اولین تجربه رانندگی با میتسوبیشی اوتلندر PHEV در ایران +تصاویر

0

خودروهای هیبریدی در ایران تازه وارد محسوب می شوند با توجه به اختلاف بسیار زیاد خودروسازی ما با سایر خودرسازان دنیا از نظر تکنولوژی، خودروهای هیبرید تنها به صورت وارداتی عرضه شده اند تعدادشان آنقدر کم است که نمی توانند تاثیری بر روی اثرات تولیدات ملی تاریخ گذشته با شاخص های آلودگی  چند برابری بگذارند.

 بررسی میتسوبیشی اوتلندر ، بررسی میتسوبیشی اوتلندر PHEV ، مشخصات میتسوبیشی اوتلندر ، محاسن و معایب اوتلندر هیبریدی ، مجله خودرو ، قیمت اوتلندر هیبریدی ، نمایندگی میتسوبیشی ، شرکت آرین موتور پویا ، تجربه رانندگی اوتلندر پلاگین هیبریدی ، میتسوبیشی اوتلندر phev

با این حال دولت برای ایجاد اشتیاق در شرکت های وارد کننده جهت ورود این قبیل تولیدات درصد گمرکی پایین تری را برای هیبریدی ها در نظر گرفته بود تا این خودروها که معمولا به علت استفاده از باتری ها و فناوری های مدرن از بهای بیشتری به نسبت مدل های معمولی برخوردارند، با قیمت مناسب تری عرضه شوند. گرچه با تمامی این تفاسیر با افزایش چند برابری تعرفه خودروهای هیبریدی در مصوبه جدید دولت، این موضوع حیاتی نادیده گرفته شد و اعلام شد که خودروهای هیبریدی وارد شده تاکنون، هیبریدی نبوده اند. در حال حاضر تعرفه ۳۵ درصدی برای خودروهای هیبرید وضع شده که با توجه به حجم موتورهای بنزینی قرار گرفته در این خودروها، رقم تعرفه ممکن است افزایش یابد. از قوانین عجیب و غریب داخلی بگذریم ، این نوشته در مورد خودرویی است که ما را با نوع تازه ای از خودروهای هیبریدی آشنا می کند که تاکنون در بازار داخلی کمتر دیده شده و این خودرو میتسوبیشی اوتلندر phev است.

 بررسی میتسوبیشی اوتلندر ، بررسی میتسوبیشی اوتلندر PHEV ، مشخصات میتسوبیشی اوتلندر ، محاسن و معایب اوتلندر هیبریدی ، مجله خودرو ، قیمت اوتلندر هیبریدی ، نمایندگی میتسوبیشی ، شرکت آرین موتور پویا ، تجربه رانندگی اوتلندر پلاگین هیبریدی ، میتسوبیشی اوتلندر phev

میتسوبیشی اوتلندر سابقا توسط گروه آرین موتور در نسخه بنزینی به بازار ایران عرضه شده و اکنون این شرکت تصمیم دارد تا اولین  SUV پلاگین هیبرید جهان را به ایرانیان ارایه کند. در واقع اوتلندر phev اولین خودروی plug-in است که به صورت انبوه وارد ایران می شود. چندین سال پیش بی ام و i8 نیز به عنوان یک خودروی پلاگین هیبریدی به صورت محدود در بازار حضور داشت که با توجه به برچسب قیمتی ، تهیه ی آن برای اکثریت خریداران کاری بس دشوار بود. اگر مایلید که در مورد تجربه ی رانندگی با اوتلندر phev بدانید ، در ادامه ی متن ما را همراهی کنید.

اوتلندر ، خودرویی با سابقه

اوتلندر فعلی سومین نسل از این خودرومحسوب می شود که شاهد آن در بازار جهانی هستیم. میتسوبیشی از سال ۲۰۰۱ اوتلندر را وارد سبد محصولات خود کرد. نسل فعلی با پیشرانه های ۲ لیتری، ۲.۴ لیتری و ۳ لیتری عرضه می شود که با توجه به قوانین واردات تنها ۲.۴ لیتری در ایران عرضه شده است. اوتلندر بر پایه پلت فرم GF شرکت میتسوبیشی توسعه یافته و در سایت های تولیدی واقع در ژاپن، چین، مالزی و روسیه به تولید می رسد. بعد از گذشت چندین سال ، میتسوبیشی با عرضه نسخه ی پلاگین هیبرید موسوم به PHEV ریسک مثبت و حساب شده ای را انجام دادکه در نهایت باکسب مقامپر فروش ترین SUV  پلاگین هیبرید دنیا، میتسوبیشی پاداش دید نوآورانه اش را کسب کرد و پس از چند سال حضور در بازار با فروش بیش از ۱۱۸ هزار دستگاه ، سهم ۱۵ درصدی از کل فروش خودروهای پلاگین را نصیب خود نموده است . ابعاد و وزن این خودرو را در جدول زیر می توانید مشاهده کنید :

