نحوه باز کردن کنسول وسط داشبورد پژو ۲۰۶ +آموزش تصویری
آموزش باز کردن کنسول وسط داشبورد پژو ۲۰۶
اگر داشبورد خودروی پژو ۲۰۶ شما دچار مشکلی شده است و قصد باز کردن آن را دارید تا قطعات داخلی آن را تعمیر و یا تعویض کنید؛ به راحتی می توانید این کار را خودتان انجام دهید. ما در این آموزش قصد داریم مرحله به مرحله نحوه صحیح باز کردن داشبورد را به شما آموزش دهیم.
مرحله ۱
برای راحتی کار بهتر است بخش میانی داشبورد یعنی ضبط و کنترل تهویه مطبوع و قاب فلاشر و… را یکجا با قاب دورشان جدا کنیم. برای این کار ابتدا به سادگی قاب صفحه نمایش و فلاشر را با بالا کشیدن آن از قسمت پشتی باز کنید. بعد از آن ۲ پیچ بخش میانی را باز کرده و از همان بالا آرام آرام کل قاب را به بیرون بکشید و فیش های پشت ضبط را باز کنید.
بعد از آن ۴ پیچ دور کنترل تهویه را باز کنید و آن را از بالا آزاد کنید و بیرون بکشید حالا ۳ فیش پشت کنترل تهویه را باز کنید. این قطعات را جدا کنید.
مرحله ۲
حال فیش سنسور دمای هوای اتاق را جدا کنید که پشت نوشته Airbag قرار گرفته، باز کردن فیش این قطعه از این قسمت کمی مشکل است ولی بهتر است در همین مرحله آزاد شود، برای باز کردن آن باید همزمان دو گیره بالا و پایین آن را نگه دارید و بیرون بکشید.
مرحله ۳
حالا نوبت به باز کردن فیش ها و کانکتورهای زیر فرمان، bsi و اتصالات کنسول میانی است. برای باز کردن کانکتورهای bsi باید درپوش جعبه فیوز، قاب دور (کلید قفل شیشه عقب و آسانسور چراغ و …) و دریچه هوای سمت راننده را باز کنید.
نوبت به قاب کلیدهای ایربگ و قفل شیشه عقب می رسد که به سادگی به وسیله ی انگشت و یا پیچ گوشتی دو سو و اهرم کردن از پایین باز می شود، بهتر است ۳ فیش را به وسیله تکه سیمی به هم ببندید تا گم نشوند. برای باز کردن دریچه هوای طرف راننده هم نگران نباشید، با اهرم کردن آن از قسمت پایینی توسط یک پیچ گوشتی و بالا کشیدن آن به راحتی دریچه را جدا نمایید.
مرحله ۴
حال بر روی زمین بنشینید و به سراغ bsi بروید. به این قطعه در مجموع ۹ کانکتور رنگارنگ متصل شده، گرچه مشابه هم نیستند ولی بهتر است قبل از باز کردن، از محل نصب تمام آن ها عکس بگیرید.
تک تک آن ها را باز کنید، ضامن اکثر کانکتورها به صورت کشویی آزاد می شود. ۳ کانکتور بالایی به صورت اهرمی، حال که همه ی فیش ها از bsi باز شدند، می توانید با چرخاندن ۲ کلید سفید رنگی که پایین جعبه bsi نصب شده آن را آزاد کنید و به صورت کشویی به طرف پایین و بیرون بکشید.
برای باز کردن داشبورد نیازی نیست حتما فرمان را از غربیلک باز کنید، می توانید از پایین تلسکوپی آزاد کنید و تمام اجزای آن را خارج کنید. با این روش با ایربگ هم کاری نداریم. برای این کار قاب دور کام ۲۰۰۰ را باز کنید، برای باز کردن ۲ پیچ آن را از پایین باز کنید تا قاب آزاد شود. این قاب ۲ تکه است، بالایی و پایینی، یادتان باشد برای راحتی کار فرمان را پایین بکشید.
مرحله ۵
مرحله ۶
یک قطعه پلاستیکی که هدایتگر سیم ها و فیش و … که به رنگ طوسی در زیر فرمان قرار گرفته است، تمام فیش ها را از گیره های آن جدا کنید و سیم ها را آزاد کنید. این قطعه پلاستیکی به وسیله ۲ پیچ بزرگ که تلسکوپی را به داشبورد متصل کرده مهار شده است. این ۲ پیچ به انتهای آن بسته شده اند که در تصویر مشاهده کنید مکان این دو پیچ مشخص شده است.
