پرونده کامل پژو پارس و مقایسه انواع مدل های peugeot pars
مقایسه پژو پارس با ساندرو ،مقایسه پژو پارس سال با پرشیا اتومات ،بهترین مدل پژو پارس ،مشخصات فنی پژو پارس elx ،مقایسه ساندرو و پژو پارس ،مشخصات فنی پژو پارس tu5 ،مشخصات فنی پژو پارس سال ،معایب پژو پارس tu5
مشخصات مقایسه ای خودرو های جدید خانواده پژو پارس
معرفی پژو پارس :
پژو پارس یکی از پرفروشترین محصولات ایرانخودرو به شمار میرود که حتی در دوران رکود بازار نیز از فروش بالایی برخوردار است. پژو پارس یا همان پرشیا حدود ۱۷ سال است که در کارخانه خودروسازی ایران خودرو با همین طراحی بدنه تولید میشود. پژو پارس مجموعه ای از طراحی های پژو ۴۰۶ و پژو ۴۰۵ را در خود استفاده کرده و سال ها با موتور XU7 با حجم ۱۸۰۰ سی سی کاربری داشته است.
انواع مدل های پژو پارس:
- پارس سال
- پارس ELX
- پارس ELX با موتور XUM
- پارس دوگانه سوز
- پارس LX
- پارس LX اتوماتیک
پارس سال:
پژو پارس سال امروزه توسط کارخانه ایران خودرو با داشبورد جدید و سیستم پخش پیشرفته با شیفتر روی فرمان و نیز تهویه اتوماتیک تولید میشود که در سال های اخیر یکی از پر فروش های ایران خودرو بوده است. لازم به ذکر است موتور این خودرو XU7 با حجم ۱۸۰۰ سی سی ۸ سوپاپ میباشد.
پارس ELX:
پارس ELX در واقع از لحاظ موتوری غنی شده ی خودروی پژو پارس سال است. پاس ELX دارای ۱۶ سوپاپ در موتور XU7 خود میباشد که حجم موتور آن ۱۸۰۰ سی سی است.
پارس ELX با موتور XUM:
این خودرو که در واقع تولید آن در ایران خودرو متوقف شده است همان پژو پرشیای قدیمی است که حجم موتور آن ۱۹۰۵ سی سی میباشد. پارس ELX دارای همان استایل و بدنه پارس و داشبورد های قدیمی است که از ابتدا در این نسل از پژو پارس ها مورد استفاده قرار میگرفت.
پارس دوگانه سوز:
استفاده از سوخت CNG در خودروی پژو پارس همواره یکی از اهداف ایران خودرو برای حمایت از محیط زیست بوده است که این سیاست را در تولید اکثر خودروهای خود داشته است. پژو پارس دوگانه سوز نیز دارای موتور XU7 با حجم موتور ۱۸۰۰ سی سی است که از سوخت دوم یعنی گاز CNG نیز استفاده میکند.
پارس LX:
چند سالی است که ایران خودرو به فکر استفاده از موتور TU5 پژو ۲۰۶ بر روی پژو پارس کرده و انصافا هم بسیار مورد استقبال مصرف کنندگان واقع شده که به آن پژو پارس LX میگویند. پارس LX امروزه با داشبورد و سیستم پخش جدید با شیفتر روی فرمان و نیز سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک در ایران خودرو به فروش میرسد.
مزایای موتور TU5 نسبت به XU7:
- وزن کم
- مصرف سوخت پایین
- کیفیت قطعات بالا
- استهلاک بین قطعات موتور پایین
- تکنولوژی ساخت پیشرفته
- شتاب بالا با بهره گیری از ۱۶ سوپاپ
- صدای موتور بسیار کم
پارس LX اتوماتیک:
پارس LX اتوماتیک هم به عنوان یک خودروی سفارشی در ایران خودرو محسوب میشود که تمام ویژگی های آن شبیه پژو پارس LX است و از لحاظ موتوری تفاوتی با هم ندارند اما این مدل از گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک در بخش انتقال قدرت خود استفاده میکند. البته این خودرو در حال حاظر جزو لیست فروش ایران خودرو نیست و تولید آن موقتا متوقف شده است.
