مقایسه ۸ خودروی داخلی ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومانی بازار

0

محمد حقگو-خراسان/ کارشناسان معتقدند با توجه به عوامل متعددی نظیر افت نسبی تقاضای خودرو در بازار پس از تعطیلات دو هفته ای نوروز و همچنین تغییر نکردن چندان زیاد نهاده های تولید و…، این روزهایکی از بهترین روزهای خرید خودرو طی سال است و شاید این روزها که بگذرد، دیگر نتوان خودروها را با قیمت های کنونی در بازار خرید. به خصوص این که جو بازارهایی نظیر ارز و طلا این روزها تا حدی متغیر است. از سوی دیگر با توجه به شرایط کنونی خودروهای موجود در بازار، می توان گفت محدوده قیمتی ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومان، بازه ای طلایی برای آن هایی است که می خواهند با هزینه کمتر، خودروهای با کیفیت تر بخرند. منظور ما در این جا از کیفیت، آن چیزی است که گزارش های مراکز تخصصی و رسمی اعلام می کنند.

البته ممکن است در چارچوب انتخاب و سلیقه برخی، گاهی خوش منظر بودن، دسترسی بهتر به خدمات نمایندگی ها و به خصوص سابقه قبلی ذهنی از یک خودرو، نمره و اولویت بالاتری از گزارش های رسمی کیفی داشته باشد که در آن صورت هم می توان گفت خودروهای دیگری در بازه قیمتی یادشده حضور دارند که تا حدی به تنوع انتخاب در این رده کمک می کنند. با این شرایط دخل وخرج امروز، این خودروها را معرفی و تا حدی مقایسه کرده است. طبیعی است نکات مثبت و منفی که در این جا از نظر شما می گذرد، تنها ناظر به بازه قیمتی یادشده است.

۱-تندر ۹۰، دو تابعیتی با کیفیت

مقایسه پژو 206 با پژو پارس

اعضایی از خانواده خودروهای تندر ۹۰ هم اکنون ارزان قیمت ترین خودروهای با کیفیت بازار به شمار می روند. خودرویی که انواع مختلف آن هم در ایران خودرو و هم در پارس خودرو تولید می شود. اگر مدل های پلاس و اتوماتیک این خودرو که در ایران خودرو تولید می شود و همچنین پارس تندر دارای گیربکس جدید و سیستم مولتی مدیا در پارس خودرو را به دلیل قیمت بیشتر از ۴۵ میلیون تومان کنار بگذاریم، بقیه اعضای این خانواده در محدوده قیمتی گزارش ما، از بازار قابل خرید خواهد بود. هم اکنون رنو تندر E2 معمولی، با گیربکس قدیمی تر آن، ظاهراً در بازار کمیاب تر هستند و در عوض نمونه های با گیربکس جدیدتر JHQ آن را می توانید در بازار بخرید. خصوصیت گیربکس جدید که پیش از این در ساندرو استپ وی استفاده شده، این است که با به کارگیری کلاچ هیدرولیک، تعویض دنده در آن ها آسان تر و طول عمر سیستم پدال کلاچ بیشتر شده است و هنگام گرفتن کلاچ، فشار کمتری به پا وارد می شود. قیمت این خودرو در نسخه ایران خودرو، حدود ۴۳ میلیون و ۶۰۰ و در نسخه پارس خودرو حدود ۴۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. از سوی دیگر، پارس تندر که توسط پارس خودرو تولید می شود در دو نمونه معمولی و دارای آپشن مولتی مدیا، به ترتیب ۴۴ میلیون و ۳۰۰ هزار و ۴۵ میلیون تومان در بازار قیمت دارند.

در خصوص ویژگی های فنی این خودرو شاید این نکته جالب توجه باشد که موتور تندر ۹۰ با ساندروی معمولی و استپ وی دنده ای یکی است. در هر حال این خودروها طبق نظرسنجی رسمی و بزرگی که تا نیمه سال گذشته انجام شده است، رده های برتر رضایت خریداران از کیفیت اولیه خودروهای زیر ۵۰ میلیون را کسب کرده اند و نمره رضایتمندی کسب شده آنان، از نمره شمار قابل توجهی از خودروهای چینی بالای ۵۰ میلیون تومان بیشتر بوده است. از منظر ارزیابی های رسمی نیز هم اینک تندر معمولی با کسب سه ستاره کیفی از پنج ستاره وضعیت خوبی دارد. پارس تندر هم چهار ستاره کیفی را کسب کرده است که بالاترین رده کیفی هم اکنون خودروهای تولیدی داخل است. در مجموع اگر کیفیت، اولویت اول شماست، با ظاهر این خودرو مشکلی ندارید یا می توانید با ارتفاع نسبتاً بالاتر عقب این خودرو در مدل معمولی که دید را مشکل تر می کند کنار بیایید، خودروهای این دسته قابل توصیه هستند.

