آموزش گام به گام تعویض تسمه دینام وتسمه کولر پراید+تصاویر

18

آموزش گام به گام تعویض تسمه دینام وتسمه کولر پراید+تصاویر

گاه درطول رانندگی و یا مسافرت با ایرادات و یا شرایط خاص روبرو می شویم که تصمیم گیری درست در آن لحظه می تواند شرایط را به راحتی به حالت عادی برگرداند و یا تصمیم و یک حرکت اشتباه می تواند راننده و سرنشینان را وارد شرایط بحرانی کند.

جوش آوردن موتور ماشین ، پاره شدن سیم گاز، پاره شدن تسمه دینام، خالی شدن باتری ، سفت شدن شدید فرمان خودرو ،از کار افتادن فنهای سیستم خنک کننده، پاره شدن سیم کلاچ ، از کار افتادن بخاری در سرمای شدید جاده ، گیر کردن در برف ، سرخوردن ماشین در یخبندان غافلگیر کننده در جاده ، سوراخ شدن رادیاتور به هر دلیل ، بلند شدن یک طرف خودرو در مانورهای رد شدن از مانع و صدها ایراد و شرایط کوچک دیگر، در صورت بروز در شرایط خاص مانند رانندگی در جاده های متروکه و یا خلوت بین استانها و یا جاده های کوهستانی و … می تواند شرایط بحرانی را برای راننده و همچنین سرنشینان بوجود بیاورد که بعضا موجب به خطر افتادن جان آنها نیز خواهد شد.

شاید خود شما نیز خاطراتی از این قبیل را در ذهن خود و یا در میان دوستان و آشنایان داشته باشید، در ادامه این متن، توصیه های تام سرویس جهت آگاهی از اقدامات قابل انجام در شرایط خاص آمده است که آگاهی از آنها می تواند  کمک شایانی به برون رفت از شرایط بحرانی بوجود آمده در سفر داشته باشد.

توصیه اول گروه کارشناسی به تمامی رانندگان، انجام چک و سرویسهای لازم قبل از اقدام به سفر می باشد و توصیه ی بعدی، رانندگی ایمن و حفظ سرعت مطمئنه در تمامی شرایط است.

به همراه داشتن موارد ضروری از قبیل کیت کمکهای اولیه، چراغ قوه ، تسمه یدکی ، یک گالن آب ، کنسرو غذا و تعدادی بیسکویییت ، پتوی مسافرتی ، زنجیر چرخ جهت استفاده در مسیرهای سردسیر و موارد دیگر از این دست با توجه به نوع سفر و مسیر مورد نظر به آنها اشاره شده است.

بررسی احتمالات و شرایط خاص و اقدامات قابل اجرا در سفر (قسمت یکم)

در تمامی شرایط خاص و حتی بحرانی،حفظ خونسردی و فکر کردن صحیح، راه درست را پیش پای شما قرار می دهد.

اگر تسمه دینام پاره شود:

در این حالت، فرمان در خودروهای دارای سیستم هیدرولیک فرمان، سفت می شود ،واتر پمپ از کار افتاده و آب رادیاتور به سمت جوش میل می کند و در خودرو های تک تسمه، کولر خودرو نیز در این شرایط از کار می افتد، دینام از مدار خارج شده و شارژ باتری متوقف می گردد و پس از ادامه دادن مسیر نور چراغها از دست رفته و به مرور با خالی شدن باتری برق مورد نیاز شمعها نیز از دست می رود و موتور خودرو خاموش می گردد.

با توجه به موارد ذکر شده، طی کردن مسیر تا رسیدن به مکانی امن، بدون نصب تسمه ی جدید امکان پذیر نیست لذا در صورت عدم مهارت بابت تعویض تسمه با شماره های امدادی تماس حاصل فرمایید.

از آنجاییکه در بسیاری از مسیرهای کوهستانی و یا دور افتاده، امکان استفاده از تلفن همراه فراهم نیست و ماندن در جاده های کوهستانی و برفخیز می تواند بسیار خطرناک باشد، می بایست به تواناییهای خود اتکا نموده و به هر طریق ممکن خودرو را جهت ادامه مسیر تا رسیدن به آبادی همراهی نمود.

باید توجه داشته باشید که راه و روش تعویض تسمه دینام در خودرو های مختلف،متفاوت می باشد ولی اصول کلی این کار در تمامی خودروها مشترک است.

