مقایسه سیتروئن C3 با پژو ۲۰۰۸ + تصاویر و مشخصات
Citroen C3 , peugeot 2008
پژو ۲۰۰۸
پژو ۲۰۰۸ مینی کراس اوور جذاب پژو است که نخستین بار در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد ، در سال ۲۰۱۶ به طور مختصر فیس لیفت شد و نخستین محصول مشترک شرکت ایکاپ است که در ایران عرضه شده است . پژو ۲۰۰۸ با توجه به این که یک کراس اوور جمع و جور است جذابیت های بصری متنوعی را به نمایش میگذارد و با توجه به این که پژو ۲۰۰۸ از جدیدترین زبان طراحی پژو بهره میبرد استایل اروپایی ، جوان پسند و مدرنی دارد . پژو ۲۰۰۸ در ظاهر از زاویه و خط هایی بهره میبرد که با طراحی چراغ ها یا طراحی چهارچوب دار پژو ۲۰۰۸ هماهنگ است و مجموع ویژگی های ظاهری پژو ۲۰۰۸ یک سبک طراحی خاص و متفاوت که تنها در ماشین های پژو وجود دارد را به نمایش میگذارد .
به داخل کابین پژو ۲۰۰۸ که وارد میشویم سبک طراحی همانند ظاهر اسپرت و متفاوت است و طراحی ادوات و برآمدگیها ، غربیلک فرمان ، پدال ها و حتی دسته دنده اسپرت است اما در عین حال هم باعث شده که پژو ۲۰۰۸ بسیار ارگونومیک باشد . کیفیت ساخت و مونتاژ پژو ۲۰۰۸ و متریال به کار رفته سطح خوبی در این رنج قیمت دارد ، از نظر آپشن پژو ۲۰۰۸ به عنوان یک مینی کراس اوور در رنج قیمت ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان وضعیت خوبی دارد و با توجه به جمع و جور بودن ابعاد پژو ۲۰۰۸ از نظر فضای سرنشینان نمیتوان توقع زیادی از آن داشت اما باز هم با این وجود پژو ۲۰۰۸ ماشین جادار و راحتی است .
پژو ۲۰۰۸ با پیشرانه های بنزینی و دیزلی گوناگونی در سر تا سر دنیا عرضه میشود و ایکاپ قویترین پیشرانه در نظر گرفته شده برای پژو ۲۰۰۸ را به منظور ورود به ایران انتخاب کرده است . پیشرانه پژو ۲۰۰۸ با کد فنی THP 165 شناخته میشود و مشخصات آن به شرح زیر است؛ پژو ۲۰۰۸ قابلیت تولید ۱۶۳ اسب بخار قدرت در دور موتور ۶۰۰۰ دور در دقیقه را دارد و و از دور موتور ۱۴۰۰ دور در دقیقه تا بیش از ۴۵۰۰ دور ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار میدهد . پژو ۲۰۰۸ برای انتقال قدرت از یک گیربکس ۶ سرعته تیپ ترونیک استفاده میکند که برنامه ریزی آن طوری انجام شده است که شتابگیری مطلوبی داشته باشد و مصرف سوخت اقتصادی هم به ثبت برساند . شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر پژو ۲۰۰۸ ۸.۳ ثانیه است و در سیکل ترکیبی مصرف سوخت پژو ۲۰۰۸ ۴.۸ لیتر است . از نظر استهلاک پژو ۲۰۰۸ وضعیت خوبی دارد ضمن این که طوری سیستم مدیریت موتور و گیریکس پژو ۲۰۰۸ برنامه ریزی شده که در صورت رفتار ملایم با پدال گاز دور موتور پایین میماند اما واکنش پدال گاز پژو ۲۰۰۸ عالی است و به علت کوپل بودن عالی موتور و گیربکس شتابگیری اولیه ، ثانویه و کشش بسیار خوبی را از پژو ۲۰۰۸ شاهد هستیم .
پژو ۲۰۰۸ از پلت فرم کاربردی PF1 بهره میبرد که در هاچبک جذاب پژو ۲۰۸ هم استفاده شده است ؛ پژو ۲۰۰۸ آرایش سیستم تعلیقش خوب است ، تقسیم وزن ایده آلی دارد و حتی سایز رینگ و لاستیک پژو ۲۰۰۸ هم متناسب با توانایی و طراحی و ابعاد آن در نظر گرفته شده است و در نهایت پژو ۲۰۰۸ هندلینگ خوبی به نمایش میگذارد ، سواری نرم اما با کمی کوبش اما با لذت سواری عالی دارد و پایداری و فرمان پذیری پژو ۲۰۰۸ هم بسیار خوب ارزیابی میگردد .
