۱۰ خودرو اعجوبه‌ نمایشگاه ژنـــو ۲۰۱۸ +تصاویر

0
از آخرین‌بار که بزرگ‌ترین رویداد جهانی صنعت خودرو را در همین صفحه مرور کردیم کمی بیشتر از یک ماه می‌گذرد؛ نمایشگاهی که در دیترویت آمریکا برگزار شد و آخرین دستاوردهای این صنعت در معرض دید علاقه‌مندان و منتقدان قرار گرفت. اما در همین مدت بظاهر کوتاه، وقتی به محصولات جدید خودروسازان در هشتاد و هشتمین نمایشگاه خودروی ژنو نگاهی می‌اندازیم گویی چند سال گذشته است؛ شتاب پیشرفت و رونمایی از نمونه‌های خاص در دنیای خودرو به قدری است که همان شرکت‌ها این بار در ژنو طیف دیگری از محصولات فناورانه خود را به نمایش گذاشته‌اند. دنیایی از تغییر و تازگی را از دیترویت تا ژنو می‌توان دنبال کرد.

انتظار میرود از این نمایشگاه که از ۱۷ اسفند در بیش از ۱۸۰ غرفه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی ژنو آغاز به کار کرده است ۷۰۰ هزار تا یک میلیون نفر بازدیدکنند. جالب است بدانید در این رویداد جهانی که قدمت آن به ۱۱۳ سال میرسد از موتورسیکلت و دنیای آن خبری نیست. یکی از قوانین و شروط اصلی حضور در این نمایشگاه این است که محصولات باید سه چرخ یا بیشتر داشته باشند.

در ادامه با ده خودروی برتر این نمایشگاه که از ۱۷ تا ۲۷ اسفند در شهر ژنو کشور سوئیس در حال برگزاری است بیشتر آشنا میشویم.

بوگاتی شیرون

نمایشگاه ژنو گرانترین خودروی جهان قیمت بوگاتی شیرون قیمت بوگاتی قیمت سوپر اسپرت Bugatti Chiron بهترین سوپر اسپرت ابر خودرو

یکی از عجیبترین خودروهایی که در این نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت به یک موتور تمام آلومینیومی ۱۶ سیلندر مجهز است و ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت دارد. این موتور ۸/۰ لیتری به چهار توربوشارژ مجهز است و ۶۴ سوپاپ دارد. شیرون جدید که نسبت به نمونه قبلی خود ۳۰۰ اسب بخار بیشتر قدرت دارد، به یک گیربکس هفت سرعته کلاچ دوبل نیز مجهز شده تا با کارایی بیشتری بتواند نیروی تولید شده توسط موتور را به چهار چرخ انتقال دهد. این خودرو که شنیده شده یکی از خریدارانش کریستیانو رونالدوست ۲/۷ میلیون دلار (حدود ۱۲ میلیارد تومان) قیمتگذاری شده است. شتاب صفر تا صد آن نیز حدود ۲/۴ ثانیه اعلام شده و میتواند به حداکثر سرعت ۴۶۳ کیلومتر در ساعت برسد. وزن این خودرو نیز ۱۹۹۶ کیلوگرم است.

سدریک فولکس واگن

ریماک آسوپر اسپرت ،نمایشگاه ژنو ،برترین خودروها 2018 ،عجیب ترین خودرو ،

این خودرو نیز در ادامه سیاستهای کارشناسان اروپایی در جهت بالا بردن سطح کیفیت سفرهای درونشهری عمومی از سوی شرکت خودروسازی فولکس واگن طراحی شده است. این محصول که جدیدترین عضو این خودروساز در زمینه سرویس مدارس و دانشآموزان بهشمار میآید خودرویی خودران است که سیستم کنترل تک دکمه دارد و به گفته طراحانش با فشار دادن فقط یک کلید میتواند سرنشینانش را از خانه تا مدرسه جابهجا کند. شیشه جلوی سدریک عملا صفحه نمایش بزرگی است و سرگرمیهای جالبی را برای دانشآموزان ارائه میکند تا به این وسیله فاصله مدرسه تا خانه یا برعکس برایشان کوتاهتر به نظر برسد.

