تفاوت سیستم تهویه مطبوع با کولر خودرو چیست ؟

0

امروزه دیگر تمامی خودروهای تولیدی به سیستم گرمایش و سرمایش مجهز شده اند  تا سرنیشنان بتوانند در تمامی فصول از فضای مطبوع کابین لذت می ببرند. اما این سیستم ها پیشرفت های بسیار را تجربه کرده است تا از بیشترین بهره وری در برابر مصرف سوخت برخوردار گردند.

تفاوت تهویه مطبوع و کولر چیست دانستنی های فنی خودرو امکانات پژو 206 سیستم تهویه خودرو چیست سیستم تهویه اتوماتیک 206 سیستم کولر پراید دلایل افزایش سوخت ماشین استفاده صحیح از کولر پراید مزایای سیستم تهویه مطبوع

کولر خودرو که در روزهای فصل گرم سال به خنک شدن فضای کابین کمک شایانی می کند با درگیر کردن کمپرسورو موتور خودرو مستقیما بر روی مصرف سوخت تاثیر گذار خواهد بود از همین رو مهندسان سعی کرده اند با روش های متفاوت اقدام به کم کردن مصرف سوخت شوند. یکی از این موارد استفاده از سیستم تهویه مطبوع می باشد که  بسیاری آن را با کولر خودرو اشتباه می گیرند.

اما پیش از بیان اختلاف این دو و میزان تاثیر گذاری بر روی مصرف سوخت ابتدا باید با چگونه گی روش کار سیستم سرمایش در خودرو آشنا شویم:

مرحله اول: ماده خنک‌ کننده توسط فعل و انفعالاتی در کمپرسور که موتور خودرو متصل شده است به حالت فشار بالا در می‌آید

مرحله دوم: این ماده فشرده شده به کندانسور که به موتور خودرو متصل شده است ، این قطعه در رادیاتور جاسازی می‌شود و پس از ورود ماده به این قطعه به حالت مایع در می‌آید.

مرحله سوم: رطوبت ماده گرفته می‌شود و به حالت خشک در می‌آید

مرحله چهارم: پس از فعل و انفعالاتی گاز از فشار بالا به فشار پایین تبدیل شده و به گاز سرد تبدیل می‌شود.

مرحله پنجم: ماده وارد تبخیرکننده می‌شود و باعث سردی قطعه شده و تعویض دما توسط آن انجام می‌شود و هوای رد شده توسط فن خنک می‌شود.

با بررسی مراحل فوق مشخص می گردد هنگام روشن شدن کولر ،کمپرسور توسط سیستمی به موتور متصل شده و شروع به فشرده سازی گاز می کند از همین رو تا زمانی که کمپرشور درگیر موتور خودرو است به منظور فعالیت  فشاری بیشتری را موتور وارد نمود و در نتیجه میزان مصرف سوخت بالا می رود.

در خودروهایی که به سیستم تهویه مطبوع مجهز نیستند میزان خنکی وشدت باد بصورت دستی انجام شده و تا زمانی که خود سرنشین احساس سرما یا گرما نکند این سیستم بصورت یکنواخت فعالیت می کند و میزان دمای کابین را تشخیص نمی دهد . اما در سیستم تهویه مطبوع دمای مورد نظرتوسط سرنشینان تنظیم شده و عموما توسط صفحه نمایش دیجتالی به اطلاع می رسد. از همین رو زمانی که دما کابین به دما مورد نظر می رسد خود سیستم بصورت اتوماتیک کمپرسور را از مدار خارج کرده و میزان بادخروجی را کمتر می کند و باعث می گردد که موتور کمتر زیر فشار بوده و در نتیجه میزان مصرف بنزین کاهش خواهد یافت.

امروز سیستم تهویه مطبوع در خودروهای لوکس و نیمه لوکس تکمیل تر گردیده و با توجه به میزان دمای خارج ،دما داخل ،وضعیت آب و هوا و اشعه خورشید قادر به کنترل دمای کابین خواهد بود و از کارایی بیشتری برخودار هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.