آخرین وضعیت جوی و ترافیکی جاده‌ها/ جزئیات تعطیلی مدارس +عکس

0

در آخرین روزهای نخستین ماه فصل بهار برخی استان‌های کشور شاهد بارش برف بودند تا مهمان سپید علاوه بر تعطیلی برخی مدارس، وضعیت جاده‌ها را لغزنده و زمستانی کند.

 دانه‌های برف در حالی پیراهن سبز بهار را آراسته کرده است که مطابق اعلام نظر کارشناسان هواشناسی گستردگی سرما و بارش برف در این موقع از سال کم‌سابقه توصیف‌شده است.

امروز دوشنبه بارش برف در برخی استان‌ها باعث تعطیلی مدارس شد و برخی محورهای مواصلاتی هم شاهد شرایط لغزنده هستند تا استفاده از تجهیزات زمستانی در تعدادی از محورها الزامی شود و حتی پلیس راهور تهران بزرگ هم اعلام کرده است که رانندگی با برف‌پاک‌کن خراب علاوه بر خطر، ۳۰۰ هزار ریال جریمه به همراه دارد.

به‌رغم خوشحالی بسیاری از کشاورزان و مردم از بارش باران و برف بهاری که موجب کمتر شدن دغدغه‌ها درزمینهٔ کمبود آب در کشور شد، اما  در برخی استان‌ها موج سرما خساراتی هم برجای گذاشته است.

آخرین وضعیت بارش‌ها، تعطیلی مدارس، محورهای مواصلاتی و … را در این گزارش می‌خوانیم.

پیش‌بینی هواشناسی

سازمان هواشناسی یکشنبه‌شب پیش‌بینی کرد که از اواخر وقت هم‌زمان با کاهش بیشتر دما بارش برف بیشتر مناطق کوهستانی استان‌های کردستان، زنجان، قزوین، البرز و تهران را سفیدپوش خواهد کرد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، احتمال سفیدپوش شدن قسمت شمالی شهر کرج و نوار باریک شمال شهر تهران نیز وجود دارد.

همچنین بارش‌ها که از نیمه‌شب گذشته آغازشده تا ظهر امروز ادامه خواهد داشت. این گستردگی سرما و بارش برف در این زمان از سال کم‌سابقه است.

امروز دوشنبه در جنوب کردستان، کرمانشاه، مرکزی، نیمه جنوبی همدان،تهران،البرز، خوزستان، ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، برخی مناطق به‌ویژه نیمه غربی اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی، بارش باران، گاهی به شکل توفان تندری به شکل رگبار و رعدوبرق و وزش تندباد لحظه‌ای و در برخی نقاط بارش تگرگ پیش‌بینی‌شده است.

در مناطق سردسیر و کوهستانی مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، تهران، سمنان، جنوب کردستان، شمال کرمانشاه، شمال و شرق لرستان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری برف خواهد بارید.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با اعلام این مطلب گفتبا توجه به شرایط جوی حاکم در منطقه، توصیه می‌شود از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری شود. همچنین با مشاهده سیلاب در مسیرهای عبوری از ورود با خودرو به درون سیلاب خودداری شود، زیرا غالباً به سبب گل‌آلود بودن عمق سیلاب مشخص نیست.

آخرین وضعیت جاده های کشور وضعیت جاده های شمال وضعیت جوی استان ها وضعیت جاده قزوین رشت وضعیت پروازهای فرودگاه مهرآباد اخبار تهران اخبار آب و هوا دلایل یخ زدن ماشین طریقه مصرف ضدیخ

وضعیت جوی و ترافیکی محورها

پلیس‌راه راهور ناجا ساعت ۹ دوشنبه ۲۷ فروردین اعلام کرد که در استان‌های البرز، خراسان شمالی و سمنان(اکثر محورها)، خراسان رضوی(محور درگز-قوچان)،گلستان(آزادشهر-شاهرود)،مازندران(ارتفاعات لاریجان،ولی‌آباد،فیروزکوه و کیاسر به سمنان) و غرب استان تهران(محورصفادشت-شهریار) شاهد بارش برف هستیم.