دو نوع ۲۰۶، مطلوب جوان ترها و خانواده ها

ظاهر جوان پسند و شتاب مناسب، چیزی نیست که بتوان هنگام خرید یک خودروی ۴۰ میلیونی به سادگی از آن چشم پوشید. نکته ای که درباره پژو ۲۰۶ صادق است. هم اکنون ۲۰۶ بدون صندوق (تیپ ۵) و صندوق دار (وی ۸)، با برخورداری از موتور TU5، به ترتیب در حدود ۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار و نیز ۴۱ میلیون تومان در بازار قیمت دارند. هر دو خودرو هم با کسب سه ستاره کیفی، وضعیت مناسبی از این نظر دارند و اگر چه در مقایسه با ال ۹۰، رضایتمندی اولیه کمتری نزد خریداران در شش ماهه نخست ۹۶ داشته اند، اما تقریباً امکانات رفاهی بیشتری نسبت به آن دارند. بعضی ها درباره ۲۰۶، معتقدند که این خودروها واشر سرسیلندر می سوزانند و از آن به عنوان یک نقص یاد می کنند. با این حال کارشناسان تاکید می کنند که نقطه ضعف یادشده، حداقل برای تیپ ۵و وی ۸، صادق نیست. همچنین برخی معتقدند که ۲۰۶ خودروی پرخرجی است. این در حالی است که تعمیرکاران زبده این موضوع را رد کرده و حتی هزینه برخی تعمیرات آن را از ال ۹۰ هم کمتر بیان می کنند. در هر حال، با توجه به سهم بازار قابل توجه ۲۰۶، حداقل می توانید از بابت گستردگی خدمات جانبی آن خاطر جمع باشید و این چیز کمی نیست.

مقایسه پژو 206 با پژو پارس

۳-سورن ELX، ایرانی به روزشده

یکی دیگر از گزینه های خرید در حدود ۴۰ تا ۴۵ میلیون از بازار، سمند سورن ELX است. موتور این خودرو همان موتور معروف EF7، به عنوان موتور ملی است. این خودرو از لحاظ فنی، طراحی، آپشن ها و ایمنی، برتری های محسوسی نسبت به مدل های قبلی سمند دارد. همین موارد هم باعث شده است تا قیمت بازار این خودرو نسبت به دیگر مدل های سمند، حداقل حدود چهار میلیون تومان تفاوت داشته باشد. سورن ELX اگر چه هم اینک از نظر کیفیت درجه ای بهتر از دو ستاره کیفی ندارد، اما طبق نظرسنجی سال گذشته، مشتریان نمره خوبی به کیفیت اولیه این خودرو داده اند. به طوری که این خودرو بین ۳۵ خودروی ۲۵ تا ۵۰ میلیونی، در رتبه ۱۱ رضایتمندی مشتریان قرار گرفته است. ایران خودرو، سورن را در دو مدل تنفس طبیعی و توربو عرضه کرده است که مدل توربوی آن قدرتی متمایز از مدل معمولی (۱۵۰ اسب در مقابل ۱۱۵ اسب بخار) و شتابی بهتر (صفرتا صد ۱۰ ثانیه ای، حدود دو ثانیه کمتر از مدل معمولی) دارد و قیمت آن حدود ۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. مدل معمولی آن نیز در دو کد متمایز، قیمتی بین ۴۰ میلیون و ۵۰۰ و نیز ۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد.

نتیجه تصویری برای سورن ELX ایران جیب

۴ -پژو پارس آشنای با ثبات

پژو پارس در دو مدل سال و ال ایکس، خودروی دیگری است که می توانید برای خرید ۴۰ تا ۴۵ میلیونی خود، آن را مد نظر قرار دهید. این خودرو اگر چه تنها دو ستاره کیفی و از نظر خریداران در شش ماه نخست سال گذشته، رضایتمندی اولیه پایینی را کسب کرده است، با این حال ظاهر جا افتاده آن، می تواند آن هایی را که طالب ثبات هستند و از طرح های عجیب و غریب خوششان نمی آید، به خود جلب کند. پژو پارس هم اینک یکی از پرفروش ترین خودروهای بازار در رده زیر ۵۰ میلیون تومان به شمار می رود. البته باید به تفاوت مدل سال با ال ایکس اشاره کرد. پژو پارس سال که از موتور XU7 پژو ۴۰۵ استفاده می کند، به رغم حجم موتور بیشتر نسبت به ال ایکس و شتاب بهتر، قدرت کمتری نسبت به ال ایکس دارد و به گفته برخی موتور آن نسبت به ال ایکس صدای بیشتری دارد. همچنین پارس ال ایکس با موتور TU5، امکانات بهتری نسبت به پارس سال دارد. در هر حال ویژگی های مثبت ال ایکس به استقبال بیشتر و قیمت بالاتر آن در بازار منجر شده است. پارس ال ایکس هم اینک در حدود ۴۳ میلیون و ۵۰۰ تا ۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار (بسته به دو کد متفاوت) قیمت دارد. قیمت پارس سال هم در حدود ۴۰ میلیون و ۶۰۰ تا ۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. البته نوع دوگانه سوز آن هر چند که در بازار با استقبال کمتری همراه بوده است، قیمت بیشتری در حدود ۴۱ میلیون تومان دارد.

