توصیه‌هایی برای مقابله با گرمای شدید داخل خودرو

1

عملکرد شیشه خودرو در برابر نور خورشید، شبیه عملکرد ذره‌بین است با این تفاوت که شیشه نور را متمرکز نمی‌کند. با این حال اگر مجبورید خودرویتان را زیر نور خورشید پارک کنید، هرگز اشیا یا مواد قابل اشتعال، مانند فندک، را در خودرو جا نگذارید.

 فضای داخلی خودرو  فضای داخلی پژو پارس  جلوگیری از گرم شدن داخل ماشین  فضای داخلی پژو 206  تعمیر و نگهداری خودرو  کاهش استهلاک خودرو  افزایش عمر مفید خودرو  پوسیده شدن فضای داخل خودرو

 فضای داخلی خودرویی که در گرمای تابستان در خیابان پارک شده، به سرعت گرم می‌شود.شیشه‌ها انرژی موج کوتاه نور خورشید را جذب و حرارت آن را به درون منتقل می‌کنند و سپس به عایقی تبدیل می‌شوند که هیچ راه خروجی برای گرما باقی نمی‌گذارد.

در عین حال قسمت‌هایی چون داشبورد، فرمان یا صندلی کودک این گرما را به شکل امواج بلند بازپس می‌دهند. در نتیجه هوای درون خودروی دربسته به سرعت افزایش می‌یابد و ممکن است خیلی زود خودرو را به اجاق یا کوره تبدیل کند.

خودروسازان در بسیاری کشورهای دنیا موظفند شیشه جلوی خودرو را طوری طراحی کنند که بیش از ۳۵ درصد نور را عبور ندهند، با این حال، بر اساس پژوهشی در دانشگاه سان فرانسیسکوی آمریکا، به صورت میانگین حرارت درون خودرو در فقط ۱۰ دقیقه، ۱۹ درجه افزایش می‌یابد و بعد ظرف ۲۰ دقیقه ۲۹ درجه، ظرف ۳۰ دقیقه ۳۴ درجه و بعد از یک ساعت ۴۳ درجه بالا می‌رود.

دما در ساعت دوم ۵۰ درجه افزایش می‌یابد. با توجه به دمای بیرون، نوع و اندازه خودرو و مدت زمانی که در معرض گرما باقی مانده، دمای داخلی آن تا نزدیک ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد بالا خواهد رفت؛ گرمایی که قطعا کشنده است.

پیش از هر چیز باید هشدار داد که هرگز کودکان، معلولان، افراد مسن یا بیمار و حیوانات خانگی را به هنگام گرمای تابستان در خودرو تنها نگذارید. مقاومت آنها در برابر گرما قابل قیاس با بزرگسالان نیست و تحمل آن را ندارند. آنها نمی‌توانند مثل شما شیشه را پایین بکشند یا در را باز کنند.

حرارت به تدریج آنها را فرا می‌گیرد و بنابراین گریه یا صدای دیگری که احتمالا شما را خبر کند، بلند نمی‌شود. در فاصله سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۱ بیش از ۵۰۰ کودک در آمریکا بر اثر گرمازدگی در چنین وضعیتی جان خود را از دست داده‌اند. در سال ۲۰۱۲، تعداد ۳۲ کودک و امسال هم تا اینجای کار ۹ کودک جان خود را از دست داده‌اند. بیش از نیمی از همه این قربانیان کمتر از ۲ سال داشته‌اند.

باقی نکات، همچون بسیاری از اصول ایمنی و نگهداری از خودرو ساده‌اند:

تا آنجا که ممکن است خودروی خود را در سایه پارک کنید. حتی اگر پیش‌بینی می‌کنید ظرف دقایق یا ساعت آینده سایه درخت یا دیواری روی خودرویتان خواهد افتاد، درنگ نکنید. به خصوص اگر قرار باشد چند ساعتی سراغ خودرویتان نیایید، این گرمای طولانی به خودرویتان و بخش‌هایی چون داشبورد یا روکش صندلی‌ها آسیب خواهد زد. از سوی دیگر اگر هنگام برگشت و نشستن پشت فرمان عجله داشته باشید، فرمان و دنده داغ کار را برایتان مشکل خواهد کرد.

اگر هیچ سایه‌ای در دسترس نیست، دست‌کم شیشه‌های جلو و عقب را با هرچه ممکن است بپوشانید تا مانع تابش مستقیم آفتاب به درون خودرو شود. باقی ماندن خودرو در معرض گرما به مدت طولانی حتی ممکن است آب موتور خودرو یا بنزین را هم بخار کند.

عملکرد شیشه خودرو در برابر نور خورشید، شبیه عملکرد ذره‌بین است با این تفاوت که شیشه نور را متمرکز نمی‌کند. با این حال اگر مجبورید خودرویتان را زیر نور خورشید پارک کنید، هرگز اشیا یا مواد قابل اشتعال، مانند فندک، را در خودرو جا نگذارید.

چیزهای دیگری هم هستند که ماندنشان در این گرما به مدت طولانی ممکن است خطری نداشته باشد، اما بعد از آن دیگر فقط به درد دور انداختن می‌خورند، از جمله: شیر و دیگر مواد غذایی که یک روز عمر دارند، دارو، اسپری نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه یا هر محصول دیگری که با فشار هوا پر شده باشد، عینک آفتابی، سی‌دی، دی‌وی‌دی و هر نوع نوار کاست، آدامس، ماژیک یا خودکار، لوازم آرایش، محلول‌های پاک‌کننده حاوی الکل یا آمونیاک، و بالاخره شکلات!

وسایل گرانقیمتی چون دوربین عکاسی، گوشی تلفن همراه و لپ‌تاپ هم در برابر گرمای طولانی‌مدت بسیار آسیب‌پذیرند. لنز و کارت حافظه دوربین عکاسی در این وضعیت تقریبا ممکن است پخته شود.

در عوض چیزهایی هم هست که در فصل گرما حضورشان در خودرو الزامی است. پیش از همه کولر خودرو است. کولر خودرو و متعلقات آن را بررسی کنید و از کارکرد درست و بی‌نقص آن مطمئن شوید. موتور خودروی هم باید سالم باشد تا بتواند فشار مضاعفی را که کار کردن کولر، آن هم در هوای گرم، به آن وارد می‌کند، تحمل کند. به خصوص اگر عازم مسیری طولانی هستید باید مطمئن شوید که همه‌چیز درست کار می‌کند.

بروز نقص فنی، از کار افتادن خودرو و کنار جاده زیر تابش مستقیم خورشید ماندن برای شما و سرنشینان خودروی شما بسیار خطرناک خواهد بود. آب برای خنک کردن موتور خودرو و همچنین برای نوشیدن و جعبه کمک‌های اولیه را فراموش نکنید.

اگر مجبورید در تابستان با کودک یا افراد معلول یا مسن عازم سفرهای متعدد با خودروی خود شوید، حتما در مورد گرمازدگی، آسیب‌های آن و روش‌های درمانی سریع آن بخوانید، به یاد بسپارید، امکانات اولیه را فراهم کنید و آماده باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. افشار می گوید

    سلام
    می تونید از افتابگیر های جدید نیمه اتواتیک استفاده کنید
    ادرس تلگرام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.