اتحادتان را در تمام زندگی حفظ کنید تا همیشه پایدار و سرافراز باشید.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
خانه » آموزش مکانیک خودرو » نکات فنی خودرو :بررسی ده دلیل روشن نشدن موتور خودرو

نکات فنی خودرو :بررسی ده دلیل روشن نشدن موتور خودرو

نکات فنی خودرو :بررسی ده دلیل روشن نشدن موتور خودرو

روشن نشدن خودرو، بدون شک یکی ار ترسناک ترین اتفاقاتیست که می تواند برای هر فرد رخ دهد و تمام برنامه های روزانه اش را نقش بر آب کند.

در گام اول، پروسه ای که پس از چرخاندن سوییچ اتفاق می افتد را بررسی کنید. ببینید آیا خودرو استارت می خورد و روشن نمی شود یا کلا استارت نمی خورد. در نظر مصرف کنندگان  هر دو وضعیت یکسان است چرا که سرانجام خودرو روشن نخواهد شد.

با این که هر دو مورد ذکر شده یکسان به نظر می رسند، اما عملا از دید یک متخصص یا مکانیک کاملا متفاوتند و راهکارهای مربوط به خود را می طلبند.

همواره باید توجه داشت، یک اتومبیل ماشینی کاملاً پیچیده است که می تواند اجتماعی از ایرادات یکسان ناشی از دلایل مختلف را شامل شود. اهمیت این که اول باید به نوع استارت خوردن دقت کرد و سپس به عواملی که  باعث آن می شوند هم ناشی از همین قضیه است. این شما و این ۱۰ مورد که باعث می شوند خودروی شما روشن نشود:

وقتی موتور استارت نمی خورد

اگر سوییچ را می چرخانید و اتفاقی نمی افتد، پس احتمالا مشکلاتی الکتریکی مسبب این گرفتاری هستند. در ادامه با ۵ موردی که می توانند باعث استارت نخوردن خودروتان شوند آشنا خواهید شد.

باتری خوابیده یا ضعیف شده است

 آموزش مکانیک و برق خودرو مکانیک خودرو خود باشیم مجله خودرو کارستان آموزش عیب یابی ماشین تعمیرات تخصصی پژو 206 آدرس تعمیرگاه های تهران دلایل روشن نشدن خودرو بهترین مکانیک تهران بهترین باطری ساز تهران دانش فنی خودرو

نوعی از تخلیه باتری وجود دارد که به آن تخلیه پارازیتی می گویند. هنگامی که خودروی خود را خاموش می کنید برخی از اجزای کامپیوتری مثل ساعت یا دزدگیر  برای فعالیت و ذخیره یک سری اطلاعات، مانند انگل از انرژی باتری استفاده می کنند.

تخلیه پارازیتی از آنجایی که ناچیز است با کمی رانندگی روزانه به راحتی جبران می شود. اما اگر خودرو گوشه ای افتاده باشد و به ندرت از آن استفاده شود، در طول مدت باتری آن تخلیه یا به اصطلاح می خوابد و تنها راهکار تعویضش خواهد بود. روشن گذاشتن چراغ های خودرو هنگامی که کاری با آن ندارید به تخلیه هرچه سریعتر باتری منجر خواهند شد.

اتصالات ضعیف در پایانه های باتری

 اکثر رانندگان با خوردگی ها و رسوبات حاصل از فعل و انفعالات شیمیایی روی باتری مواجه شده اند. این رسوبات می توانند باعث ضعیف شدن اتصالات در پایانه های باتری شوند. البته حتی باتری های تمیز هم در طول زمان عمرشان رو به افول می رود.

تنظیم نبودن یا خرابی سوییج کلاچ

 اگر در حال استارت زدن باشید و پس از چرخاندن کلید چراغ های پشت آمپر روشن نشدند احتمالا مشکلی در رابطه با سوییچ احتراق، سوییچ کلاچ یا سوییچ پارک در خودروهای گیربکس اتومات، سلونوئید (سیم پیچ استوانه ای برای ایجاد میدان مغناطیسی) استارتر ماشین و یا ایرادی در سیم کشی های مربوط به چرخه استارت خوردن خودرو وجود دارد.

برای استارت خوردن پدال کلاچ باید فشرده یا اینکه گیربکس خودرو در حالت پارک قرار داده شود؛ بنابراین اگر سوییچ مربوطه به خوبی تنظیم نشده باشد خودرو روشن نمی شود.

ارور در سیستم های امنیتی

 کلید و سوییچ هر خودرو طوری برنامه ریزی شده اند که تنها با همان خودرو کار کند، درست مثل اثر انگشت هر فرد. اما مانند هر قطعه الکترونیکی برنامه ریزی کلیدها می تواند دچار ایراد یا به اصطلاح باگ شود.

بروز این باگ ها می توانند سیستم امنیتی خودرو را دچار سردرگمی کرده و از روشن شدن خودرو جلوگیری کنند. حتی کلیدهای هوشمند امروزی، که با فشردن دکمه ای قادرند خودرو را روشن کنند، می توانند دچار این قبیل مشکلات شوند؛ لذا همواره دقت کنید تا از کلید و سوییچ مناسب خودروتان استفاده کنید.

