بی وای دی F3 بخریم یا دنا پلاس ! چرا؟
گرایش مشتریان به خرید خودروهای شاسی بلند و کراساوور در چند سال گذشته افزایش یافته، اما این موضوع باعث نشده تا خودروسازان از تولید خودروهای سدان دست بکشند و مدام در حال بهروزرسانی محصولاتشان هستند تا این خودروها جذابیت خود را برای مشتری حفظ کند. با ورود خودروهای چینی به بازار، تنوع سدانهای ارزان قیمت در محدوده ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت و توجه علاقهمندان به این سگمنت، بیش از پیش جلب شد.
ایرانخودرو، برای این که سهم خود را از این بازار از دست ندهد، اقدام به عرضه نسخه بهروزرسانی شده دنا با نام دنا پلاس کرد که دستخوش تغییرهای مثبتی در طراحی ظاهر و فضای کابین شده است. در سوی دیگر، کارمانیا (نماینده انحصاری بیوایدی)، برای این که در این سگمنت هم محصولی ارائه داده باشد، سدان F3 را به بازار عرضه کرد. F3، نخستین تلاش بیوایدی برای ورود به دنیای خودروسازی است و به نوعی میتوان گفت پلتفرم آن، مهندسی معکوس شده نسل نهم تویوتا کرولا است که این موضوع در ظاهر این خودرو، به خوبی مشهود است. دنا پلاس، جدیدترین محصول ایرانخودرو است که بر پایه سمند تولید شده و تجهیزات رفاهی و ایمنی آن ارتقا یافته است.
طراحی
خودروسازان چینی در آغاز کار خود، در طراحی ظاهری و حتی ویژگیهای فنی، از خودروسازان مطرح جهان الهام میگرفتند تا بتوانند به یک الگو در طراحی محصولاتشان برسند.
بیوایدی نیز در طراحی F3، تویوتا کرولا الهام گرفته است که پس از گذشت چند سال از تولید این خودرو و عرضه دو فیس لیفت برای آن، رفته رفته شباهت این خودرو با تویوتا کرولا کمتر شد، اما هنوز طراحی کلی بدنه، شباهتهایی با تویوتا دارد. بیوایدی F3 موجود در بازار ایران، آخرین فیس لیفت این خودرو است که سال ۲۰۱۷ زیر تیغ طراحان این خودروساز رفته است.
شاید در برخورد نخست، طراحی F3 به دل شما ننشیند، اما بیوایدی جزییاتی را در طراحی این خودرو رعایت کرده تا به این خودرو ظاهری لوکس دهد و آن را از دیگر رقیبهای چینی هم کلاس خود، مجهزتر جلوه دهد. برای نمونه، با همراه داشتن کلید هوشمند و نزدیک شدن به F3، چراغی زیر آینه روشن میشود تا خودرو را به سرنشینان نشان دهد و به نوعی چراغ خوشآمدگویی به حساب میآید. افزون بر این، نوار کرومی عریض قرار گرفته در سراسر عقب خودرو، ظاهر لوکسی به این خودرو داده است. روشن شدن نشان عقب بیوایدی، سنت تمام محصولات سبک و سنگین این خودروساز چینی است و این نشان در F3، به رنگ قرمز هنگام روشن بودن چراغها روشن میشود.
با توجه به رشد سریع خودروسازان چینی و سهم گستردهای که این خودروها از بازار در اختیار دارند، ایرانخودرو نیز به خود آمده و دنا پلاس را به بازار عرضه کرد. از تفاوتهای ظاهری دنا پلاس با نسخه معمولی، به اضافه شدن سانروف برقی، تغییر طراحی چراغهای جلو و عقب، تغییر شکل ظاهری جلوپنجره، اضافه شدن آنتن کوسهای، تغییر خط شخصیت بدنه، تغییر طراحی آینهها و تغییر فرم کلی درها میتوان اشاره کرد.
این تغییرات باعث شده تا این خودرو، چهرهای مدرن داشته باشد و به دلیل داشتن ظاهری جذاب نسبت به مدلهای پیشین خود، موفق شد فروش خوبی را در مدتی کوتاه داشته باشد، اما به دلیل استفاده از پلتفرمی یکسان با سمند، هنوز هم شباهتهایی بین دنا پلاس و سمند یافت میشود. با این حال این خودرو به عنوان نسخه ارتقا یافته سمند، نمره قبولی را کسب میکند، هرچند هنوز هم، ناهماهنگیهایی میان طراحی جلو و عقب این خودرو وجود دارد. در واقع از ستون C به عقب، طراحی دنا پلاس همخوانی زیادی با دیگر قسمتهای بدنه ندارد.
