با انژکتور و عملکرد خودروهای انژکتوری بیشتر آشنا شوید +تصاویر

0

انواع انژکتور ،انژکتور پراید ،انژکتور پژو ۴۰۵ ،سوزن انژکتور ،تفاوت انژکتور و کاربراتور ،انژکتور پیکان ،شستشوی انژکتور ،انژکتور دیزلی

انژکتورها از انواع شیرهای سولنوییدی هستند و عمل باز و بسته شدن مجرای خروجی انژکتور توسط فرمان صادره از واحد کنترل (ECU) صورت می‌گیرد برای این منظور در انتهای سوزن انژکتور یک سولنویید وجود دارد که هنگام صدور فرمان از واحد کنترل (ECU) جریان ضعیفی از درون سیم پیچ آن عبور کرده و باعث مغناطیسی شدن هسته آن شده و سبب به حرکت درآمدن سوزن انژکتور می‌گردد

انژکتور

سوخت رسانی به داخل محفظه احتراق خودرو به دو صورت انجام می گیرد.

۱– توسط انژکتور

۲- توسط کاربراتور

این بخش درباره خودروهای انژکتوری می باشد.

انژکتور مانند یک سرنگ الکتریکی می باشد که تزریق مایع از سوزن آن توسط جریان الکتریکی انجام می شود ، وظیفه انژکتور پاشش سوخت در داخل سیلندر یا منیفولد هوا جهت احتراق مخلوط سوخت و هوا برای احتراق در محفظه احتراق خودرو می باشد برای این کار می بایست بنزین با فشار زیاد (حدود ۳ کیلوگرم بر سانتی متر مربع یعنی سه برابر فشار هوای جو) در پشت انژکتور وجود داشته باشد تا با ایجاد جریان الکتریکی ، انژکتور سریعا عمل کند و سوزن آن بنزین را با سرعت زیاد به داخل سیلندر وارد کند.

در شکل زیر یک انژکتور را مشاهده می کنید. فشار بنزین در پشت انژکتور قرار می گیرد (پشت انژکتور با دایره زرد مشخص شده) و جریان الکتریکی از سوکت انژکتور (سوکت با دایره قرمز مشخص شده) وارد آن می شود ، بلافاصله پس از برقراری جریان الکتریکی در انژکتور ، سوزن آن عمل کرده و سوخت از نوک سوزن آن (با دوایر سبز مشخص شده) خارج می شود.

 نحوه کار انژکتور ایرادات انژکتور سوزن انژکتور چیست علائم خرابی سوزن انژکتور قیمت سوزن انژکتور سوزن انژکتور سمند آموزش باز کردن سوزن انژکتور آموزش مکانیک و برق خودرو شناخت قطعات خودرو خودروهای انژکتوری چیست پاشش سوزن انژکتور

در نظر داشته باشید به علت سرعت بالای میل لنگ ، پیستون و شاتون ، انژکتور می بایست خیلی سریع عمل کند یعنی سوزن آن با برقراری جریان الکتریکی به سرعت باز شده و به سرعت نیز بسته شود ؛ عمل باز و بسته شدن می بایست در عرض چند میلی ثانیه انجام شود و سوخت پشت انژکتور باید به قدر کافی پر فشار باشد تا در این زمان کم ، سوخت به اندازه کافی وارد سیلندر شود.

اجزاء اصلی انژکتور:

  1. اورینگ
  2. فیلتر ورودی
  3. بدنه انژکتور
  4. سلونوئید
  5. سوزن انژکتور
  6. سوراخ خروجی
  7. درپوش محافظ

همانطور که مشاهده می‌شود سوخت با فشار ثابت از قسمت فوقانی وارد فیلتر ورودی انژکتور می‌شود. فشار ورودی به انژکتور، معادل فشار ریل سوخت است که مقدار آن ثابت است. (بعنوان مثال در برخی از خودروها این فشار ۳.۵bar  است) با فعال شدن میدان ایجاد شده توسط سلونوئید، سوزن انژکتور به سمت بالا حرکت داده شده و پاشش از طریق سوراخ انتهائی انجام می‌شود.

در شکل زیر ورود سوخت (به رنگ سبز) توسط انژکتور S به داخل سیلندر در زمان مناسب را مشاهده می کنید.

 نحوه کار انژکتور ایرادات انژکتور سوزن انژکتور چیست علائم خرابی سوزن انژکتور قیمت سوزن انژکتور سوزن انژکتور سمند آموزش باز کردن سوزن انژکتور آموزش مکانیک و برق خودرو شناخت قطعات خودرو خودروهای انژکتوری چیست پاشش سوزن انژکتور

همانطور اشاره شد محل قرارگیری انژکتور می تواند در ورودی هوای سیلندر باشد (دقیقا قبل از سوپاپ هوا) و یا در داخل محفظه احتراق باشد ، در بعضی از خودروها نیز برای هر سیلندر دو انژکتور قرار می دهند یکی قبل از سوپاپ ورود هوا و دیگری داخل محفظه احتراق. در شکل زیر انژکتور در داخل محفظه احتراق قرار دارد و با حرف N نمایش داده شده ، شمع سیلندر نیز با حرف H نشان داده شده است.

