مقایسه تویوتا پریوس با هیوندای سوناتا هیبرید/ (SONATA یا PRIUS)کدام یک؟
معایب پریوس ،سوناتا هیبرید یا معمولی ،مقایسه کرولا با پریوس ،چرا پریوس نخریم ،معایب سوناتا هیبرید ،تجربه رانندگی با پریوس ،درگ سوناتا هیبرید ،هزینه نگهداری تویوتا پریوس
در مقایسه امروز قصد داردیم تا دو ماشین دوگانه سوز بسیار مطرح در سطح جهان که به ماشین هایبرید معروف هستند و از طریق دو موتور بنزینی و الکتریکی نیروی لازم برای حرکت ماشین را تامین میکنند . تویوتا پریوس که اولین و بهترین ماشین هایبرید تولید انبوه در جهان است را امروز قصد داریم تا با رقیبی از کره جنوبی که برای خود اعتبار زیادی کسب کرده است و در میان ماشین های هایبرید ایران هم فروش خوبی تجربه کرده است یعنی هیوندای سوناتا هایبرید مقایسه نماییم پس با ما همراه باشید تا ببینیم کدام ماشین هایبرید بازار کشور انتخاب بهتر و درست تری میباشد .
طراحی
طراحی تویوتا پریوس به طور کلی یک طراحی خاص و منحصربهفرد است. در نمای جلو، بیش از هر چیز طراحی خاص چراغهای خودرو جلب توجه میکند که در ترکیب با خطوط تیز روی درب موتور و ورودیهای باریک هوا روی سپر، نمایی خشن و تهاجمی را به پریوس میدهند. نمای کناری پریوس، ساده بوده و تنها شیب تند ستون Cاست که در این نما جلب توجه میکند. اوج خاص بودن طراحی پریوس نیز در نمای عقب، نمایانگر میشود به گونهای که طراحی عمودی چراغها به همراه قسمت شیشهای درب صندوق بار، چهرهای کاملا منحصربهفرد به پریوس بخشیدهاند. ناگفته نماند که نحوه نورپردازی چراغهای عقب نیز در شب نمایی زیبا و مدرن از پریوس را به نمایش میگذارد. کابین پریوس نیز همانند ظاهر خودرو، طراحی خاصی را داراست که مواردی همچون قرارگیری صفحه نشاندهندهها در قسمت بالا و میانی داشبورد، قطعاتی با رنگ سفید براق و یا شکل خاص لیور دنده، در کمتر خودرو دیگری مشاهده میشوند.
در مقابل سوناتا هیبرید، با دارا بودن طراحی نسبتا مشابه با برادر بنزینی خود، طراحی متداول و عامهپسندتری را نسبت به پریوس ارائه میدهد و حتی به دلیل وجود طرح متفاوت چراغهای جلو و عقب و جلو پنجره با نمونه بنزینی و همچنین وجود بالچه کوچک روی درب صندوق، سوناتا هیبرید نمایی اسپرتتر از نمونه بنزینی دارد. در مجموع میتوان گفت که طراحی پریوس بیشتر عملکردمحور است تا زیباییمحور و تویوتا بیشتر از ظاهر زیبا به دنبال بهترین آیرودینامیک و ارگونومی بوده که میتوان گفت موفق عمل کرده است؛ هرچند این موفقیت به بهای از دست دادن تعدادی از مشتریان است. در مقابل، سوناتا هیبرید، طراحی عامهپسندتری دارد که افراد بیشتری را به خود جلب میکند.
مشخصات و توانمندیهای فنی
قوای محرکه تویوتا پریوس از یک پیشرانه بنزینی ۱.۸ لیتری و ۲پیشرانه الکتریکی تشکیل شده که البته تنها یکی از پیشرانههای الکتریکی وظیفه تولید نیرو محرکه را دارد و دیگری نقش ژنراتور را ایفا میکند. این مجموعه محرکه با تولید حداکثر قدرت ۱۲۱ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتنمتر با اتصال به یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (E-CVT)، ضمن مصرف تنها ۳.۶ لیتر سوخت در هر ۱۰۰کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد ۱۰.۶ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت را برای پریوس به ارمغان میآورد. سواری پریوس بسیار نرم و بیصداست، همچنین به لطف وجود پیشرانه الکتریکی، شتاب ثانویه آن نیز مناسب بوده و میتوان در سبقتگیریها روی آن حساب کرد.