طول (میلی متر ) ۴۶۹۵
عرض (میلی متر ) ۱۸۱۰
ارتفاع (میلی متر ) ۱۷۱۰
فاصله ی بین دو محور (میلی متر ) ۲۶۷۰
وزن (کیلوگرم ) ۱۸۶۰

نخستین بخش بررسی ، طراحی درونی و بیرونی

 بررسی میتسوبیشی اوتلندر ، بررسی میتسوبیشی اوتلندر PHEV ، مشخصات میتسوبیشی اوتلندر ، محاسن و معایب اوتلندر هیبریدی ، مجله خودرو ، قیمت اوتلندر هیبریدی ، نمایندگی میتسوبیشی ، شرکت آرین موتور پویا ، تجربه رانندگی اوتلندر پلاگین هیبریدی ، میتسوبیشی اوتلندر phev

از نظر طراحی بدنه، اوتلندر هیبرید تفاوت چندانی با مدل بنزینی ندارد و تنها قسمتی که می توان تفاوت این دو مدل  را متوجه شد ، نشان های EV و plug-in hybrid نصب شده بر روی این نسخه است. در داخل خودرو نیز طراحی کاملا شبیه به مدل معمولی اوتلندر است اما شکل فرمان، اهرم دسته دنده و فرم کلی صندلی ها تغییریافته و ترمز دستی مکانیکی با نمونه ی الکتریکی جایگزین شده است.

دومین بخش بررسی ، تجهیزات و امکانات

طبق کاتالوگ ارایه شده از سوی شرکت آرین موتور، است امکانات و تجهیزات خودرو به صورت زیر می باشد :

۷ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری فعال (ASC) همراه با کنترل کشش (TCL ) ، سیستم ترمز کمکی و ترمز کمکی هنگام حرکت در سطوح شیبدار(HSA)، کرزو کنترل، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، سان روف،  ۶ اسپیکر، نمایشگر ۶.۱ اینچیLCD، چراغ های جلو و عقب LED، Day light، گرمکن فرمان، چراغ مه شکن عقب، شارژ سریع، صندلی های چرمی جلو و عقب، گرمکن صندلی های جلو، خروجی برق شهری ۱۵۰۰ watt، رینگ ۱۸ اینچی با لاستیک های سایز ۲۲۵/۵۵

سومین بخش بررسی ، قوای فنی

عمده ترین تفاوت اوتلندر بنزینی و هیبریدی شامل همین قسمت می شود. اوتلندر هیبریدی نخستین بار به صورت مدل مفهومی i-MIEV در سال ۲۰۰۹ به نمایش در آمد و پس از مدتی نمونه ی قابل تولید آن به بازار عرضه شد. سیستم طراحی شده توسط میتسوبیشی در اوتلندر هیبرید برای شما امکان تجربه رانندگی تمام برقی را فراهم می کند. اگر مایلید بدانید تفاوت اصلی خودروهای هیبرید سنتی و پلاگین هیبرید در این می باشد که منبع اصلی تولید کننده ی قدرت در مدل های هیبریدی عادی موتور بنزینی است و موتور الکتریکی نقش یاری دهنده ی موتور بنزینی را دارد. اما در خودروهای پلاگین هیبرید موتور الکتریکی نقش اساسی را به حرکت در آوردن خودرو دارد و موتور بنزینی یاری رسان موتور برقی محسوب می شود. بنابراین، ظرفیت باتری های خودروهای پلاگین هیبرید نسبت مدل های تمام هیبریدی بیشتر است و لذا می توان باتری ها را با اتصال به شارژر مخصوص خودرو که از برق شهری پشتیبانی می کندباتری ها را شارژ نمود. دو موتور الکتریکی در هر دو محور جلو و عقب قرار دارند که قدرت را برای هرچهار چرخ فراهم می سازند. حداکثر قدرت موتور برقی جلو شصت کیلو وات یا ۸۱ اسب بخارو حداکثر گشتاور آن ۱۳۷ نیوتون متر است. موتور برقی محور عقب نیز همانند محور جلو ۸۱ اسب بخار قدرت تولید می کند اما گشتاور تولیدی آن کمی بیشتر و در حدود ۱۹۵ نیوتون متر می باشد. موتور ۲ لیتری بنزینی یاری رسان نیز ۱۲۱ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور را با استاندارد یورو شش ارایه می دهد و نقش یک ژنراتور برای شارژ باتری ها را دارد. البته در ادامه خواهیم گفت که موتور بنزینی در حالت رانندگی موازی می تواند به صورت بی واسطه توسط یک کلاچ نیرو را به صورت مستقیم به چرخ های جلو بفرستد. ظرفیت باتری های لیتیوم یونی به کار رفته نیز معادل ۱۲ kWh است و ولتاژی ۳۰۰ v دارند. باتری ها می توانند به وسیله ی برق شهری ۲۲۰ ولت با جریان ده آمپر در عرض ۵ ساعت شارژ شوند و با جریان هشت آمپر اینکار اندکی بیشتر و حدود شش ساعت ونیم  طول می کشد. البته در حالت شارژ سریع باتری ها در عرض ۲۵ دقیقه تا ۸۰ درصد ظرفیت شارژ خواهند شد که متاسفانه از این قابلیت در ایران بهره ای نخواهیم برد. تعلیق خودرو در جلو از نوع مک فرسون به همراه آنتی رول بار و در عقب از نوع چند اتصاله یا مولتی لینک به همراه آنتی رول بار در نظر گرفته شده است.