همچنین اکثر محورهای استان‌های خراسان جنوبی، خوزستان، گلستان،مازندران، گیلان، غرب تهران، تهران بزرگ، اصفهان، شرق تهران، قم و خراسان رضوی(محور چناران-مشهد) و همدان(محور همدان-تهران) شاهد بارش باران است.

در این اطلاعیه تأکید شده است که تردد در محورهای کندوان و طالقان در استان البرز و محورهای زنجان-طارم و تهم-چورزق در استان زنجان با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

ترافیک در باند جنوبی آزادراه کرج قزوین(از ترمینال شهید کلانتری تا پل فردیس) و باند جنوبی آزادراه تهران کرج(از پل فردیس تا پل کلاک و گرمدره) هم نیمه سنگین گزارش شده ست. سایر محورهای مواصلاتی کشور از جوی آرام و ترافیکی روان برخوردار هستند.

رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا هم با اشاره به فعالیت سامانه بارشی در کشور گفت: هم‌اکنون بارش برف در محورهای ۷ استان کشور وجود دارد.

اخبار بارش برف و باران در استان‌های مختلف کشور را مرور می‌کنیم.

برف بهاری در ارتفاعات تهران/ از تعطیلی مدارس تا سرمازدگی باغ‌ها

سامانه جدید بارشی که از بعدازظهر جمعه ۲۴ فروردین‌ماه وارد استان تهران شد، برخی مناطق این استان را سفیدپوش و همه مناطق را با سرمایی زمستانی مواجه کرد، تا جایی که موضوع هوا، بارندگی و لغزندگی محورهای مواصلاتی بحث روز محافل تهرانی‌ها شده است.

کاهش دمای ۱۰ درجه‌ای استان تهران سبب شد، تا مناطق کوهستانی مانند فیروزکوه به دمای زیر صفر درجه برود، این سرمای هوا حتی در مناطقی از استان تهران مانند دشت ورامین که آب و هوایی گرم‌تر دارد، نیز حاکم شد.

بر اساس پیش‌بینی‌های اداره کل هواشناسی استان تهران با فعالیت سامانه جدید انتظار می‌رود دمای هوای در فیروزکوه، آبعلی و امین‌آباد دوشنبه و سه‌شنبه ۳ الی ۴ درجه زیر صفر رفته و با کاهش شدید همراه باشد.

بر همین اساس در برخی مناطق استان تهران مانند آبعلی، فیروزکوه، لواسان، دماوند و امین‌آباد شاهد بارش برف و در دیگر نقاط استان تهران بارش باران را برای روزهای دوشنبه و سه‌شنبه خواهیم داشت.

سرمای شدید هوا همچنین به تعطیلی همه مقاطع تحصیلی در فیروزکوه نیز منجر شد. فرماندار فیروزکوه در این خصوص اظهار داشت: به دلیل بارش برف شدید و برودت هوا مدارس فیروزکوه در همه مقاطع تحصیلی امروز دوشنبه تعطیل است.

اما برودت کم‌نظیر هوا و تلاقی آن با فصل بهار و فصل رویش گیاهان سبب ایجاد نگرانی‌هایی در بین کشاورزان نیز شده است. یک کشاورز دماوندی در این مورد گفت: سرمای دیررس در فصل بهار سبب آسیب رسیدن به درختان میوه و جوانه‌های ضعیف و تازه بیدار شده می‌شود، این سرما می‌تواند در محصول باغ‌های ما که راه درآمدی کشاورزان و باغ داران در این مناطق است، تأثیرگذار بوده و خسارات قابل‌توجهی وارد آورد.

