آموزش عیب یابی گیربکس و صفحه کلاچ خودرو (علت جا نرفتن دنده)

65

با گرفتن کلاچ صدا قطع میشود ،قطع شدن صدا با گرفتن کلاچ پراید ،صدای جیر جیر کلاچ ،علائم خرابی بلبرینگ کلاچ ،صدای بلبرینگ کلاچ ،تقه زدن کلاچ ،علائم تمام شدن صفحه کلاچ ،علت جا نرفتن دنده

صفحه کلاچ و دیسک مسئول انتقال نیروی موتور به گیربکس است و در ماشین های دنده ای، با گرفتن کلاچ (فشار دادن پدال کلاچ) نیروی موتور به گیربکس منتقل نمی شود، تا راننده بتواند دنده را تعویض کند. در ماشین های دنده ای که کلاچ برقی نسب می کنند، عمل کرفتن کلاچ بصورت برقی انجام می شود و در واقع نمی توان گفت که این خودروها اتوماتیک هستند.

 آموزش مکانیک و برق خودرو  زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ  آموزش تعویض دیسک و صفحه کلاچ  علائم تمام شدن صفحه کلاچ  دلایل تمام شدن صفحه کلاچ  با گرفتن کلاچ صدا قطع میشود  صدای جیر جیر کلاچ  علائم خرابی بلبرینگ کلاچ  آموزش مکانیک به زبان ساده  مجله خودرو کارستان  آموزش عیب یابی ماشین  عیب یابی گیربکس پراید  مهمترین ایرادات گیربکس

علت تمام شدن صفحه کلاچ

صفحه کلاچ یک قطعه مصرفی است و دیر یا زود به اتمام می رسد اما موارد زیر عمر آن را کمتر می کنند:
– رانندگی با شتاب زیاد (تیک آف کردن)
– فشار آوردن به موتور در سر بالایی
– تعداد زیاد سرنشینان خودرو
– گذاشتن پا روی پدال کلاچ در حین رانندگی. (در هنگام رانندگی، هرگز پای خود را روی کلاچ نگذارید، پس از تعویض دنده، پای خود را از روی پدال بردارید. حتی تماس اندک پای شما با پدال کلاچ، عمر صفحه کلاچ را کاهش می دهد).

ضعیف شدن صفحه کلاچ

موارد زیر نشانه‌های تمام شدن (ضعیف شدن) صفحه‌کلاچ هستند:- پدال کلاچ سفت و خشک شده و حالت ارتجاعی و فنری خود را از دست داده باشد.
– هنگام رها کردن کلاچ، پای شما سریعاً به عقب پرتاب می‌شود.
– دنده‌ها هنگام جا زدن صدا می‌کنند.
– در هنگام حرکت، دور موتور افزایش می‌یابد ولی سرعت، به آن نسبت افزایش نمی‌یابد.
– پله پله شدن کلاچ ممکن است به دلیل خشکی و خرابی سیم کلاچ باشد.

خرابی مربوط به سیستم انتقال نیرو (گیربکس، کلاچ، جعبه دنده، دیفرانسیل و پلوس)

سیستم انتقال نیرو شامل:
۱-مجموعه کلاچ، (یا گیربکس اتوماتیک)
۲-جعبه دنده یا گیربکس
۳-دیفرانسیل
۴-میله های انتقال نیرو به چرخ (پلوس)

هستند، عملکرد درست کل این مجموعه، نیروی محرکه موتور را برای حرکت به چرخها منتقل می کند.

راهنمای عیب یابی سیستم انتقال نیرو (گیربکس، کلاچ، جعبه دنده، دیفرانسیل و پلوس) در اتومبیل های دنده ای:

 درحالت روشن بودن موتور، دنده جا نمی رود، ولی درحالت خاموش، دنده جای می رود:

شایع ترین علل بروز آن:
– مجموعه کلاچ ایراد دارد که شامل سیم کلاچ، دیسک و صفحه کلاچ است.
– ممکن است فقط سیم کلاچ شما نیاز به رگلاژ داشته باشد.

