کارخانه کروز ،بزرگترین کارخانه تولید قطعات خودرو در ایران با ۸۳۰۰ کارگر زن

1

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در راستای بزرگداشت هفته کارگر بانوان کمیسیون فرهنگی بازدیدی از کارخانه کروز که اولین کارخانه تولید لوازم یدکی خودرو در ایران است، داشتند.

سیده فاطمه ذوالقدر ، گفت: عصر روز گذشته بنده به همراه خانم‌ها پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان مجلس و طیبه سیاوشی رییس کمیته زن و خانواده کمیسیون فرهنگی از اولین کارخانه تولید قطعات یدکی خودرو در ایران بازدید کرده و از ظرفیت‌های این کارخانه که بی‌شک نقش بی‌بدیلی در تولید کالای با کیفیت ایرانی داشته است، بازدید کردیم.

اولین کارخانه تولید لوازم یدکی خودرو با ۸۳۰۰ کارگر زن

وی ادامه داد: کارخانه کروز با اشتغالزایی بیش از ١٣ هزار نفر سهم قابل توجهی در اشتغالزایی جوانان و زنان داشته است که نزدیک به ٨٣٠٠ نفر از این کارگران از جامعه زنان هستند. این مسئله حاکی از توانمندی و ظرفیت زنان در مشاغلی از جنس مردانه می باشد که مدیریت این مجموعه عظیم به خوبی عدالت جنسیتی را در توزیع مشاغل، جامه عمل پوشانده است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در این بازدید دیداری صمیمانه با کارگران زن این مجموعه داشتیم  که از جمله مسائل مطرح شده در این بازدید موضوع بهره مندی از شرایط امنیت شغلی در دوران شیردهی و تامین و تدارک مهد کودک همجوار با محل کارخانه پیشنهاد شد.

این عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: خوشبختانه این کارخانه از نمونه‌های موفق فعالیت اقتصادی در حاشیه شهر تهران به شمار می‌رود که مدیریت نیروی انسانی آن در سطح مطلوب است و  مدیرعامل این کارخانه برای تحقق و پیگیری مطالبات کارگران قول مساعد داد. مدیریت این مجموعه بر این باور است که امنیت فکری کارگران، افزایش بازدهی کار و بهر ه وری را به همراه دارد.

ذوالقدر خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس نیز قول مساعد برای پیگیری موضوع برقراری قانون امنیت شغلی در دوران بارداری را دادند و تاکید بر این مهم شد که مطالبات کارگران و زنان فعال در عرصه اقتصاد کشور از اولویت های فراکسیون زنان و نمایندگان در مجلس شورای اسلامی است.
آنچه از شرکت کروز نمی دانید (از قطعه سازی تا خودروسازی)
شرکت کروز در سال ۱۳۶۱ تاسیس شده است.

شرکت ویسمن موتور از مجموعه شرکت های تابعه گروه صنایع تولیدی کروز در سال ۹۵ مالک ۶۲.۲ درصدی سهام گروه خودروسازی بهمن شد.

اعضاء هیأت مدیره شرکت تدبیر سرمایه آراد در سال ۱۳۹۰ و شرکت ویسمن موتور (تاسیس شده در سال ۱۳۹۳) در شرکت صنایع تولیدی کروز نیز صاحب کرسی مدیریتی بوده و حال آنکه در شرکت صنایع تولیدی کروز نیز ، رییس و نایب رییس این شرکت سمت رییس و نایب رییس هیأت مدیره شرکت تدبیر سرمایه آراد را که در پنجم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ به ثبت رسیده عهده دار هستند.

بررسی ها نشان می دهند ،شرکت قطعه سازی کروز تملک سهام خودرویی ها را از طریق شرکت تدبیر سرمایه آراد برای شرکت ایران خودرو اجرا کرده و توانسته است حدود ۱۶ درصد سهام کل ایران خودرو به عنوان بزرگترین سهامدار در ترکیب سهامداران عمده این شرکت را بدست آورد.

مجموعه قطعه سازی کروز که هم اکنون در ترکیب هیات مدیره ایران خودرو صاحب کرسی مدیریتی است پیش از این در سال های ۹۲ و ۹۳ بطور مشخص با نام مدیران حقیقی این شرکت در ترکیب هیات مدیره “خودرو” حضور داشت،اما پس از تغییر مالکیت سهام این اشخاص به نام شرکت تدبیر سرمایه آراد این رویه تغییر یافته بطوریکه با دقت در نحوه ثبت این شرکت و بکار گیری حسابرسی موشکافانه می توان به روشنی دید اگر چه مدیران کروز به اسم خود در ایران خودرو سهامدار نیستند اما در واقع این دو مدیر مالکیت سهام را همچنان در اختیار دارند .

