نحوه تشخیص دستکاری کیلومتر ماشین

0
 یکی از دغدغه های اصلی افرادی که قصد خرید خودروی دست دوم را دارند این است که آیا عددی که در زمان خرید خودرو در پشت صفحه کیلومتر ثبت شده واقعی است یا خیر. البته معیارهای مختلفی در تعیین قیمت نهایی یک خودرو دخیل هستند از جمله سال تولید خودرو، وضعیت ظاهری رنگ وبدنه آن، توانایی های فنی ومواردی دیگر. اما آنچه که انتخاب خریداران را به یک ریسک تبدیل می کند معضل کم یا زیاد کردن کیلومتر اتومبیل ها است که متاسفانه امروزه نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورها به امری عادی تبدیل شده است و حتی شغل هم محسوب می شود و برای قانونی جلوه دادن آن از عناوینی همچون تنظیم ، تعمیر ویا به روزکردن کیلومتر نام می برند که می تواند پیامدهای نه چندان خوبی را برای مالک بعدی آن بهمراه داشته باشد. در ادامه سعی داریم تا به طور دقیق تر ابعاد این موضوع را بررسی کنیم.
راههای تشخیص کم کردن کیلومتر کم کردن کیلومتر پژو کم کردن کیلومتر سمند نحوه خواندن کیلومتر ماشین پایین آوردن کیلومتر ماشین در تهران نحوه تشخیص دستکاری کیلومتر ماشین تشخیص کارکرد واقعی خودرو تشخیص کارکرد واقعی 206

 ابتدا جهت بررسی دقیق تر و آگاهی از انجام هر گونه دستکاری در کیلومتر خورو به چگونگی عملکرد سیستم اندازه گیری و ثبت کیلومتر در خودرو ها می پردازیم .

اطلاعات سرعت خودرو یکی از مهم ترین پارامترهایی است که قسمت های مختلف به آن نیاز دارند، در خودروهای قدیمی فقط کیلومترشمار و عقربه کیلومتر به آن نیاز داشتند و عملکرد آن کاملا مکانیکی بود.

در خودروهای امروزی سیستم از نوع دیجیتالی است و علاوه بر صفحه کیلومتر  که خود به تنهایی یک واحد کنترل یونیت مستقل محسوب می شود،  ECU  های دیگری هم هستند که جهت انجام فرمان های خود به اطلاعات اولیه سرعت خودرو نیازمند هستند. سنسور های سرعت همانطور که در شکل مشاهده می کنید ممکن است یا از طریق سیستم انتقال قدرت یعنی جعبه دنده یا دیفرانسیل سرعت را بسنجند و یا ممکن است در کنار چرخ ها نصب شده باشند. همچنین از لحاظ انتقال اطلاعات ممکن است اطلاعات سرعت چرخ ها فقط به پشت صفحه برسد و یا ممکن است که خودرو دارای ECU های متعدد باشد که بصورت شبکه اطلاعات را بین خود تقسیم می کنند. زمانی که واحد کنترل الکترونیکی ABS و یا ESP از طریق سنسورهای خود مقدار سرعت را دریافت کردند این اطلاعات را در خود ذخیره کرده و به واحدهای دیگری همچون ECU های گیربکس اتوماتیک، موتور، اتاق خودرو، کیسه های هوا، و … منتقل می کنند بطور مثال در بعضی از خودروهای جدید،  مسافت طی شده و سرعت خودرو ممکن است در ۲۰ کنترل یونیت بطور همزمان ثبت شود.