دنده در حالت روشن بودن موتور، براحتی جا می رود ولی ماشین حرکت نمی کند:

شایع ترین علل بروز آن:
– احتمالا علت خرابی صفحه کلاچ، دنده های دیفرانسیل، و یا پلوس است.
– اگر صفحه کلاچ ایراد داشته باشد، پس از جا زدن دنده، هیچ اتفاقی نمی افتد.
– اگر پلوس ایراد داشته باشد، پس از جا زدن دنده، و گاز دادن، ماشین ثابت مانده ولی کیلومتر شمار بالا می رود. همچنین صدایی شبیه به “تق تق” از زیر ماشین شنیده می شود.

در حالت روشن بودن موتور، هنگام جا زدن دنده، صدای “قرچ” می شنوید:

شایع ترین علل بروز آن:
– اگر در همه دنده ها این اتفاق می افتد، احتمالا رگلاژ سیم کلاچ پایین است.
– اگر فقط برای دنده خاصی این صدا را می شنوید، احتمالا دنده برنجی، یا کشویی آن دنده خاص خراب شده و باید تعویض شود (کل گیربکس باز می شود).

شنیدن صداهای اضافه، در مورد کلاچ:

شایع ترین علل بروز آن:
– اگر وقتی موتور روشن است و کلاچ را می گیرید، صدای اضافی تولید می شود، ممکن است بلبرینگ کلاچ خراب باشد.
– اگر موتور خودرو در حالت روشن، صدای اضافی ای دارد، که با گرفتن کلاچ از بین می رود، یا کمتر می شود، احتمالا بلبرینگ های داخلی گیربکس مشکل دارند.

CARSTAN.IR آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش عیب یابی ماشین آموزش مکانیک به زبان ساده آموزش صداگیری خودرو عیب یابی از صدای موتور انواع صداهای ماشین جدول عیب یابی خودرو صدای تق تق موتور صدای جیغ تسمه

هنگام رانندگی، صدایی از ماشین می شنوید که در حالت روشن، درجا، آن صدا وجود ندارد.

دو حالت وجود دارد:
۱-در حالت حرکت، دنده را خلاص کنید، اگر صدا قطع شد، به احتمال بسیار زیاد صدا از گیربکس است.
۲-در حالت حرکت، دنده را خلاص کنید، اگر صدا قطع نشد، به احتمال بسیار زیاد، صدا از بلبرینگ های چرخ است.

در حالت روشن بودن موتور، با گرفتن کلاچ، صدایی به موتور اضافه می شود (صدایی شبیه “خرخر” یا لرزش زیر پدال کلاچ).

شایع ترین علل بروز آن:
– احتمالا بلبرینگ کلاچ اشکال دارد و پس از مدتی دنده ها براحتی جا نخواهند رفت. بهتر است این عیب زودتر رفع شود، تا هزینه تعمیرات بیشتری را به راننده تحمیل نشود.

کلاچ ماشین به شکل “پله پله” و “بره بره” پایین می رود و از حالت عادی کمی سفت تر است.

شایع ترین علل بروز آن:
– به احتمال زیاد سیم کلاچ نیاز به تعویض دارد و بزودی پاره خواهد شد.

 پدال کلاچ بسیار سفت شده و پای راننده را با فشار به سمت عقب هل می دهد، کلاچ بسیار بالاتر از حالت عادی عمل می کند، و در هنگام شروع حرکت در دنده ۱، ماشین دیر حرکت می کند، یا با لرزش شروع به حرکت می کند.

شایع ترین علل بروز آن:
– دیسک و صفحه کلاچ تمام شده و نیاز به تعویض دارد، بزودی دنده ها سخت جا خواهند رفت و ماشین در سر بالایی ها به سختی حرکت خواهد کرد و مصرف سوخت خودرو نیز افزایش می یابد.

در حالت ساکن، با موتور روشن، صدایی مانند “لق لق” وجود دارد که با گرفتن کلاچ رفع می شود و یا کمتر می شود.