حالت رانندگی پریوس چهار نوع می باشد که هماهنگی آن ها با جعبه دنده CVT صورت پذیرفته است. جالب است که میزان کلی مصرف سوخت و شتاب خودرو در سه حالت اول رانندگی در پریوس که در زیر توضیحاتی از آن را خواهیم گفت یکسان است. در زیر توضیحاتی از چهار نوع حالت رانندگی ذکر کردیم:
نوع اول که حالت عادی(به انگلیسی: Normal mode) نام دارد و راننده در این حالت خودرو خود را با نرمی خواهد راند به طوری که خودرویش کمترین صدا و شتاب را داراست.
نوع دوم که حالت اکو(به انگلیسی: Eco Model) نام دارد و راننده در این حالت آرامش خاصی را تجربه خواهد کرد.
نوع سوم که حالت قدرت(به انگلیسی: Power Model) نام دارد و راننده در این حالت خودرو را کمی تهاجمی تر خواهد راند.
نوع چهارم که حالت EV نام دارد دارای محدودیت سرعتی ۳۰ کیلومتر بر ساعت است و در آن خودرو بسیار آرام و کم صداست. در ضمن در این حالت خودرو از باتری*ها و پیشرانه*ی برقی برای حرکت بهره می برد.
شاید یکی از جذاب ترین قسمت های این بخش(فنی) موتور الکتریکی این خودرو است که بدون احتیاج به شارژ شدن با برق شهری عمل می کند چرا که تامین انرژی مورد نیاز باتری موتور الکتریکی این خودرو به واسطه ی پیشرانه بنزینی تأمین و شارژ می* گردد. قسمت موتور الکتریکی، باتری و متعلقات این خودرو که از دو نوع باتری برای ساختش بهره بردند نسبت به مدل قبلی خود تغییراتی را به خود دیده است که در زیر قابل مشاهده است:
تویوتا پریوس ۲۰۱۷
۶ درصد سبک*تر
۱۲ درصد کوچک*تر
۲۰ درصد کم*مصرف*تر
در مقابل هیوندای سوناتا هیبرید از یک پیشرانه ۲لیتری بنزینی به همراه یک موتور الکتریکی بهره میگیرد که این مجموعه فنی قادر به تولید حداکثر قدرت ۲۰۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۹۸ نیوتنمتر بوده و قادر است با اتصال به یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف ۴.۷ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد ۹.۳ثانیه و حداکثر سرعت ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت را برای این کرهای خوشتیپ به ارمغان آورد. در واقع سوناتا هیبرید گرچه از نظر مصرف سوخت و همچنین میزان آلایندگی، به اندازه پریوس بهینه نیست اما با وجود پیشرانهای پرقدرتتر، لذت رانندگی بهتری را نسبت به پریوس خواهد داشت.
یکی از نکات مثبت هیوندای سوناتا هیبرید سیستم بازیابی انرژی ترمز گیری است که به شارژ بهتر و سریع تر باطری های موتور برقی ماشین کمک مینماید . هیوندای سوناتا هیبرید از یک گیربکس ۶ سرعته شیفت ترونیک بهره میبرد که هماهنگی خوبی با موتور ماشین دارد و از هیوندای سوناتا LF از این نظر کاملا ماشین بهتری میباشد . از نظر شتابگیری هیوندای سوناتا هیبرید ماشین چالاک و خوبی است و در شتابگیری اولیه و ثانویه کشش خوبی را از خود نشان میدهد و حداقل از انواع دیگر هیوندای سوناتا کشش بهتری دارد البته بر خلاف تویوتا پریوس هیوندای سوناتا در بسیاری از مواقع با تکیه بر پیشرانه بنزینی اش حرکت میکند که با توجه به تفاوت سن و سال این دو هایبرید مساله طبیعی است زیرا تجربه به کار رفته در ساخت تویوتا پریوس بسیار بیشتر است و در حال حاضر هیچ ماشین هایبریدی را از تویوتا پریوس بهتر نمیتوانید بیاید . وضعیت انتقال قدرت ، باطری ها و … هیوندای سوناتا هایبرید را میتوانید از طریق یک کامپیوتر سفری به اندازه ۴.۲ اینچ که در میان آمپر سنج ماشین است کنترل کنید .