واقعیت این است که اگر چه مالکیت سهام مدیران کروز در ایران خودرو به اسم شرکت تدبیر سرمایه آراد ثبت شده ولی در معاملات با اشخاص وابسته این مجموعه پولی از بابت این واگذاری جابجا نشده و نشان‌دهنده معاملات موضوع ماده ۱۲۹ قانون تجارت است.

مطابق با آمار خودروسازان گروه قطعه سازی کروز سالانه حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان به ایران خودرو و حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان به سایپا انواع قطعه می فروشد

سرمایه شرکت تدبیر سرمایه آراد بالغ بر یک میلیارد تومان بوده و اعضای هیأت مدیره آن به ترتیب ذیل می باشد.

 محصولات شرکت کروز  ساعت کاری شرکت کروز  استخدام شرکت کروز  آدرس شرکت کروز  سوابق سیده فاطمه ذوالقدر  محمد علیپور فطرتی مالک شرکت کروز  شرکت ویسمن موتور  شرکت کروز  شرکت تدبیر سرمایه آراد  سهامداران شرکت کروز  اسامی سهامداران ایران خودرو  سروناز علیپور فطرتی  حمید کشاورز توچایی  پدرام کشاورز توچایی  بیوگرافی میلیاردرهای ایران  اسامی ثروتمندان ایران

حمید کشاورز توچایی به سمت رییس هیأت مدیره.
محمد علیپور فطرتی به سمت نایب رییس هیأت مدیره.
سروناز علیپور فطرتی به سمت عضو هیأت مدیره.
فرزانه علمیه به سمت عضو هیأت مدیره.
پدرام کشاورز توچایی به سمت عضو هیأت مدیره.
نکته جالب در این زمینه حضور مستقیم تمامی اعضای هیأت مدیره این شرکت در ترکیب هیأت مدیره شرکت صنایع تولیدی کروز (سهامی خاص) بوده که جایگاه هر یک در شرکت کروز به موجب صورتجلسه هیأت مدیره مورخ ۹۰.۵.۱۵ به شرح ذیل می باشد.
محمد علیپور فطرتی به سمت رییس هیأت مدیره
فرزانه علمیه به سمت نایب رییس هیأت مدیره
حمید کشاورز توچایی به سمت مدیر عامل و عضو هیأت مدیره
سروناز علیپور فطرتی به سمت عضو هیأت مدیره

یک چشم بندی ساده
همانطور که مشاهده می شود کلیه اعضاء هیأت مدیره شرکت تدبیر سرمایه آراد در شرکت صنایع تولیدی کروز نیز صاحب کرسی مدیریتی بوده و حال آنکه در شرکت صنایع تولیدی کروز نیز ، رییس و نایب رییس این شرکت سمت رییس و نایب رییس هیأت مدیره شرکت یک میلیارد تومانی صنایع خودرو سازان کروز (سهامی خاص) را که در پنجم اردیبهشت ماه سال جاری به ثبت رسیده عهده دار هستند.
از سویی دیگر رییس و نایب رییس شرکت تدبیر سرمایه آراد هر کدام به تنهایی از سهامداران حقیقی ۳.۴۰ و ۳.۴۱ درصدی ایران خودرو نیز به شمار می روند.
بنا بر این چنانچه میزان درصد سهامداری شرکت تدبیر سرمایه آراد در شرکت ایران خودرو به همراه بلوک خریداری شده اخیر از شستا را به حساب آوریم و از طرفی فرض بر واگذاری حق رأی سهامداران عمده حقیقی ایران خودرو به شرکت مذکور بگذاریم می توان اعلام کرد که اعضای هیأت مدیره شرکت صنایع تولیدی کروز در نماد “خودرو” بطور غیر مستقیم دارای مالکیت ۱۴.۰۹ درصدی هستند.

کارخانه ۱

مساحت زمین: ۲۶,۰۰۰ متر مربع

مساحت مسقف: ۳۱,۰۰۰ متر مربع

 محصولات شرکت کروز  ساعت کاری شرکت کروز  استخدام شرکت کروز  آدرس شرکت کروز  سوابق سیده فاطمه ذوالقدر  محمد علیپور فطرتی مالک شرکت کروز  شرکت ویسمن موتور  شرکت کروز  شرکت تدبیر سرمایه آراد  سهامداران شرکت کروز  اسامی سهامداران ایران خودرو  سروناز علیپور فطرتی  حمید کشاورز توچایی  پدرام کشاورز توچایی  بیوگرافی میلیاردرهای ایران  اسامی ثروتمندان ایران

محصولات: سوئیچ و کانکتور، قطعات تزئینی، نشانگرها و مالتی مدیا، قوای محرکه، کنترل بدنه و حفاظت، بردهای الکترونیکی

