دستگاه ندارند و معتقدند که توسط دست خود با دقت بهتری این کار را انجام خواهند داد و کیفیت و ظرافت نهایی بالاتر خواهد رفت. با این حال دستگاه پولیشر نیز موارد مصرف خود را دارد به عنوان مثال در یک کارخانه خودرو سازی هیچ گاه توسط دست این کار انجام نخواهد شد

خودرو را در محلی قرار دهید که نور مستقیم خورشید روی بدنه آن قرار نداشته باشد و سطح بدنه داغ نباشد.
3- نوع خراش را بررسی نمایید و پولیش مناسب را (از نظر مقدار زبری) انتخاب نماید.
4- مقداری پولیش روی بدنه قرار داده و با پارچه یا حوله تمیزی شروع به مالیدن روی سطح نمایید تا زمانی که به نتیجه مطلوب برسید.
5- پس از اتمام کار سطح پولیش شده را توسط یک تکه پارچه یا حوله نرم و خشک تمیز نمایید.

مرور نکات پولیش حرفه‌ای بدنه خودرو :

توجه داشته باشید که برای جلوگیری از آسیب دائمی به رنگ خودرو، انجام این روش را به یک‌بار در سال محدود کنید و از واکس بدنه هم، فقط هر چند ماه یکبار استفاده کنید.گام اول: ابتدا با دقت و البته با دست شروع به شستشوی اتومبیل خود در یک محیط سر پوشیده کنید. خودرو را به طور کامل شستشو دهید اما آن را خشک نکنید.

نکته تکنیکی: عمل ویلینگ “پولیش با دستگاه” یک فرایند کثیف است، بدین معنی که ماده پولیش به چیزهایی که در اطراف شما قرار دارند می‌پاشد، پس بنابراین هرآن چه در اطرافتان هست (مانند اتومبیل های دیگر و دیوارهای اطراف) و چیز‌هایی که نمی‌خواهید کثیف شوند را پوشانیده یا از اطراف کار دور کنید. اگر ماشین شما رنگ تیره‌ای دارد از پد نرم‌تر و ترکیبات صیقلی‌تر استفاده کنید، زیرا رنگ‌های تیره حساس‌تر هستند.گام دوم: محل تمیز شده، پد را بر روی دستگاه پولیش قرار داده و بدنه را به واکس پولیش آغشته کنید، سپس دستگاه پولیش را روشن و سرعت آن را بر روی متوسط تنظیم کنید. مناطق مورد نظر را با حرکت چرخی و با استفاده از یک سرعت متوسط گسترش دهید. نکته مهم این است که پد در حال چرخش را موازی با سطح خودرو نگاه دارید تا از به جا ماندن رد حرکت چرخشی بر روی بدنه جلوگیری کنید. در تمام سطح به صورت مداوم به جلو و عقب اعمال فشار کنید. هنگامی که ناحیه مورد نظر گرم شد و رنگ در هنگام لمس کمی گرم احساس کردید، این زمانی هست که خش‌ها شروع به ناپدید شدن می‌کنند. هنگامی که آب بدنه پرتاب و یا توسط پد فوم جذب شد و در سطح درخشش مشاهده کردید کار پولیش آن قسمت به پایان رسیده و به سراغ قسمت بعدی بروید.

نکته تکنیکی: منطقه را مرطوب نگه دارید و از پولیش برای هر قسمت فقط به اندازه‌ای که لازم هست، استفاده کنید.

گام سوم: در صورت لزوم برای جلوگیری از اشباع شدن پد به واکس پولیش، کار را متوقف کنید و پد فوم را با یک شلنگ آبکشی کنید.
نکته تکنیکی: لبه بیرونی پد حرکت سریع‌تری دارد و اصطکاک بیش‌تری نسبت به مرکز آن تولید می‌کند، این قسمت معمولا حامل پولیش کمتری هست. بنابراین به خصوص در قسمت‌های پیچیده، مانند دستگیره‌ها، آینه‌ها، گوشه‌ها، و خطوط سپر می توان تنها از لبه بیرونی پد استفاده کرد، البته با مراقبت بیشتر.

گام چهارم: وقتی کارتان تمام شد، تمامی قسمت‌ها از جمله درب‌ها، بدنه و کاپوت ماشین را دوباره به دقت با دست شستشو دهید و اینبار پس از شستشو بدنه را به طور کامل خشک کنید.

گام پنجم: استفاده از یک لایه واکس بر روی رنگ به عمل پولیش کمک خواهد کرد و عیوب سطحی باقی مانده را پوشش می‌دهد. بر روی یک پد فوم نرم ترکیبی از واکس خمیری و پولیش نهایی به نسبت ۶۰:۴۰ آغشته نمایید. با سرعت متوسط و باحرکت به عقب و جلو و اعمال فشار کم اما ثابت شروع به گسترش واکس بر روی خودرو کنید. این کار را تا زمانی که سطح کاملا خشک و تمیز شود ادامه دهید.