فضای داخلی
خلاف این که بیوایدی جزییات زیادی را در طراحی بیرونی F3 رعایت کرده است، در فضای داخلی کمکاری کرده است. تمام قسمتهای داشبورد و رودریها از جنس پلاستیک خشک است و حتی از چرم مصنوعی و یا فوم نرم، در هیچ جای این خودرو جز صندلیها، استفاده نشده است. پوشش داخلی ستونها، از جنس پلاستیک است. قسمت بالایی داشبورد این خودرو، طرح دوخت دارد، که از کیفیت مناسبی برخوردار نیست. تودوزی چرمی صندلیها به دو رنگ مشکی و قهوهای است که با ترکیب رنگ رودریها همخوانی دارد، اما انتظار میرفت که این ترکیب رنگ، روی داشبورد نیز رعایت شود. یکی از جزییاتی که بیوایدی در تودوزی صندلیهای این خودرو رعایت کرده است، قسمت پارچهای کنار نشیمن است، چراکه چرم در اثر چروک شدن، ترک میخورد و پس از مدتی، پاره میشود، به همین دلیل بیوایدی برای این که عمر تودوزی خودرو افزایش یابد، این قسمت را خلاف دیگر قسمتهای چرمی صندلیها، با پارچهای مرغوب تکمیل کرده تا در برابر سایش و فشار مقاومت و دوام بیشتری داشته باشد.
نور نارنجی رنگ صفحه کیلومتر این خودرو، در صورت نگاه کردن زیاد، باعث خستگی چشم میشود، درون این قسمت دو نمایشگر دایرهای شکل قرار دارد که نمایشگر سمت راست، برای کامپیوتر سفری است که اطلاعاتی مانند میانگین مصرف سوخت و مصرف سوخت لحظهای را نشان میدهد.
نمایشگر سمت چپ نیز، دمای آب و حجم بنزین موجود در باک را با ترکیبی خاص نشان میدهد. از ویژگیهای مثبت کابین F3، میتوان به خروجی برق ۱۲ ولت ۱۲۰ واتی آن اشاره کرد که در کنار پای سرنشین جلو جانمایی شده و بسیار کاربردی است، اما بیوایدی میتوانست جای دیگری را برای نصب آن انتخاب کند تا در دسترس سرنشینان عقب نیز قرار داشته باشد.
با ورود به دنا پلاس، متوجه رشد کیفی این خودرو نسبت به سمند میشویم. از جنس تودوزی مخمل گرفته تا کیفیت تودریها و کلیدهای شیشه بالابر، همه در این خودرو روند صعودی داشتهاند. ایرانخودرو زیر درهای جلو، چراغهای خوشآمدگویی را جانمایی کرده که هنگام بازشدن درها، روشن میشود.
خلاف بیوایدی، بر قاب ستونهای دنا پلاس پوششی از جیر به رنگ طوسی کشیده شده و حس بهتری را نسبت به پلاستیک خشک به سرنشین منتقل میکند. طراحی کلی داشبورد خودرو با دنا یکسان است، اما خلاف دنا که کلیدهای نمایشگر چندمنظوره آن لمسی بودند، کلیدهای نمایشگر دناپلاس، از نوع فشاری است. درون محفظه داشبورد دنا نیز یک محفظه دیگر وجود دارد که میتوان وسایل کوچک را در آن قرار داد. به دلیل نصب سانروف در سقف، طراحی آفتابگیر و چراغهای سقفی نیز تغییر کرده است، در کنار آفتابگیر یک قسمت کشویی تعبیه شده که هنگام باز کردن آن طول آفتابگیر افزایش یافته تا مانع تابش آفتاب به صورت سرنشین شود.