پژو ۲۰۰۸ جزء موفق ترین مینی کراس اوور های موجود در این رنج قیمت است که در بحث های متفاوت عملکرد بسیار خوبی را به نمایش گذاشته است ، بازار خرید و فروش آن پر رونق است و در حال حاضر پژو ۲۰۰۸ در میان مردم ایران به محبوبیت و شهرت خوبی رسیده است و انتخابی با ارزش خرید بالا است که از سیتروئن C3 به دلایلی که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد گزینه بهتر و ارزشمند تری است .
سیتروئن C3
سیتروئن شریک تجاری پژو است و به نوعی سیتروئن C3 همانند یک خواهر یا برادر برای پژو ۲۰۰۸ است . سیتروئن C3 تا کنون در ۳ نسل به تولید رسیده است که آخرین نسل در سال ۲۰۱۶ رونمایی شد و همین مدل از سیتروئن C3 است که سایپا به زودی وارد جاده های کشور میکند . طراحی ماشین های سیتروئن مدتی است که سبک خاص خودش را پیدا کرده است و سیتروئن C3 هم از این ویژگی سود میبرد . سیتروئن C3 ظاهری آینده نگر دارد و در نگاه اول مانند ماشین های کانسپت به نظر میاید ؛ در ظاهر سیتروئن C3 یک پارادوکس خاص در بین رنگ بندی ، طراحی قطعات بدنه و حتی سایز بندی قطعات مانند العاد چراغ جلو و عقب وجود دارد که همه این ویژگیها دست به دست هم داده اند که سیتروئن C3 تماما اروپایی و جذاب به چشم بیاید و ظاهر مدرنی که دارد در نظر افراد خاص پسند به شدت زیبا دیده میشود .
سیتروئن C3 در داخل کابین هارمونی به کار برده است که همه المان های آن با طراحی بدنه سیتروئن C3 هماهنگ میباشد ؛ دسترسی به تجهیزات و ادوات سیتروئن C3 مناسب است ، از نظر راحتی فضای مناسبی برای ۴ سرنشین وجود دارد و صندلی های نرم و ارگونومیک سیتروئن C3 هم فضای راحتی را داخل ماشین به وجود آورده است . کیفیت مونتاژ سیتروئن C3 خوب است و متریال در بعضی از قسمت ها کیفیت خوبی دارد و در بعضی دیگر از قسمت ها در داشبورد و دیگر قطعات سیتروئن C3 از پلاستیک خشک استفاده شده است . از نظر ظاهری پژو ۲۰۰۸ را عامه پسند تر از سیتروئن C3 میتوان دانست ، از نظر آپشن وضعیت هر دو ماشین برابر به نظر میرسد و از نظر کیفیت هم با اختلاف کمی پژو ۲۰۰۸ از سیتروئن C3 بهتر است .
سیتروئن C3 در بازار های مختلف با ۵ نوع پیشرانه بنزینی و دیزلی عرضه میشود اما سیتروئن C3 که در ایران عرضه میگردد از پیشرانه ششمی بهره میبرد که در بازار اروپا عرضه نشده است ، قویترین پیشرانه در نظر گرفته شده برای سیتروئن C3 است و دقیقا با پژو ۲۰۰۸ یکسان است و این به معنی این است که سیتروئن C3 از همان پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۶۳ اسب بخاری و ۲۴۰ نیوتن متری بهره میبرد و انتقال قدرت هم توسط همان گیربکس ۶ سرعته تیپ ترونیک انجام میشود . در مورد ویژگی های پیشرانه THP 165 در گذشته زیاد بحث کردیم از اینرو گذر میکنیم البته لازم به ذکر است که وزن سیتروئن C3 از پژو ۲۰۰۸ سبک تر است و بنابر این کمی در میانگین مصرف سوخت و شتابگیری برتری دارد اما با توجه به اینکه برای نخستین بار است این پیشرانه بر روی سیتروئن C3 به کار برده شده باید ببینیم در بخش شاسی و بدنه چه میزان تقویت انجام شده است .
با توجه به ابعاد سیتروئن C3 ، وزن آن ، عملکرد عالی فنر بندی و سیستم تعلیق و وجود سیستم های ایمنی فعال و غیر فعال پیشرفته سیتروئن c3 سواری خوب و توام با لذت دارد که در پیچ ها میتواند هیجان فراوانی را منتقل کند و به لطف هندلینگ خوب سیتروئن C3 یک رانندگی راحت و جذاب در پیش روی شما خواهد بود .
تا مدت کوتاهی دیگر سیتروئن C3 توسط شعبه کاشان سایپا مونتاژش آغاز میشود و فروشش شروع میشود اما به دلایلی چون شناس نبودن توسط مردم ، طراحی متفاوت و وجود رقیب های فراوان ارزش خرید متوسطی دارد و پژو ۲۰۰۸ به لطف فروش خوب و فراوان در ایران و داشتن اعتبار بیشتر در سطح بین الملی از سیتروئن C3 انتخاب بهتری ارزیابی میگردد .
منبع:ماشین ۳