انتخاب بین ۵ سدان باارزش در محدوده ۵۰ تا ۶۰ میلیونی بازار ایران

0

خودروهای سدان به طور خلاصه به همان خودروهای سواری معمولی یا به اصطلاح صندوق دار اطلاق می شود که دارای سقف ثابت، صندوق عقب مجزا و دو ردیف صندلی هستند و می توانند دو یا چهار در داشته باشند. سدان ها متداول ترین شکل طراحی بدنه خودرو را به خود اختصاص می دهند و همان طور که از تعریف آن ها هم پیداست خودروهایی هستند که برای خانوارهای پرجمعیت تر یا آن هایی که بیشتر مسافرت می روند، مناسب ترند. دخل و خرج امروز با جست وجویی در بازار، به سراغ سدان هایی رفته است که قیمتی بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان دارند. اگر شما جزو مخاطبان این شماره هستید، تقریباً می شود گفت پنج گزینه اصلی پیش روی شماست.

دنا پلاس

دنا پلاس

دنا پلاس که نخستین بار، سال ۹۵ رونمایی شد و پس از آن نیز تاکنون ایران خودرو نسخه دنا پلاس توربو را روانه بازار کرده است، از جمله خودروهایی است که می توان با صرف هزینه ای حدود ۵۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان آن را از بازار آزاد خودرو خرید. از تفاوت قیمت حدود ۸میلیونی این خودرو در بازار نسبت به کارخانه می توان حدس زد که می بایست با یک خودروی پر متقاضی یا دارای متقاضیان راضی مواجه باشیم. موضوعی که گزارش های رسمی تقریباً آن را تایید می کنند. طبق آخرین گزارش رسمی کیفیت خودروها، دنا پلاس با سه ستاره کیفی، وضعیت نسبتاً خوبی دارد. نظرسنجی رسمی از خریداران این خودرو تا نیمه سال ۹۶ نیز نشان می دهد که مشتریان این خودرو از کیفیت اولیه آن رضایت مندی بالایی داشته اند. تا جایی که این خودرو (به رغم رتبه کیفی پایین تر) نمره رضایتی نزدیک به ساندرو استپ وی کسب کرده است. دنا پلاس همانند دنا، از موتور معروف EF7 با قدرت ۱۱۵ اسب بخار برخوردار است با این تفاوت که برخی ویژگی های مثبت بصری و رفاهی از جمله سان روف، تفاوت هایی در طراحی بدنه و افزایش ضریب ایمنی این خودرو (ایربگ بغل برای راننده و سرنشین) به آن اضافه شده اند. طبق اعلام ایران خودرو، شتاب صفر تا صد دنا پلاس، همانند دنا و ۱۳.۵ ثانیه اعلام شده که چندان چنگی به دل نمی زند. مصرف سوخت این خودرو اما حدود ۸لیتر در صد کیلومتر است.

برلیانس اچ ۳۳۰

برلیانس اچ 330

اچ ۳۳۰، بزرگ ترین عضو از خانواده برلیانس در بازار فعلی کشور است که توسط پارس خودرو (زیرمجموعه سایپا) عرضه می شود و چند مدل از آن، در محدوده بررسی گزارش ما برای خودروهای ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان می گنجد. این محصول به عنوان یک سدان کامپکت خوش چهره، اقبال نسبتا خوبی میان چینی های موجود در بازار داشته است. این را از نمره خوب رضایت مندی که مشتریان این خودرو سال گذشته به نسخه دستی این خودرو دادند و آن را در رتبه نهم از ۳۵ در بین خودروهای هم رده قیمتی قرار داد، می توان دریافت. البته به گزارش جام جم آنلاین، در برخی موارد از ضعف قطعات یدکی رنج می برد. همچنین این خودرو از نظر کیفیت، جزو خودروهای متوسط بازار به شمار می رود. طبق آخرین اعلام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، این خودرو سه ستاره کیفی را کسب کرده است که با پژو ۲۰۶، رانا، آریزو ۵و چانگان CS35 برابری می کند. برلیانس اچ ۳۳۰ از آپشن های نسبتاً متنوع، نظیر سان روف برقی و مولتی مدیا (در مدل اتوماتیک)، میله بسته شدن پنجره ها با ریموت و رایانه سفری بهره می برد. موتور این خودرو با حجم ۱۵۰۰ سی سی ۱۰۳ اسب بخار قدرت و مصرف سوختی معادل حدود ۶.۴ لیتر در مدل دنده ای و ۶.۷ لیتر در مدل اتوماتیک دارد که اگر چه برخی در این رقم ها تشکیک کرده اند، اما باز حداقل روی کاغذ، قابل توجه به نظر می رسد.