بر اساس این گزارش، برودت هوا و بارش برف تا پایان هفته میهمان ارتفاعات استان تهران خواهد بود و نیز بارش باران و کاهش شدید دما در دیگر نقاط این استان را شاهد هستیم و به همین دلیل باید آمادگی لازم برای کاهش خسارات احتمالی، انسداد راه‌ها، تعطیلی‌های مدارس و دیگر موارد مرتبط در ادارات و نهادهای مذکور وجود داشته باشد.

بارش برف‌ولغزندگی جاده‌ها در اردبیل/تمام محورهای مواصلاتی باز است

رئیس پلیس‌راه استان اردبیل با اشاره به وضعیت راه‌های این استان گفت: هم‌اکنون در برخی از محورهای این استان شاهد بارش برف و باران هستیم.

فتاحی با اشاره به وضعیت زمستانی جاده‌های این استان ادامه داد: باوجوداین شرایط؛ تمامی محورهای مواصلاتی استان اردبیل باز بوده و تردد در آن‌ها جریان دارد.

وی تأکید کرد: بااین‌حال و با توجه به خیس و لغزنده بودن تمام محورهای مواصلاتی نیاز است که رانندگان سرعت مطمئنه را رعایت کنند تا از وقوع تصادفات احتمالی جلوگیری شود.

همچنین با افت شدید دما در استان اردبیل، مدیریت بحران نسبت به سرمازدگی و خسارت به محصولات باغی و زراعی این استان هشدار داد.

تعطیلی مدارس و قطعی برق در بخش‌هایی از استان البرز به دلیل بارش برف

بارش بهاره برف که شامگاه گذشته در استان البرز آغازشده، باعث قطع برق در مناطقی از استان و کرج به‌ویژه در مناطق شمالی شهر شد.

گفتنی است بارش برف سطح استان به‌ویژه کرج را سفیدپوش کرده است.

همچنین بارش برف که از یکشنبه بیشتر مناطق استان البرز را در بر گرفته است باعث تعطیلی مدارس شهرستان‌های اشتهارد و طالقان شد.

رئیس پلیس‌راه البرز گفت که هم‌اکنون با بارش برف و باران، تمام راه‌های این استان لغزنده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز اعلام کرد که بارش برف سبب لغزندگی محورهای ارتباطی این استان و کندی تردد خودروها شده است.

محورهای خراسان شمالی مه‌آلود و لغزنده است/بارش برف

رئیس پلیس‌راه خراسان شمالی گفت: بارش باران و برف در برخی از نقاط خراسان شمالی محورهای استان را لغزنده کرده است.

علیرضا حسین زاده با تأکید بر اینکه رانندگان تجهیزات زمستانی را همراه داشته باشند، اظهار کرد: هم‌اکنون گردنه امین‌الله، اسدلی، چمن بید و برخی بخش‌های شهرستان‌های گرمه و راز وجرگلان بارش پراکنده برف و دیگر محورهای استان تمام ابری و ارتفاعات مه‌آلود همراه با بارش پراکنده باران است.

حسین زاده افزود: در حال حاضر تمامی محورهای خراسان شمالی باز و ترافیک روان است.

وی توصیه کرد: رانندگان علاوه بر رعایت نکات راهنمایی و رانندگی، تجهیزات زمستانی از قبیل زنجیر چرخ و … را همراه خود داشته باشند.

تداوم بارش باران در مشهد

تداوم بارش باران در مشهد هوای پایتخت معنوی کشور را در شرایط پاک قرار داد.

رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی اعلام کرد: بارش‌های رگباری باران که از عصر روز جمعه در مناطق مختلف این استان همراه با افت دما آغازشده تا روز پنجشنبه ادامه خواهند داشت.

مدیر راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی هم گفت: بارش باران و پدیده مه گرفتگی برای دومین روز موجب لغزندگی سطح جاده‌ها و کاهش دید افقی رانندگان در برخی مناطق این استان شده است.