کارخانه ۲

مساحت زمین: ۴۰,۰۰۰ متر مربع

مساحت مسقف: ۳۰,۰۰۰ متر مربع

نتیجه تصویری برای کارخانه کروز

محصولات: دسته سیم

کارخانه ۳

مساحت زمین: ۱۷۰,۰۰۰ متر مربع

مساحت مسقف: ۶۵,۰۰۰ متر مربع

 محصولات شرکت کروز  ساعت کاری شرکت کروز  استخدام شرکت کروز  آدرس شرکت کروز  سوابق سیده فاطمه ذوالقدر  محمد علیپور فطرتی مالک شرکت کروز  شرکت ویسمن موتور  شرکت کروز  شرکت تدبیر سرمایه آراد  سهامداران شرکت کروز  اسامی سهامداران ایران خودرو  سروناز علیپور فطرتی  حمید کشاورز توچایی  پدرام کشاورز توچایی  بیوگرافی میلیاردرهای ایران  اسامی ثروتمندان ایران

محصولات: تعلیق و ترمز، قطعات تزئینی، داشبورد و سپر، ایربگ و ایمنی، چراغ، آینه، سیستم تهویه

شرکت های زیر مجموعه کروز

گسترش صنعت رانه

شرکت صنعتی رانه در سال ۱۳۹۱ در تهران تاسیس گردید. این شرکت به عنوان یکی از زیر مجموعه های شرکت کروز با هدف تولید قطعات اصلی موتور خودرو که عمده فرایندهای تولیدی آنها شامل فعالیتهای ماشینکاری است مانند بلوک سیلندر، سر سیلندر، میل بادامک, میل لنگ, شاتون و قطعات مشابه پایه گذاری شده است.

در حال حاضر شرکت رانه ماشینکاری بلوک سیلندر خام خودرو سمند را شروع کرده است و پروژه های جدید دیگری را نیز در دست اجرا دارد. این شرکت حدود ۸۰ نفر پرسنل دارد.

نتیجه تصویری برای کارخانه کروز

حمید کشاورز توچایی و محمد علیپور فطرتی (دو مالک اصلی شرکت کروز)

ایسکرا اتوالکتریک ایران

شرکت ایسکرا اتوالکتریک ایران (IAI) در سال ۱۳۷۷ در تهران تاسیس شد. کارخانه تولید قطعات در شهرک صنعتی امیر کبیر کاشان قرار دارد. شهر تاریخی کاشان در ۲۸۰ کیلومتری جنوب تهران در حاشیه صحرا واقع است و کارخانه ایسکرا در آنجا دارای ۱۰۰۰۰ متر مربع زمین است که ۶۵۰۰ متر مربع آن فضای مسقف می باشد. در سال ۱۳۹۱ شرکت کروز ۶۰% از سهام ایسکرا را خریداری کرد و مدیریت فعالیتهای شرکت را به عهده گرفت.

شرکت ایسکرا مجموعا دارای ۲۰۰ نفر نیروی انسانی در تهران و کاشان است و دو گروه از قطعات خودرو را تولید می کند: دینام و استارت.

به بیان دیگر، شرکت ایسکرا طراح و تولید کننده انواع دینام خودروهای سواری مختلف و نیز انواع استارت موتورهای احتراقی تا ظرفیت ۲ لیتر می باشد.نتیجه تصویری برای کارخانه کروز

تاریخچه شرکت کروز

تولید کویل (۱۳۹۳)
تولید قطعات سیستم تهویه (۱۳۹۲)
تولید رادیو ضبط (۱۳۹۱)
راه اندازی کارخانه ۳: تولید داشبورد، سپر، ایربگ و چراغ (۱۳۹۰)
تولید قطعات کنترل بدنه و حفاظت (۱۳۸۸)
تولید قطعات تعلیق و ترمز (۱۳۸۶)
راه اندازی کارخانه ۲ : انتقال کلیه خطوط تولید دسته سیم به این کارخانه (۱۳۸۴)
تولید قطعات قوای محرکه (۱۳۸۳)
صادارت دسته سیم به اروپا (۱۳۷۹)
تولید نشانگرها (۱۳۷۸)
تولید قطعات تزئینی (۱۳۷۵)
تولید دسته سیم (۱۳۷۴)
ورود به صنعت خودروسازی: تولید انواع سوییچ های خودرو (۱۳۷۱)
تولید کانکتورها و سوئیچ های مخابراتی (۱۳۶۹)
تولید کلید و سوئیچ لوازم خانگی (۱۳۶۲)
افتتاح کارخانه (۱۳۶۱)</

منبع: ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. امید می گوید

    شرکت کروز با استفاده از رانت و رشوه قطعات خودرو بی کیفیت را با بیشترین قیمت ممکن به ایران خودرو تحمیل و املاک شرکتهای مجاور را خریده در حالی حداقل حقوق با بیشترین ساعت کاری اجباری برای کارگران بیچاره را استثمار کرده در حالی که یکی از عاملان اصلی گرانی خودرو همین گروه است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.