در این حالت اگر تسمه یدکی در خودرو دارید، کاپوت خودرو را بالا زده و مسیر قرار گرفتن تسمه را با مشاهده ی غلطک ها و هرزگردهای موجود در این مسیر شناسایی کنید. براق و تمیز بودن سطح پولی ها و غلطکها با توجه به قرار داشتن و حرکت تسمه ی قبلی قابل مشاهده است.

قدم بعدی باز کردن قطعات دیگر از بابت دسترسی بهتر به مسیر تسمه می باشد، نوع و تعداد این قطعات در خودروهای مختلف متفاوت است ولی به طور کلی با یک نگاه قطعه ی مزاحم مشخص می گردد.

جهت باز کردن قطعات میتوانید آنها را علامتگذاری کرده که به موقع بستن با مشکل مواجه نشوید، تهیه چند عکس با موبایل و یا دوربین نیز قبل از باز کردن قطعات می تواند در آخر شما را از سردرگم شدن دور نگاه دارد.

حال که دسترسی به مسیر عبور تسمه مهیا شد، مسیر عبور را بررسی کنید به طوریکه با قرار گرفتن تسمه در مدار تمامی غلطکها درگیر شوند به عبارت دیگر حرکت تسمه موجب چرخش غلطکها گردد، با در نظر گرفتن اصل یاد شده و اندکی تأمل میتوانید مسیر درست عبور تسمه را پیدا کنید.(مانند حل کردن پازل)

نوبت به شل کردن تسمه سفت کن رسیده است، با بررسی مسیر مورد نظر و مقایسه ی غلطکها، غلطکی که امکان رگلاژ و جابجایی دارد را مشخص کرده و پیچ رگلاژ را شل کنید، سپس غلطک را جابجا کنید تا بتوانید تسمه را در مسیر خود قرار دهید، سپس غلطک و یا تسمه سفت کن را به سمت سفت شدن تسمه برده و با اهرم کردن وسیله ای (مانند میخ، میله و یا پیچ گشتی) که در دسترس شماست اقدام به سفت کردن پیچ آن نمایید.

پس از سفت کردن تسمه،اهرم را از زیر تسمه سفت کن درآورید و قطعات باز شده را با توجه به علامتگذاریتان و یا عکسی که گرفته اید به حالت اولیه باز گردانید.

تسمه نباید زیاد سفت شده باشد و با فشار دادن تسمه به سمت پایین از اندکی فضای بازی آن مطمئن شوید.

حال موتور خودرو را روشن نموده و خود را به اولین محل جهت بازدید و یا رفع ایراد پاره شدن تسمه، برسانید.

توجه داشته باشید، پاره شدن تسمه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که فرسودگی و پوسیدگی تسمه ، تیز شدن، پله کردن و یا شکستگی لبه ی پولیها و غلطکها ،لنگی و انحراف غلطکها و پولیها و یا گیرپاژ کردن بلبرینگ هرزگردها را می توان از مهمترین عوامل آن برشمرد و در این صورت تا عدم رفع ایراد و استفاده از خودرو، مجدد تسمه پاره خواهد شد.

در صورت پارگی مجدد تسمه در مسیر رسیدن به تعمیرگاه و یا آبادی، می بایست به دنبال وسیله ای جهت جایگزینی تسمه ی پاره شده باشید، که بهترین و در دسترسترین وسیله، جوراب زنانه می باشد و در صورتیکه دلیل پاره شدن تسمه، گیرپاژ هرزگردها است، سطح آنرا برای حرکت روان تسمه، آغشته به گریس نمایید تا پس از رسیدن به آبادی، ایراد مربوطه رفع گردد.

برای استفاده از جوراب دیگر نیازی به شل کردن پیچ های رگلاژ و یا تسمه سفت کن نمی باشد، فقط کافیست جورابها را در مسیری که شناسایی کرده اید رد نموده و سر و ته آنرا به هم گره بزنید.

توصیه ما به شما این است که همیشه یک عکس از وضعیت نرمال موتور خودرو و مسیر قرار گرفتن تسمه در موبایل خود داشته باشید تا در شرایط اضطرار بتوانید شرایط نرمال را شبیه سازی نمایید.

