خرید هواپیماهای سوخو بجای بوئینگ +زمان تحویل

0

پس‌ از ماه‌ها گمانه زنی درخصوص زمان تحویل هواپیماهای مسافربری بوئینگ امریکا و تردید در عمل به تعهدات طرف امریکایی تازه‌ترین اخبار از جایگزینی هواپیماهای سوخوی روسی به جای بوئینگ حکایت می‌کند. این درحالی است که روزگذشته یک مقام مسئول در شرکت بوئینگ نیز اعلام کرد که تحویل هواپیماهای بوئینگ که قرارداد آن با ایرلاین‌های ایرانی منعقد شده به تعویق افتاده است.

براساس اطلاعات ارائه شده از سوی دو شرکت هواپیمایی آسمان و ایران ایرتور اخیراً قراردادی میان نمایندگان این دو ایرلاین ایرانی و «اولگ بوت بندارت» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت روسیه در نمایشگاه هوایی اورآسیا ۲۰۱۸ که در ترکیه فعال است، بسته شده که براساس آن این دو شرکت ایرانی در دو قرارداد جداگانه هر یک ۲۰ فروند هواپیمای سوخو ۱۰۰ دریافت خواهند کرد.

براساس این گزارش شرکت آسمان ۲۰ فروند هواپیماهای RRG۹۵R سوخو را خریده که جدیدترین مدل طراحی شده این هواپیما در روسیه به حساب می‌آید. همچنین به‌نظر می‌رسد که تعدادی از قطعات این هواپیما از تحریم‌ها خارج است و همین امر برای آسمان خرید این هواپیما را امکانپذیر کرده است.

انواع سوخو هواپیمای مسافربری سوخو بهترین هواپیما جهان بهترین هواپیمای مسافربری بهترین هواپیمای بوئینگ هواپیمای بوئینگ ساخت کجاست هواپیمای سوخو ساخت کجاست جنگنده سوخو sm سوخو 22

در بخش دیگری از این نمایشگاه ایران ‌ایرتور نیز ۲۰ فروند هواپیمای سوخو ۱۰۰ خرید که طبق اعلام این شرکت قرارداد بسته شده حدود یک میلیارد دلار ارزش دارد. همچنین ایران‌ ایرتور اعلام کرده که این ۲۰ فروند هواپیما بتدریج وارد ناوگان این شرکت خواهد شد.

این توافق‌های جدید در حالی نهایی شده که بوئینگ در دسامبر سال ۲۰۱۶ توافق کرد ۸۰ فروند هواپیما به شرکت هواپیمایی ایران ایر تحویل دهد. این قرارداد با توافق میان ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی برای گشایش تجارت در قبال محدودیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران امکانپذیر شد و شامل ۱۵ فروند مدل ۷۷۷-۳۰۰ER بود که برای آنها بوئینگ مجوز صادرات را از دولت امریکا دریافت کرده بود. ‌طبق این قرارداد، ۵۰ فروند هواپیمای ۷۳۷ مکس(MAX) به ظرفیت ۱۵۰ تا ۱۶۰ نفر، ۱۵ فروند هواپیمای ۷۷۷ مدل ایی.آر۳۰۰ (ER300) به ظرفیت ۳۵۰ نفر و ۱۵فروند هواپیمای پهن پیکر دوربرد مدل ۷۷۷ به ظرفیت ۳۹۰ نفر برای تحویل در مدت ۱۰ سال به ایران‌ایر تعهد شده است. براساس این قرارداد، بوئینگ تعهد کرده شش فروند دیگر را در سال ۲۰۱۹ و سه فروند را در سال ۲۰۲۰ تحویل ایران‌ایر می‌دهد؛ همچنین از سال ۲۰۲۱ سالی بین ۱۰ تا ۱۲ فروند دیگر به هما تحویل خواهد داد.

پس از آن نیز شرکت‌ آسمان در قراردادی دو مرحله‌ای ورود ۶۰ فروند بوئینگ را برای ناوگان ایران در نظر گرفته بود.

با وجود آنکه بیش از یک سال از نهایی شدن قراردادهای ایران‌ایر با شرکت‌های هواپیماساز مطرح جهان می‌گذرد، اما برخی محدودیت‌ها مانند سنگ‌اندازی امریکا و تأمین نشدن فاینانس لازم ورود این هواپیماها به ایران را با اما و اگر مواجه کرده است.

هرچند قرار بود نخستین هواپیمای بوئینگ خریداری شده از سوی ایران‌ایر در اردیبهشت ماه امسال وارد ناوگان شود، اما اخیراً مدیر این شرکت امریکایی اعلام کرده که بوئینگ در سال‌جاری میلادی هیچ برنامه‌ای برای تولید هواپیمایی که به ایران تحویل شود ندارد.

درهمین زمینه بوئینگ با نزدیک شدن به وعده تحویل نخستین فروند هواپیمای ۷۷۷ به ایران، این تاریخ را به تعویق انداخت و وعده داد که هواپیمای مذکور را در سال ۲۰۱۹ به ایران تحویل خواهد داد.

روزجمعه یک روزنامه نگار امریکایی توئیتی منتشر کرد و در آن به نقل ازمقامات بوئینگ اعلام کرد که موعد تحویل هواپیمای ۷۷۷ به ایران به سال ۲۰۱۹ موکول شده است.

در پی این توئیت، خبرگزاری رویترز در تماس تلفنی با مقامات بوئینگ، درباره این تصمیم از آنها سؤال کرد و مقامات بوئینگ اعلام کردند که برای جت‌هایی که قرار بود امسال به ایران تحویل دهند مقاصد جدیدی پیدا کرده‌اند. به نوشته رویترز با این اقدام، چشم‌انداز تحویل فوری هواپیما به ایران بیشتر در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.

دنیس مویلینبرگ، مدیر اجرایی ارشد بوئینگ گفت: امسال ما هیچ تحویل هواپیمایی به ایران در زمانبندی خود نداریم و تولید این هواپیماها مطابق با روند تحولات دولت امریکا به تعویق افتاده است.

در کنار هواپیماهای بوئینگ، ایرلاین‌های ایرانی قراردادهایی نیز با شرکت فرانسوی ایرباس و‌ ای تی آر امضا کرده‌اند که برخلاف بدعهدی بوئینگ اروپایی‌ها تاکنون بر اجرای تعهدات خود باقی مانده‌اند به طوری که تاکنون ۱۲ فروند از هواپیماهای پسابرجامی ایرباس و‌ ای تی آر به ایران تحویل داده شده است./ ایران آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.