دلایل تاخیر در تعویض دنده گیربکس اتوماتیک چیست ؟

4

بسیاری از افراد، رانندگی در نبود پدال کلاچ را بسیار لذت‌بخش‌‌ می‌دانند اما این راحت‌طلبی بهای خودش را هم دارد. گیربکس های اتوماتیک علی‌رغم تمام مزایای خود، به دلیل ساختار پیچیده، فرآیند عیب‌یابی دشواری دارند و البته ‌هنگام بروز خرابی، خودرو جرثقیلی می‌شود و اینجاست که لبخند از لبان مالک خودرو محو می‌شود.

گیربکس های اتوماتیک را می‌توان به ۳ بخش کلی تقسیم کرد؛ مبدل گشتاور، بلوک هیدرولیک و مجموعه دنده‌ها و کلاچ‌ها.

 مشکلات خودروهای اتوماتیک  معایب گیربکس اتوماتیک  دلایل تاخیر در تعویض دنده گیربکس  بهترین تعمیرگاه تهران  تعمیرگاه گیربکس اتومات در تهران  خدمات فنی خودرو  عیب یابی گیربکس اتومات  علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک  هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک 206

تاخیر در تعویض دنده

یکی از مهمترین دردسرهای دنده های اتوماتیک به ویژه در سفرهای درون شهری، تاخیر در تعویض دنده است. هر چند این زمان بسیار بهبود یافته است ولی در موارد جزیی حتی رانندگان مبتدی نیز آن را حس می کنند.

البته این تاخیر زمانی از نظر بیشتر کارشناسان امری طبیعی است، زیرا در گیربکس های اتوماتیک، سنسورهای هوشمند وظیفه تشخیص زمان تعویض دنده را برعهده دارند و این کار هم باید سیستم تنظیم شده روی گیربکس انجام دهد.

باید در نظر داشت Response Delay یا همان تاخیر در تعویض دنده در هر سرعت یا هر نوع تعویضی مشهود نیست و تعداد تکرار آن در یک سفر درون شهری بستگی به کیفیت گیربکس اتوماتیک، طراحی و میزان توقف های اتومبیل بستگی دارد. هر چند این ایراد برای برخی از رانندگان حرفه ای اتومبیل بسیار محسوس و عذاب آور است اما اغلب رانندگان در موارد بسیار کمی آن را حس می کنند، مگر اینکه گیربکس با مشکل مواجه شود.

۲- عمر و سلامتی کمتر گیربکس اتوماتیک نسبت به دستی

گیربکس اتوماتیک به دلایلی نسبت به جعبه دنده دستی، بیشتر در معرض خرابی قرار می گیرد. تاخیر در تعویض دنده، ضربه های ناگهانی ناشی از دنده معکوس، تولید گرمی بیشتر در زمان تعویض دنده، از کار افتادن سنسورها، درگیری بیش از حد گیربکس در تغییر سرعت و دلایل فنی دیگر عمر و سلامتی گیربکس های اتوماتیک را پایین می آورد و احتمال خرابی را بالا می برد. البته نحوه استفاده مناسب و رسیدگی بیشتر می تواند از سرعت خراب شدن جعبه دنده اتوماتیک خودکار بکاهد.

۳- هزینه بالای تعمیر

از دو مشکلی که در بالا به آن اشاره شد تا حدودی می توان به هزینه بالای تعمیر جعبه دنده اتوماتیک پی برد. البته قیمت بالاتر قطعات موجود در دنده اتواتیک، تعداد کم کارشناسان و متخصصان دنده اتوماتیک در شهرها و در کل کشور، اجرات بالای تعمیر و تعویض دنده اتوماتیک خودرو، استفاده بیش از حد دنده معکوس، تغییر ناگهانی سرعت و ترافیک بیش از حد سبب بالا رفتن هزینه های تعمیر دنده اتوماتیک می شود.

۴- مشکلات سربالایی

اگر تجربه کار با دنده های اتوماتیک را داشته باشید و در سربالایی با شیب غیرملایم رانندگی کرده باشید، مطمئنا با نواقص موجود در دنده های اتوماتیک روبرو خواهید شد. البته هر چه کیفیت ساخت و قیمت ماشین بیشتر شود، مشکلات در سربالایی کمتر می شود ولی برخی از سربالایی ها همچون خیابان های موجود در محله های ولنجک، منظریه، یاسر و اندیشه تهران می تواند هر دنده اتوماتیکی را درگیر برخی مشکلات بزرگ یا جزیی کند.

البته شما با این مشکل کمتر مواجه می شوید مگر اینکه محل زندگی شما دارای سربالایی های نامتعارف باشد. البته دقت کنید منظور ما مشکلاتی است که در درگیر ساختن دنده ها یا تعویض آنها در سربالایی رخ می دهد و ایرادات به وجود آمده از قدرت موتور در سربالایی در اینجا د نظر نخواهد بود.

۵- ایراد در خلاص بودن دنده

بهتر از همه، کسانی این ایراد را بهتر متوجه می شوند که در خیابان پرترافیک یا در بزرگراه، اتومبیل شان خراب و خاموش شده و می خواهند خودروی خود را به کنار منتقل کنند. در این هنگام اتومبیل های بسیاری برای شان بوق می زنند بدون اینکه خبر داشته باشند مشکل از راننده نیست و ایراد مرتبط به گیربکس های اتوماتیک است.

اگر اتومبیل دارای جعبه دنده اتوماتیک را بخواهیم به حالت خلاص ببریم باید ابتدا آن را روشن کنیم تا بتوانیم به حالت N یا خلاصی ببریم. هنوز راه حل جامعی برای این مشکل دنده اتواتیک ها ارائه نشده است.

۶- تعوض دنده در دور موتور بالا

یکی از ایرادات جعبه دنده اتوماتیک، تعویض دنده در دور موتور بالاست. ممکن است به دلیل ماندن بیش از حد در ترافیک، تغییر بیش از حد سرعت، مسافرت های طولانی، عمر گیربکس یا بالا نبودن ساخت با این مشکل روبرو شوید. این ایراد علاوه بر استهلاک جعبه دنده، به موتور نیز فشار می آورد.

۷- مصرف بالای سوخت

گیربکس های توماتیک می توانند تا ۲۰ درصد افزایش مصرف سوخت را دربر داشته باشند. به دلیل اینه کلاچ همیشه درگیر بوده و دور موتور همیشه در نوسان است که سبب می شود موتور همیشه کار کند. از طرفی به دلیل شتاب پایین، راننده مجبور می شود بیشتر پدال گاز را درگیر کند و بدین صورت مصرف اتومبیل بیشتر می شود. البته در کشور ما نیز تحقیقاتی در سازمان بهینه سازی مصرف سوخت انجام شده که نشان می دهد مصرف گیربکس های اتوماتیک ۰.۵ تا ۱۶ درصد بیشتر از جعبه دنده های دستی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظرات
  1. کمال می گوید

    سلام گیربکسم تعویض دنده نداشت حتی درمسیرصاف نهایتا چندروز پیش سنسور سرعت گیربکس عوض کردم ولی مشکل همچنان درسربالایی وجود داره دلیلش چیه؟

  2. حبیب می گوید

    سلام
    دنااتومات دارم بتازگی درحالت Dسرعت ماشینم از100 بالاتر نمیره و فقط گاز میخوره

  3. ترانه می گوید

    سلام جدیدا هنگامی که به ماشین گاز میدم دیر دنده عوض میشه مشکل از کجاست؟

    1. مدیر می گوید

      سلام صفحه کلاچ ضعیف شده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.