زنان مکانیک و چالش های شغل مکانیکی +تصاویر

0

در کشور امریکا نیز درست شبیه کشور ما انتخاب شغل مکانیکی برای خانم ها امری رایج نیست. اما با این وجود زنان بسیاری نیز در این کشور وجود دارند که حرفه مکانیکی را به عنوان شغل و برای گذران زندگی خود انتخاب کرده اند.

اولین زن مکانیک در یزد

خانم زارع اولین تعمیرکارخودرو در یزد ثابت کرد که توانایی مکانیکی وتعمیرات منحصر به اقایان نیست اوهر روز صبح با حضور در تعمیرگاه خود ، خودروهایی را که برای تعمیر به وی سپرده شده است،به تنهایی تعمیر می کند.

مکانیکی تراشکاری تعمیرات ماشین این ها مشاغلی هستند که خیلی ها گمان میکنن فقط مخصوص اقایان است ولی خانم زارع اولین تعمیرکار خودرو در یزد میگویدعلاقه به این گونه مشاغل انگیزه ای شده است تا کار فنی خود را در مکانیکی همسرش آغاز کند والان بعد از گذشت ۱۰ سال مشغول بودن در این شغل کاملا توانایی برطرف کردن عیوب فنی ماشین را دارد و خودش برای رفع عیوب فنی وارد عمل شود و به اصطلاح “دست به آچار” می شود.

خانم زارع میگوید مشغول شدن در تعمیرگاه مشکلی در رسیدگی به امورات خانه براش به وجود نیارده است و او همچنین علاوه بر حضور در تعمیرگاه خادم افتخاری امامزاده مراد هم هستند.

بسیاری از خانم های فعال در این زمینه، به هیچ عنوان معتقد نیستند که شغل غیر عادی ای را انتخاب کرده اند.

از دیدگاه این افراد اختیار کردن شغل مکانیکی برای خانم ها و سپردن خودرو به مکانیک های خانم انتخاب عاقلانه تری است چرا که خانم ها در مراقبت و تعمیر کردن خودروها وسوساس بیشتری دارند.

با توجه به اینکه از ابتدا صنعت خودروسازی، تعمیرات خودرو در اختیار آقایان بوده است، این ادعا قابل تامل به نظر می رسد.


بر اساس گزارش دفتر آمار گیری کارگران ایالت متحده در سال ۲۰۱۶ تنها ۱.۹ درصد کارگران تعمیرات و نگه داری خودرو در امریکا از جنسیت مونث برخوردار اند.

حتی با اضافه کردن مکانیک های اتوبوس و کامیون، متخصصین خودروهای دیزلی، تکنسین های خدمات خودرو و وسایل نقلیه سنگین به این گروه، این رقم به تنها ۲ درصد افزایش پیدا می کند.
رابین مینر، یک خانم تگزاسی است که صاحب مغازه مکانیکی هانست در دالاس است می گوید که در هنگام استخدام، مکانیک ها تمایل دارد که از افراد مونث استفاده کند ولی متاسفانه نمی تواند شخص مناسبی را پیدا کند.
علاوه بر کمبود متخصصین خانم در این حرفه کلیشه های جنسیتی نیز از عوامل دیگری هستند که باعث شده خانم ها حضور کمتری در صنعت خودروسازی و تعمیرات وابسته آن داشته باشند.

پیامد های یک شغل متفاوت چالش های جهانی زنان مکانیک
کلیشه های جنسیتی همیشه بسیار آزاردهنده بوده اند. نادیده گرفتن این کلیشه ها به خصوص برای خانم هایی که شغل مکانیکی انتخاب می کنند بسیار سخت است.
گاراژ بوگی لاتینر یک نمایش واقعی اینترنتی است که در آن سه خانم به تعمیر خودرو و موتورسیکلت می پردازند. پنج فصل از این شو ریالیتی تاکنون پخش شده است.

بر اساس گفته های سرپرست دختران این تعمیرگاه ده ساله بسیاری از افراد در مراجعه به این گاراژ متلک های فراوانی نثار تعمیرکاران خانم می کنند.
سرپرست این تعمیرگاه ابتدا به فولکس واگن علاقه مند می شود و در مدارس این شرکت به آموزش تعمیرکاری مشغول شده و نحوه کار با خودرو ها را می آموزد. این خانم از ابتدا با نحوه کار این مدارس مشکل داشته و پس از فارغ التحصیلی نیز در فولکس واگن مشغول بکار نمی شود.