تردد در برخی از جاده‌های زنجان با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است

رئیس مرکز مدیریت راه‌های استان زنجان گفت: با توجه به بارش برف تردد در برخی از جاده‌های استان زنجان با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

محمدامینی افزود: با توجه به بارش برف، مه ناپایدار و کولاک شدید در محورهای زنجانطارم، زنجان -تهم و چو رزق حاکم بوده و تردد با زنجیر  چرخ امکان‌پذیر است.

وی اظهار کرد: همچنین بارش برف در محورهای ابهر – خدابنده، سلطانیهخدابنده، خدابنده – همدان، نیک‌پی – ماه‌نشان باعث مه غلیظ و کاهش دید افقی شده است.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های استان زنجان گفت: همچنین باوجود مه (همراه با کاهش دید افقی) در ارتفاعات و محورهای کوهستانی؛ تردد در تمام جاده‌های استان، با رعایت جوانب احتیاط و سرعت مطمئنه در جریان است.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های استان زنجان گفت: برای تردد ایمن، همراه داشتن تجهیزات ایمنی و گرمایشی در تمام جاده‌های استان توصیه می‌شود.

شاهرود یخ زد/ کالپوش برفی شد

استقرار سامانه کم‌فشار بارشی از صبح یکشنبه در اقصی نقاط استان سمنان بارش‌هایی را پدیدار کرد که بعضاً این بارش‌ها به سیل، آب‌گرفتگی معابر و حتی در ارتفاعات شاهرود، مهدی‌شهر و کالپوش به برف نیز منجر شد اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تقویت این سامانه بارشی از سمت غرب هم‌زمان با روز دوشنبه و سه‌شنبه تداوم بارش‌ها را در پی دارد تا استان سمنان با آسمانی ابری به استقبال اردیبهشت ۹۷ برود.

از سوی دیگر دمای هوا نیز طی امروز و فردا یک تا سه درجه سرتر می‌شود نکته قابل‌توجه اما این است که میانگین دمای هوای استان در صبح دوشنبه نسبت به مدت مشابه هفته گذشته ۱۱ درجه سردتر گزارش می‌شود.

بارش‌های اخیر کشاورزی استان کرمانشاه را از بحران نجات داد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه بارندگی‌های اخیر را برای استان بسیار مناسب ارزیابی کرد و گفت: این بارش‌ها کشاورزی استان را از بحران نجات داد.

خسرو شهبازی با مناسب دانستن زمان بارش‌های جوی اخیر استان گفت: از ابتدای مهرماه شاهد وقوع بارندگی‌های خوبی در استان نبودیم، به‌نحوی‌که این موضوع کشاورزی استان را در وضعیت بحرانی قرار داده بود.

شهبازی با یادآوری اینکه اگر این بارش‌های اخیر رخ نمی‌داد، قطعاً میزان تولیدات زراعی استان افت شدیدی می‌کرد. وی ابراز امیدواری کرد: در ادامه سال زراعی جاری شاهد وقوع ریزش‌های جوی خوبی در استان باشیم.

۶ سانتیمتر برف در آوج بر زمین نشست/ قزوین شب سردی در پیش دارد

کارشناس هواشناسی قزوین گفت: ورود امواج ناپایدار در استان موجب بارش ۶ سانتیمتر برف در شهر آوج شد و امشب مردم قزوین شب سردی خواهند گذراند.

مهدی آخوندی اظهار داشت: شب گذشته گذر امواج ناپایدار را همراه با نفوذ جبهه پرفشار در استان داشتیم که موجب بارش برف و باران در استان شد.

کارشناس هواشناسی استان تصریح کرد: در ارتفاعات این بارش‌ها به‌صورت برف بوده که میزان بارش در شهر آوج به ۶ سانتیمتر در گردنه‌ها رسیده است.