مرحله ۷
پیچ ها را باز کنید و این قطعه را جدا کنید. حالا وقت باز کردن تلسکوپی فرمان است. برای این کار باید انتهای تلسکوپی که بالای پدال گاز قرار گرفته و به محور اصلی متصل شده را آزاد کنید، برای آزاد کردن این قطعه به عکس ها دقت کنید، ابتدا مهره را باز کنید و با چند ضربه پیچ، آن را جدا کنید، توجه کنید که فرمان در چه موقعیتی است تا اشتباهی در وقت بستن رخ ندهد ضمن اینکه قبل از جدا کردن در موقعیتی قرار بدهید که در جای خود قرار دادنش راحت باشد و تسلط داشته باشید.
مرحله ۸
بعد از جدا کردن پیچ و مهره، گیره را به همان شکل که در تصویر می بینید با یک پیچ گوشتی آزاد کنید. حالا باید ۲ پیچی که در تصویر مشخص شده را باز کنید. این ۲ پیچ دقیقا پشت فرمان قرار گرفتند.
مرحله ۹
بعد از باز کردن این ۴ پیچ و مهره زیر، تلسکوپی آزاد شده، باید با احتیاط اجزا را خارج کنید.
مرحله ۱۰
حال باید اتصالات را از داشبورد آزاد کنید. اتصالات مربوط به بخش میانی (پشت کنترل هوا و ضبط) از سمت راست بر روی یک راهنما که بدنه دستگاه تهویه است آمده است.
۲ دسته سیم که در تصویر می بینید را باید از داشبورد آزاد کنید تا با آن کشیده نشوند.
مرحله ۱۱
برای باز کردن داشبورد باید ۷ پیچی که آن را نگه داشته (۲ پیچ در سمت چپ داشبورد، ۲ پیچ در سمت راست، ۲ پیچ وسط و یک پیچ به عنوان پایه زیر کنسول) را باز کنید.
مرحله ۱۲
پیچ های جانبی بعد از باز کردن قاب کناری در هر ۲ سمت در دسترس هستند. قاب ها را با اهرم کردن به وسیله ی یک پیچ گوشتی باز کنید.
مرحله ۱۳
ابتدا پیچ های وسط را باز کنید، این پیچ ها پشت ضبط قرار گرفتند که در تصویر مشاهده می کنید.
مرحله ۱۴
این ۲ پیچ وسط، داشبورد را نگه نداشتند، در واقع سیستم تهویه روی این ۲ پیچ سوار و به شاسی داشبورد متصل شده، موقع بستن یادتان باشد که می توانید برای میزان کردن سوراخ پیچ ها، سیستم تهویه را کمی بالا و پایین کنید. بعد از باز کردن این پیچ ها نوبت به پیچ های جانبی می رسد که در تصاوبر بالا مشاهده کردید. این ۴ پیچ را باز کنید ولی داشبورد را از محل خود خارج نکنید تا وقتی که پیچ های پایین (پایه) را که در تصویر می بینید باز کنید.
مرحله ۱۵
این پیچ پشت در لبه ی کنسول میانی طرف راننده قرار گرفته، برای باز کردن آن هم می توانید لبه را به بالا بکشید و پیچ را باز کرده و هم می توانید کنسول را باز کنید. برای شروع باید ۲ پیچ بالای زیر سیگاری را باز کنید.
مرحله ۱۶
پس از پیچ انتهای کنسول که شیشه بالابر عقب و … بر آن سوار شده اند، باید پوشش پیچ را از بالا باز کنید تا به پیچ دسترسی داشته باشید.
مرحله ۱۷
بعد از باز کردن پیچ انتهایی، قسمت عقب کنسول را از پشت به راحتی بلند کنید و فیش های شیشه بالابر را باز کنید. اگر سیم کوتاه بود، با اهرم کردن قاب کلید های شیشه بالابر آن ها را قبل از بلند کردن انتهای کنسول آزاد کنید. یادتان باشد شیشه بالابرها از پایین آزاد می شوند. پس از لبه اهرم کنید ولی از پایین به بالا بکشید. برای باز کردن این بخش باید شیشه بالابر جلو فندک را هم آزاد کنید. برای شیشه بالابر جلو باید از پایین اهرم کنید.
فندک هم تنها یک فیش دارد که بعد از بالا آمدن کنسول راحت تر می توانید بکشید. ولی ترمز دستی مانع بالا آمدن کنسول می شود. با باز کردن ۳ پیچ ترمز دستی (در حالت خوابیده) آن را از جایش بالا بیاورید و سرش را به سمت چپ یا راست هدایت کنید تا کنسول بلند شود. حال فیش فندک را بیرون بکشید.