کروز کنترل تطبیقی چیست و چگونه کار می کند ؟

0

سیستم کروز کنترل تطبیقی یا adaptive cruise control یکی از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین فناوری‌هایی است که در خودرو‌های امروزی یافت می‌شود. کروز کنترل تطبیقی که معمولا در خودرو‌ها به شکل کوتاه شده ACC نوشته می‌شود، توسعه یافته نسل قبلی خود یعنی کروز کنترل‌های سرعتی هستند.

 آپشن های ضروری خودرو  آموزش نصب کروز کنترل  رانندگی در هوای بارانی  عملکرد کروز کنترل تطبیقی  کاربرد کنترل تطبیقی  کروز کنترل تطبیقی چیست  مقالات علمی  مقالات فنی خودرو

کروز کنترل‌های‌‌ سرعتی، فقط وظیفه تثبیت سرعت را در اتومبیل به عهده داشتند و توانایی شناسایی و اسکن المان‌های متغیر‌های اطراف خودرو را نداشتند؛ به همین دلیل کاهش و افزایش سرعت در زمان استفاده از کروز کنترل‌های سرعتی به عهده راننده بود. اما نسل جدید کروز کنترل‌ها یعنی adaptive cruise control، سیستمی بسیار کارآمد‌تر و البته پیچیده‌تر از نسل قبلی خود دارند. سیستم کروز کنترل تطبیقی در واقع فناوری است که با کمک سنسور‌های حرکتی و البته رادا‌ر‌های اسکن جاده، متغیر‌ها و المان‌های اطراف اتومبیل را آنالیز می‌کند و با استفاده از هوش مصنوعی استفاده شده در ECU یا همان کامپیوتر خودرو، سرعت اتومبیل را نسبت به وضعیت جاده تغییر می‌دهد. در واقع سیستم کروز کنترل تطبیقی، به شکلی طراحی شده است که به صورت مداوم و با استفاده از رادا‌ر‌های تعبیه شده در جلو خودرو، رفتار متغیر‌های رو به روی راننده را می‌سنجد و بر اساس رفتار این متغیر‌ها، واکنش نشان داده و سرعت اتومبیل را کم یا زیاد می‌کند. شما با استفاده از کروز کنترل تطبیقی اتومبیل‌، قادر خواهید بود سرعت و رفتار خودرو خود را با اتومبیل رو به روی خود تنظیم کنید تا در صورت کاهش سرعت آن خودرو، اتومبیل شما نیز به صورت اتوماتیک ترمز کرده، سرعتش را کاهش دهد. سامانه کروز کنترل تطبیقی، یکی از فناوری‌هایی است که امروزه در صنعت اتومبیل‌سازی، طرفداران زیادی پیدا کرده است و از نظر بسیاری از متخصصان این سیستم می‌تواند در راستای دست‌یابی به اتومبیل‌های خودران کمک زیادی کند.

توضیح روش کارکرد کروزکنترل تطبیقی:

کروزکنترل تطبیقی به یک تکنولوژی تفرقه‌‌انداز تبدیل شده است. بعضی از مردم بشدت به آن اعتقاد دارند و بعضی هرگز تمایلی به استفاده‌ از آن نشان نمیدهند. بسیاری از رانندگان عاشق این هستند که باصطلاح «تنظیم کن و فراموش کن» انجام دهند و نیازی به تنظیم دوباره‌ی کروزکنترل نداشته باشند. اما بقیه ترجیح میدهند از کروزکنترل معمولی استفاده کنند و همیشه حواسشان به شرایط جاده باشد. خب. ما هم امروز این تکنولوژی را برای شما شرح میدهیم و انواع کروزکنترل تطبیقی (ACC) را به شما معرفی خواهیم کرد.
مزیتهای کروزکنترل تطبیقی نسبت به کروز کنترل معمولی این است که خودروهای جلوی شما را شناسایی کرده و سرعت شما را مطابق با سرعت آنها تنظیم میکند. به این معنی که میتوانید سرعت مورد نظر خود را تنظیم کنید و نگران این نباشید که خودروی روبرویی شما سرعتش را کاهش داده است. خودروی شما خودبخود سرعت خود را کاهش میدهد. وقتی سرعت خودروی روبرویی افزایش یافت، خودرو بطور اتوماتیک سرعتش را به حد نصاب تنظیم شده توسط شما میرساند. سیستم کروزکنترل تطبیقی در دو دسته‌ی اصلی طبقه‌بندی میشود. راداری و نوری. خود این دو نوع هم بطور مجزا انواع و اقسام خاص خود را دارند.
با کروزکنترل نوری شروع میکنیم؛ معایب کروزکنترل نوری این است که یا از نوع دوربینی است یا لیزری. اما چه لیزری باشد و چه دوربینی، در شرایط بد آب‌وهوایی نمیتواند خودروی روبرو را تشخیص دهد.  پس در روزهای بارانی، مه‌آلود و پر گرد و غبار کار نمیکند. کروزکنترل نوری از نوع «لیزری» هم در شناسایی خودروهایی که خاکی و کثیف باشند دچار مشکل میشود. چون سطح خودروهای کثیف، پرتوی لیزر را بازتاب نمیدهد و مسلماً شناسایی هم نمیشوند. درضمن خود لیزر هم پشت جلو‌پنجره‌ی خودرو نصب میشود و ممکن است خاک و ضایعات جاده و یا حشرات مُرده، روی کارکرد آن تأثیر منفی بگذارند. ولی کروزکنترلهای راداری را میتوان در پشت یک پوشش پلاستیکی پنهان کرد تا از گرد و غبار، آلودگی و مه و باران در امان باشند. کروزکنترلهای تطبیقی راداری از وجود چند سنسور اضافه بهره میبرند. درحالیکه بعضی از واحدهای راداری از یک «سنسور برد بلند» بهره میبرند که چندصد متر جلوتر را پوشش میدهد، سنسور پارکینگ جلو، مسئولیت شناسایی در «برد کوتاه» را بر عهده میگیرد.
سیستمهای راداری معمولاً مجهز به سیستم پیشگیری از تصادف همانند «ترمز اضطراری اتوماتیک» هم میباشند یا در کمترین حالت ممکن سیستم هشدار تصادف دارند. سیستمهای راداری بیشترین سهم را در بخش کنترل مستقل و اتوماتیک خودرو ایفا میکنند که برای مثال در خودروهای شرکتهای «تسلا موتورز» و «مرسدس‌بنز» بکار گرفته میشود. در این خلال، کروزکنترل‌های تطبیقی نوری که همچنین دارای سیستم نظارت بر لاین میباشند از دوربینهایی برای شناسایی خطوط جاده بهره میبرند. پیچیده‌ترین سیستمهای کروزکنترل تطبیقی، بطور همزمان از هردو تکنولوژی نوری و راداری و یک کامپیوتر مجزای مرکزی در غالب یک سیستم استفاده میکنند تا بهترین تصاویر از اطراف خودرو ثبت و پردازش شود. مهمترین نکته که در سیستمهای کروزکنترل تطبیقی وجود دارد، این است که از سنسور لیزری استفاده میکند یا سنسور راداری؛ همچنین اینکه برد موثر آن چقدر است. ولی این را به خاطر داشته باشید که مهم نیست کروزکنترل تطبیقی خودروی شما چقدر پیشرفته باشد. بعنوان راننده شما مسئول کنترل خودروی خود هستید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.