وی بیان کرد: همچنین بارش برف در کوهین به ۳ سانتیمتر و شهرستان بوئین‌زهرا به یک سانتیمتر رسید و بارش باران در شهر قزوین ۷ میلی‌متر و برف آب‌شده در شهر آوج هم ۱۲.۲ میلی‌متر بوده است.

آخوندی اظهار داشت: ناپایداری هوا تا ظهر امروز دوشنبه در سطح منطقه ادامه دارد و تا ساعات دیگر بارش به‌صورت باران خواهد بود.

وی گفت: هوای ناپایدار از ظهر امروز منطقه را ترک می‌کند و به شرایط پایداری می‌رسد اما کاهش دما همچنان ادامه خواهد داشت.

کارشناس هواشناسی استان قزوین یادآور شد: امشب مردم قزوین شب سردی را در پیش خواهند داشت و احتمال یخ‌زدگی برخی محصولات کشاورزی هم می‌رود.

مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش‌وپرورش استان قزوین از تعطیلی مدارس پیش‌دبستانی و ابتدایی الموت شرقی خبر داد.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین گفت: عملیات نمک‌پاشی در سطح ۶ گردنه این استان توسط ۱۰ تیم راهدار به انجام رسیده است.

تداوم بارش باران در گلستان/ارتفاعات سفیدپوش شد

مدیرکل هواشناسی گلستان از تداوم بارش در گلستان تا ظهر روز دوشنبه خبر داد و گفت: از روز سه‌شنبه شاهد افزایش دما در سطح استان خواهیم بود.

نوربخش داداشی در رابطه با آخرین تغییرات الگوهای پیش‌یابی در سطح استان گلستان اظهار کرد: بامداد روز جمعه نخستین امواج سامانه ناپایدار وارد استان گلستان شد و کاهش دمای بیش از ۱۰ درجه را به همراه داشت.

وی افزود: این سامانه که همراه با بارش برف و بارش در مناطق مختلف استان بوده ظهر دوشنبه استان را ترک کرده و رفته‌رفته شاهد جوی پایدار در استان خواهیم داشت.

داداشی از بارش برف در ارتفاعات استان خبر داد و  اظهار کرد: از شروع فعالیت این سامانه در استان شاهد حداکثر بارش باران در شهرهای گلستان ۲۵ میلی‌متر گزارش‌شده است، همچنین بارش برف مذاب ۱۰ میلی‌متر در ارتفاعات حاجی‌آباد و دراز نو گزارش‌شده است.

مدیرکل هواشناسی گلستان ادامه داد: طبق الگوهای فعلی روند افزایش دما در گلستان از روز سه‌شنبه آغاز می‌شود و تا آخر هفته ادامه دارد.

بارش برف ارتفاعات گیلان را سفیدپوش کرد

با کاهش دمای هوا و نفوذ سامانه بارشی به گیلان، آسمان این استان در مناطق جلگه‌ای شاهد بارش باران پراکنده و ارتفاعات استان نیز در فصل بهار با بارش برف سفیدپوش شود.

مناطق کوهستانی داماش، کلیشم، بره سر، خورگام و عمارلوی رودبار، دیلمان سیاهکل و جاده اسالم به خلخال تالش و اشکورات رودسر با بارش برف سفیدپوش شد.

بخشدار رحیم‌آباد از بارش برف در ۱۰۰ روستای این بخش از شهرستان رودسر خبر داد و گفت: تمام راه‌های مواصلاتی این مناطق باز و تردد در آن جریان دارد.

بارش برف و تگرگ در ارتفاعات لرستان/دمای هوا به زیر صفر درجه می‌رسد

اداره کل هواشناسی لرستان با صدور اطلاعیه‌ای از بارش برف و تگرگ در ارتفاعات و مناطق سردسیر این استان خبر داد.