بر اساس گفته های این سرپرست مشکلی که او با نحوی کار و آموزش فولکس واگن داشته است سبب می شود که او به سراغ تعمیرگاه خود رفته و گاراژ بوگی لاتینر را افتتاح کند.

پیامد های یک شغل متفاوت چالش های جهانی زنان مکانیک
یکی از تعمیرکاران فولکس واگن در شهر سان فرناندو، برن هرناندز است که تنها یک سال است به این کار مشغول شده است.

برن می گوید بسیاری از افراد در مواجه با او و دیدن لباس های زنانه اش مکانیک بودن او را جدی نگرفته و باور نمی کنند که برن توانایی تعمیر خودروهای فولکس واگن را داشته باشد.

خواهر برن یکی از افرادیست که با مکانیک بودن او مخالف است چرا که معتقد است این شغل به هیچ عنوان در شأن زنان و مادران نبوده و برای جایگاه آن ها زشت است.
در ایالات متحده و همچنین در بسیاری از کشورهای دنیا مردان تقریبا در همه شغل ها حضور دارند. جامعه به شدت تلاش می کند که حضور مردان را در تمامی شغل ها گسترش داده و با محدودیت ها و طرز تفکر های سنتی که سبب ایجاد محدودیت می شود مقابله کند. به عنوان نمونه ما می توانیم مردان بسیاری را در جایگاه مشاور لباس عروس مشاهده کنیم.

در کشور ایتالیا یکی از معروف ترین شیرینی پزان آقایی به اسم مارکو است. تقریبا هیچ شغل تخصصی حتی در حوزه های مربوط زنان وجود ندارد که آقایان نتوانسته باشند در آن نفوذ کنند. اما جامعه نتوانسته است این روند را برای خانم در پیش بگیرد و همچنان انتخاب شغل مکانیکی برای خانم ها با چالش های خاص خودش مواجه است.
سرپرست گاراژ بوگی مدعی است از آنجا که تقریبا تمامی مکانیک ها مذکر اند، خانم هایی که این شغل انتخاب می کنند علاوه بر انگیزه بالا، باید دانش و اطلاعات زیادی را هم داشته باشند تا بتوانند از این طریق خود را ثابت کنند که البته این موضوع یک مزیت عمده این تعمیرگاه است.
همچنین این سرپرست در ادامه توضیح داد که قبلا این گاراژ نمی توانست مشتری های زیادی را جذب خود کند چرا که بسیاری از افراد به مکانیک های خانم اعتمادلازم را نداشتند. اما به مرور زمان و با کمک اینترنت اوضاع تغییر کرد.

این گاراژ با قرار دادند عکس های بهترین مکانیک های خانم خود بر روی اینترنت علاوه براینکه توانست تعداد مشتری های خود را افزایش دهد، موفق شد دخترهای زیادی را نیز جذب شغل مکانیکی کند.

در حدود ۲۰ تا ۳۰ مغازه مکانیکی دخترانه دیگر نیز در امریکا وجود دارد که از این طریق می توانند مراجعه کنندگان خود را افزایش دهند.
ربکا فلیسچاکر مالک سایت carchick.com و یک مکانیک ۳۵ ساله در لس آنجلس است که معتقد است یکی دیگر از راه هایی که می تواند توجه مشتریان به سمت مکانیک های خانم جلب کند و نظر جامعه را در این رابطه تغییر دهد گروه های فیس بوک است.

پیامد های یک شغل متفاوت چالش های جهانی زنان مکانیک
تعمیرکار فولکس واگن نیز با ربکا فلیسچاکر موافق است. هنگامی که هرناندز تعمیرکار فولکس واگن در مدرسه تجارت در لانگ بیچ که پردیس موسسه تکنولوژی جهانی (UTI) است مشغول به تحصیل شد، او و چهار فرد دیگر تنها خانم هایی بودند که وارد برنامه آموزش تکنولوژی خودرو در این موسسه شدند. بیش از یک سال بعد این تعداد دو برابر شد. از این رو هرناندز معتقد است که همه چیز به آرامی در حال تغییر است.
سارا لاتینر سرپرست گاراژ بوگی لاتینر می گوید که مرد بودن به این معنا نیست که شما به طور خودکار همه چیز را در مورد خودرو و تعمیرات آن می دانید.