شایع ترین علل بروز آن:
– در این حالت سیستم کلاچ سالم است و صدا مربوط به گیربکس و دنده های آن است.

هنگام رها کردن کلاچ با دنده عقب، صدای تقه های مشابه و پشت سر هم شنیده می شود.

شایع ترین علل بروز آن:
– اگر صدا بصورت پشت سر هم باشد، ایراد مربوط به خار دو شاخه ای سیم کلاچ است که به پایه پدال نصب می شود. با قراردادن صحیح آن در محل خود، مشکل حل خواهد شد.
– اگر فقط یک صدای “تقه” شدید شنیده شود، ایراد می تواند مربوط به دسته موتور عقب گیربکس باشد.

هنگام رها کردن کلاچ با دنده عقب، “تقه” شدیدی وارد شده و اتومبیل به عقب پرتاب می شود.

شایع ترین علل بروز آن:
– این ایراد به سیم کلاچ مربوط بوده و باید تعویض شود.

در پژو ۲۰۶، (که کلاچ آن خود رگلاژ یا رگلاژ اتومات است)، هنگام گرفتن کلاچ احساس می شود که کلاچ خالی کرده، و گویی سیم کلاچ پاره شده، اما با بالا آوردن پدال و گرفتن مجدد آن، مشکل حل شده و کلاچ به حالت عادی بر می گردد.

شایع ترین علل بروز آن:
-سیم کلاچ معیوب است و باید تعویض شود.

در خودرو پراید، در حالت روشن، صدایی مانند “تلق تلق” شنیده می شود، که با گرفتن نرم کلاچ، صدا رفع می شود، ولی همزمان در پدال کلاچ، احساس لرزش می شود.

شایع ترین علل بروز آن:
– بوشهای دو شاخه بلبرینگ کلاچ، نیاز به تعویض دارند.

در پژو ۴۰۵، پارس، سمند، هنگام رها کردن کلاچ، مخصوصا در دنده ۱ و حرکت اولیه، صدای تقه شدیدی از سمت راست خودرو شنیده می شود.

شایع ترین علل بروز آن:
– احتمالا، دسته موتور بالای سمت راست، خراب و یا شل شده است.

هنگام حرکت، با رها کردن کلاچ بعد از تعویض دنده، صدای “تقه” از چرخها شنیده می شود، بطوریکه با گرفتن و رها کردن دوباره کلاچ در همان دنده، دیگر صدای تقه به گوش نمی رسد.

شایع ترین علل بروز آن:
– احتمالا مشعلی پلوس، یا دنده هرزگرد (دیشلی) داخل گیربکس ایراد پیدا کرده و تشخیص آن توسط متخصص صورت می گیرد.

وقتی موتور سرد است، دنده ها براحتی جا می روند ولی با گرم شدن موتور، دنده ها (مخصوصا دنده ۱ و عقب) بسختی جا می روند.

شایع ترین علل بروز آن:
– احتمال زیاد صفحه کلاچ نیاز به تعویض دارد.

خودرو در حالت روشن، صدایی شبیه به “قرقر” و یا “خرخر” دارد، که با گرفتن کلاچ این صدا قطع می شود.

شایع ترین علل بروز آن:
– اگر این صدا در حال حرکت نیز به گوش برسد، احتمالا بلبرینگ شفت داخل گیربکس نیاز به تعویض دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
65 نظرات
  1. محمد می گوید

    سلام ماشین ساینا تو حالت خلاص ی صدای لق لق داره وقتی کلاج میگیری برطرف میشه. وقتی هوا سرده و تازه ماشین روشن میشه این صدا خیلی بیشتر میشه کلاجم یکم سفته مشکل از چیه

    1. کارستان می گوید

      سلام
      گیربکس و بلبرینگ کلاچ بررسی شود .

