مقایسه بسترن B30 با برلیانس H330 کدام یک بهتر است؟
همواره یکی از جذاب ترین جدالها در دنیای خودروهای امروزی، مقایسه دو خودرو هم رده با یکدیگر است و این جدال تنگاتنگ یکی از مهم ترین عوامل انتخاب مابین دو خودرو هم رده از سوی خردیداران، از دیرباز تاکنون بوده است. در این مطلب قصد داریم دو خودرو تقریبا یکسان با نامهای برلیانس H330 و بسترن B30 را با توجه به قیمت اعلامی از سوی شرکتهای سازنده با یکدیگر مقایسه کنیم و با نگاهی کلی به این دو محصول، برتری هر کی را نسبت به دیگری عنوان خواهیم کرد.
۱-معرفی کلی
در رابطه با معرفی این دو خودرو میتوان اینگونه گفت که برلیانس H330 یک سدان اقتصادی و نسبتا باکیفیت محسوب میشود که توسط شرکت پارس خودرو از سال ۱۳۹۴ شمسی وارد بازار خودرویی ایران شده و در حال حاضر در دو نمونه دنده دستی و اتوماتیک تولید و عرضه میشود.
در سوی دیگر این میدان، بسترن B30 را میتوان جدیدترین عضو گروه صنعتی بهمن خودرو عنوان کرد. این خودرو نیز همانند برلیانس یک سدان اقتصادی نسبتا باکیفیت بوده و توسط گروه بهمن در اوایل سال جاری وارد بازار داخلی کشور شده است.
۲-طراحی ظاهری و داخلی
پیرامون طراحی ظاهری خودروها، همانگونه که در مطالب قبلی نیز گفته شد، طراحی ظاهری هر خودرو طبق سلیقه مشتری میتواند زشت یا زیبا باشد و در این بخش، میبایست با توجه به نظر مشتریان، هر دو خودرو را به طور مساوی دارای نمای ظاهری تقریبا زیبا عنوان کرد. اما به اعتقاد کارشناسان، برلیانس H330 با توجه به نمای جلویی جذاب تر و بدنهای جمع و جور تر، خودرویی زیبا تر در این بخش به شمار می آید.
اما پیرامون طراحی داخلی و کابین این دو خودرو، میبایست گفت که بسترن B30 با توجه به آمار کیفی بهتر در زمینه ساخت و جنس متریال استفاده شده، خودرویی بهتر از برلیانس H330 در این قسمت بوده و در استفاده طولانی مدت، بسترن B30 را میبایست پیروز این بخش عنوان کرد. اما برخی از علاقمندان معتقند که طراحی داخلی برلیانس H330 نیز زیبا بوده و اگر بهتر از بسترن نباشد، قطعا بدتر از آن نخواهد بود.
۳-مشخصات فنی و عملکرد
حال نوبت به بررسی مشخصات فنی و عملکرد دو خودرو میرسد و در ابتدا به سراغ برلیانس H330 میرویم. برلیانس H330 از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجمی برابر با ۱.۵ لیتر بهره میبرد که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با ۱۰۳ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۳۸ نیوتن متر است که این قدرت تولید توسط موتور به واسطه یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود.
برلیانس H330 برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با ۱۳.۷ ثانیه بوده و حداکثر سرعت این خودرو در حدود ۱۸۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. همچنین، پیرامون مصرف سوخت این خودرو نیز میتوان گفت که برلیانس H330 در هر صدکیلومتر مسیر جادهای به صورت ترکیبی مصرفی برابر با ۶.۷ الی ۶.۹ لیتر را از خود به جای خواهد گذاشت و استاندارد آلایندگی آن یورو۵ است.
اما در سوی دیگر، بسترن B30 دارای یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجمی برابر با ۱.۶ لیتر بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با ۱۰۷ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۵۵ نیوتن متر است که این قدرت تولید توسط یک گیربکس ۶ سرعته خودکار به چرخ های جلو منتقل میشود.
بسترن B30 برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با ۱۳.۱ ثانیه بوده و حداکثر سرعت این خودرو در حدود ۱۸۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. همچنین، پیرامون مصرف سوخت این خودرو نیز میتوان اینگونه گفت که بسترن B30 در هر صدکیلومتر مسیر جادهای به صورت ترکیبی مصرفی برابر با ۶.۷ الی ۶.۹ لیتر (هماند برلیانس) را از خود به جای خواهد گذاشت و استاندارد آلایندگی آن نیز یورو۵ است.
حال نوبت به اعلام پیروز در این بخش میرسد و همانگونه که مشاهده میکنید، دو خودرو مورد نظر تقریبا عمکرد یکسانی را دارا بوده و برتری خاصی را نسبت به یکدیگر دارا نیستند.
۴-امکانات رفاهی
در رابطه با امکانات رفاهی نیز همانند بخش قبلی، میبایست هر دو خودرو را پیروز این بخش اعلام کرد. زیرا دو مدل مذکور که در این مقایسه با یکدیگر رو به رو شدهاند، دارای امکاناتی همچون کیسه هوا راننده و سرنشین جلو، سانروف برقی، کروز کنترل، مانیتور لمسی، دوربین عقب، سنسور عقب، فرمان برقی، بسته شدن پنجره ها با ریموت، قابلیت تنظیم صندلی راننده در ۸ جهت، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک (برلیانس) و دستی (بسترن)، آینههای جانبی برقی، چراغ مه شکن جلو، سیستم ورود بدون کلید و دکمه استارت، سیستم کنترل در سربالایی HAC (بسترن) و … هستند
۵-هزینههای نگهداری و استهلاک
در رابطه با استهلام و هزینه های دوره ای این دور خودرو میتوان اینگونه گفت که برلیانس H330 اتوماتیک در هر ۴۹۵۰ الی ۵۵۰۰ کیلومتر، دارای هزینه بررسی و سرویسهای دورهای برابر با ۸۵ الی ۱۰۵ هزار تومان بوده و در رده خود از خودروهای کم استهلاک و باکیفیت محسوب میشود. اما در سوی دیگر این میدان، بسترن B30 با توجه به تازه وارد بودن در بازار داخلی کشور، همچنان خودرویی ناشناخته محسوب میشود و نمیتوان در رابطه با استهلاک این خودرو سخن گفت، اما در رابطه با هزینه بررسی و سرویسهای دورهای این خودرو اینگونه باید گفت که بسترن B30 نیز تقریبا دارای هزینهای مشابه با برلیانس در مبحث هزینه سرویسها بوده و فرق آنچنانی را دارا نیست.
نتیجه گیری
با توجه به تازه وارد بودن بسترن B30 و کمی ناشناخته بودن این مدل در بازار خودرویی ایران، پیشنهاد ما برای خرید مابین یکی از این دو خودرو، قطعا برلیانس H330 است. زیرا این محصول با توجه به حضور تقریبا ۳ ساله خود در بازار ایران و رضایت مشتریان پیرامون کیفیت و خدمات پس از فروش، همچنان خودرویی برتر در این رده محسوب میشود. البته لازم به ذکر است که بسترن B30 نیز با توجه به پشتیبانی قوی گروه صنعتی بهمن و گارانتی سه ساله، خودرویی خوب در این قسمت به شمار میآید.
همچنین این نکته را نیز باید خاطر نشان شد که برلیانس H330 اتوماتیک در حال حاضر قیمتی برابر با ۵۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و بسترن B30 قیمتی برابر با ۶۲ میلیون تومان را در بازار داخلی کشور دارا هستند.