پیشرانه و ویژگیهای فنی
بیوایدی F3 در ابتدا از پیشرانههای میتسوبیشی با کد ۴G استفاده میکرد، اما پس از گذشت چند سال این خودروساز توانایی طراحی و تولید پیشرانه را به دست آورد و سرانجام از سال ۲۰۱۵ پیشرانه ساخت بیوایدی بر این خودرو نصب شد. خلاف اینکه نسخههای پیش از فیسلیفت این خودرو، از پیشرانه ۱.۵ و ۱.۶ لیتری برخوردار بودهاند، اما مدل فیسلیفت شده F3 اکنون تنها از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی استفاده میکند. این پیشرانه قادر به تولید بیشینه قدرت ۱۰۷ اسببخار در دور ۵۸۰۰ و بیشینه گشتاور ۱۴۵ نیوتنمتر در دور ۴۸۰۰ است، وظیفه انتقال این قدرت و گشتاور به محور جلوی این خودرو، بر عهده یک جعبهدنده دستی ۵ سرعته است. با این ویژگیها، این سدان ۱۲۱۰ کیلوگرمی قادر است به بیشینه سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت دست یابد، همچنین F3 با داشتن استاندارد آلایندگی یورو۵، در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی، تنها ۵.۹ لیتر بنزین مصرف میکند که جزو کم مصرفترین خودروها در این سگمنت محسوب میشود.
دنا پلاس، از پیشرانه EF7 بهره میبرد که چند سالی است ایران خودرو این پیشرانه را بر روی انواع محصولات خانواده سمند نصب کرده و ایرادهای آن را برطرف کرده است. البته این ایرادها، بیشتر در زمینه سیستمهای برقی این پیشرانه بود. این پیشرانه ۱۶۴۶ سیسی قادر به تولید بیشینه قدرت ۱۱۵ اسببخار در دور ۶۰۰۰ و بیشینه گشتاور ۱۵۷ نیوتنمتر در دور ۴۵۰۰ است. وظیفه انتقال قدرت به محور جلوی دنا پلاس، بر عهده یک جعبه دنده دستی ۵ سرعته است.
با این ویژگیها دنا پلاس۱۲۶۰ کیلوگرمی، در مدت ۱۳.۵ ثانیه قادر است سرعت خود را از حالت سکون به مرز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند و در نهایت به بیشینه سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت دست مییابد. دنا پلاس با داشتن استاندارد آلایندگی یورو۴، در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی، ۷.۹ لیتر و در شرایط جادهای در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶ لیتر بنزین مصرف میکند.
بیوایدی F3 با استاندارد آلایندگی یورو۵ و پیشرانه کوچکتر، میانگین مصرف سوخت کمتری نیز نسبت به دنا پلاس دارد، اما دنا پلاس، دارای پیشرانه قدرتمندتری است. البته ایران خودرو به تازگی موفق به تولید کاتالیست یورو۵ شده و در صورت استفاده از این کاتالیست در دنا پلاس و تغییر برنامهریزی ECU، امکان کاهش مصرف سوخت دنا پلاس نیز فراهم شده است.
آزمایش رانندگی
بیوایدی F3 دارای سوییچ هوشمند و سیستم استارت دکمهای است، بنابراین با نگه داشتن پدال کلاچ و فشردن کلید استارت، پیشرانه ۱.۵ لیتری این خودرو با صدایی کم روشن میشود، در حالت درجا و زمانی که پیشرانه گرم میشود، تقریبا هیچ لرزش و صدایی از پیشرانه به داخل اتاق منتقل نمیشود، اما با شروع حرکت و بالارفتن دور موتور، صدای پیشرانه به داخل اتاق نفوذ میکند، البته این موضوع در دیگر محصولات بیوایدی مانند S6 نیز دیده میشود، اما آزار دهنده نیست.
جعبه دنده پنج سرعته این خودرو، هماهنگی خوبی با پیشرانه دارد و تعویض دندهها حتی در دورهای بالا نرم و بی صدا انجام میشود. برای جلوگیری از واردشدن آسیب به پیشرانه، هنگامی که دنده خلاص است، کاتآف پیشرانه در دور ۴۰۰۰ انجام میشود، اما هنگام حرکت این پیشرانه تا مرز ۶۰۰۰ دور در دقیقه گاز میخورد. فرمان خودرو، عملکرد دقیقی دارد و خودرو پایداری خوبی از خود نشان میدهد، اما در حرکتهای مارپیچ، امکان سر خوردن قسمت انتهای خودرو وجود دارد.
