انواع بوش سیلندر خودرو پراید ،پژو ،۲۰۶ ،سمند و تفاوت های آن +تصاویر

4

بوش سیلندر پژو ۴۰۵ ،بوش سیلندر پراید ،اورینگ بوش سیلندر ،بوش و پیستون ،بوش سیلندر ۴۰۵ ،خرابی اورینگ بوش پیستون ،قیمت بوش سیلندر ،انواع بوش و تفاوت آن ها

بوش قطعه ای استوانه ای شکل توخالی می باشد. که در داخل هر یک از حفره های موجود در بدنه سیلندر قرار می گیرد. در داخل بوش پیستون رفت و آمد می کند.ضخامت بوش با در نظر گرفتن مقاومت به فشار تعیین نمی شود. بلکه شرط لازم جهت تعیین ضخامت آن به دست آوردن ریخته گری منظم است. بوش ها باید به گونه ای طراحی شوند که از انبساط نابرابر که موجب تغییر شکل آنها در اثر گرما می شود اجتناب گردد.

 انواع بوش سیلندر  تفاوت سیلندر بوش تر با بوش خشک  بوش سیلندر پژو 405  بوش سیلندر پراید  اورینگ بوش سیلندر  بوش و پیستون  خرابی اورینگ بوش پیستون  قیمت بوش سیلندر  آموزش مکانیک و برق خودرو  مقالات تخصصی خودرو  بلوکه سیلندر چیست  شناخت اجزای داخلی موتور

بوش های موجود روی بدنه سیلندرها به دو گروه تقسیم می شوند:

  1. بوش هایی که با بدنه سیلندر یکپارچه هستند.
  2. بوش هایی که از بدنه سیلندر قابل جدا شدن هستند.

بوش هایی که با بدنه سیلندر یک پارچه هستند:در این حالت بوش ها با بدنه سیلندر تواما ریخته گری می شوند. جنس آلیاژ بوش ها با بدنه سیلندر یکسان انتخاب می شود. زمانی که بوش ها ساییده می شوند به دو روش می توان آن ها را اصلاح کرد:
الف: تراشکاری داخل سیلندر ، در این روش که خیلی حساس و دقیق می باشد. به علت تراشکاری داخل سیلندر قطر آن بزرگتر از حالت اولیه (استاندارد) شده و نیاز به استفاده از پیستون بزرگتر خواهد بود.
ب: بوش زنی داخل سیلندر ساییده شده ،در این روش یک بوش از جنس آلیاژهای فولادی با فشار در داخل بوش ساییده شده قرار داده می شود.ضخامت بوش ۱ تا ۳ میلی متر است. در این روش از پیستون های استاندار استفاده می شود.

بوش هایی که از بدنه سیلندر قابل جدا شدن هستند:
خود این بوش ها به دو گروه تقسیم می شوند:

 انواع بوش سیلندر  تفاوت سیلندر بوش تر با بوش خشک  بوش سیلندر پژو 405  بوش سیلندر پراید  اورینگ بوش سیلندر  بوش و پیستون  خرابی اورینگ بوش پیستون  قیمت بوش سیلندر  آموزش مکانیک و برق خودرو  مقالات تخصصی خودرو  بلوکه سیلندر چیست  شناخت اجزای داخلی موتور

  1. بوش تر (Wet liner)
  2. بوش خشک (Dry liner)

در مورد موتورهایی که سیستم خنک کاری آن ها با آب صورت می گیرد ، اگر بوش مستقیما با آب در تماس باشد به نام بوش تر نامیده می شود و اگر مستقیما با آب در تماس نباشد بوش خشک نامیده می شود.
بوش تر به راحتی از جایگاه خود بیرون آمده و قابل تعویض می باشد. ضخامت بوش های تر حدود ۴ تا ۸ میلی متر بوده و معمولا از آلیاژهای چدنی ساخته می شوند. برای بهبود آبندی بوش با بدنه موتور به منظور جلوگیری از نشت آب از اطراف بوش به داخل کارتر روغن ، در قسمت پایین بوش یک یا دو عدد گلوگاه جهت قرار دادن حلقه لاستیکی در نظر گرفته می شود.

