نبرد سنگین دو تا از جذاب ترین و لوکس ترین شاسی بلندهای کشور +تصاویر

0
ولوو XC90 در برابر لکسوس RX200t
در دوره زمانه ای که هر هاچ بک ارزان قیمتی، با کمی افزایش ارتفاع و ۴ عدد قطعه پلاستیکی ادعای شاسی بلند بودن میکند و اتفاقاً مورد استقبال هم قرار میگیرد، روبرو شدن با SUV های لوکس درست و حسابی حس خوبی دارد. البته این حس خوب با دیدن برچسب های قیمتی نجومی، که این زیبا رویان راحت و ایمن را از دسترس عموم مردم “ازجمله خودم!” خارج نموده، مقداری در هم میشکند. بگذریم؛ به هر حال این جور ماشین ها حتی در کشورهای بدون تعرفه گمرکی هم گزینه های ارزانی به حساب نمی آیند و ما هم امروز اینجا نیامده ایم که بحث تکراری تعرفه های غیرعادلانه را پیش بکشیم بلکه میخواهیم در کنار شما با دو تا از جذاب ترین شاسی بلندهای کشور یعنی ولوو XC90 و لکسوس RX 200t آشنا شویم و رقابت کوچکی میانشان ترتیب دهیم تا ببینیم نتیجه چه میشود. پس اگر به این کلاس با کلاس خودرویی علاقه دارید امروز هم با ما همراه شوید.
مقایسه خودرو مقایسه لکسوس با ولوو قیمت لکسوس RX200t مشخصات لکسوس RX200t نمای داخلی لکسوس قیمت ولوو XC90 مشخصات ولوو XC90 نمای داخلی ولوو بهترین شاسی بلند در جهان مجله خودرو مشخصات فنی لکسوس RX ولوو بهتر است یا لکسوس

طراحی ظاهری

راستش را بخواهید من خودم همیشه از منتقدان طراحی لکسوس بوده ام و تا همین چند سال پیش با دیدن محصولات این برند میگفتم اینها همان تویوتا هستند، با کیفیت مونتاژ بهتر و مقداری کروم اضافه! در واقع در بسیاری از مدل های این کمپانی، نه از آن هیبت مرسدس بنز خبری بود و نه ویژگی های هیجان انگیز امثال ب ام وه و به همین دلیل علیرغم ویژگی های فنی عالی نمیتوانستم این ماشین ها را به عنوان گزینه های لاکچری تمام عیار بپذیرم. اما مدتی است که تیم طراحی شاخه لوکس ساز تویوتا مسیر خودش را پیدا کرده و نتیجه اینکه امروز با دیدن تولیدات لکسوس از جمله همین RX جدید، چیزی جز تحسین به ذهنم خطور نمیکند. مثلاً نگاهی به جلو پنجره یکپارچه و خطوطی که با گذر از روی کاپوت، این قسمت را به ستون A متصل کرده اند بیندازید؛ واقعاً زیبا است. هماهنگی میان زوایای تند و تیزی که در چراغهای اصلی، هالوژن ها و حتی خطوط بدنه دیده میشوند هم به بهترین شکل رعایت شده. از دیگر نکات جذاب طراحی بدنه RX میتوان به فرم خاص لچکی و ستون انتهایی “که البته در مدلهای با رنگ بدنه روشن نمود بیشتری دارد” و گلگیر عضلانی عقب اشاره کنیم که در مجموع حالتی اسپرت به بخش کناری خورو بخشیده اند. در قسمت پشتی هم چراغهای زیبا، سپری شیک و خطوط شکسته ای که این بخش را با دماغه هماهنگ نموده اند جلب توجه میکنند.

سری هم به میهمان سوئدی بزنیم. قبل از هر چیز این را بگویم که سابقه ولوو در ساخت ماشین های کسالت آور به مراتب بدتر از لکسوس بوده. مثلاً اگر نگاهی به نسل قدیم همین XC90 بیاندازید متوجه منظورم خواهید شد. اما خوشبختانه این ماشین ساز قدر اروپائی هم مثل رقیب ژاپنی اش در چند سال اخیر جهش رو به جلوئی در طراحی داشته است و XC90 جدید هم از این پیشرفت بی نصیب نمانده. البته ولوو نسبت به لکسوس لباس سنگین تری به تن فرزندش کرده و با استفاده از خطوط ساده تر در دماغه، چهره ای جدی تر و با وقارتر از RX خلق نموده است.

