ساخت نخستین خودروی بدون گیربکس و دیفرانسیل در تبریز +عکس

0

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان نوپای استان آذربایجان‌شرقی موفق به تولید خودرو سنگین و سبک BMT بدون گیربکس و دیفرانسیل تمام هیدرواستاتیک کمرشکن شدند.
اخبار تبریز شرکت چابک صنعت تبریز اخبار خودرو اخبار تکنولوژی شرکت تراکتورسازی تبریز اختراع ایرانی قیمت تراکتور مجله خودرو ساخت خودرو بدون گیربکس

مجری طرح یک شرکت صنعتی گفت:در راستای حمایت از کالای ایرانی برای اولین بار در کشور موفق به تولید خودرو سنگین و سبکBMT بدون گیربکس و دیفرانسیل تمام هیدرواستاتیک کمرشکن شدیم.

وی با اشاره به مشخصات فنی و کاربردی این طرح گفت: ویژگی فنی این سیستم با حذف گیربکس و دیفرانسیل از سیستم و استفاده از یک سیستم هیدرولیک که در چهار چرخ یا بیشتر و یا در تمام چرخ‌ها نیرو مستقیم دارد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه عنصر برجسته و تمایزدهندگی این سیستم، با حذف گیربکس و دیفرانسیل و گاردان از سیستم و جایگزین سیستم هیدرولیک عملاً کاهش چشمگیری در هزینه‌ها و ابعاد این خودرو به وجود آمده است، تصریح کرد: این کاهش هزینه و ابعاد این خودرو را برای عام قابل استفاده کرده و می‌توانند در جا‌های کوچک همچون (مزارع، باغات، معادن، تونل‌ها و شهر‌ها و …) استفاده کرد.

مجری طرح یک شرکت صنعتی در ادامه با بیان اینکه با انتخاب درست اجزای هیدرولیک، قدرت هیدرولیک چند برابر دستگاه‌های دیگر با سیستم مکانیک است، یادآور شد: این امر به علت کم بودن اتلاف انرژی است.

این فعال عرصه صنعت استان آذربایجان‌شرقی گفت: خودرو‌های موجود در بازار قابلیت چندکاره بودن را ندارند و تنها می‌توانند یک یا دو کار تعریف شده را انجام دهند و این نیز به این دلیل است که حرکت خود را از گیربکس می‌گیرد و تعداد محور‌های گیربکس محدود است.

وی اضافه کرد:، اما این خودرو با استفاده از سیستم هیدرولیک می‌تواند به وسیله چند موتور هیدروموتور به تعداد کافی به صورت همزمان محور کار داشته باشد و از آن‌ها استفاده کند و تمام ادوات به سهولت بر روی این دستگاه نصب شود.

این مجری با اشاره به ادواتی که می‌توان بر این سیستم نصب کرد، گفت: ادوات جانبی همچون برف‌روب، پیکر، جارو، برف‌خور، غلطک، ویبره، آسفالت‌تراش، سم‌پاش، دروگر و … را می‌توان نصب کرد.

این پژوهشگر در ادامه با اشاره به مزیت‌های این محصول در مقایسه با سایر سیستم‌ها افزود: نداشتن گیربکس و دیفرانسیل، قیمت ارزان، سادگی ماشین و قابلیت استفاده راحت، پایین بودن هزینه‌های تعمیر و نگهداری، تنوع کاری ماشین در سطح بالا، قدرت کشش بالا، کم مصرف بودن از لحاظ مصرف سوخت، قدرت مانور بالا، داشتن ابعاد کوچک و سهولت نصب سایر ادوات کشاورزی، صنعتی و معدنی روی دستگاه را می‌توان از قابلیت‌های این پروژه اعلام کرد.

وی با تاکید بر اینکه در صورت حمایت‌های لازم از سوی دستگاه‌ها و دولت می‌توان سالانه هزار دستگاه را تولید کرد، تصریح کرد: در صورت داشتن سرمایه‌گذار، حمایت‌های واقعی از سوی دستگاه و ارگان‌های دولتی و به خصوص خرید و یا پیش خرید آن و تهیه زیرساخت‌های لازم می‌توان بیش از این‌ها تولید کرد.

وی با اشاره به کاربرد‌های مهم این طرح خاطرنشان کرد: از این دستگاه می‌توان در نهاد‌های دولتی، چون شهرداری‌ها، راه‌سازی، آب و فاضلاب، کارخانجات، کشاورزی و … استفاده کرد.

این فعال یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه نمونه آزمایشی این طرح یعنی تولید مینی‌لودر و تراکتور تمام شده است، بیان داشت: تولید مینی لودر، تراکتور، بیل مکانیکی و لیفتراک از جمله دیگر برنامه‌های شرکت چابک صنعت تبریز است.

به گفته وی، پیش‌بینی شده تولید این دستگاه ۷۰ درصد بازار داخلی و ۳۰ درصد بازار خارجی را تأمین کند.

وی  تصریح کرد: طراحی و تولید انبوه این خودرو‌ها را می‌توان با اندک سرمایه‌ای تقریبا ۳ میلیارد تومان به مدت دو سال به سرانجام رساند.

منبع: خبرنگاران جوان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.