 نحوه کار انژکتور ایرادات انژکتور سوزن انژکتور چیست علائم خرابی سوزن انژکتور قیمت سوزن انژکتور سوزن انژکتور سمند آموزش باز کردن سوزن انژکتور آموزش مکانیک و برق خودرو شناخت قطعات خودرو خودروهای انژکتوری چیست پاشش سوزن انژکتور

برای ایجاد فشار سوخت پشت انژکتورها از ریل سوخت استفاده می شود ، ریل سوخت قطعه ایست که داخل آن سوخت پر فشار قرار دارد و پشت انژکتورها به آن متصل می شود ، در نتیجه فشار سوخت پشت انژکتورها از طریق این قطعه که ریل سوخت نامیده می شود تامین می شود. در شکل زیر یک ریل سوخت مخصوص خودروی چهار سیلندر را مشاهده می کنید. محل نصب انژکتورها با دایره قرمز مشخص شده و محل نصب شیلنگ ورودی و خروجی سوخت نیز با دایره سبز نشان داده شده است.

 نحوه کار انژکتور ایرادات انژکتور سوزن انژکتور چیست علائم خرابی سوزن انژکتور قیمت سوزن انژکتور سوزن انژکتور سمند آموزش باز کردن سوزن انژکتور آموزش مکانیک و برق خودرو شناخت قطعات خودرو خودروهای انژکتوری چیست پاشش سوزن انژکتور

در شکل زیر نیز چهار انژکتور را مشاهده می کنید که به ریل سوخت متصل شده اند. همانطور که با دایره های سبز مشخص شده ، به هر کدام از سوکت های انژکتور ، یک سوکت از دسته سیم وصل شده و انتهای دسته سیم به صورت یک سوکت اصلی (دایره آبی) با چند واسطه به کامپیوتر خودرو وصل می شوند ، در نتیجه تمام انژکتورها به کامپیوتر خودرو وصل می شود و دستور بازشدن و بسته شدن را از کامپیوتر دریافت می کنند.

 نحوه کار انژکتور ایرادات انژکتور سوزن انژکتور چیست علائم خرابی سوزن انژکتور قیمت سوزن انژکتور سوزن انژکتور سمند آموزش باز کردن سوزن انژکتور آموزش مکانیک و برق خودرو شناخت قطعات خودرو خودروهای انژکتوری چیست پاشش سوزن انژکتور

فشار مورد نیاز ریل سوخت از طریق پمپ بنزین ایجاد می شود ، پمپ بنزین ، داخل باک خودرو قرار می گیرد و بنزین را با فشار زیاد (بیش از ۵ بار) از طریق لوله های بنزین به ریل سوخت می فرستد ، اما فشار ریل سوخت می بایست ۳ بار باشد نه بیشتر و نه کمتر ، برای کاهش فشار پمپ بنزین ، در ریل سوخت یک خروجی بنزین نیز در نظر گرفته شده تا بنزین اضافی از ریل سوخت خارج شود و فشار ریل سوخت در حد ۳ بار ثابت بماند  ، بنزین اضافی از طریق خروجی ریل سوخت ، به داخل باک بنزین برمی گردد.

در شکل زیر یک پمپ بنزین خودروی انژکتوری را مشاهده می کنید که داخل باک قرار داشته و دارای دو محل (دو سوراخ) برای نصب لوله می باشد ، یکی از سوراخ ها برای ارسال بنزین به ریل سوخت و دیگری جهت برگشت سوخت اضافی از ریل سوخت به کار می رود.

 نحوه کار انژکتور ایرادات انژکتور سوزن انژکتور چیست علائم خرابی سوزن انژکتور قیمت سوزن انژکتور سوزن انژکتور سمند آموزش باز کردن سوزن انژکتور آموزش مکانیک و برق خودرو شناخت قطعات خودرو خودروهای انژکتوری چیست پاشش سوزن انژکتور

برای درک بیشتر سیستم سوخت رسانی انژکتور به شکل زیر نگاه کنید. سوخت در داخل باک بنزین (شماره ۱) قرار دارد ، پمپ بنزین (شماره ۲) ، بنزین را با فشار زیاد ، از طریق لوله شماره ۳ وارد فیلتر تصفیه بنزین می کند و بنزین پس از تصفیه شدن به داخل ریل سوخت (شماره ۵) می رود ، بنزین اضافی از خروجی ریل سوخت به سمت رگولاتور یا همان تنظیم کننده فشار بنزین (شماره ۶) می رود ، رگولاتور فشار بنزین را در حد ۳ بار تنظیم می کند و بنزین اضافی را از طریق لوله شماره ۷ به سمت باک بنزین برمی گرداند ، در این سیستم فشار بنزین در ریل سوخت و انژکتورهای شماره ۸ ،  همیشه در حد ۳ بار باقی می ماند و با بازشدن هر انژکتور در زمان مناسب ، سوخت به سیلندر همان انژکتور تزریق می شود.