همانطور که در تصاویر مشاهده میکنید این قضیه “حتی با شدت بیشتری” در امتداد بدنه ادامه یافته و در این زاویه هم متانت بر هیجان پیشی گرفته است. البته ریزه کاری هایی مثل چیدمان داخلی زیبای چراغها و ابعاد مناسب رینگ ها باعث شده اند که این ظاهر مستحکم، خسته کننده جلوه نکند و حالتی گیرا داشته باشد. و در بخش انتهایی با شکل و شمایل سنتی XC90 که شامل چراغهای کشیده و صندوق عریض است مواجه شدیم که شاید از دید برخی به اندازه قسمت جلوئی جذاب از کار در نیامده باشد اما به نوعی اصالت محصول را به رخ میکشد.

پس میتوان گفت که هر دو خودرو امتیاز کامل این بخش را گرفتند. در واقع ولوو با قیافه جدی تر و ابهت ظاهری بیشتر و در طرف مقابل لکسوس با ظاهر تهاجمی و خطوط اغواگرایانه تر هر کدام زیبایی را به زبان خود تعریف نموده اند و انتخاب برنده بیشتر به سلیقه شخصی شما باز خواهد گشت. البته به احتمال زیاد جوانترها با RX ارتباط بیشتری برقرار میکنند اما طراحی شیک XC90 هم میتواند برای بسیاری از گروه های سنی جذاب باشد.

طراحی داخلی

با ورود به داخل کابین هر دو اتومبیل، قبل از هر چیز بوی خوش چرم و کیفیت عالی مونتاژ روحمان را نوازش داد. با لمس قطعات داخلی هم چیزی جز کیفیت و ارگونومی مطلوب احساس نشد که البته برای اتومبیل هایی در این سطح همین انتظار را هم داشتیم. هر دو خودرو برای چیدمان داخلی از همان فلسفه طراحی ظاهری خود استفاده نموده اند؛ یعنی اینجا هم ولوو طراحی ساده و مستحکم را ترجیح داده و لکسس مقداری شلوغ کاری و هیجان را چاشنی خطوط لوکسش نموده است. بسیاری از کلیدهای کنترلی و تنظیمات XC90 در نمایشگر بزرگ میانی جای گرفته اند و این قضیه به خلوت تر شدن داشبورد منجر شده است. اما در موردRX محل قرار گیری نمایشگر و نحوه تنظیمات آن ما را به یاد ماشین های آلمانی انداخت که این چیدمان رنگ و لعاب هیجان انگیز تری به کنسول میانی داده. در واقع میشود گفت که کابین ولوو مقداری خانوادگی تر و لکسوس اندکی اسپرت تر طراحی شده که به نظر من در این قسمت میهمان ژاپنی در ترکیب جذابیت های جوانی با اِلمان های ساده و لوکس موفق تر بوده است.

البته از لحاظ ویژگی های کاربردی و جادار بودن، شرایط XC90 بهتر است و با نگاهی به فضای صندوقشان هم متوجه شدیم که ولوو محفظه بسیار بزرگتر و کارآمدتری برای سرنشینان در نظر گرفته.