هیوندای سانتافه هیبرید

سانتافه که تا امروز شاهد عرضه آن در چهار نسل گوناگون بودهایم و همچنین شانس دیدارش را در جادههای داخل کشور داشتهایم در نمایشگاه ژنو، نسل پنجم و هیبریدی خود را به نمایش گذاشته است. به گفته سازندگان این خودرو قرار است سال آینده سانتافه در اروپا با سه موتور بنزینی و دیزلی اصلاحشده به خاطر اخذ مجوزهای استاندارد آلایندگی اروپا عرضه شود. موتور ۲/۰ لیتری پایه دیزل با دو خروجی ۱۵۰ و ۱۸۲ اسب بخار همراه با یک گیربکس شش سرعته دستی یا هشت سرعته اتوماتیک عرضه خواهد شد. نسخه ۲/۲ لیتری آن نیز که با سوخت دیزل کار میکند ۱۹۷ اسب بخار قدرت داشته و در حالت استاندارد به یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک مجهز خواهد بود. نمونه بعدی آن نیز که به یک موتور ۲/۴ لیتری مجهز خواهد شد قدرتی در حدود ۱۸۵ اسب بخار خواهد داشت.

لیبرتی پال ـ وی

ریماک آسوپر اسپرت ،نمایشگاه ژنو ،برترین خودروها 2018 ،عجیب ترین خودرو ،

علاقه به ساخت خودروهای پرنده تجاری سبب شده برخی شرکتهای خودروساز نمونههایی از این دست را برای این نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهند. خودروی پرنده سه چرخ لیبرتی پال- وی (PALV) که تاکنون اطلاعات فنی آن منتشر نشده، قرار است تا سال آینده به خط تولید رسیده و با قیمتی در حدود ۶۰۰ هزار دلار (حدود دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان) در اختیار علاقهمندانش قرار بگیرد. در طراحی و ساخت این خودرو که از تخصص گروههای مطرح ایتالیایی بهره گرفته شده دقت زیادی در ساخت قطعات به کار رفته است.

از این نمونه فقط ۹۰ دستگاه تولید خواهد شد و در طرح پیشفروش آن اعلام شده ودیعه ۲۵هزار دلاری زمان ثبتنام غیرقابل بازگشت خواهد بود. برای رانندگی در سطح زمین داشتن گواهینامه عادی کافی است؛ اما اگر راننده این خودرو بخواهد با آن پرواز کند باید مدارک معتبر خلبانی را نیز همراه داشته باشد که هزینه دریافت این مدارک و مجوزها در قیمت خودرو لحاظ شده است. همچنین برای تغییر حالت خودرو به هواپیما بین پنج تا ده دقیقه زمان نیاز است. این خودرو هنگام پرواز میتواند با داشتن حداکثر صد لیتر سوخت به ارتفاع ۳۵۰۰ متری رسیده و با سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت به حرکت ادامه دهد. مسافت قابل پرواز این خودرو نیز ۵۰۰ کیلومتر است و برای بلند شدن از سطح زمین به باند پرواز ۳۳۰ متری نیاز خواهد داشت. موتور این خودروی سهچرخ در حالت حرکت روی زمین قدرتی حدود ۹۹ اسب بخار داشته و میتواند به حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

پنین فارینا اچ ۲ اسپید

این خودرو که از سوی موسسه پنین فارینا در نمایشگاه ژنو عرضه شده است دارای شاسی فیبرکربن بوده و وزنی حدود ۱۴۲۰ کیلوگرم دارد. اچ ۲ به چهار موتور الکتریکی مجهز است که ۶۵۳ اسب بخار نیرو تولید میکند. این نیرو بدون استفاده از کلاچ، شیفتر یا دیفرانسیل و فقط با داشتن سیستم هدایت گشتاوری به چرخهای عقب منتقل میشود. صفر تا صد آن ۳/۴ ثانیه طول میکشد و در آزمایشهای جادهای موفق شده به سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت ظرف ۱۱ ثانیه برسد. سرنشینان میتوانند در این خودرو حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت را تجربه کنند. طراحان اچ ۲ میگویند از سیستم اگزوز این خودرو فقط بخار آب خارج میشود و مدت زمان شارژ مخزن هیدروژن آن فقط سه دقیقه زمان نیاز دارد. نکته جالب این است که قرار است از اچ ۲ فقط ۱۲ دستگاه تولید شود.

آگرا وان

این خودروی سریع که به یک موتور هشت سیلندر ۵/۰ لیتری مجهز است با استفاده از دو توربوشارژ میتواند ۱۳۶۰ اسب بخار نیرو تولید کند. شتاب صفر تا صد آن ۲/۸ ثانیه است و آن طور که سازندگان این خودرو ادعا میکنند سرنشینان این خودرو میتوانند سرعت ۴۵۱ کیلومتر را درون آگرا۱ (AGERA1) تجربه کنند. جالب است بدانید مالک این خودروی فوق سریع یک میلیاردر ایرانی به نام مانی خوشبین است و قرار است پس از اتمام نمایشگاه، این خودرو به مالکش بازگردانده شود. این خودرو از تولیدات شرکت کونیخ است و در این نمایشگاه دو محصول از این تولیدکننده به نامهای کونیخ زگ آگرا وان و آگرا آر.اس (RS) در معرض نمایش قرار گرفته که هر دو از نمونههای تقویت شده کونیخ زگ آگرا آر (R) هستند.