در مجموع تغییر در جلو داشبورد پژو پارس و استفاده از سیستم های پخش و تهویه مطبوع مدرن و پیشرفته از جمله طرح های خوب و مورد پسند ایران خودرو بود که این خودرو را مجددا به یکی از خودروهای محبوب این کارخانه تبدیل کرده است.
تفاوتهای ظاهری مدل های پژو پارس
چون ئیالاکس دارای تایرهایی هم اندازهٔ سیتروئن زانتیا است (۱۸۵/۶۵R15) که قطر آن ۶۲٫۱۲ سانتیمتر (۲۴٫۴۶ اینچ)[۱۳] است، بالاتر میایستد. قاب پشتی آینه بغلهای ئیالاکس دارای قسمت رنگی در بالا هستند، در حالی که پارس معمولی و پارس ۱۶ سوپاپ پشت آینهٔ کاملاً رنگی دارند. ئیالاکس آنتن رادیویی کوتاهتری دارد. چراغ سوم ترمز عقب ئیالاکس در بالای شیشه قرار گرفته و از نوع آرایهٔ الئیدی است، در حالی که در پارس معمولی و پارس ۱۶ سوپاپ این چراغ در پایین شیشه و از نوع لامپی است. چهار حسگر کمک به پارک (که بگونهٔ ناشیانهای بزرگ و برجسته طراحی شدهاند) روی سپر عقب مشخص هستند. دیسکهای ترمز عقب ئیالاکس از لابلای پرههای رینگ آلومینیومی آن خودنمایی میکنند. ردیف بالایی چراغهای عقب در ئیالاکسهای تیره رنگ با سایهٔ تیره و در ئیالاکسهای با رنگ بدنهٔ روشن نیمه شفاف هستند، درحالیکه این قسمت در پارس معمولی و پارس ۱۶ سوپاپ صورتی رنگ میباشد
انواع پژو پارس ELX :
پارس ۱۶ سوپاپ
این نمونه که به اندازهٔ ئیالاکس مجهز و آراسته نیست، تنها یک پارس بهبودیافته در زمینههای پیشرانه و ترمز عقب است. ۱۶ سوپاپ از پیشرانهٔ پرقدرتتر ۱۶ سوپاپه و ترمزهای دیسکی در عقب سود میبرد، اما ایبیاس حتی بصورت اختیاری هم توسط ایران خودرو ارائه نمیشد. تولید ۱۶ سوپاپ تنها در سال ۱۳۸۲ صورت پذیرفت و بلافاصله با ئیالاکس جایگزین شد. بسیاری از منتقدان صنعت خودروی ایران بر این باورند که تولید و عرضهٔ نمونهٔ ۱۶ سوپاپ، یک پژوهش موردی تشنگی بازار ایران برای نمونهٔ مجهزتر و پرقدرتتری از پارس بوده است. این خودرو بواسطهٔ وزن کمتر نسبت به زانیتا و ئیالاکس از شتاب بهتری برخوردار است و بدلیل سادگی قطعات استهلاک کمتری دارد.
۱۶ سوپاپهای دولتی
شتاب و سرعت مؤثر بهبود یافتهٔ پارس ۱۶ سوپاپ که بواسطهٔ حضور پیشرانهٔ ال۴ بدست آمده بود، توجه مقامات دولتی ایران که همواره بهدنبال خودروهای خدمت ارزان اما پرتوان هستند را به خود جلب کرد. حجم زیادی از تولید پارسهای ۱۶ سوپاپ تحویل ادارات دولتی، مجلس و قضات دادگستری شد و همچنین بعنوان خودروی بدرقه (به انگلیسی: escort) تشریفات دولت ایران نیز بکار میرود