امکانات

امکانات زیاد و گاه حتی بیشتر از میزان مورد نیاز از ویژگی های اصلی هر خودرو لوکسی به حساب می آید و صحبت از آپشن های ریز و درشت این دو خودرو نیز به تنهایی یک مقاله جداگانه را طلب میکند! اما به طور خلاصه به تعدادی از گزینه های امنیتی و رفاهی این دو اشاره میکنیم. داخل XC90 سیستم های ترمز و پایداری از قبیل ABS, EBA, EBD, DSTC سیستم های تکمیلی محافظتی در تصادفات شامل SIPS, WHIPS, Reduced Guard، اخطار و ترمز اتوماتیک، هشدار خوابالودگی راننده و انحراف از مسیر، هشدار خروج از خط، سیستم هشدار دهنده جلوگیری از تصادف، سامانه حفاظتی در هنگام واژگونی ROPS، ایربگ های جلو، جانبی، پرده ای، ترمز دستی الکترونیکی، نمایشگر لمسی، سنسورهای نور و باران، چراغ های تطبیق پذیر جلو، صندلی های برقی بهمراه حافظه و گرمکن، ورود و استارت بدون کلید، کنترل سرعت در سراشیبی HDC، درب صندوق برقی، آینه الکتروکرومیک، امکان انتخاب حالت های مختلف رانندگی و بسیاری موارد دیگر دیده میشوند که واقعاً عالی است.

البته RX را هم به هیچ عنوان دست کم نگیرید چون با داشتن آپشن هایی از قبیل انواع سیستم های ترمز و پایداری VSC, TRC, EBD, BA, ABS ، ترمز اضطراری، هشدار دهنده فشار باد تایرها، کیسه های هوای کامل، سیستم تعلیق تطبیق پذیر، صندوق برقی هوشمند، دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز پارک برقی بهمراه سیستم اتوهلد، انواع رادارها مثل پیشگیری از تصادف و عابر پیاده و نقطه کور و حرکت میان خطوط، کروز کنترل هوشمند، شارژر وایرلس، امکان انتخاب حالت های مختلف رانندگی، سیستم هدآپ HUD، صندلی های برقی جلو بهمراه تهویه، گرمکن و حافظه، سیستم استارت/استاپ، تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای و بسیاری موارد دیگر بدون شک لبخند رضایت را بر لبان شما جاری خواهد ساخت.

ایمنی

وقتی صحبت از شاسی بلندهای لوکس و گران قیمت آن هم از معتبر ترین برندهای جهان مطرح باشد، طبیعتاً نباید نگران امنیت باشیم؛ چرخی در سایت موسسه Euro NCAP و مشاهده ستاره های کامل این دو خودرو هم مهر تائیدی بر این حدس و گمان ما زد. البته اگر به خلاصه گزارشها نگاهی بیندازیم متوجه میشویم که وضعیت XC90 اندکی بهتر میباشد که خوب این موضوع با توجه به وسواس همیشگی خودروساز سوئدی نسبت به ایمنی چندان هم دور از ذهن نبود.

پیشرانه و توانایی های حرکتی

با توجه به قوانین عجیب واردات، ایرتویا مجبور شده نمونه ۴ سیلندر RX را به کشور وارد کند که البته این موتور ۲ لیتری به کمک پرخوران توربو مقداری از کمبود حجمش را جبران نموده و با ۲۳۸ اسب بخار قدرت از دور موتور ۴۸۰۰ الی ۵۶۰۰ و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور از دور موتور ۱۶۵۰ الی ۴۰۰۰ میتواند مشتریان را تا حدودی راضی نگاه دارد. زیر کاپوت XC90 هم یک انجین ۲ لیتری نهفته است اما تفاوت اینجاست که پیشرانه ولوو به غیر از توربو به سوپرشارژر نیز مجهز شده و قدرتی بسیار بالاتر از RX در اختیار قرار میدهد. در حقیقت ۳۱۶ اسب بخار قدرت در دور ۵۷۰۰ و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور از دور ۲۲۰۰ تا ۵۴۰۰ آن هم از موتوری با این سایز واقعاً راضی کننده است. نتیجه اینکه XC90 میتواند در عرض ۶.۵ ثانیه “در شرایط استاندارد” به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد که ۲.۷ ثانیه سریعتر از RX میباشد و این قضیه در کنار حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتری ولوو در برابر تاپ اسپید ۲۰۰ کیلومتری لکسوس نشان از برتری کامل مسافر اسکاندیناوی دارد.

حتی از نظر مصرف سوخت هم شاسی بلند سوئدی با عدد ۷.۷ لیتر در شرایط ترکیبی، ۰.۴ لیتر کم مصرف تر از رقیب “در شرایط مشابه” ظاهر میشود. ضمناً جعبه دنده ولوو از نوع ۸ سرعته اتوماتیک و لکسوس ۶ سرعته خودکار است و هر دو نیرو را بصورت هوشمند میان ۴ چرخ تقسیم مینمایند.