6sm821biziisu9dv1iny.jpg

۵-ساینا LUX، ارزان ترین اتوماتیک بازار

رانندگی در شهرهای شلوغ، گاهی اوقات داشتن یک خودروی دنده اتوماتیک را به یک آرزو تبدیل می کند. با این حال، اگر از جمله این افراد هستید و می خواهید حدود ۴۰ میلیون تومان برای خرید خودرو هزینه کنید، بد نیست ساینا LUX اتوماتیک سایپا را به عنوان ارزان ترین خودروی اتوماتیک بازار بررسی کنید. ساینا درحقیقت نسخه به روز شده تیباست و به خصوص ویژگی های فنی موتور آن شباهت زیادی به تیبا دارد. با این حال آپشن های بیشتر، آن را از تیبا کاملاً متمایز کرده است. این خودرو با دو ستاره کیفی از جمله خودروهای با حداقل کیفیت بازار است و هم اینک با قیمتی حدود ۴۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

نتیجه تصویری برای ساینا ایران جیب

۶-برلیانس، چینی خوش ترکیب

خودروی بعدی مدنظر گزارش ما، برلیانس در دو مدل دنده ای اچ ۲۲۰ (هاچ بک) و اچ ۲۳۰ (صندوق دار) است که توسط پارس خودرو تولید می شود. برلیانس خودرویی چینی است، اما همکاری این شرکت با بی ام و آلمان، منجر به تمایزهای خاصی در ظاهر آن شده است. این خودرو را می توان از نظر آپشن ها و ویژگی های فنی رقیبی برای پژو ۲۰۶ دانست و آن هایی که می خواهند خودرویی با ظاهر متفاوت داشته باشند، می توانند این دو برلیانس را بررسی کنند. نظرسنجی های سال گذشته هم موید این مطلب هست که این خودروها موفق شده اند نمره رضایتمندی نسبتاً خوبی از خریداران در خصوص کیفیت اولیه کسب کنند (رتبه هشت و ۱۳ رضایتمندی بین ۳۵ خودروی ۲۵ تا ۵۰ میلیونی در سال قبل) رتبه هایی که از ۲۰۶ صندوق دار و معمولی بالاتر بوده است. این دو خودرو با دو نوع رینگ معمولی و آلومینیومی هم اینک در بازار در حدود ۴۱ میلیون و ۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارند.

نتیجه تصویری برای برلیانس h220 ایران جیب

۷-کوییک اتوماتیک، تیبا ۲متحول شده

خودروی بعدی قابل خرید در محدوده ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومان، کوییک اتوماتیک پلاس است. خودرویی که سایپا برای اولین بار، دی ماه ۹۶ آن را پیش فروش کرده است. کوییک بدون در نظر گرفتن گیربکس اتوماتیک را اگر چه از نظر فنی می توان همان تیبا دانست، اما سایپا در اضافه کردن آپشن برای این خودرو در این سطح قیمت، سنگ تمام گذاشته است. نمونه این آپشن ها را می توان در نمایشگر لمسی ۷اینچی، دوربین دید عقب، مسیریاب، سیستم کنترل صوتی روی فرمان، چراغ های روشنایی در روز، چراغ های جلو با تنظیم ارتفاع، فرمان برقی، کامپیوتر سفری، کروز کنترل و به خصوص طراحی خودرو بر اساس محافظت از عابر پیاده دید. کوییک اتوماتیک پلاس، هم اینک در بازار ۴۴ میلیون تومان قیمت دارد.

نتیجه تصویری برای کوییک ایران جیب

۸-راین وی ۵، چینی با رگه های ژاپنی

راین وی ۵با قیمت ۴۳ میلیون تومان، یکی دیگر از خودروهای بررسی شده در گزارش امروز است. این خودرو که اصالتاً محصول شرکت فاو چین است، بنا بر ادعای راین خودرو، از فناوری های ژاپنی در موتور و گیربکس و سیستم ترمز بهره می گیرد و شاید همین هم باعث شده تا راین وی ۵از نظر شتاب، تا حدی قابل رقابت با دیگر رقبای قیمتی اش باشد. قدرت موتور این خودرو هم ۹۷ اسب بخار است که تا حدی نزدیک به رقم مشابه در خودرویی مانند برلیانس ۱۰۳ اسب بخاری است. در هر حال این خودرو خودرویی معمولی از نظر طراحی و آپشن به شمار می آید. قیمت این خودرو هم اینک در بازار در حدود ۴۳ میلیون تومان است.

نتیجه تصویری برای راین وی 5 ایران جیب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.