چهارمین بخش بررسی تجربه رانندگی با PHEV ، سریع و سبز

اوتلندر هیبریدی سه حالت رانندگی متفاوت دارد که در مورد هر کدام توضیح خواهیم داد.

حالت EV: در این حالت خودرو تنها با استفاده از برق تولیدی باتری ها و ارسال آن به دو موتور الکتریکی موجب حرکت خودرو می شود. در این حالت باید باتری ها شارژ کافی داشته باشند و در اینصورت بردی معادل ۵۵ کیلومتر به شما خواهند داد که با توجه به نوع و نحوه رانندگی ، این عدد افزایش یا کاهش خواهد داشت.این حالت در استفاده از خیابان های معمول شهری و البته با باتری های شارژ شده بسیار مفید است .

حالت هیبرید : در این حالت موتور بنزین سوز شارژر باتری هاست و همچنان این موتورهای الکتریکی هستند که موجب حرکت چرخ ها. در این حالت سیستم هوشمند عمل کرده و در زمان هایی که میزان شارژ باتری ها از حدی کمتر باشد آنها را شارژ می کند تا به طور مثال در سربالایی ها شتاب گیری بهتری را داشته باشید. در این حالت شاهد بهینه ترین شرایط کاری قوای فنی هستیم. استفاده از حالت موازی برای مسافت های طولانی تر نظیر بزرگ راه های شهری مناسب است.

حالت هیبرید موازی : در این حالت علاوه بر موتور برقی، موتور بنزینی نیز با اتصال توسط یک کلاچ چرخ ها را به حرکت در می آورد. این حالت بهنیه برای رانندگی در اتوبان ها با سرعت بالا است و در زمان هایی که با سرعت بالای ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت می رانید می تواند قدرت مناسبی را برای خودرو فراهم سازد.

در ناحیه ی جانبی راننده دو دکمه save و charge قرار دارد که با انتخاب دکمه charge موتور بنزینی مشغول شارژ باتری ها می شود و با فشردن save موتور میزان انرژی باقی مانده باتری ها را حفظ می کند. فعالسازی حالت EV نیز خودرو را به صورت کامل در این حالت قرار می دهد و تنها در زمان های فشردن پدال گاز دو مرحله ای این خودرو که به منزله ی اعلام نیاز نیاز به قدرت بسیار بیشتری محسوب می شود ، موتور بنزینی فعال می شود. همچنین شبیه بسیاری از خودروهای هیبرید ، در زمان های ترمز گیری سیستم بازیاب انرژی شارژ مجدد باتری ها را انجام می دهد. به کمک پدال های قرار گرفته در پشت فرمان نیز درپنج وضعیت مختلف می توان نیروی موثر ترمز را کاهش یا افزایش داد. با قرار دادن این سیستم در حالت B5 شاهد بیشترین نیروی ترمزی هستیم که احساسی همانند قرار دادن جعبه دنده در دنده دوم در خودروهای معمولی ایجاد می کند. در حالت B0 نیز که مناسب بزرگ راه ها است این نیرو در کم ترین حالت خود قرار دارد تا حرکت خودرو روان باشد. در واقع در حالت B5 بیشترین شارژ باتری ها از سوی ترمز ها میسر خواهد شد.