1369498266239799796
به منظور کاهش ضریب اصطکاک و افزایش قابل ملاحضه مقاومت به سائیدگی در موقع ساخت بوش ها از روش پوشش گذاری ( سدیمانتاسیون) با گوگرد استفاده می شود.
بوش های خشک از آلیاژهای فولادی ساخته می شوند و ضخامت آن ها در حدود ۳ میلی متر است. که بعد از خنک شدن توسط هوا ( یا هر روش دیگر) با فشار در داخل حفره موجود در بدنه سیلندر قرار داده می شوند. چون این بوش مستقیما با آب در تماس نیست بنابراین امکان نشت آب از اطراف سیلندر وجود نخواهد داشت.
بلوک سیلندر موتور چیست ؟
2034140837252879452
در موقع سائیده شدن بوش ( یا بیضوی شکل شدن)باید داخل آن را تراشکار نمود. در این صورت به علت زیاد شدن قطر داخلی آن بایستی از پیستون های بزرگتر از اندازه استاندار استفاده کرد.
بوش سیلندر نوع تر، قطعه ای قابل تعویض است که از جنس چدن آلیاژی ساخته شده است و با لغزش درون بلوک سیلندر جای داده میشود. مایع خنک کننده موجود در محفظه بلوک سیلندر ، بوش سیلندر را در میان گرفته و بطور مستقیم آنرا خنک می کند و نهایتاً منجر به تنظیم دمای موتور می گردد .
عیب‌یابی خودرو به زبان ساده آموزش مکانیک و برق خودرو دلایل یاتاقان زدن موتور علائم سوختن واشر سر سیلندر دلایل کاهش قدرت موتور کاهش استهلاک خودرو پاره شدن تسمه تایم تعویض بوش سیلندر

دستورالعمل نصب بوش سیلندر:

  • روش تعمیر یا تعویض بوش سیلندر

در صورت وجود یکی از ایرادات زیر، بوش سیلندر باید تعویض گردد ، در غیر اینصورت قابل تعمیر و اصلاح خواهد بود :

۱) خارج از محدوده بودن اندازه قطر داخلی با تلرانسهای هندسی آن .

۲) ترک خوردگی لبه بوش .

۳) آسیب دیدگی شیارهای لاستیکهای دور بوش .

۴) خوردگی یا ایجاد حفره بر روی بوش .

۵) ترک خوردگی یا شکستگی بوش .

۶) وجود خطهای عمیق بر روی سطح داخلی بوش .

 انواع بوش سیلندر  تفاوت سیلندر بوش تر با بوش خشک  بوش سیلندر پژو 405  بوش سیلندر پراید  اورینگ بوش سیلندر  بوش و پیستون  خرابی اورینگ بوش پیستون  قیمت بوش سیلندر  آموزش مکانیک و برق خودرو  مقالات تخصصی خودرو  بلوکه سیلندر چیست  شناخت اجزای داخلی موتور

  • بیرون کشیدن بوش سیلندر

تذکر : در هنگام بیرون کشیدن بوش سیلندر باید شیوه صحیح و مناسب بکار گرفته شود . اگر از ابزار و روش صحیحی جهت اینکار استفاده نشود ، این امکان وجود دارد که به بوش و بلوک سیلندر صدمه وارد شود .

۱) پیستون و دسته پیستون را همانند زمان مونتاژ بیرون بیاورید .

۲) در صورتی که استفاده مجدد از بوش مقدور باشد حتماً محل قرارگرفتن بوش روی بلوک سیلندر را علامت گذاری نمایید .

۳) کفشک ابزار بیرون کشنده بوش را آزاد و رها کنید .

۴) کفشک را در قسمت لبه پایینی بوش سیلندر قرار دهید .

۵) پیچ روی ابزار را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا بوش سیلندر جدا و خارج شود .