امکانات رفاهی و ایمنی
تویوتا پریوس در تیپهای تجهیزاتی مختلفی از سوی ایرتویا به فروش میرسد که از جمله امکانات رفاهی و ایمنی فولترین تیپ آن میتوان به این موارد اشاره کرد: کیلس استارتر، کروز کنترل، سنسور پارک به همراه دوربین دید عقب، سیستم انتخاب ۴گانه حالات رانندگی (شامل اکو، نرمال، اسپرت و تمام الکتریکی)، فرمان برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه سنسور رطوبت و همچنین عملکرد مستقل سیستم تهویه از پیشرانه خودرو، سیستم صوتی JBL مجهز به مانیتور لمسی و ۱۰ عدد بلندگو، دیلایت، تنظیم اتوماتیک ارتفاع چراغهای جلو، شارژر بدون سیم تلفن همراه، آینه داخلی الکتروکرومیک، سیستم ترمز ABS+EBD، ترمز کمکی، سیستم کنترل پایداری (VSC)، سیستم کنترل لغزش (TRC)، سیستم تشخیص نقاط کور، ۷ عدد ایربگ و… که لیست نسبتا کاملی را نشان میدهد و علیالخصوص در زمینه تجهیزات ایمنی، پریوس خودرو کاملی است.
در مقابل هیوندای سوناتا هیبرید هم در ۳ تیپ تجهیزاتی توسط شرکت پاکرو به فروش میرسد و همانطور که از یک خودرو کرهای انتظار میرود، تجهیزات رفاهی متعددی را روی این خودرو شاهد هستیم که اگر بخواهیم به تعدادی از مهمترین تجهیزات فولترین تیپ اشاره کنیم به این موارد میرسیم: روکش چرمی صندلیها، تنظیم برقی صندلیهای جلو، گرمکن تمامی صندلیها، سردکن صندلیهای جلو، سیستم صوتی با نمایشگر ۸ اینچی لمسی و ساب ووفر، آینههای جانبی تاشو برقی، آینه داخلی الکتروکرومیک، چراغهای جلو زنون به همراه تنظیم ارتفاع اتوماتیک و چراغ شور، کیلس استارتر، گرمکن فرمان، سقف پانوراما، دیلایت، دوربین دید عقب، هشداردهنده نقاط کور، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل حرکت در سربالایی (HAC)، ۶ عدد ایربگ و… که نمایانگر برتری کامل سوناتا از نظر تجهیزات رفاهی است اما در تجهیزات ایمنی همچنان پریوس برتری را در دست دارد.
سیستم فرمان برقی پریوس عملکرد خوب و روانی دارد. با این حال یکی از بزرگترین معایب نمونههای واردشده به ایران، ضخامت کم تایرها است که منجر به کاهش محسوس دقت فرمان و کنترل حرکتپذیری خودرو میشود. هنگام انجام مانورهای سنگین، خودرو بهخوبی از فرمان راننده تبعیت نمیکند و کمفرمانی زیادی مشاهده میشود. عملکرد سیستم ترمز نیز در سطح بالایی قرار دارد و در کنار سیستمهای کمکی اعم از سیستم ترمز ضدقفل (ABS)، سیستم کمکی نیروی ترمز (BAS)، سیستم تقسیم نیروی ترمز (EBD) و سیستم کنترل پایداری خودرو (VSC) توانایی توقف خودرو در کوتاهترین مسیر را دارد. هنگام ترمزگیریهای سبک، سیستم بازیاب انرژی پریوس فعال و با استفاده از تبدیل انرژی جنبشی به الکتریسیته و ذخیرهی آن در باتری، منجر به کاهش سرعت خودرو میشود. اما در صورتی که راننده اقدام به ترمزگیری شدیدتری بکند، سیستم ترمز متداول هیدرولیکی وارد مدار میشود و در کنار سیستم ترمز بازیاب انرژی، اقدام به کاهش سرعت خودرو میکند که نتیجه کاملا مطلوب و رضایتبخش است.
مصرف سوخت هیوندای سوناتا بسیار مناسب است زیرا در سیکل ترکیبی ۱۰۰ کیلومتر تنها به ۵.۶ لیتر بنزین نیاز دارد که البته از رقیب ژاپنی خود مقدار بیشتری است . یکی از نکات مثبت هیوندای سوناتا هیبرید سیستم بازیابی انرژی ترمز گیری است که به شارژ بهتر و سریع تر باطری های موتور برقی ماشین کمک مینماید . هیوندای سوناتا هیبرید از یک گیربکس ۶ سرعته شیفت ترونیک بهره میبرد که هماهنگی خوبی با موتور ماشین دارد و از هیوندای سوناتا LF از این نظر کاملا ماشین بهتری میباشد . از نظر شتابگیری هیوندای سوناتا هیبرید ماشین چالاک و خوبی است و در شتابگیری اولیه و ثانویه کشش خوبی را از خود نشان میدهد و حداقل از انواع دیگر هیوندای سوناتا کشش بهتری دارد البته بر خلاف تویوتا پریوس هیوندای سوناتا در بسیاری از مواقع با تکیه بر پیشرانه بنزینی اش حرکت میکند که با توجه به تفاوت سن و سال این دو هایبرید مساله طبیعی است زیرا تجربه به کار رفته در ساخت تویوتا پریوس بسیار بیشتر است و در حال حاضر هیچ ماشین هایبریدی را از تویوتا پریوس بهتر نمیتوانید بیاید . وضعیت انتقال قدرت ، باطری ها و … هیوندای سوناتا هایبرید را میتوانید از طریق یک کامپیوتر سفری به اندازه ۴.۲ اینچ که در میان آمپر سنج ماشین است کنترل کنید .