تصویر مرتبط

در شکل زیر مجددا همین سیستم را در یک خودرو مشاهده می کنید. باک بنزین شماره ۱ ، پمپ بنزین شماره ۲ ، شیلنگ خروجی پمپ بنزین شماره ۳ ، فیلتر تصفیه سوخت شماره ۴ ، انژکتورها شماره ۵ ، رگولاتور تنظیم کننده فشار شماره ۶ ، لوله برگشت بنزین به باک شماره ۷ می باشند.

 نحوه کار انژکتور ایرادات انژکتور سوزن انژکتور چیست علائم خرابی سوزن انژکتور قیمت سوزن انژکتور سوزن انژکتور سمند آموزش باز کردن سوزن انژکتور آموزش مکانیک و برق خودرو شناخت قطعات خودرو خودروهای انژکتوری چیست پاشش سوزن انژکتور

البته در بسیاری از خودروهای امروزی برای صرفه جویی در شیلنگ ها ، رگولاتور را در داخل پمپ بنزین قرار می دهند تا فقط یک شیلنگ بنزین را با فشار ۳ بار به ریل سوخت برساند و در نتیجه لوله برگشت بنزین وجود ندارد.

در خودروهای انژکتوری ، مقدار و زمان پاشش سوخت توسط انژکتورها و همچنین دستور جرقه زنی به شمع ها تماما توسط کامپیوتر خودرو انجام می شود ، کامپیوتر خودرو ، ECU نامیده می شود اصول کلی کار کامپیوترها به این صورت است که اطلاعاتی دریافت می کند (خطوط آبی) ، آن اطلاعات را پردازش می کند و سپس دستوراتی را صادر می کند (خطوط قرمز).

کامپیوتر خودرو برای اینکه بتواند در زمان مناسب این دستورات را صادر کند از چندین سنسور استفاده می کند ، این سنسورها هر کدام اطلاعات خاصی را به کامپیوتر خودرو می دهند و کامپیوتر ، با دریافت اطلاعات این سنسورها به عملگرها که همان انژکتور و شمع ها می باشند ، دستورات لازم را می دهد.

 نحوه کار انژکتور ایرادات انژکتور سوزن انژکتور چیست علائم خرابی سوزن انژکتور قیمت سوزن انژکتور سوزن انژکتور سمند آموزش باز کردن سوزن انژکتور آموزش مکانیک و برق خودرو شناخت قطعات خودرو خودروهای انژکتوری چیست پاشش سوزن انژکتور

دیر یا زود انژکتورهای موتور انژکتوری خودروی شما کثیف خواهند شد یا تا حدی مسدود می‌شوند. این موضوع به‌خصوص در خودروهایی که در سیکل‌های کوتاه‌مدت حرکت می‌کنند، بیشتر اتفاق می‌افتد (مانند پیمودن مسافت‌های کوتاه در شهر) زیرا روشن و خاموش کردن مکرر موتور، گرفتگی انژکتورها را افزایش می‌دهد. این موضوع یکی از مسائل غیرقابل‌اجتناب در قلمرو عملکرد موتورهای انژکتوری است. مگر اینکه از خودروی خود به‌درستی نگهداری کنید.

وظیفه انژکتورها این است که سوخت را در زاویه مناسب و به مقدار موردنیاز برای کارکرد بهینه موتور به داخل آن بپاشند. و از آنجاکه در هر موتور چندین انژکتور وجود دارد که باید سوخت را به‌صورت یکنواخت بپاشند، تنها یک انژکتور کثیف می‌تواند در عملکرد موتور تأثیر بگذارد.

نکته مهم: اگر تنها یکی از انژکتورها دچار مشکل شده است، فقط آن انژکتور معیوب را تعویض نکنید. انژکتورها به‌صورت هماهنگ با هم کار می‌کنند و به همین خاطر اگر تصمیم دارید انژکتورهای نو بخرید، باید کل انژکتورها را تعویض کنید. در غیر این صورت ممکن است باز هم دچار مشکل شوید.

علائم اولیه خرابی انژکتور همیشه قابل تشخیص نیستند، زیرا موتورهای مدرن حسگرهای درونی و کامپیوترهایی دارند که می‌توانند نسبت سوخت و هوا را به نحوی اصلاح کنند تا مشکلات جزئی جبران شوند و راننده، اثر آن‌ها را احساس نکند. این موضوع باعث می‌شود مراحل اولیه گرفتگی انژکتورها قابل‌تشخیص نباشد.

هنگامی‌که گرفتگی انژکتورها به حدی شدید شود که ECU نتواند با تنظیم یا اصلاح نسبت سوخت و هوا آن را جبران کند، موتور خودرو به‌تدریج دچار مشکلات زیر می‌شود:

  • تأخیر، مکث یا ریپ زدن هنگام دور گرفتن موتور
  • احتراق نامنظم
  • افت عملکرد موتور
  • لرزش موتور یا حالت واماندگی (توقف ناگهانی موتور) هنگام کارکرد در دور آرام
  • رد شدن در آزمون آلایندگی
  • افزایش مصرف سوخت
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.