معرفی بهترین ترفندها برای کاهش مصرف سوخت خودرو

0

هیچکس دلش نمیخواد پول زیادی را صرف خرید سوخت نماید. امروز چند ترفند را آموزش میدهیم تا با زیرکی در رانندگی، از مصرف بیش از اندازه سوخت جلوگیری کنید. موارد زیادی وجود دارند که باعث کاهش در مصرف سوخت میشوند. چه خودروی شما با سوخت فسیلی کار کند چه با سوخت الکتریکی، روش رانندگی شما، تأثیر مستقیمی بر مصرف سوخت خودرویتان دارد. این هم ۱۰ روش تا بدون استفاده از اتوبوس شهری یا موتورسیکلت، مصرف سوخت کمی داشته باشید.

بهینه سازی مصرف سوخت ،پایین آوردن مصرف سوخت ، راه های کاهش مصرف سوخت ، علت افزایش مصرف سوخت ، کاهش استهلاک خودرو ، صرفه جویی در مصرف بنزین ، کاهش الودگی محیط زیست ، دانستنی های فنی خودرو

۱- فشار باد تایرها را بررسی کنید
فشار باد درون تایر خودروی شما تأثیر بسزایی در مصرف سوخت آن دارند. از کنترل خودرو گرفته تا کارکرد سیستم فنربندی، فشار باد تایرها عاملی حیاتی و مهم است. ولی آیا میدانستید که بشدت بر مصرف سوخت خودرویتان تأثیر میگذارد؟ تایر کم‌باد مقاومت اصطکاکی زیادی در برابر جاده ایجاد میکند که باعث میشود خودرو سخت‌تر کار کند؛ بنابراین مصرف سوخت را افزایش میدهد.

۲- نگهداری و مراقبت پی‌در‌پی
اگر بدانید معاینه فنی چقدر در مصرف سوخت تأثیر دارد، شگفت‌زده خواهید شد. اگر همیشه خودروی شما سرپا باشد، مصرف سوخت آن هم کم خواهد بود. اینکارها شامل تنظیم موتور، تعویض فیلترها، سرویس قطعات خودرو و همچنین تعویض روغن موتور است. طبق گزارشات نظرسنجی شرکت فورد در کشور استرالیا، از هر سه نفر استرالیایی فقط یک نفر به نگهداری و باد تایرهای خودروی خود توجه دارد.

۳- «بَردار و سر بخور» ! ( Lift And Coast )
یک تکنیک که در رانندگی حرفه‌ای وجود دارد که احتمالاً نام آن را در مسابقات «فرمول وان» شنیده‌اید، در جلوگیری از افزایش مصرف سوخت نقش دارد. تکنیک «بردار و سر بخور» (لیفت اند کوست) باعث کاهش در مصرف سوخت میشود. به این صورت که در بعضی مواقع راننده پای خود را از روی پدال گاز برمیدارد و با انرژی جنبشی پیچ یا دور برگردان را طی میکند. بدون اینکه به خودرو گاز بدهد یا دنده‌ای عوض کند. وقتی از قدرت موتور استفاده نکنید، سوخت هم مصرف نکرده‌اید.

۴- شورت شیفت.
تکنیک شورت‌شیفت یا تعویض کوتاه دنده، این است که شما زودتر از زمان موعود و در دور موتور پایین، دنده را به بالا عوض کنید. یعنی از قدرت کمتری از خودرو برای شتابگیری استفاده خواهید کرد. همچنین تکنیکی برای سبقت‌گرفتن از خودروی روبروست. اما در خودروهای دنده اتوماتیک، اگر شما پا را از روی پدال گاز بردارید، گیربکس بطور اتوماتیک دنده را یکی بالاتر می‌اندازد و دور موتور پایین می‌آید.