طراحان جهت سخت تر کردن کار متقلبان تکنیک های  مختلفی را بکار می برند از جمله اینکه واحدهای کنترل الکترونیکی طوری عمل می کنند که در صورت ثبت مقدار کیلومتر طی شده در یک واحد بقیه واحد ها هم همان اعداد را در خود ثبت می کنند و حتی اگر یکی از یونیت ها با مدل نو تعویض شود دیگر ECUها  کیلومتر ثبت شده قبلی خودرو را به واحد جدید انتقال داده و آنرا بروز رسانی می کنند. برای مثال در خودروی پژو ۲۰۶ اگر پشت صفحه آمپر خودرویی که ۱۰۰ هزار کیلومتر کار کرده است با مدل نو تعویض شود به محض برقراری ارتباط بین واحدها، اطلاعات کیلومتر قبلی را  از روی یونیت های دیگر خوانده و بالاترین کیلومتر را در خود ثبت می کند. از دیگر راههای جلوگیری از دسترسی به کیلومتر خودرو ها ثبت اطلاعات مربوط به کیلومتر همراه با اطلاعات روشن شدن خودرو است که در صورت هرگونه دستکاری در سیستم ها، اتومبیل دیگر روشن نخواهد شد. این روش کد بندی بیشتر درخودروهای مرسدس بنز و ب ام و بکار برده می شود.

چرا دستکاری وتغییر کیلومتر؟!

• عدم وجود قوانین سختگیرانه از طرف دولت ها و پیچیدگی های فنی که در اتومبیل های امروزی وجود دارد، کار تشخیص را برای خریداران دشوارتر کرده است.

• از دیگر دلایلی که موجب ترغیب افراد در انجام این کار خصوصاٌ در خودورهای گران قیمت تر و با مدل بالاتر می شود، افزایش چشمگیر ارزش ماشین

در قبال مبلغ دریافتی نسبتاً کمی است که خاطیان طلب می کنند. بطور کلی کم کردن کیلومتر در خودروهایی که ارزان تر هستند و مدتی از سال تولیدشان می گذرد کمتر اتفاق می افتد و مقدار کیلومتر به عنوان معیار قیمت گذاری کمتر مورد توجه قرار گرفته و بیشتر ویژگی های فنی خودرو اهمیت پیدا می کند.

• پیشرفت دستگاه های تخصصی در این زمینه که اغلب ساخت کشور چین هستند و بعضی از آنها قادر اند تا با کمترین زمان به قسمت های سخت افزاری و نرم افزاری خودرو دسترسی پیدا کرده و کیلومترواقعی را به مقدار دلخواه تغییر دهند.

• در بعضی از موارد دیده شده که مالک خودرو به انگیزه دریافت بعضی از خدمات و قطعات در زمان گارانتی خودرو که مستلزم رسیدن کیلومتر خودرو به عدد بالاتر و یا کمتری  است اقدام به تغییر در کیلومتر خودرو می کنند و مجدداً آنرا به عدد اولیه آن بر می گردانند.

پیامدهای کم کردن کیلومتر از نگاه کارشناس مجله ماشین:

• این اقدام علاوه بر اینکه از لحاظ قانونی یک جرم محسوب می شود و می تواند تحت پیگرد قرار گیرد می تواند عواقب سختی را برای خریدار خودرو داشته باشد که شاید فروشنده کمتر به آنها فکر می کند.

• باتوجه به اینکه برای انجام بسیاری از سرویس ها و تعویض قطعات آگاهی از کیلومتر واقعی خودرو اهمیت زیادی دارد، ایجاد هرگونه مغایرت در کیلومتر ثبت شده خودرو می تواند راننده را دچار اشتباه کند. برای مثال در خودروی سمند موتور ملی به دلیل کم کردن مقدار کیلومتر در زمان خرید، مالک جدید تسمه تایم خودرو را تعویض نکرده بود و پس از پاره شدن تسمه تایم و خاموش شدن موتور در سرعت زیاد مشکلات عدیده ای را برای یک خانواده بوجود آورده بود.

• همانطور که گفته شد به دلیل ایجاد سدهای امنیتی در سیستم الکترونیک خودروها توسط خودروسازان، گاهی انجام هرگونه اقدامی در قسمت های الکترونیکی نرم افزاری و سخت افزاری می تواند باعث از کار افتادن و یا بروز اختلال درعملکرد سیستم های دیگر خودرو شود خصوصاً اینکه در بیشتر موارد این کار توسط افرادی انجام می شود که اطلاعات و دانش کمی را در دیگر قسمتهای خودرو دارند.