شروع به حرکت با این خودرو با توجه به حالت های مختلفی که شرح دادیم می تواند کمی مبهم باشد اما در واقعیت راحت تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. phev همانند مدل بنزینی دارای دکمه استارتی است که خودرو را با آن روشن می کنید. هم چنین با وصل بودن کابل شارژر ، خودرو تحت هیچ حالتی حرکت نمی کند و به شما اخطار می دهد که کابل شارژ به شارژر هنوز متصل است. در سمت راست نشانگرها دیگر دور موتوررا نخواهید دید و شاهد یک طرح کاملا متفاوت خواهید بود. نشانگرهای جدید از ۳ بخش کلی شارژ، اکو و پاور تشکیل می شوند که بسته به نوع رانندگی نشان گر در یکی از این ۳ حالت قرار خواهد گرفت. به طور مثال با فشردن پدال گاز دو مرحله ای تا انتها ، نشان گر به سرعت  به آخرین قسمت پاور می رود. در بین دو نشانگر نیز صفحه نمایشی قرار دارد که آمار مربوط به بخش های مختلف خودرو اعم از شارژ باتری ها، میزان بنزین، حالت رانندگی و…را به راننده اعلام می کند. در همین بخش نیز پس از هر بار ترمز گیری شارژ، شدن باتری ها توسط ترمزها به شما اطلاع داده می شود.با فشردن پدال ترمز و قرار دادن دنده در حالت D ، خودرو شروع به حرکت می کند. از همان ابتدا متفاوت بودن اوتلندر هیبرید را حس خواهید کرد. خودرو در سکوت کامل شروع به حرکت می کند و صدای موتور برقی نیز همان چیزی است که انتظارش را دارید. فرمان خودرو را نیز نمی توان جز فرمان های سبک وزن برشمرد ، اما حس و حالی متفاوت با هر خودروی دیگری ایجاد می کند. این مسئله در مورد ترمز خودرو نیز کاملا صادق است. با فشردن پدال گاز تا انتها بالاخره صدای موتور بنزینی را خواهید شنید که اعلان شروع به کار آن است. به دلیل گشتاور خوب موتور الکتریکی و کمک موتور بنزینی شتاب گیری ثانویه بسیار خوبی را در اوتلندر هیبرید داریم. در پیست آزادی توانستیم به مقایسه این خودرو و برادر بنزینی اش  در مسیری مستقیم بپردازیم . مدل phev با این که وزن بیشتری به نسبت مدل بنزینی دارد اما به راحتی از پس آن بر آمد و در شتاب های ثانویه حتی این اختلاف بیشتر از این نیز شد. هم چنین باید ذکر کنیم که درphev  پنج سرنشین حضور داشتند اما در اوتلندر بنزینی تنها راننده حضور داشت.

با فشردن پدال های پشت فرمان و قرار دادن آن در حالت B5پس از برداشتن پا از روی پدال گاز شاهد حالتی شبیه به کله کردن جلوی خودرو خواهیم بود که به خوبی این مسئله را به ما نشان می دهد که نیروی مورد نیاز برای کم کردن سرعت خودرو بسیار بیشتر است. در هر صورت فرصت رانندگی با خودرو بسیار کوتاه و محدود به تنها ۲ دور در پیست اتومبیل رانی آزادی بود و برای نتیجه گیری در این بخش باید مدت زمان بیشتری را در پشت فرمان این suv سپری کنیم .

جمع بندی و نتیجه گیری ، اوتلندر هیبرید خودرویی مناسب برای مصارف درون شهری

در پایان حضور اوتلندر phev را در کشورمان به فال نیک می گیریم و با این که در حال حاضر در زمینه ایجاد زیر ساخت مناسب برای این قبیل خودروها عملکرد خوبی نداشته ایم ، اما خودروهایی همچون phev پیش نمایشی از آینده صنعت خودروسازی را به ما نشان می دهند و با رشد روز افزون فن آوری شاهد این موضوع  هستیم که امروزه انواع خودروهای هیبریدی جای پای محکمی در مهم ترین و بزرگ ترین بازارهای جهانی برای خود بدست آورده اند. با توجه به وضعیت فعلی تعرفه ها ، اختلاف قیمتی بزرگی بین مدل معمولی و PHEV را شاهد نیستیم. در حال حاضر اوتلندر در نسخه ی بنزینی ۲۰۱۸ با قیمت ۳۱۲ میلیون تومان و در نسخه ی  ۲۰۱۸PHEV با قیمت نهایی ۳۱۷ میلیون تومان قابل خریداری هستند .

دنده۶

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.