  2. فری می گوید

    دوستان ماشین من وقتی تووو جاده بودم یهو شروع کرد به غژغژ کردن انگار یچیزی از داخل گیربکس افتاده باشه ،بعد ازون هم هرموقع سرعتم بالاست و دنده سه هست ماشین ،دنده در میره .سرعت که کم میشه اون صداهه میاد انگار یچیزی خراشیده میشه،وقتی کلاچو تا ته یسگیرم صدا تموم میشه
    لطفا راهنمایی کنید اساتید

    1. کارستان می گوید

      روغن گیربکس چک کنید و قطعات گیربکس بررسی و در صورت نیاز باید تعویض شود

  3. وحید می گوید

    با سلام، سمند معمولی مدل ۹۲ دارم گیربکسش هیچ صدایی نداره ولی دنده ۱و۲خیلی سخت جا میخورن و دنده یکش خیلی وقتا به سختی خلاص میشه ممنون میشم اگر راهنماییم کنید.

  4. حسین می گوید

    سلام تیبا۲ صفحه کلاچ و سیم کلاچ عوض کردم..الان که پدال کلاچ را فشار میدم قرچ قرچ صدا میده..علت چی میتونه باشه؟؟ ممنون از شما

    1. کارستان می گوید

      سلام سیم کلاچ ریگلاژ کنید

  5. کوروش می گوید

    وقتتون بخیر
    ی سوالی داشتم خدمتتون
    من پراید82 دارم
    بردم مگنت عوض کردن واز وقتی که عوض مردن ماشینم موقع حرکت توان اولیه رو نداره و یه صدای خرررررر خری میکنه، و دنده های یک و دو وقتی دور موتور به 3 هزار میرسه این صداهست بازم.
    بنظرتون از گیربکسه؟

    1. کارستان می گوید

      سلام ،مگنت تنظيم نیست

  6. مسلم می گوید

    سلام گیربکس ماشین هیچ مشکلی نداشت.با تعویض دیسک و صحفه و بلبرینگ کلاچ…الان که کلاچ در حرکت میگیرم دنده را عوض کنم صدا خر خر می آید .در ضمن هنگام ایستادن با گرفتن کلاچ صدا نیست.از طرفی ماشین تو دنده در حال حرکت پا را از کلاچ و گاز بردارم صدا خر خر می آید.ضمنا گیربکس قبل از تعویض دیسک و صحفه اصلا صدا نداشت.از طرفی سیم کلاچ هم عوض نکردم…حس میکنم مکانیک پوسته گیربکس را بد جا زده .ماشین سمند ef7.لطفا راهنمایی ام کنید

  7. علی می گوید

    سلام من ماشین پراید دارم در حال حرکت بود یک دفعه ماشین خلاص شد پاتو میزاری روی کلاچ صدا خرخر میده پاتو ورمیداری صدا قطع میشه

    1. کارستان می گوید

      سلام
      بلبرینگ کلاچ خورد شده.

  8. فرشید می گوید

    جواب بدید

    1. مسلم می گوید

      سلام بلبرینگ کلاچ را عوض کن

  9. فرشید می گوید

    سلام من پراید وانت دارم وقتی ماشین رو روشن میکنم در حال متوقف ماشین سرده صدای قر قر از تو گیربکس میاد کلاج که میگیرم صدا قطع میشه از چیه راهنمایم کنید

    1. دانیال می گوید

      منم همین مشکل دارم از چیه؟

    2. R می گوید

      بلبرینگ های شافت گیربکس احتمالا؛اوراق کامل مجموعه گیربکس جهت بررسی

  10. سعید می گوید

    سلام من پراید دارم تازه صفحه دیسک وکلاج عوض کردم هوا که سرد میشه صبح ها موقع روشن کردن خر خر صدا میده کلاج میگیرم قطع میشع با گرم شدن موتور صدا قطع میشه

  11. مجتبی می گوید

    سلام وقت بخیر چند روز که وقتی کلاج فشار میدم صدای تق تق میده پا رابر میدارم صدا قطع میشه و دنده ها خوب جا میرن ولی گرم که میشه دنده به زور جا میره . ممنون میشم راهنمایم کنید.