ای‌‌زی گو

این خودروی مفهومی که قرار است نقش مهمی در سیستم حملونقل عمومی ایفا کند میتواند شش مسافر را در خود جای دهد. آنطور که مهندسان شرکت رنو اعلام کردهاند خودروی ایزی گو (EZ Go) به عنوان قسمتی از پروژه شهر هوشمندی است که در حال حاضر گروهی از طراحان و دانشمندان در حال مطالعه و خلق آن هستند. این خودروی خودران با یک برنامه موبایلی هوشمند میتواند خیلی سریع به مسافران و درخواستکنندگان سرویس خدمات ارائه کند. شرکت رنو با طراحی و ساخت ایزی گو بهعنوان اولین سازنده خودرو با طراحی رباتیک جایگاه خود را در این زمینه مستحکم کرده است؛ زیرا کاربران این خودرو میتوانند از راههای مختلف در نحوه کارکرد خودرویی که از آن استفاده میکنند، کنترل داشته باشند.

آی ـ تریل تویوتا

این محصول نیز که چشمانداز تولیدکنندگان ژاپنی خود را از حمل و نقل شهری تا سال ۱۴۰۹/ ۲۰۳۰ به نمایش میگذارد یک خودروی سه نفره است که به فناوری تغییر مرکز ثقل خودرو مجهز است. چرخهای عقب آی- تریل (iTRAIL) متحرک هستند و سیستم باتریهای این خودرو با هر بار شارژ میتواند تا ۳۰۰ کیلومتر را بپیماید. طراحان تویوتا برای این خودرو هیچ گونه پدالی در نظر نگرفتهاند؛ زیرا خودروی مفهومی آنها به طور کامل به فناوری هدایت الکتریکی مجهز است و راننده برای کنترل آن میتواند از دستههایی استفاده کند که در چپ و راست کنسول تغبیه شده و شباهت زیادی به دسته‌‌های بازی دارد.

اچکی جیتی

شرکتهای چینی در نمایشگاه ژنو امسال حضور فعالی دارند. در این خصوص میتوان به شرکت هیبرید کینتیک اشاره کرد که محصول مفهومی خود به نام اچکی جیتی (HK GT) را که زیر نظر طراحان ایتالیایی پینین فارینا ساخته شده در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادهاند. از مشخصات بارز این محصول، طراحی درهای آن است که از حالت عادی بزرگتر بوده و به سمت بالا باز میشوند. علت آن هم دسترسی کامل سرنشینان به صندلیهای عقب و جلو عنوان شده است. از نظر فنی این خودرو به چهار موتور الکتریکی مجزا از نوع آهنربای دائم داخلی مجهز است که میتوانند در مجموع ۱۰۷۳ اسب بخار قدرت تولید کنند. شتاب صفر تا صد این خودرو فقط ۲/۷ ثانیه خواهد بود و میتواند به حداکثر ۳۵۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

ریماک سی۲

ریماک آسوپر اسپرت ،نمایشگاه ژنو ،برترین خودروها 2018 ،عجیب ترین خودرو

این خودرو دارای مشخصات عجیب و غریبی در صنعت خودروسازی است. موتور این خودرو ۱۸۸۸ اسب بخار قدرت دارد و شتاب صفر تا صد آن فقط ۱/۸۵ ثانیه طول میکشد. حداکثر سرعت ریماک سی۲ نیز ۴۱۲ کیلومتر در ساعت خواهد بود و با هر بار شارژ کامل باتریها میتواند تا ۶۵۰ کیلومتر مسافت بپیماید. همچنین سی۲ به سیستم رانندگی خودکار در چهار سطح مجهز شده که میتواند بدون دخالت راننده به حرکت ادامه دهد. این سیستم به گونهای طراحی شده است که میتواند بهطور همزمان مسیرهای حرکت را بارگذاری کرده و اطلاعات بهترین مسیر و همچنین نقاط توقف و ترمز را از قبل در حافظه خود داشته باشد.

پوشش ظاهری این خودرو که نمایی کاملا آیرودینامیک دارد نیز از ساختار فیبرکربن یکپارچه ساخته شده است. این خودرو قرار است سال ۱۳۹۹/ ۲۰۲۰ به علاقهمندانش که فقط به ۱۵۰ مشتری محدود خواهند شد، عرضه شود.

محمدرضا نجفیشاهکوهی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.