سیستم تعلیق F3 بیشتر ناهمواریهای سطح جاده را به خود جذب میکند، اما عملکرد سیستم تعلیق محور جلو در مقایسه با عقب بهتر است، زیرا هنگام عبور چرخهای عقب از روی ناهمواری، تکانهای بیشتری به اتاق منتقل میشود، اما در مجموع عملکرد سیستم تعلیق F3 نمره قبولی را میگیرد و عملکرد رضایتبخشی دارد. سیستم ترمز ضد قفل F3، عملکرد بی نقصی داشته و حتی در باران و مسیرهای لغزنده نیز، به خوبی از پس متوقف کردن این خودرو بر میآید.
خلاف درخواستهای زیادی که به ایران خودرو مبنی بر استفاده از سیستم استارت دکمهای شده بود، دناپلاس همچنان دارای سیستم استارت سنتی است. در حالت درجا، تقریبا صدایی از پیشرانه به کابین نفوذ نمیکند و میزان لرزش پیشرانه بسیار کم است، اما لرزش آن از پیشرانه بیوایدی کمی بیشتر است که دلیل آن، مستهلک شدن دسته موتور نیز میتواند باشد، زیرا در پیشرانههای EF7 امری شایع است. اما میزان نفوذ صدای پیشرانه در هنگام حرکت و در دورهای بالا نسبت به بیوایدی کمتر است.
تعویض دندههای جعبه دنده دستی دنا پلاس به نرمی انجام میشود و سبک و سنگین کردن دنده حتی در دورهای بالا به راحتی انجام میشود. اما در این پیشرانه خبری از کاتآف در دور پایینتر در حالت ایستاده نیست و در هر صورتی دنا پلاس تا دور ۶۵۰۰ گاز میخورد. با وجود بیشتر بودن وزن دنا پلاس، شتابگیری اولیه و ثانویه آن از بیوایدی F3 بهتر است و به راحتی F3 را جا میگذارد. این موضوع هنگام حرکت در سربالایی و جادههای پر پیچ و خم بیشتر نمایان میشود که دلیل برتری دناپلاس در سربالایی، ضریب دنده سنگینتر جعبه دنده آن نسبت به جعبه دنده بیوایدی است. عملکرد سیستم تعلیق، رضایتبخش است و سواری نرمی را برای این خودرو به ارمغان میآورد. به دلیل تغییر در طراحی پشت سری و نصب سانروف، قرارگیری راننده پشت فرمان این خودرو، کمی متفاوتتر از دیگر محصولات خانواده سمند است، زیرا پشتسری گوهای شکل این خودرو، مانع خستگی گردن راننده شده و نصب سانروف، باعث شده ارتفاع سقف خودرو از داخل، کمتر از دنای معمولی باشد و احساس کوچکتر بودن فضای داخلی به سرنشین دست میدهد.
امکانات ایمنی و رفاهی
بیوایدی F3 در ایران تنها با یک تریم عرضه میشود. این خودرو، دارای تجهیزات ایمنی و رفاهی مانند دو کیسه ایمنی هوا(راننده و سرنشین)، سیستم ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سنسور دنده عقب، هشدار باز بودن کمربند ایمنی با سیستم تشخیص سرنشین جلو، صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس، دوربین دید سمت راست، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، روشن شدن خودکار چراغها، تنظیم دستی صندلی راننده در شش جهت و سرنشین در چهار جهت، سیستم تهویه مطبوع دستی با تغییر دریچههای پرتابش باد به صورت الکتریکی، سانروف برقی دو حالته، کامپیوتر سفری، آینههای کناری برقی با قابلیت تاشوندگی خودکار، خروجی برق ۱۲ ولت با قدرت ۱۲۰ وات در ردیف جلو، سیستم صوتی و تصویری با نمایشگر لمسی چند منظوره هشت اینچی و ورودی USB، AUX، مموری و بلوتوث، دوربین دنده عقب و رهیاب ماهوارهای است.
دنا پلاس، آخرین تلاش ایران خودرو برای رقابت در سگمنت خودروهای ۵۰ میلیون تومانی بازار است و به آن میتوان لقب پرآپشنترین خودروی داخلی را نسبت داد. ایرانخودرو این محصول را با تجهیزات ایمنی و رفاهی مانند چهار کیسه ایمنی هوا(راننده، سرنشین و کناری)، سیستم ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب، هشدار باز بودن کمربند راننده، سیستم تهویه مطبوع خودکار با دریچه برای سرنشینان عقب، کروز کنترل، سانروف برقی دو حالته، چراغ روشنایی روز، قرارداشتن کلیدهای کنترل سیستم صوتی و کروزکنترل روی فرمان، چراغ خوشآمد گویی، تنظیم برقی آینهها با قابلیت تاشوندگی خودکار، شیشه بالابرهای برقی خودکار عقب و جلو، صندلیهای جلو با قابلیت تنظیم برقی در هشت جهت، امکان نصب صندلی کودک در ردیف عقب و سیستم صوتی و تصویری با نمایشگر چند منظوره لمسی و ورودیهای AUX، USB، بلوتوث و رهیاب ماهوارهای، به بازار عرضه میکند.