شاید تنها دلخوشی خریداران لکسوس در بخش فنی، به سابقه خوش محصولات این برند در بحث استهلاک پائین و ماندگاری بالا محدود شود چرا که رده بندی های کیفی معتبر، همیشه از جایگاه بالای لکسوس در این زمینه یاد کرده اند.

تجربه رانندگی
ابتدا سری به ولوو بزنیم. ابعاد بزرگتر و فاصله محورهای بیشتر این محصول، کابین جادارتر و کاربردی تری در اختیارمان قرار داده و از این رو XC90 به نسبت RX برای مسافرت های دسته جمعی گزینه بهتری به نظر میرسد؛ اما به هر حال این ابعاد میتواند برای شهرهای شلوغ کمی دردسرساز هم باشد. در پشت فرمان میزان تسلط به نسبت کلاس خودرو مناسب است و آرامش حاصل از عایق بندی عالی و سیستم تعلیق نرم اتومبیل حس خوبی به تمامی سرنشینان میدهد. البته این نرمی مقداری از ویژگی های اسپرت رانندگی کاسته و در نتیجه شما هنگام فرمان دادن های سریع ممکن است با مقدار کمی احساس ناپایداری مواجه شوید. البته با توجه به مهندسی خوب شاسی و وجود انواع سیستم های پایداری این قضیه بیشتر در حد همان احساس باقی میماند و کنترل اتومبیل به این راحتی ها از دستتان خارج نخواهد شد. راستی در مورد ترمزها نیز وضعیت مناسب ارزیابی شد. اما زودتر به بحث خوش شتاب بپردازیم؛ با توجه به اندام درشت و وزن زیاد XC90 ناخودآگاه حس سنگینی و تنبلی در ذهن انسان شکل میگیرد اما کافی است یک بار پدال گاز این غول ۲.۱ تنی را فشار دهید تا یاد بگیرید هرگز از روی ظاهر قضاوت نکنید! به لطف وجود سوپرشارژر از تاخیر اولیه توربو هم خبری نیست و ماشین از همان ابتدای امر آماده شلیک شدن میباشد. در دورهای بالاتر هم که توربو به وظیفه خود عمل میکند و پیشرانه با اسب و گشتاور مناسبش به راحتی به سرعت خودرو می افزاید. خلاصه اینکه شاید لذت فرمان دادن های وحشیانه با شاسی بلندهای اسپرتی مثل X4 یا کاین در این محصول تجربه نشود اما واکنش های عالی به پدال گاز و پایداری قابل قبول، رانندگی لذت بخشی را به شما هدیه خواهد داد.

حالا نوبت لکسوس است. از طرفی با دیدن چهره وحشی بیرونی و داشبورد اسپرت RX دلمان را برای یک رانندگی هیجان انگیز صابون زده ایم و از طرف دیگر میدانیم که با توجه به مشخصات فنی مدل وارد شده به کشور و رسالت اصلی لکسوس که تمرکزش بر رفاه و آسایش است، خبری از هیجان نخواهد بود! اما قبل از حالت تخت گاز، سعی کردیم روی سایر ویژگی هایRX متمرکز شویم. در این محصول هم دید به جلو و طرفین کافی است ولی همانند ولوو برای دیدن پشت سر میبایست دست به دامان سنسورها و دوربین شویم. همانطور که انتظار میرفت داخل کابین سکوت و آرامش مناسبی برقرار میباشد و با توجه به اینکه لکسوس همواره از برترین های کیفیت و ماندگاری بوده، خیالمان راحت است که این آرامش تا سالها ماندگار خواهد ماند. صندلی ها نیز از ارگونومی و راحتی خوبی برخوردارند و به این زودی سرنشینان را خسته نمیکنند. با فشردن پدال گاز متوجه شدیم که واکنش موتور RX آنقدرها که فکر میکردیم هم نا امید کننده نیست. در واقع همین شتاب ۹.۲ ثانیه ای برای یک رانندگی نرمال کاملاً کافی به نظر میرسد و کشش ناشی از گشتاور مناسبی که از دور موتور بسیار پایین در دسترس قرار دارد اجازه نمیدهد که با کمبود خاصی مواجه شویم. تنها مشکل این است که در این رنج قیمتی رقبای بسیار چابک تری با شتاب های زیر ۷ ثانیه “از جمله همین XC90” وجود دارند که اگر اراده کنند حسابی از خجالت این ژاپنی پر ادعا بر خواهند آمد. پس اگر RX را انتخاب کردید زیاد خودتان را درگیر رقابت های خیابانی نکنید چون در نهایت یک مزدا ۳ قدیمی هم میتواند شانه به شانه شما حرکت کند! از لحاظ دقت فرمان و هندلینگ هم با اینکه شرایط RX جدید نسبت به نسل قبلی مقداری بهتر شده اما باز هم با دینامیک اعجاب انگیزی روبرو نمیشویم. البته این را هم بگوئیم که به لطف وجود سیستم های پایداری هوشمند و تکاملی که روی شاسی صورت گرفته با مشکل عدم پایداری مواجه نیستیم و مانند ولوو فقط مقداری حالت گهواره ای در پیچ های تند احساس میشود. ترمزها نیز شرایط مطلوبی دارند و در تست کوتاه ما مطمئن نشان دادند.