آموزش تعویض تسمه کولر و تسمه دینام پراید 

برای این کار به آچار های ۱۰ – ۱۲ – ۱۳ – ۱۴ نیاز هست (حتما رینگی باشن ) البته به بعضی هاشون هم نیاز ندارید اما باشن بهتره !
۱- شما ابتدا باید این محفظه ی فیلتر هوا رو در بیارید کامل
20150420_143359
۲- اینم عکسی با فضای باز از تسمه ها
[تصویر: jolanir002_1a57a.jpg]۳- برای تعویض تسمه کولر باید اول پیچ هرزگرد رو یخورده شل کنید بعد پیچ سفت کن تسمه رو تا جایی که تسمه راحت از توی جاش در بیاد شل میکنید
(تسمه کولر فولی سر میل لنگ/ کولر /وهرزگرد میچرخونه )

۴- برای تعویض تسمه دینام اول این پیچ که گوشه دینام هست رو شل میکنید به سمت عقب شل میشهبا آچار ۱۲ بعد دینام را ه سمت خودرتان میکشید
تسمه دینام .دینام / واتر پمپ /وفولی سر میلنگ میچرخونه)

۵- اگر دینام خیلی سفت بود یه پیچ دیگه زیر داره که برای باز کردنش باید به زیر ماشین برید از بالا راه داره ولی سخت باز میشه
[تصویر: jolanir005_f0ac1.jpg]۶-خب حالا دینام رو میکشید سمت خودتون – اینطوری
[تصویر: jolanir006_774d8.jpg]۷- تا اینجا دو تا تسمه رو درآوردید حالا دوتا تسمه ی جدید رو جایگزین میکنید و به همون روشی که تسمه ها رو باز کردید (برعکس اون کار هایی که کردید ) جدید ها رو میبندیدتسمه کوچیک ماله دینام تسمه بزرگ ماله کولر هست( دینام با یک تالیبر به سمت عقب اهرم کنید تا جایی که تسمه سفت باشه به اندازه یک سانتی متر جای بازی داشته باشه)

تسمه قدیمی
[تصویر: jolanir007_655ae.jpg]

نکات ایمنی را جدی بگیرید :
۱- میتونید از تسمه های شرکتی سایپا استفاده کنید که مارکشون دانگیل هست و از کیفیت خوبی برخوردارن
۲- وقتی که تسمه دینام رو توی جاش گذاشتید اول پیچ بالا رو سفت کنید بعد پیچ پایین در ضمن برای سفت کردن تسمه دینام دینام رو با یه اهرم (آچار چرخ ) به عقب هل بدید به انگشتتون رو وسط تسمه بزارید . انگشتتون باید ۲ سانت بیشتر پایین نره وقتی به این حد رسید پیچ رو از بالا سفت کنید .
۳- تسمه کولر هم تا جایی سفت کنید که وقتی انگشتتون رو وسطش میزارید ۲ سانت بیشتر پایین نره
۴- پیچ هرزگرد تسمه رو زیاد سفت نکنید .(زور خفن بهش نزنید )
۵- میتونید برای اطمینان وقتی تسمه دینام رو بستید یه استارت به ماشین بزنید و چکش کنید بعد برید پیچ زیر دینام رو مقداری سفت کنید .
۶- حواستون باشه که تسمه ها خوب توی ریل های خودشون قرار بگیرن.

ممکن است شما دوست داشته باشید
18 نظرات
  1. رضا می گوید

    سلام
    اگه روی تسمه تایم اون فلش ها نباشه از کجا باید بفهمیم جهت جا انداختن تسمه تایم درست است ؟

    1. فرهاد می گوید

      سلام باید اولا پیستون یک و چهار در حالت بالا باشد برای میل لنگ برای میل سوپاپ هم حالت قیچی سوپاپ چهار و یک نباشد

  2. کامبیز می گوید

    لطفا اطلاع غلط افاضات نفرمائید…!
    در خودروی پراید حتما پیچ پایین دینام(پیچ پایه اصلی دینام) رو حتما باید شل نمائید چون پیچ نگهدارنده ی اصلی دینام میباشد و پیچ بالای که حالت کشویی داره واسه تنظیم و ریگلاژ تسمه دینام میباشد،اگر با باز شدن پیچ کشویی بالا دینام بشه دینام رو جابجا کرد نشوندهنده ی اینه که پیچ پایین که پیچ اصلی میباشد هرز شده و خراب است که در آینده مشکلات دیگه ای بهمراه خواهد داشت که باید درست بشه