از سوی دیگر پارس خودرو، با تغییر موتور اچ ۳۳۰ و افزایش حجم آن از ۱۵۰۰ به ۱۶۵۰، توان آن را از ۱۰۳ اسب بخار به ۱۱۴ اسب بخار افزایش داده است. همچنین ضمن این تغییر، ظاهراً برخی ویژگی های دیگر نظیر شتاب خودرو و قابلیت آن برای مسیرهای شیب دار بهبود قابل توجهی داشته است. این خودرو در مدل ۱۶۵۰ سی سی دنده ای هم اینک در بازار به قیمت ۵۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می رسد. مدل ۱۵۰۰ سی سی اتوماتیک آن نیز با امکان مولتی مدیا، حدود ۶۰ میلیون تومان و بدون مولتی مدیا حدود ۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

آریو S300 سایپا

آریو S300 سایپا

سدان دیگر مورد بررسی ما در محدوده ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان، محصولی چینی با رگه های ژاپنی است که سایپا آن را در دو نوع دنده ای و اتوماتیک عرضه کرده است. سایپا، قیمت آریو ۱۶۰۰ دنده دستی را تا لحظه تنظیم این گزارش، ۴۹ میلیون و ۸۳۴ هزار تومان تعیین کرده که در بازار، با افزایش حدود ۷۰۰ هزار تومانی، ۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می شود. اما نوع اتوماتیک این خودرو در کارخانه، نزدیک به ۵۸ میلیون تومان قیمت گذاری شده که در بازار نیز در همان حدود به فروش می رسد. آریو در کل خودرویی با ظاهر آرام و هماهنگ است که رگه هایی از طراحی ژاپنی نظیر خودروهای تویوتا در آن دیده می شود. قدرت موتور ۱۶۰۰ سی سی این خودرو حدود ۱۱۲ اسب بخار است که در نسخه دنده ای مصرفی حدود ۶.۵ و در مدل اتوماتیک مصرف سوختی حدود ۷لیتر دارد. از نقاط مثبت این خودرو تاکنون به ایمنی نسبتاً قابل قبول در مقایسه با دیگر چینی های بازار، ترمزهای نسبتاً مناسب، فضای کافی داخل، مصرف سوخت مناسب و برخی امکانات نظیر نمایشگر لمسی ۷اینچ و سان روف برقی اشاره شده است که البته برخی امکانات آن ممکن است در مدل های عرضه شده، متفاوت باشد. با این حال، برخی منتقدان از شنیده شدن صدای نسبتاً زیاد این خودرو در داخل و کیفیت نه چندان خوب مواد به کار رفته در کابین این خودرو (و آن هایی که زودتر به دنبال تعویض خودرو هستند از عدم نقدشوندگی هنگام فروش دست دوم مانند دیگر خودروهای چینی)، گلایه کرده اند. نمونه دنده ای این خودرو، تا نیمه سال گذشته و از بین ۳۵ خودروی بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون، رتبه رضایت مندی اولیه ای بهتر از ۲۰ را از منظر خریداران کسب نکرد.