۶) اورینگ های آب بندی دور بوش و زیر لبه بوش را بیرون آورده و دور بیندازید .

۷) ابزار بیرون کشنده را از بوش سیلندر جدا کنید .تذکر : بوش سیلندر باید حتماً در وضعیت ایستاده نگه داشته شود . بوشهای سیلندری که برای مدت زمان طولانی به بغل خوابانده شوند ممکن است دو پهن شده و تغییر شکل بدهند و نصب آنها بر روی موتور غیرممکن شود .

 

  • تمیز نمودن بوش سیلندر

تذکر: اگر قرار است بوشها تا مدتی نصب نشوند، آنها را به آرامی با روغن محافظ پاکیزه و چرب کنید و در حالت ایستاده در جای تمیز و خشک انبار کنید.

پیش از بازدید و کنترل، بوش سیلندر را به شرح زیر تمیز نمایید:

۱) بوشهای جدید و کارکرده را با شوینده ای قوی و آّب گرم یا بخار بشوئید و با برس مویی غیر فلزی تمیز نمائید .

۲) بوش را با فشار باد خشک کنید .

۳) سطح داخلی بوش را با روغن تازه موتور بپوشانید .

۴) داخل بوش را با دستمال کاملاً تمیز نمایید.

۵) اگر باقیمانده تیره رنگی روی دستمال دیده شد مجدد مراحل ۴ تا ۶ را تکرار کنید تا دیگر هیچ لکه ای روی دستمال ظاهر نشود .

کنترل بوش سیلندر
۱) بوش سیلندر را از نظر ترک خوردگی ، ضرب دیدگی و … کنترل نموده و در مشاهده هر موردی آن را تعویض نمائید .

۲) بوش سیلندر را از نظر وجود خوردگیهای حفره ای سطحی بدقت کنترل نمائید (در بوشهای مستعمل) و در صورت وجود حفره بوش را تعویض کنید.

۳) لبه بوش را از نظر ترک خوردگی و ضرب دیدگی (مخصوصاً در بوشهای مستعمل) کنترل و بررسی نمائید .

۴) شیارهای آببندی (اورینگ) را از نظر ضرب خوردگی و صدمه دیدگی کنترل نمائید .

۵) قطر بیرونی بوش را اندازه گیری نمائید .

۶) قطر داخلی بوشها را از لحاظ قطر داخل و تلرانسهای هندسی دقیقاً اندازه گیری نمائید .

۷) ضخامت قطر لبه بوش را نیز دقیقاً اندازه گیری کنید .

توجه : خوردگی حفره ای سطح خارجی بوشها بر اثر تعمیر و نگهداری ضعیف سیستم خنک کننده بوجود می آید و اگر این مشکل بر طرف نشود موجب سوراخ شدگی بوش سیلندر و نهایتاً قاطی شدن آب و روغن داخل موتور میشود .تذکر : در زمان نصب پیستون یا بوش جدید انطباق دقیق این دو قطعه از نظر میزان خلاصی بین بوش و پیستون و دهانه رینگ بسیار مهم و حیاتی است.

نصب بوش سیلندر

۱) درون و بیرون بوش سیلند را تمیز کنید و لبه بوش و شیارهای رینگ آب بندی را با یک مایع حلال بشویید.

۲) کلیه زنگ زدگی ها و جرمهای بلوک سیلندر و سطوح آب بندی را خارج ساخته و کاملاً تمیز نمایید .

۳) بلوک سیلندر را از نظر شکستگی و تغییر شکل بازرسی نموده و با ساعت اندازه گیری کنترل نمایید چرا که وجود هر گونه رسوبات در محل بوش و یا باقیمانده اورینگ قبلی و تغییر شکل بلوک ، باعث دو پهن شدن بوش جدید و نهایتاً اشکال در عملکرد موتور خواهد شد .