  12. باقری می گوید

    سلام، یک پژو پارس تیو فاو دارم مدتی است که وقتی ماشین روشن میکنم تو دنده خلاص صدای تق تق میدهد وقتی گلاچ میگیرم صدا قطع میشود مشکل از گلاچ است یا گیربکس

    1. کارستان می گوید

      سلام باید گیربکس باز شود احتمالا برای بلبرینگ کلاچ هست

  13. عباس می گوید

    سلام من پرايد مدل 83 دارم وقتی روشنش میکنم صدای عجیبی میده و گاز که میدم صدا بیشتر میشه اما کلاچ میگیرم صدا قطع میشه دیسک صفحه و صفحه کلاچ تازه عوض کردم

  14. احمد می گوید

    با سلام یه جک اس ۵ داریم در حال روشن و ثابت هیچ صدایی نداریم ولی در حال حرکت فقط وقتی دور موتور به سه هزارتا میرسه یه صدایی داریم سه هزارتا رو رد میکنیم برطرف میشه بعضی وقتها دنده دو جا نمیره یه کم خرخره می‌کنه باید سرعت موتور و کم کنی تا جا بره بره

  15. علیرضا می گوید

    سلام وقتتون بخیر ممنون از راهنماییتون ، گیربکس رو تازه تعمیر کردم دنده ۲ و عقب خوب جا نمیره کلاچم هم سفت شده ، یه صدا هم توی حرکت داره ماشینم که با گرفتن کلاچ قطع میشه صدا ، ممنون میشم بگید مشکل چیه ؟ ماشین هم سمند معمولی

  16. علیرضا می گوید

    سلام وقت بخیر
    من ماشین پارس مدل ۹۳ دارم،تا چندروز پیش دنده هاهیچ مشکلی نداشت،یشب یهو کلاجم چسبید دیدم سیم کلاج زده بیرون البته قبلش یصدایی مثه سایش دوتا جسم میومد،خلاصه بلبرینگ خورد کرده بود،بدون کلاج بردمش تعمیرگاه گفت دیسک صفحس،صفحه ولوو کارتن سبزفرانسه خریدم انداخت فلایویل هم تراشکاری بردم،امامتاسفانه دنده ها جانمیرن وصدا ی بدی میدن شده تراکتومکانیکه گفت خرچنگی خرابه عوض کردیم نشد،میل ماهک عوض کردنشد،توالتی عوض کرد نشدو…..اخرش میگه ازگیربکسته،بردم یجا تعمیرگیربکس میگه از کشویی گیربکسه و ربطی نه به مکانیک داره که بستش نه صفحت قلابیه،چونکه صفحت قوی شده این عیب خودش رونشون میده حالا دوباره بایدگیربکس بازبشه؟
    ممکنه صفحه کلاج قلابی باشه؟
    ماشین که خاموشه دنده ها راحت جامیرن

    1. کارستان می گوید

      سلام سیم کلاچ عوض کنید

      1. علیرضا می گوید

        ممنون
        الان میرم عوض کنم،امیدوارم به لطف شما حل بشه
        همین الان یجادیگه بردم میگفت از کشویی گیربکسه

    2. R می گوید

      مکانیک نصب قطعات بدرستی انجام نداده حتما،دوشاخ کلاچ و پین هاش شاید ویا جای اونا روی پوسته گیربکس

  17. ناصر می گوید

    سلام من ماشینم پژو پارس صفر گرفدم همینکه اوردم خونه صدای جیر جیر داشت دوبارم بردم نمایندگیش گفدن از تسمه هسش و تسمه عوض کردن کمتر نشده که هیچ بیشتر شده وقتی یکم خاک به تسمه بزنم ک وقتی ماشین روشنه صدا میره بعد یه ربع باز صدا میده همشم رو اعصابه ماشینم صفره مدیر جان میشه بگین مشکلش ازچیه

