دنا پلاس بخریم یا نه ؟ بررسی معایب و مزایای دنا پلاس + عکس و مشخصات
دنا یکی از خودروهایی است که به نوعی می توان گفت فیس لیفت سمند با امکانات بیشتر و بهبودهایی از لحاظ ظاهر می باشد. دنا در دو نسخه دنا معمولی و دنا پلاس ارائه شد. این خودرو با تمامی ویژگی های مثبت معایبی را هم داراست که در ادامه به معایب دنا پلاس خواهیم پرداخت. در مقاله قبل به بررسی معایب دنا پرداختیم در این مقاله هم به بررسی معایب دنا پلاس خواهیم پرداخت.
خط تولید این خودرو در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ شروع به کار کرد و در ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ پیش فروش آن از طریق سایت ایران خودرو آغاز شد. مسئولان در خصوص این خودرو اعلام کردند که یک خودروی بدون نقص ایرانی با آپشن های فوق العاده می باشد و با نام جدیدترین خودروی ملی روانه ی بازار شد. اما برخی از کارشناسان پس از بررسی این خودرو متوجه شدند که آنقدرها هم بی عیب و نقص نیست و معایبی نیز در آن مشاهده می شود. امروز تصمیم گرفتیم در این بخش معایبی از دنا پلاس را برای افرادی که قصد خرید دارند شرح دهیم تا با دیدگاهی بهتر به سراغ خرید این خودرو بروند. قبلا یک بررسی از دنا توربو پلاس داشتیم.
معایب دنا پلاس
موتور قدیمی و بدون توربو شارژ دنا پلاس
دنا پلاس همانند سمند دارای یک موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجم ۱۶۴۶ سی سی با نام EF7 می باشد و همانند سمند دارای قدرت ۱۱۳ اسب بخار و ۱۵۵ نیوتون متر گشتاور می باشد که شتاب اولیه ی آن ۱۳ ثانیه با حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است. یکی از مهم ترین نقدهایی که به این خودرو می شود همین پیشرانه ی قدیمی آن می باشد که باید ایران خودرو در این زمینه کمی تامل به خرج می داد و موتوری جدیدتر بر روی این خودرو قرار میداد. البته حرف هایش هست که در آینده از توربو شارژ در این خودرو استفاده شود ولی هنوز زمان آن مشخص نیست.
گیربکس ۵ سرعته دستی دنا پلاس
یکی دیگر از معایب دنا پلاس نسبت به نسخه ی معمولی آن بهره گیری از گیربکس ۵ سرعته دستی می باشد که تغییری نسبت به سمند EF7 در آن مشاهده نمی گردد و تنها کمی پیشرفته تر شده است. کمپانی ایران خودرو در این خصوص اعلام کرده است که از سال های آینده قصد دارد کیربکس اتوماتیک را در این خودرو جای گذاری نماید که این فرایند توسط شرکتی بلژیکی با نام پانچ انجام خواهد گرفت.
مشکلات ساختاری دنا پلاس
یکی دیگر از معایب این خودرو در مسائل ساختاری آن می باشد که به گفته ی کارشناسان ایرادات مونتاژی به حساب می آید و هر چند که زیاد بزرگ نیستند ولی خب بارها توسط مشتریان مورد شکایت قرار گرفته است. این ایرادات ساختاری شامل آب بندی درب صندوق، درب عقب خودرو و سپرها می باشد که در رسانه ها نیز مطرح گردیده است و باید سریعا ایران خودرو به رفع آن ها اقدام نماید تا بتواند یک خودروی مورد پسند همگان ارائه دهد.
قیمت دنا پلاس!
یکی از ایرادات اساسی این خودرو قیمت آن می باشد که هم اکنون در بازار با قیمت ۵۳ میلیون تومان به فروش می رسد در حالی که در زمان عرضه با قیمتی حدود ۴۸ الی ۴۹ میلیون تومان وارد بازار شد و تا به امروز شاهد افزایش قیمت بوده است.
قیمت کارخانه ای دنا پلاس ۴۶ میلیون و ۳۱۹ هزار تومان اعلام شده است. این ماشین با سرمایه گذاری ۵۵ میلیارد تومانی طی ۱۴ ماه طراحی و ساخته شده است.
دنا پلاس اولین خودروی تجهیز شده از نمونه اولیه آن است که به بازار عرضه میگردد. دنا پلاس با طراحی زیباتر بدنه به صورت جزئی و طرح گرافیکی داخلی چراغ ها بر زیبایی و جذابیت خود افزوده است.
قیمت خودروی دنا پلاس تقریبا چهار میلیون از خودروی دنا گران تر است.
با تجهیزاتی چون چراغ های ال ای دی یا چراغ های دید در روز « روز نما »، چراغ های کوچک نئونی در جلو و عقب، دوربین دید عقب و دارا بودن چهار ایربگ، سطح مطلوبی را در استانداردهای ایمنی رعایت نموده است و دارای استاندارد آلایندگی یورو چهار است.
تصاویر چراغ جلوی دنا پلاس
از دیگر مزایا و امکانات آن می توان به روکش چرمی فرمان، آیینه های جانبی برقی، صندلی ۸ حرکته برقی راننده، سقف سانروف in-built و سیستم چندرسانه ای جدید آن و … اشاره نمود.
مشخصات فنی
توان موتور: ۱۱۳ اسب بخار/ ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور
حداکثر سرعت: ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت
شتاب: ۱۳.۵ ثانیه
گیربکس: ۵ دنده دستی
مخزن سوخت: ۷۰ لیتر
مصرف سوخت ترکیبی: ۷۰۷۴ لیر در ۱۰۰ کیلومتر
طراحی ظاهری و نمای داخلی