۴) بوشهای جدید را ابتدا از نظر ابعادی کنترل نموده و آنها را بدون اورینگ مونتاژ نمایید . باید توجه داشت که در این حالت بوشها بدون نیروی زیاد و فقط با فشار دست قابل نصب باشد . برآمدگی بالای بوش باید در حالی که بوش به خوبی بر روی نشیمنگاه خود نشسته است اندازه گیری شود .

۵) بوش را از بلوک سیلندر درآورده و اورینگهای آنرا نصب کنید . مواظب باشید اورینگ ها دچار پیچیدگی نشوند . اورینگها را با روغن یا گریس آغشته نمایید .

۶) بعد از مونتاژ اورینگها ، بوش را با استفاده از پرس مخصوص در داخل بلوک سیلندر جا گذاری نمایید . از وارد آوردن هر گونه ضربه در هنگام جا زدن بوش خودداری شود .

۷) بعد از نصب بوشها در داخل بلوک سیلندر برای حصول اطمینان از عدم ترک خوردگی یا دو پهن شدن و یا هر گونه صدمه احتمالی درحین مونتاژ ، بوشها را مجدداً مورد اندازه گیری و بازدید قرار دهید .

ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظرات
  1. مهدی می گوید

    همین بوش طراحی بوش سیلندر پژو ۱۸۰۰ باعث واشرزدن مکرر و پی درپی میشه، مشکلی که در سایر موتور ها tu5 ef7 موتور پراید وتیبا وجود ندارد.

    1. علی می گوید

      بوش خشک با بوش تر فرق داره ، هر کدوم مزایا و معایب داره بوش خشک و بوش تر هر کدوم رو مکانیک موقع جمع کردن موتور درست مونتاژ نشه باعث اذیت کردن میشه وگرنه بیخودی هیچ خودرویی واشر نمیزنه

      1. Arash می گوید

        صدرصد درست میفرمایید،من خودم مکانیکم، چون بیشتر موتورهای ژاپنی بوش تر هستن از جمله ماکسیما،ماشینهای کره ای ازرا هم بوش تر، موتور ارسی و ام ای ۱۶ برای فرانسه تو رالی مقام اوردند وبا دوام ترین موتورها بودن اونا هم بوش ترن،وقتی ایران خودرو میاد از قوطی روغن حلبی بلوک سیلندر درست میکنه از اون موتور چه توقعی دارید،اگر الیاژ فرانسوی بود موتور xu7 صدرصد یکی از بادوام ترین موتورها میشد،اون نظریه برخی مکانیکهای احمق که میگن دوتا سوپاپ دود اخه مهندسای فرانسه عقلشون از شما کمتر شما میاید ایراد میگیرید عزیز من خیلی از موتورها سوپاپ دود کنارهم هستن از جمله موتور xu10j2 هشت سوپاپ معروف به شمع کج پس چرا اون یکی از با دوام ترین موتورهاس،یکم اطلاعاتتون رو ببرید بالا عزیزان،پژو ایران هیچ ربطی به فرانسه نداره

    2. Arash می گوید

      من خودم مکانیکم، چون بیشتر موتورهای ژاپنی بوش تر هستن از جمله ماکسیما،ماشینهای کره ای ازرا هم بوش تر، موتور ارسی و ام ای ۱۶ برای فرانسه تو رالی مقام اوردند وبا دوام ترین موتورها بودن اونا هم بوش ترن،وقتی ایران خودرو میاد از قوطی روغن حلبی بلوک سیلندر درست میکنه از اون موتور چه توقعی دارید،اگر الیاژ فرانسوی بود موتور xu7 صدرصد یکی از بادوام ترین موتورها میشد،اون نظریه برخی مکانیکهای احمق که میگن دوتا سوپاپ دود اخه مهندسای فرانسه عقلشون از شما کمتر شما میاید ایراد میگیرید عزیز من خیلی از موتورها سوپاپ دود کنارهم هستن از جمله موتور xu10j2 هشت سوپاپ معروف به شمع کج پس چرا اون یکی از با دوام ترین موتورهاس،یکم اطلاعاتتون رو ببرید بالا عزیزان،پژو ایران هیچ ربطی به فرانسه نداره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.