مردان زیادی هستند که درباره اتومبیل ها چیزی نمی دانند، و گاهی اوقات آنها ترجیح می دهند به جای صحبت کردن با مردهایی که دانش تخصصی درستی در مورد خودرو ندارند، اطلاعات خود را از طریق صحبت کردن با یک خانم متخصص و مجرب بالا ببرند.
ربکا فلیسچاکر مالک سایت کارچیک مدعی است که به دلیل مهارت های ارتباطی فوق العاده ای که دارد می تواند مکانیک بهتری نسبت به آقایان باشد.
ربکا مدعی است که خانم ها در برقراری ارتباط درست موفق تر بوده و از طریق متفاوتی نسبت به آقایان عمل می کنند بنابراین می توانند مکانیک های بهتری باشند.

این مکانیک می گوید که من در تعمیرگاه سوال های فراوانی از مشتریان خود می پرسم و سپس با دقت به آنچه که آن ها می گویند گوش می دهم که به این ترتیب می توانم تشخیص بهتر داشته باشم.

پیامد های یک شغل متفاوت چالش های جهانی زنان مکانیک
هرچند که نمی توان قاطعانه در این مورد اظهار نظر کرد اما هرناندز معتقد است که او دقیق تر از همکاران مذکرش به بررسی خودرو می پردازد. این مکانیک حاذق می گوید پیش از اینکه خودرو را به مشتریان تحویل دهد یکبار دیگر کار خود چک می کند.
اما اینجا سوالی مطرح می شود که با توجه به موفقیت روز افزون افرادی مثل هرناندز چه چیزی سبب می شود که زنان تمایل به انتخاب شغل های فنی ای مثل مکانیکی نداشته باشند؟

عدم علاقه و تمایل به خودرو و تعمیرات خودرو؟ تسلط بیش از اندازه آقایان به صنعت خودرو؟ دشواری ورود خانم ها به دنیای خودرو با وجود فضایی مردانه؟
کیمبرلی مکواترز، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره موسسه UTI (موسسه بین المللی مخصوص مفاهیم فنی)، که از سال ۱۹۸۴ در این سمت مشغول کار است معتقد است که یکی از قوی ترین عواملی که مانع حضور زنان می شود محیط مردانه صنعت خودرو است.

مکواترز می گوید که از زمانی که در این سمت مشغول کار است خانم های کمی را دیده که به دنیای حرفه ای خودرو و تعمیر خودرو وارد شده اند.

در حال حاضر از حدود ۱۱ هزار دانشجویی که در دانشگاه UTI ثبت نام کرده اند تنها ۲۷۵ نفر زن هستند. ۷۰ درصد این خانم ها از سن بالایی برخوردار اند و ۱۳ درصد نیز افراد نظامی هستند که در جنگ آسیب دیده اند.
این مدیر ارشد معتقد است که با وجود پیشرفت تکنولوژی و تغییراتی که در صنعت خودرو در حال رخ دادن است نظر خانم ها نیز به مرور در این مورد تغییر خواهد کرد و روز به روز به علاقمندان صنعت خودرو و متقاضیان رشته مکانیکی افزوده خواهد شد. از طرف دیگر علاقه کارفرمایان به انتخاب مکانیک های خانم نیز در حال افزایش است چرا که دقت این افراد بیشتر است.

پیامد های یک شغل متفاوت چالش های جهانی زنان مکانیک
وزارت کار ایالات متحده قصد دارد که در سال ۲۰۲۴ پروژه هایی را در زمینه تعمیرات خودروهای بنزینی و گازوئیلی، تصادفات اتومبیل ها، موتورسیکلت و صنایع دریایی انجام دهد که این طریق بیش از ۱.۲ میلیون فرصت شغل ایجاد می شود.

برای پر کردن این میزان شغل صنعت حمل و نقل باید هر ساله به طور متوسط بیش از ۳۷ هزار متقاضی کار را آماده ورود به جایگاه شغلی خود کند. این اتفاق می تواند فرصت خوبی برای خانم های علاقه مند به حضور در دنیای تعمیرات خودرو باشد.

به خصوص آنکه در پی تغییر و تحولات صنعت خودرو به سمت تولید خودروهای برقی، عملا مشاغل مربوط به تعمیرات و نگهداری از خودرو نیز درشرف تغییراتی بنیادین هستند و از این رو زمینه فعالیت گسترده برای بانوان علاقه مند به مکانیکی خودروها مدرن فراهم خواهد آمد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.