  18. محمدرضا می گوید

    سلام.وقت بخیر
    ماشین من کوییک هستش.وقتی درجا کار میکنه صدایی از سمت گیربکس میاد که با فشار دادن پدال کلاچ برطرف میشه.پیش چندتا مکانیکی بردم هرکدوم یه چیزی میگن.یا کیت کلاچ یا گیربکس یا بلبرینگ کلاچ…مشکل چیه؟

    1. R می گوید

      فشار بدی کلاچ رو صدا قطع کنه بلبرینگ ها شافت گیربکس و فشار بدی کلاچ رو صدا بده بلبرینگ کلاچ
      البته باید گیربکس کامل اوراق بشه وچک شود

  19. رضا می گوید

    سلام ماشین که روشن میشه در حالت متوقف یه صدای میاد و وقتی کلاچ میگیرم صدا قطع میشه

    1. سروش می گوید

      بغل یتاقانی

  20. مهدی زارع می گوید

    با سلام پراید ۱۳۱ صدای تق تق می داد بردم مکانیک گفت از گیر بکس هس. گیر بکس رو باز کرد وبلبرنگ ها رو عوض کرد .وحالا اول صبح که روشن می کنم بعد از چند ثانیه صدای تق تق شروع میشه ولی کلاچ رو می گیرم و بعد از دو سه ثانیه آزاد می کنم صدا از بین می ره ودیگه تا شب صدای تق تق نمی‌ده ..مکانیک میگه از صفحه کلاچ هس .ولی صفحه کلاچ هم خیلی قدرت داره . .با تشکر وخسته نباشید .ممنون میشم اگه جواب بدین وراهنمایی کنید اینو کجا ببرم درستش کنن شماره تلفن 09901390654باسپاس واحترام خیلی نسبت به یه عیب حتی کوچک هم باشه بدم میاد

  21. محمد دادکانی می گوید

    سلام پراید دارم در حرکت صدای تق تق پشت سر هم میاد کلاچ رو میگیرم یا خلاص میکنم صدا قطع میشه

  22. نوبد می گوید

    سلام وقت بخیر در حین حرکت صدای تق تق ریزی از پدال کلاچ میاد و خود پدال کلاچ لرزش داره
    به طوری که وقتی پامو به پدال میچسبونم صدا و لرزش قطع میشه!
    مشکل از چیه؟
    پژو ۴۰۵

    1. مدیر می گوید

      سلام سیستم کلاچ بررسی کنید .

  23. وحید می گوید

    پراید صفر کیلومتر را دادم تعویض روغن. یه پسر ۱۶ ساله و شاگرد بود. شب راهی جاده شدم که برم تهران. توی بستان آباد شب ساعت ۲ دیدم صداهای بسیارررر ناهنحاری میاد از خودرو. زنگ زدم انداد خودرو. گفتن اشکال از بلبرینگ گیربکسه. گفتم مانو فشار میدم روی کلاچ صداها قطع میشع و پامو برمیدارم صداها گوشخراش میاد. گفتن همونه. بلبرینگ گیربکسه. وسط راه دیدن وقتی میدم دنده ۵ ظاهرا دنده میره اما گاز که میدم انگار ماشین خلاصه. ناجار رفتم رو دنده ۴ . دیدم دنده ۴ و ۳ هم همونجورن. ناچار ۱۰۰ کیلومتر تا زنجان فقط با دنده ۲ راندم. جلوی نمایندگی شفقتیان. اونحا میدونین متوجه چی شدم؟؟؟
    اون شاگرد تعویض روغنیه ، روغن گیربکس را پایین خالی کرده و اومده از بالا توی موتور ، روغن موتور ریخته. یعتی موتور بجای ۳و نیم لیتر ۷ لیتر روغن توش بود و در گیربکس قطره ای روغن نبود. کلا دنده ها خرد شده بودند. مجبورا گیربکس عوض کردیم . درست در اون لحظه اون تعویض روغینه زنگ زد. الو .سلام … بفرمائید … گفت : آقاجان دیروز شاگرد من اشتباها از شما ۱۵هزار تومن بابت تعویض روغن کم گرفته. اگه به حلال و حرام اعتقاد دارید اونو شماره کارت میدم بزنید به کارتم . …