هیوندای سوناتا هایبرید هندلینگ خوبی دارد و سواری اش به لطف رینگ و لاستیک جدید و کمک های گازی نرم و آرام است و دیگر آن خشکی وحشتناک سوناتا های معمولی در این ماشین دیده نمیشود . البته به لطف این تعلیق فرمان پذیری هیوندای سوناتا هایبرید تغییر نکرده است و هنوز هم خوب و لذت بخش است . از دیگر خوبی های هیوندای سوناتا هایبرید هم ترمز های پرقدرت و قابل اطمینانش میباشد .
هرچند که وجود معایب در خودروهایی که اولین بار به بازار عرضه می شوند کاملا طبیعی است اما همین معایب یک حد معمولی دارد؛ به نظر می رسد که تعداد مشکلات سوناتا در سه سال اول عرضه به بازار کمی بیشتر از حد عادی بوده است.
معمولا شکایت اصلی مشتریان این است که موتور در سربالایی ها کم می آورد و قدرت کافی ندارد، در سیستم انتقال قدرت اتوماتیک، تغییر به موقع دنده ها و دیر عمل کردن سیستم ها در گیربکس نیز موجبات نارضایتی مشتری را فراهم می آورند.سوناتای ۲۰۱۱ برای اولین بار از فناوری های جدید در قوای محرکه استفاده کرده بود و موتور تمام آلومینیومی، پاشش مستقیم و جعبه دنده ۶سرعته و سیستم CVT برای اولین بار در محصولات هیوندایی به کار گرفته شده بود و به طور طبیعی میزان مشکلات آن از حد عادی خارج بود.
سخن پایانی
در پایان اگر نگاهی دوباره به خودروهای مورد بحث داشته باشیم، میتوان گفت که تویوتا پریوس خودرویی بسیار کممصرف، کماستهلاک، با سواری نرم و سطح قابل قبول خدمات پس از فروش است که میتواند برای افرادی که به دنبال یک خودرو بهینه و عملکردمحور برای استفادههای طولانیمدت هستند، انتخابی بسیار خوب باشد به شرط آنکه با ظاهر غیرمعمول آن کنار بیایند. سوناتا هیبرید نیز تجهیزات رفاهی کامل و پیشرانه پرقدرتی را دارد ضمن آنکه از نظر عامهپسندبودن و بازار دستدوم، وضعیت بهتری از پریوس دارد و میتواند گزینهای ایدهآل برای افرادی باشد که در خرید یک خودرو معیارهای زیبایی ظاهری، پیشرانه پر قدرت، مصرف سوخت پایین و سطح کامل امکانات رفاهی را به صورت یکجا میخواهند. لازم به ذکر است که هماکنون ایرتویا، پریوس را صرفا در نمونه تیپ C (فول آپشن) و با قیمت ۱۵۶ میلیون تومان با شرایط گوناگون نقدی و اقساطی به فروش میرساند. سوناتا هیبرید نیز از سوی شرکت پاکرو در سه تیپ ۱ (GL)، ۲(GLS) و ۳ (GLS+) به ترتیب با قیمتهای ۱۷۰، ۱۸۵ و ۱۹۵ میلیون تومان با شرایط گوناگون به فروش میرسد.
مدل | قیمت |
|
تویوتا پریوس c مدل ۲۰۱۷ | ۲۰۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان | گیربکس اتوماتیک
سوخت هیبرید رنگ خاکستری، داخل طوسی |
۲۰۱۷ هیوندای سوناتا هیبرید تیپ ۳ (GLS Plus)
|
۲۳۹,۰۰۰,۰۰۰ تومان | گیربکس اتوماتیک
سوخت هیبرید رنگ سفید، داخل سرمه ای |