۵- کولر را روشن نکنید
همه‌ی ما تمام سال منتظر فرارسیدن تابستان هستیم. شما از سرما خسته شده‌اید و میخواهید گرمای خورشید را در عمق وجودتان حس کنید. اما با فرا رسیدن تابستان کولر میگیرید تا از شر گرما در امان باشید. ما هم این مسئله را تجربه کردیم و آن را درک میکنیم. ولی باید بدانید که استفاده از کولر باعث میشود کمپرسور بکار بیفتد و سوخت بیشتری مصرف گردد. در کل وقتیکه واقعاً ضروری است کولر بگیرید و در هنگام تردد در شهر آن را خاموش نمایید. همچنین روشن کردن کولر در سرعت ۱۰۰ کیلومتر در بزرگراه مصرف سوخت کمتری خواهد داشت تا اینکه همه‌ی شیشه‌ها را پایین بکشید. این موضوع به هشتمین نکته از این مقاله مربوط است.

۶- زیاد توقف و حرکت نکنید
توقف و حرکت بیش از حد در ترافیک، سوخت زیادی هدر خواهد داد. ولی اگر خودروی شما تکنولوژی «استاپ.استارت» دارد، درصورت توقف، برق شمع‌های خودرو خودبخود قطع شده و موتور خاموش میشود و بنابراین از هدر رفتن سوخت جلوگیری میشود. وقتی ترمز را رها کنید یا کلاچ بگیرید، موتور دوباره روشن میشود و میتوانید حرکت کنید. بیایید صادق باشیم. این تکنولوژی همه‌گیر نشده و خودروسازان هم به سرمایه‌گذاری روی این تکنولوژی تمایلی نشان نمیدهند.

۷- نرم گاز دهید.
وقتی گاز میدهید، دور موتور افزایش پیدا میکند؛ یعنی سوخت بیشتری مصرف میشود. اگر میبینید که توصیه میشود فاصله‌ی مطمئنه را از خودروی جلویی حفظ کنید، دلیلش این است که سوا از موارد امنیتی، برای کیف‌پول شما هم خوب است ! یعنی کمتر به ترمزگیری‌های پیاپی نیاز پیدا میکنید. اگر زیاد ترمز بگیرید، در ادامه با گاز دادن، این کاهش سرعت را جبران خواهید کرد که باعث افزایش مصرف سوخت میشود. طبق گزارشات نظرسنجی شرکت فورد، ۳۳درصد از استرالیایی‌ها نمیدانند که ترمزگیری‌های پیاپی منجر به افزایش مصرف سوخت میگردد.

۸- بارهای غیرضروری حمل نکنید.
درست همانند بدن شما، هرچقدر وزن بیشتری را حمل کنید، به انرژی بیشتری هم نیاز دارید. همین درمورد خودروی شما هم صدق میکند. لوازم غیرضروری را در خانه بگذارید و تا بیشینه‌ی ممکن، سبک سفر کنید. این درمورد اِرودینامیک هم پایدار است. قطعاتی همانند باربند، اسپویلر (باله)، و حتی سانروف باز و شیشه‌های پایین در برابر فشار باد، مقاومت نشان میدهند. این موارد را رعایت کنید تا خودروی شما کم‌مصرف‌تر شود.

۹- زیاد سریع نروید.
هنگامیکه به سرعت ۹۰ کیلومتر درساعت برسید، مصرف سوخت خودروی شما افزایش می‌یابد. درواقع وقتی به سرعت ۱۱۰ کیلومتر درساعت برسید، مصرف سوخت خودروی شما ۲۵ درصد بیشتر از سرعت ۹۰ کیلومتر درساعت خواهد شد. کروزکنترل در این زمین دوست خوب شماست که مشکلات موجود در نکته‌ی شماره ۷ را بکلی حل میکند.

۱۰- از پاهایتان هم کمک بگیرید !
اگر واقعاً میخواهید در مصرف سوخت صرفه‌جویی کنید، در ساعات شلوغی شهر، با خودرو به وسط شهر نروید. خودرو را محلی خلوت پارک کنید و پیاده به داخل شهر بروید. اینکار به کاهش مصرف سوخت، پاکیزگی محیط زیست و کوچک شدن شکمتان کمک میکند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.