تندر۹۰ پلاس اتوماتیک

بهترین خودروی خانوادگی بهترین خودروی مسافرتی باکیفیت ترین خودرو داخلی قیمت تندر 90 پلاس مشخصات تندر 90 پلاس قیمت پژو پارس اتوماتیک مشخصات پژو پارس اتوماتیک معایب پژو پارس اتوماتیک مجله خودرو بانک اطلاعات خودرو مقایسه دنا با آریو زوتی مقایسه پژو پارس با دنا مقایسه خودرو

تندر ۹۰ فرانسوی، خودرویی بود که به سبب کیفیت بالا، تجهیزات قابل قبول، ایمنی و مصرف سوخت مناسب خیلی زود جای خود را در میان خانواده ها و حتی جوانان باز کرد. تندر ۹۰ که در پارس خودرو و ایران خودرو تولید می شود، پس از مدتی، دچار تغییراتی شد که تندر پلاس اتوماتیک، حاصل تغییرات این خودرو در ایران خودرو بود. خودرویی که نسبت به مدل اولیه، با تغییراتی در حوزه نمای بیرونی، داخلی و ارتقای سطح تجهیزات و نیز گیربکس این خودرو از دنده ای به اتوماتیک همراه شد. اکنون رنو تندر ۹۰ پلاس با کسب چهار ستاره کیفی در ارزیابی های رسمی، با کیفیت ترین سدان اتوماتیک بازار ایران محسوب می شود. انعکاسی از این موضوع را می توان در تفاوت قیمت کارخانه و بازار این خودرو مشاهده کرد. ایران خودرو تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک را تا لحظه تنظیم این گزارش، ۴۹ میلیون و ۱۷۲ هزار تومان قیمت گذاری کرده است که از قیمت بازار آن یعنی ۵۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، حدود ۹میلیون تومان پایین تر است. قدرت موتور این خودرو مانند ساندرو ۱۰۵ اسب بخار است. همچنین شتاب صفر تا صد تندر ۹۰ پلاس حدود ۱۱.۱ ثانیه و مصرف سوخت آن ۸.۳ لیتر است که در مجموع قابل توجه است.

پژو پارس اتوماتیک

پژو پارس اتوماتیک

از پژو پارس اتوماتیک با قیمت ۵۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می توان به ارزان ترین سدان ۵۰ تا ۶۰ میلیونی بازار یادکرد. خودرویی که ظاهر آن یکی از موفق ترین فیس لیفت های طراحی شده در داخل کشور در زمان خودش (و یا شاید تاکنون) است. همچنین به رغم بهره مندی آن از موتور TH5 با قدرت ۱۰۵ اسب بخار، شتاب (صفر تا صد) نسبتاً پایین ۱۵ ثانیه ای گیربکس آن باعث می شود این خودرو بیشتر برای آن هایی مناسب باشد که طرفدار رانندگی پرهیجان نیستند و از مزیت گیربکس اتوماتیک آن می خواهند برای رانندگی در شهرهای شلوغ بهره ببرند. مصرف سوخت پژو ۸.۱ لیتری پارس اتوماتیک را شاید بتوان نسبتاً متوسط ارزیابی کرد.

با همه این اوصاف، اگر از منظر قیمت کارخانه بخواهیم نگاه کنیم، پژو پارس اتوماتیک، تا لحظه تنظیم این گزارش با قیمت کارخانه ۴۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، نسبت به رقبای تازه نفس تری نظیر رنو تندر پلاس اتوماتیک یا پژو ۲۰۷ اتوماتیک، یک بازنده به حساب می آید. پژو پارس اتوماتیک، خودرویی با دو ستاره کیفی است که رتبه چندان خوبی برای این رنج قیمتی نیست.

مالکان این خودرو از پایین بودن کیفیت ساخت و مونتاژ و وجود سر و صدای اضافی در داخل کابین شکایت دارند که شاید بتوان انعکاس این قبیل موارد را در نمره پایین پژو پارس در نظرسنجی از خریداران در خصوص کیفیت اولیه این خودرو، در نیمه نخست سال گذشته مشاهده کرد.

محمد حقگو- خراسان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.