گام ششم: پس از خشک شدن واکس، بدنه و مناطق دیگر ماشین (پنجره‌ها، چراغ‌ها، و غیره) را از واکس و پولیش پاک کنید و توجه کنید که این کار را با یک پارچه پنبه‌ای نرم انجام دهید. سپس جهت بازرسی نهایی ماشین را به زیر نور خورشید ببرید. از درخشش رنگ بدنه لذت ببرید.
انواع پولیش ها و روش انتخاب پولیش مناسب

موارد بسیار مهم در پولیش کاری، انتخاب پولیش مناسب میباشد به طوری که انتخاب نادرست پولیش میتواند گاه نتایج معکوس و زیانباری به وجود آورد که ترمیم آن بسیار دشوار خواهد شد.

برای انتخاب پولیش لازم است که ابتدا انگیزه و دلیل استفاده از پولیش را بدانید:

تقسیم بندی اصلی پولیش ها بر اساس قدرت سایندگی آنها انجام میگیرد و هرچقدر این قدرت بالاتر باشد، پولیش زبرتر و خشن‌تر بوده و بلعکس، اگر پولیشی بدون هیچ گونه مواد ساینده به شما معرفی گردد باید نام آن را واکس بگذارید چراکه نام پولیش به منظور عمل سایندگی آن ماده قرار داده شده است.

به طورکلی و عمومی پولیش های معمولا در دو نوع زبر و نرم عرضه میگردند که پولیش زبر معمولا با رنگ قرمز یا اخرایی و پولیش نرم با رنگ کرم یا سفید ساخته میشوند و همچنین پولیش های نرم دارای تنوعی میباشند که بسته به نوع کاربری، خصوصیات متفاوتی را دارند مانند پولیش‌واکس و…

پس قبل از انتخاب پولیش مناسب، هدف خود را مشخص کنید. آیا هدف شما فقط رفع یک خراش عمیق بر روی بدنه است؟ یا خراش های خفیف اطراف بدنه را میخواهید رفع کنید؟ شاید فقط قصد دارید یک پولیشکاری بر روی خودروی خود انجام دهید تا صرفا جلوه و درخشندگی آن را بیشتر نمایید…

پولیش زبر:

این پولیش دارای خاصیت سایندگی فوق العاده بالا میباشد به طوری که قدرت سایندگی آن با نرم‌ترین سنباده (۱۲۰۰) مقایسه میشود (پس پولیش زبر را به شوخی نگیرید). با استفاده از این پولیش خراش های عمیق به راحتی از بین میروند (خراش هایی که هنوز به سطح زیر رنگ نرسیده باشند) و البته سطح پولیش شده به دلیل زبری بالای پولیش کاملا مات خواهد شد و نیاز است پس از استفاده از این پولیش، سطح رنگ با یک پولیش نرم تر پرداخت شود. پس توجه داشته باشید که پولیش زبر به تنهایی قابل استفاده نمیباشد و مکمل آن پولیش نرم میباشد. مصرف مکرر و بیش از حد پولیش زبر (خشن) اتومبیل میتواند باعث ناپایدار کردن و نهایتا از بین بردن رنگ اتومبیل شود.

پولیش نرم:

این پولیش نیز دارای خاصیت سایندگی بسیار ظریفی میباشد به طوری که سطح را کاملا براق و صاف نموده و کلیه خطوط و خراش های سطحی را از بین می‌برد، از این پولیش میتوان به صورت موضعی و در قسمتی از بدنه خودرو استفاده نمود و یا به صورت کلی و تمام سطح بدنه خودرو را پولیش نمود. همچنین از این پولیش گاهی جهت تمیز کردن لکه های محیطی مانند قیر، شیره درختان و… که به راحتی از روی بدنه خودرو پاک نمیشوند استفاده میشود.

پولیش واکس:

پولیش واکس در حقیقت یک نوع پولیش مخلوط با واکس میباشد که میتواند براقی بیشتری را بر روی بدنه خودرو ایجاد کند و خصوصیات پولیش نرم را نیز دارا میباشد.

واکس:

هرچند که واکس در گروه پولیش ها قرار ندارد و جایی در این مقاله ندارد، اما در مواردی قابل استفاده میباشد که سطح رنگ خودرو صاف و بدون موج باشد و نیازی به پولیش نداشته باشد، در این صورت واکس با قرار دادن لایه ای از چربی مخصوص براقی را بیشتر مینماید اما توجه داشته باشید که یک واکس خالص به هیچ عنوان خاصیت خش برداری و پرداخت کاری را ندارد و تنها براقی ایجاد شده آن به واسطه به جا ماندن چربی های مخصوص میباشد که البته موقت و مقطعی میباشد.

پولیش های دیگر:

انواع دیگری از پولیش‌ها در بازار وجود دارند که همگی از خانواده پولیش نرم میباشند، مانند پولیش مایع، اسپری پولیش، تمیزکننده و براق‌کننده خودرو

 کارگیک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.