نتیجه گیری
خوب این رقابت هم به پایان رسید و حالا مثل همیشه وقت آن است که ببینیم کدام خودرو برای کدام سلیقه مناسب تر خواهد بود. هر دو ماشین جذاب، پر آپشن، ایمن و با کیفیت بودند؛ پس خرید هر کدامشان میتواند لذت بخش باشد. اما اگر شتاب و حداکثر سرعت اتومبیل برایتان خیلی مهم است در انتخاب XC90 لحظه ای تردید به دلتان راه ندهید زیرا این غول سوئدی از نظر واکنش های پدال گاز بسیار فراتر از حد انتظار ظاهر میشود و نه تنها به راحتی از پس RX 200t بر می آید بلکه برای خودروهای قوی تر از لکسوس هم شاخ و شانه اساسی خواهد کشید. تازه با توجه به اینکه اهل سرعت هستید ممکن است همان چند امتیاز بالاتر ایمنی ولوو هم روزی به کارتان آید! جدای از همه اینها XC90 با کابین جادارتر و صندوق عقب بزرگتر میتواند برای مسافرت های دسته جمعی کارآمدتر از محصول لکسوس ظاهر شود.

اما اگر شتاب عالی و فضای زیاد از اولویت های شما نیست میتوانید RX را انتخاب کنید چرا که با این یکی هم برای رانندگی نرمال در شهر و جاده مشکلی از بابت اسب و گشتاور نخواهید داشت و تازه محصول ژاپنی چهره جدیدتر و هیجان انگیزتری دارد و توجهات بیشتری را به خود جلب میکند. مهمتر از همه اینها RX ارزانتر از رقیب است و از نظر بازار دست دوم و گستردگی خدمات نیز “در کشورمان” شرایط بهتری نسبت به ولوو دارد.

در پایان ضمن تشکر از آقای مهدی صفی‌خان بابت همکاری با تیم خودروبانک، توجه شما را به جدول خلاصه مشخصات CX90 و RX جلب مینمائیم:

مدل لکسوس RX200t ولوو XC90
پیشرانه ۴ سیلندر توربو ۴ سیلندر توربو و سوپرشارژر
حجم موتور ۲ لیتر ۲ لیتر
حداکثر قدرت ۲۳۸ اسب بخار از دور ۴۸۰۰ تا ۵۶۰۰ ۳۱۶ اسب بخار در دور ۵۷۰۰
حداکثر گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر از دور ۱۶۵۰ تا ۴۰۰۰ ۴۰۰ نیوتن متر از دور ۲۲۰۰ تا ۵۴۰۰
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
شتاب رسمی ۹.۲ ثانیه ۶.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت ۲۳۰ کیلومتر در ساعت
مصرف ترکیبی ۸.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ۷.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
 منبع:خودروبانک
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.