  3. Vyscooti می گوید

    درود برای کمی شل کردن تسمه تی یو ۵ باید چکار کرد؟

  4. Ali می گوید

    سلام توضحات خوب بود.
    در پراید صبا:
    ۱- برای تعویض تسمه دینام باید تسمه کولر را باز کنیم .
    ۲- با آچار ۱۴ پیچ پولی کولر را شل کنیم.
    ۳- با آچا ۱۰ یا ۱۲ هرز گرد تسمه کولر را شل کنیم.
    ۴- بعد تسمه را در آوریم و پیچ دینام را از بالا با آچار ۱۳ شل کنیم و تسمه جدید را جا بیندازیم.
    ۵- با اینکار ماشین روشن میشه و اگر عجله دارید نیازی به بستن تسمه کولر نیست .
    ۶- اگر نیاز دارید کولر روشن شود تسمه را جا می زنیم و اول هرز گرد را سفت میکنیم و بعد پیچ پولی را سفت میکنیم و تمام.
    با تشکر از مدیر سایت.

  5. سعید می گوید

    عالی و ممنون بابت توضیحات کامل فقط یه عکس بود نمیشه بقیه عکس ها باز شدن به جز یه عکس باز کردن دینام

  6. reza می گوید

    سلام. پیچ هرزگرد که شل نمیشه چون میچرخه در ضمن
    در مورد پراید ۱۱۱ یورو۴ جدید یه کم فرق میکنه
    باید پیچ رگلاژ تسمه کولرو شل کنی بعد یه پیچ نگهدارنده
    انورتر هست که اونم شل میکنی اصلن کاری به پیچ هرزگرد نداره با سپاس

  7. حمید می گوید

    سلام.تسمه کولر باید باشه.زمستان روشنش کنی ماهی یکبار گاز کولرت فاسد نشه.اگر برش داری ایرادی نداره بشرطی زود جایگزین شه

  8. ناشناس۱ می گوید

    سلام ب دوستان برداشتن تسمه کولر تو پراید چ تاثیری داره تو قدرت موتور ؟ در زمستان چرخیدنش جز خراب کردن فولی هرز گردو خود تسمه چیز دیگه ای داره یا نه ک برداشتنش ضرر داشته باشه؟

  9. سامان می گوید

    مرسی از سایتتون.
    تسمه خوب رو از بد چجوری باید تشخیص داد؟

    1. مدیر می گوید

      سلام
      خرید جنس اصلی و شرکتی از لوازم یدکی ،هم قیمتش بالاست هم کیفیتش

  10. امین می گوید

    سلام من پولی‌موتور پراید و‌باز کردم و بستم یکمی بهش فشار اوردم بعد که موتور روشن کردم صدای عجیب میده و خاموش میشه البته اگه گاز بدم خاموش نمیشه دلیلش چی میتونه باشه؟ممنون اگه کمک کنید

  11. حمید می گوید

    سلام دوست عزیز عالی عالی بود من تازه وارد بودم تا حالا این کار رو انجام نداده بودم ماشینم بیرون شهر تسمه دینامش پاره شد با راهنمایی شما دوست عزیز تسمه دینام و تسمه کولر رو با هم عوض کردم از قبل تو ماشین اضافه داشتم. واقعا تو مخارجم کلی صرفه جویی شد.

  12. محمدرضا رادان می گوید

    دوست عزیز عالی بود
    دست مریزاد

  13. خرید راکت بدمینتون یونکس می گوید

    عاشق این وبسایت شدم من.عالی هستید شما

  14. احمد می گوید

    باسلام و تشکر برای مطالب مفیدتون
    لازمه به اطلاع برسونم که برای جاگذاری تسمه دینام و حرکت دادن دینام بهیچوجه نیازبه شل کردن پیچ پایین دینام نیست! دینام طوری سوار شده که شما وقتی پیچ بالایی رو شل کنید با فشار کف دست به پایین دینام میشه اونو حرکت داد
    بازکردن پیچ پایینی فقط درمواردیه که نیاز باشه دینام از ماشین جدا بشه

  15. حسین می گوید

    سلام برای پژو روا چه جوریه تعویض تسمه فن سایز ۹٫۵ در ۳۵۶ هست؟

    1. مدیر می گوید

      سلام دوست عزیز برای این کار شما می بایستی تسمه دینام را با آچار ۱۳ آذاد کرده بعد از پایین تسمه سفت کن هیدورلیک که نزدیک فولی میل لنگ میباشد را با آچار ۱۳ شل کرده بعد با آچار ده پیچ ریگلاژ آن شل کنید وبه طرف پایین هل دهید تسمه آذاد می شود برای بستن عکس مراحل را انجام دهید با تشکر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.