    و حدس بزنید که بعدش چه جوابی دادم و چه ها گفتم و چه ها که نشددددد ؟؟؟!!! 🤭🤔🤫

  24. علی می گوید

    سلام ماشین سمند دارم وقت حرکت صدای غر غر میاد ولی کالج رو میگیرم قطع میشه در حالت درجا هیچ صدایی نمیاد علتش چیه

    1. مدیر می گوید

      سلام گیربکس ماشین چک کنید

  25. علی می گوید

    سلام، من ماشین ۱۱۱ دارم، موقع برداشتن پا از روی کلاچ صدای بزرگی میاد شبیه قیسک، مشکل از چی هست؟

  26. هادی می گوید

    سلام من دیسک و صفحه عوض کردم دوربین دنده عقب از کار افتاده چرا

    1. محمد می گوید

      سوکتشو جا نزده

  27. محمود می گوید

    داداش پولوس ماشینت ایراد داره

  28. نوید می گوید

    سلام ماشبن پراید هستش موقع سلو صدای تق تق میاد با گرفتن کلاج صدا قطع میشه مکانیک هم گیربکس رو باز کرد تمام قزعات توش سالم بود ، به نظر شما مشکل کجاست ؟؟؟

  29. فواد می گوید

    سلام.من ۲۰۶ تیپ ۲ دارم تا الان ۴ بار گیربکس رو باز کردن و تعمیر شده ولی مشکل حل نشده.زمانی که ماشین روشنه و بدون حرکت،صدای لق لق از گیربکس میاد که با گرفتن کلاچ رفع میشه دیسک و صفحه و شفت و بلبرینگ و…عوض کردن حتی کیت کلاج هم هوض کردن مشکل حل نشده دیگه روتنیم کرده راهنمایی کنید توروخدا

    1. محمد می گوید

      اگه با تعویض بلبرینگای داخل گیربکس مخصوصا شفت ورودی ایراد هنوز وجود داره! دنده برنجی و دیشلی باید معیوب باشه!

  30. سینا می گوید

    سلام
    من ال نود دارم همه چیزش عادیه فقط چند وقتیه وقتی پا رو از روی کلاچ بر میدارم تا چند لحظه صدای هارهار از گیربکس میاد بیشتر روی دنده یک و دو این مشکل مشهوده البته گاهی وقتها این صدا نیست خودم حس می کنم با سرد شدن هوا این صدا بیشتر میشه ولی هر چیزی هست نگران کننده و خیلی روی اعصابه
    اگه لطف کنید راهنمایی کنید ممنون میشم

  31. Sajad می گوید

    سلام و وقت بخیر.ماشین بنده تیبا مدل ۹۲ هست.وقتی در حال حرکت هستی(مثلا ۶۰تا سرعت) و پا رو از روی گاز بر میداری از گیربکس صدای خرخر میاد.وقتی هم با همون سرعت کلاچ بگیری یا دنده رو خلاص کنی صداش بیشتر میشه.
    گیربکس رو آوردم پایین.صفحم خراب بود عوض کردم.دشلی خراب بود عوض کردم.دنده برنجی هم عوض کردم.اما صدا همچنان هست.مشکل چی هست؟ خرابی بلبرینگ کلاچ ایا دلیل این صداست؟
    ممنون میشم پاسخ بدین

    1. محمد می گوید

      بلبرینگای داخل گیربکس باید عوض بشه مخصوصا بلبرینگ شفت ورودی!بلبرینگ کلاچم باید تعویض کنی