در بخش تجهیزات ایمنی و رفاهی، هیچ یک از این دو خودرو را نمیتوان برتر نامید، زیرا هر یک دارای تجهیزاتی هستند که دیگری فاقد آن است. در دنا پلاس تجهیزاتی مانند کروزکنترل، سیستم تهویه مطبوع خودکار، تنظیم برقی صندلیهای جلو، چهار کیسه ایمنی هوا، چراغ خوشامدگویی زیر در و شیشه بالابرهای خودکار وجود دارد که بیوایدی F3 آنها را ندارد. در مقابل F3 دارای سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، سنسور نور، دوربین دید کناری، خروجی برق ۱۲ ولت و چراغ خوشآمدگویی زیر آینه است که در دناپلاس، یافت نمیشود.
سخن آخر
شاید ایران خودرو کمی دیر به فکر بهروزرسانی محصولات خود افتاده باشد، اما با عرضه دناپلاس گامی مثبت در این زمینه برداشته است تا بتواند در مقابل خودروهای چینی موجود در بازار، قد علم کند. در آنسو، بیوایدی از جمله خودروسازان چینی است که میتوان روی محصولاتاش حساب باز کرد و در مقایسه با دیگر خودروسازان چینی، به تولید خودروهایی کم استهلاک معروف است.
شاید بتوان ایکو دناپلاس را از نظر طراحی داخلی و حتی خارجی از بیوایدی برتر دانست، اما شاید دوام بیوایدی را نداشته باشد. البته این نکته را باید یادآور شد که دناپلاس، نخستین خودروی ایرانی است که موفق به کسب چهار ستاره کیفی از موسسه ISQI شده است. در آخر، اگر مجبور به برداشتن کلید یکی از این دو خودرو هستید، در صورتی که بازار دست دوم، گستردگی خدمات پس از فروش و عملکرد پیشرانه برایتان مهم است، دنا پلاس را باید انتخاب کرد، ولی اگر خاص بودن، دوام و تجهیزات کاربردی برایتان مهم است، بیوایدی F3 را باید انتخاب کرد.
نام خودرو | ایکو دنا پلاس | بیوایدی F3 |
نوع موتور | ۴سیلندر -خطی | ۴سیلندر -خطی |
حجم موتور(L) | ۱.۷ | ۱.۵ |
وضعیت انتقال قدرت | موتور جلو، دیفرانسیل جلو | موتور جلو، دیفرانسیل جلو |
بیشینه قدرت (hp/rpm) | ۶۰۰۰/۱۱۵ | ۵۸۰۰/۱۰۷ |
بیشینه گشتاور(nm/rpm) | ۴۵۰۰/۱۵۷ | ۴۸۰۰/۱۴۵ |
وزن خالص(Kg) | ۱۲۵۸ | ۱۲۱۰ |
بیشینه سرعت (Km/h) | ۱۹۰ | ۱۷۰ |
نوع جعبه دنده | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
مصرف سوخت ترکیبی(L/100km) | ۷.۹ | ۵.۹ |
حجم مخزن سوخت(L) | ۶۰ | ۵۰ |
حجم صندوق بار (L) | ۵۰۰ | ۴۳۰ |
اندازه چرخ | ۱۹۵/۶۰R15 | ۱۹۵/۶۰R15 |
ترمز های جلو و عقب | دیسکی خنک شونده، دیسکی | دیسکی خنک شونده، دیسکی |
تعلیق جلو | مکفرسون | مکفرسون |
تعلیق عقب | نیمه مستقل | فنر پیچشی |
طول×عرض×ارتفاع(mm) | ۱۴۶۰×۱۷۲۰×۴۵۵۹ | ۱۴۸۰×۱۷۱۶×۴۶۱۷ |
فاصله بین دو محور(mm) | ۲۶۷۱ | ۲۶۱۵ |
قیمت(میلیون تومان) | ۴۸.۵ | ۵۲.۶ |
منبع:خودرونویس