• صرفنظر از اینکه این کار می تواند هزینه فکری زیادی را برای مشتری و فضای منفی و بی اعتمادی در جامعه ایجاد کند می تواند هزینه های مالی هم در برداشته باشد. سالانه مقدار زیادی پول صرف انجام این کار و هزینه کارشناسی آن در تمام دنیا می شود. سالانه در کشور انگلیس مبلغ ۵۰۰ میلیون پوند به جیب خاطیان وارد می شود و در آلمان این مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو است.

راه های تشخیص

از سلامت عملکرد کیلومتر مطمئن شوید چون ممکن است که فروشنده بگوید که کیلومتر خودرو خراب است و ابراز بی اطلاعی کند.

همانگونه که گفته شد کیلومتر خودرو در چند واحد کنترل الکترونیکی می تواند ثبت شود. اگر کیلومتر خودرو از پشت صفحه آمپر دستکاری شده باشد می توان از طریق نصب دیاگ و وارد شدن به ECUهای دیگر، مقدار کیلومتر دست نخورده را مشاهده کرد که در صورت هرگونه مغایرت می توان به وجود دستکاری مشکوک شد.

یکی از معمول ترین موارد که بسیاری از افراد با تجربه به آن بسنده می کنند بررسی قسمت هایی از خودرو است که در معرض تماس قرار دارند ، همچون سر دنده، غربیلک فرمان، رکاب ها  و بررسی فنی و کلی خود موتور. اما فراموش نکنیم که بسیاری از فروشنده ها با علم به این موارد در زمان استفاده از خودرو سعی می کنند که به نوعی از خودرو استفاده کنند تا در زمان خرید این قسمت ها نو به نظر برسند.

در نهایت از نگاه کارشناسان:  بررسی سوابق خودرو که می تواند شامل سوابق بیمه، مستندات معاینه فنی و سندهای قبلی شود. خودروهایی هم که در زمان گارانتی خود به نمایندگی اصلی مراجعه می کردند دارای سوابقی هستند که می توان آنرا استعلام نمود و در صورت هرگونه مغایرت با مقدار مشاهده شده می توان به انجام چنین اقدامی در آن شک نمود.

بررسی قسمت هایی خاص که جهت تغییر کیلومتر باید از پملپ خود باز شوند و یا مشاهده آثاری از دستکاری مانند لبه های ECUیا نشان هایی که با قلم رنگ که روی پیچ های کیلومتر خودرو ها در کارخانه زده شده. هرچند که افراد حرفه ای در زمان دست بردن به این قسمتها به این موارد توجه می کنند تا ردی از خود باقی نگذارند اما بازدید از این قسمت ها می تواند مفید باشد.

راه های پیشگیری

بهترین راه پیش گیری از خرید ماشین هایی که دارای کیلومتر شمار دستکاری شده هستند، دیدن کتابچه سرویس آن بوده که نشان دهنده کارکرد به هنگام هر سرویس است. از این گذشته، برگه معاینه فنی و زیست محیطی هر ماشین که در بر دارنده کیلومتر رانده شده هر مدل با تاریخ معاینه و کیلومتر به هنگام معاینه است نیز سند مهمی در راه اثبات کیلومتر واقعی یک اتومبیل به شمار می آید. از این دو نکته بگذریم، با نگاهی به بدنه، کابین و موتور، تا اندازه ای می توان به درست بودن سخن کیلومتر شمار پی برد.
بدنه ماشین هایی که زیاد کار کرده اند. معمولا دارای سنگ خوردگی و فرسایش رنگ در قسمت جلو به ویژه سپر و درپوش موتور هستند ( مگر اینکه رنگ شده باشند). صندلی های ماشین هایی که زیاد کارکرده اند نیز فرسوده می شوند و پدال ها، فرمان و اهرم تعویض دنده از حالت مات تخستین، فرمی براق به خود می گیرند. در این میان، اگر فروشنده، سپر و درپوش موتور را رنگ کرده و شیشه ، فرمان، اهرم تعویض دنده و صندلی ها را هم عوض کرده باشد، دیگر نیازه به دستکاری کیلومتر شمار ندارد، زیرا خرج اینگونه تعمیرات، بیشتر از درامدی است که از کم کردن کیلومتر نصیب فروشنده می شود!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.