    2. R می گوید

      مجموعه هوزینگ گیربکس

  32. رضا می گوید

    با سلام ماشین من ۲۰۶ هست وقتی موتور سرد هست و روشن میکنم در حالت درجا چند ثانیه بعد از روشن کردن یک صدایی در حد چند ثانیه از خودرو میاد اگه کلاچ رو هم بگیرم(نیم کلاج هم بگیرم فرقی نمیکنه) صدا قطع میشه و بعد رها کردن کلاج صدا میاد..این صدا که در حد چند ثانیه هست و شاید دو سه بار در حد چند ثانیه بیاد بعد چند دقیقه از روشن شدن ماشین قطع میشه..ایراد این صدا از کجا هست صدا هم شبیه صدای چخ چخ هست.و تازه یک هفته میشه این صدا شنیده میشه دنده ها هم خوب جا میرن و مشکلی ندارن و صفحه دیسک هم سالمه چون با تست دنده ۲ انجام دادم ماشین بلافاصله خاموش شد

    1. یحیی می گوید

      ماشین من 405 دقیقا همین مشکل شما رو داشتم. روغن گیربکس عوض کردم اولش صدا بیشتر شد ولی بعد از دو روز صدا خوب شد و دیگه اصلا صدا نمیده. البته من حدود دو سال بود روغن گیربکس عوض نکرده بودم و الان هم روغن shell ریختم

      1. سروش می گوید

        این صدای تق تق که حتی با کلاج برطرف میشه گاهی هم ممکنه نشه بقل یتاقان مشکل اونه

  33. علی می گوید

    سلام خسته نباشید،
    ماشین من دنا پلاس مدل ۹۹ هست دنده ها مخصوصا یک و عقب راحت جا نمیره و با زور صدای جیره میکنه،و کلاجم خیلی سفته،علتش چیه؟

    1. مدیر می گوید

      سلام
      مشکل از سیم کلاچ یا صفحه کلاچتان هست .

      1. حسین اوصانلو می گوید

        سلام کلاچ رو رها میکنم صدایع تق میاد و فشار میاد بر چرخ ها مشکل از کجاس

        1. مدیر می گوید

          سلام گیربکس ایراد دارد

  34. مینا می گوید

    با سلام و احترام
    جناب آقای مدیر وبلاگ
    صمیمانه از توضیحات شما که فوق العاده تخصصی و آموزشی بودند و بنده که هنگام دنده عقب صدای تلق تلق پشت سر هم می آمد همان خار دوشاخه سر کلاچ
    که فرمودین درست جا گذاری و مشکل حل شد
    مکانیک ها هیچکدام تشخیص ندادند و یا هزینه تراشی ها بی اثر و یا جهت کلاهبرداری و پول الکی گرفتن مشکلی الکی بیان می کردند. واقعا وااااااااااااااقعا متشکرم. اینستا ندارین دنبال کنیم؟

    1. امیر می گوید

      سلام به تازگی صفحه کلاج عوض کردم الان چند روزه یه صدای لق لق از زیر موتور میاد یکی میگه از پیستون هست یکی میگه جلوبندیه موقع حرکت فقط صدا میاد ولی در جا هرچی دور موتورو بالا ببرم صدایی نداره رو بنزینم انگار بیشتره دیاگم زدم فقط خطای احتراق ناقص داشت امکان داره او باعث ایجاد این صدا تو موتور شه یا از گیربکسمه ؟

      1. مدیر می گوید

        سلام احتمالا از ایراد احتراق ناقص هست.

  35. حمیدرضازاپاتا می گوید

    سلام میگم موقع حرکت انگار از گیربکس خرخر میاد بعد که پارو میذارم رو کلاج قطع میشه .حالت درجا روشن صدا نمیاد ولی تا حرکت میکنم پشت سرهم خرخر صدا میاد

    1. مدیر می گوید

      با سلام
      گیربکس ایراد دارد و نیاز به تعمیر می باشد .

    2. محمد می گوید

      بلبرینگ شفت ورودی ایراد شماست ک با تعویض بلبرینگای داخل گیربکس صدا رفع میشه

  36. Mahyar می گوید

    فوق العاده بود . واقعا تخصصی توضیع داده شد خیلی بهم کرد واقعا ممنونم ازتون 💓💓💓💓💓.پیج اینستا داشتین دنبالتون میکنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.