مطابق این اطلاعیه از اواخر شب گذشته با تقویت شرایط ناپایدار بر روی جو منطقه، برای امروز دوشنبه ۹۷/۱/۲۷ و طی روز سه‌شنبه ۹۷/۱/۲۸ در سطح استان شاهد رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد نسبتاً شدید موقتی خواهیم بود، شدت بارش‌ها از فردا بعدازظهر تا صبح روز سه‌شنبه خواهد بود که با توجه به ماهیت رگباری بارش‌ها، در برخی نقاط  سبب آب‌گرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها خواهد شد.

همراه با این شرایط احتمال ریزش تگرگ و برای امشب در ارتفاعات مناطق سردسیر استان(شمال و شرق) رگبار برف دور از انتظار نیست. همچنین با ریزش هوای سرد عرض‌های فوقانی از دوشنبه‌شب و تا روز چهارشنبه کاهش دماهای کمینه پیش‌بینی می‌شود که در نواحی سردسیر (شمالی و شرقی) دما به زیر صفر برسد.

برف بهاری مازندران را سفیدپوش کرد

سامانه جدید بارشی که از چند روز قبل در مازندران حاکم شد علاوه بر کاهش محسوس دما سبب شدت بارندگی و بارش برف در ارتفاعات و مناطق کوهستانی مازندران ازجمله کلاردشت، روستاهای لاریجان و سوادکوه شده است

محمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران سردترین نقطه استان را صبح دوشنبه بلده با  کمینه دمای ۴.۴ درجه سانتی‌گراد زیر صفر اعلام کرد و گفت: دمای هوای رامسر ۷، نوشهر ۶.۶، سیاه‌بیشه ۳.۸، بابلسر ۷.۸،  ساری ۸.۲، کیاسر ۱.۲ درجه سانتی‌گراد بوده است.

وی افزود: از عصر دوشنبه ناپایداری‌ها در استان ضعیف می‌شود و روز سه‌شنبه شاهد بارش پراکنده باران خواهیم بود.

محمود رضا علیزاده سخنگوی آموزش‌وپرورش مازندران نیز گفت: به‌رغم بارش باران و بارش خفیف برف در مناطق کوهستانی همه مدارس استان دایر است.

بخشدار لاریجان آمل هم گفت: بارش برف بهاری دو شهر رینه و گزنک و روستاهای این بخش را سفیدپوش کرده است.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های مازندران، وضعیت جوی محور هراز و کندوان را برفی همراه با مه آلودگی اعلام کرد.

محسن هاشمی درباره آخرین شرایط جوی و ترافیک محورهای مواصلاتی استان با اشاره به ترافیک عادی محور کندوان، وضعیت جوی این محور و محور هراز را دارای بارش باران و مه آلودگی اعلام کرد و از رانندگان خواست تا در تردد در این مسیر دقت لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه برف نیز در محور سوادکوه در حال باریدن است ترافیک این مسیر را عادی برشمرد و گفت: در محور کیاسر نیز شاهد بارش خفیف برف و مه آلودگی در ارتفاعات هستیم و ترافیک این مسیر عادی و روان است.

وی افزود: در محور کناره که شاهد بارش باران پراکنده هستیم، ترافیک عادی و روان است.

جاده های همدان به علت ریزش برف لغزنده است

رئیس پلیس‌راه همدان گفت: ریزش برف و بارش شدید باران که از روز گذشته در این استان آغازشده، جاده‌های برون‌شهری این استان را لغزنده کرده است.

وی اضافه کرد: برخی ساعات شاهد ریزش برف در گردنه‌ها نیز بودیم به‌گونه‌ای که برای پیشگیری از یخبندان در گردنه آوج نمک‌پاشی از سوی راهداری صورت گرفته است.

کارشناس اداره کل هواشناسی همدان هم با بیان اینکه تا ۲ روز آینده دمای هوای همدان به زیر صفر درجه سانتی‌گراد می‌رسد نسبت به سرمازدگی محصولات کشاورزی هشدار داد.

منبع: مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.