استارتر یا سلونوئید معیوب

 آموزش مکانیک و برق خودرو مکانیک خودرو خود باشیم مجله خودرو کارستان آموزش عیب یابی ماشین تعمیرات تخصصی پژو 206 آدرس تعمیرگاه های تهران دلایل روشن نشدن خودرو بهترین مکانیک تهران بهترین باطری ساز تهران دانش فنی خودرو

 برخی اوقات خودرو استارت نمی خورد اما صدایی کوبشی و جرقه مانند به گوش می رسد. این صدا ناشی از فعال شدن و غیر فعال شدن مداوم سلونوئید است. در صورت خرابی چنین قطعاتی خودروی شما استارت نخواهد خورد.

اگر خودرو استارت بخورد اما روشن نشود

استارت خوردن و روشن نشدن معمولاً ناشی از مشکلات مکانیکی خودروهاست. این شما و این ۵ دلیل رایج در این باره:

خالی بودن باک سوخت

روشن شدن یک اتومبیل وابسته به سه عنصر حیاتی سوخت، تراکم و احتراق می باشد؛ بله، خیلی پیش پا افتاده به نظر می رسد. اگر باک خودرو خالی باشد، خودرو استارت می خورد ولی روشن نمی شود.

این مشکل احتمالاً ارزانترین مشکل موجود در این نوشتار است اما به خاطر داشته باشید، راندن خودرو با باک خالی یا سوخت کم آسیب های جدی به پمپ سوخت و فیلتر سوخت وارد خواهد کرد.

پمپ سوخت معیوب

 آموزش مکانیک و برق خودرو مکانیک خودرو خود باشیم مجله خودرو کارستان آموزش عیب یابی ماشین تعمیرات تخصصی پژو 206 آدرس تعمیرگاه های تهران دلایل روشن نشدن خودرو بهترین مکانیک تهران بهترین باطری ساز تهران دانش فنی خودرو

این نکته مرتبط به مطلب گفته شده بالاست. سوخت داخل باک به عنوان خنک کننده پمپ سوخت هم عمل می کند. اگر با سوخت کم از خودرو کار بکشید، پمپ مقداری هوا به داخل می مکد، در نتیجه گرم شده و خیلی زود دچار ایراد می شود. همواره نیم نگاهی به آمپر سوخت خودروتان داشته باشید.

استارتر خراب

 آموزش مکانیک و برق خودرو مکانیک خودرو خود باشیم مجله خودرو کارستان آموزش عیب یابی ماشین تعمیرات تخصصی پژو 206 آدرس تعمیرگاه های تهران دلایل روشن نشدن خودرو بهترین مکانیک تهران بهترین باطری ساز تهران دانش فنی خودرو

خراب بودن سلونوئید تنها عامل ایجاد مشکل در استارتر نیست. دنده ها، بوشینگ ها و قطعات متحرک دیگر می توانند ایراد پیدا کنند و باعث روشن نشدن خودرو شوند.

راه تشخیص این مورد روشن بودن چراغ ها در هنگام خاموش بودن خودرو و کم نور بودنشان در هنگام خاموشی خودروست. در صورت وقوع چنین مشکلی احتمالاً  سیستم استارتر خودرو شما نیاز به تعویض یا بازسازی خواهد داشت.

مشکل‌ در احتراق

بدون احتراق و جرقه حاصله توسط‌ شمع، خودرو‌ روشن ‌نخواهد شد. در‌ صورتی‌ که شمع‌ یا کویل خراب تعویض نشوند خودرو روشن ‌نخواهد شد. جرقه‌ها باید در‌ زمان و با‌ ولتاژ‌ مناسب صورت بگیرند تا مرحله‌ احتراق ایجاد و خودرو روشن شود. شمعی که‌ ایراد پیدا‌ کند، با تاثیر‌ منفی که بر‌ عملکرد خودرو باقی‌ می‌گذارد قابل تشخیص است.

اگر‌ اتومبیلتان سنگین‌ حرکت‌ می‌کند یا به سختی‌ استارت می‌خورد، به احتمال زیاد با ایراد در شمع ها‌ یا زمان‌بندی‌ نادرست احتراق سروکار دارید.

مسدود شدن سیستم‌ سوخت رسانی‌ و انژکتورها

اگر سیستم‌ سوخت‌ رسانی‌ خودرو ‌دچار‌ گرفتگی شده باشد، سوختی به‌ سمت پیشرانه جاری‌ نخواهد شد، بدین ترتیب خودرو روشن‌ نمی شود.

این اشکال به دلیل اشکال‌ در فیلترینگ سوخت رخ می دهد، چون ذرات معلق درون سوخت بخوبی از آن جدا نمی شوند و به مرور رسوبات درون آنها موجب گرفتگی مجراهای انتقال سوخت می‌ شود.

فیلتر سوخت در خودروهای مدرن، درون مخزن‌ سوخت قرار دارد و‌ عمر‌ مفید معمول آن ها به ۱۶۰ هزار کیلومتر هم می رسد.

انژکتور کثیف را هم‌ می‌توان از جمله عوامل منجر به‌ روشن نشدن خودرو دانست.

اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است