روغن موتور مناسب لیفان X50 گیربکس دستی و اتوماتیک

0

برای انتخاب مناسب روغن موتور لیفان X50 ابتدا به معرفی لیفان X50 اتوماتیک و دستی می‌پردازیم.خودروهای کارخانه لیفان موتورز مخصوصا لیفان X50 دارای ظاهری زیبا و در عین حال جذاب می‌باشد. فروش خودروهای لیفان توسط کارخانه کرمان موتور صورت می‌گیرد. شاید یکی از معایب لیفان X50 به صورت کلی پایین بودن قدرت آن باشد که با توجه به بدنه این خودرو به عنوان یک کراس اوور جمع و جور موتور آن مقداری ضعیف می‌باشد. در این مقاله به بررسی مشخصات فنی لیفان X50 اتوماتیک و دستی خواهیم پرداخت و قیمت لیفان X50 را به عنوان یک خودروی لوکس چینی مورد بررسی قرار خواهیم داد. آموزش مکانیک خودرو  دفترچه راهنمای لیفان ایکس 50  دفترچه راهنمای لیفان ایکس 60  روغن موتور لیفان X50  قیمت روغن موتور توتال  مجله تخصصی خودرو  مشخصات فنی لیفان x50  ویژگی روغن توتال 7000 لیفان X50-بررسی مشخصات فنی

بررسی لیفان X50:یکی از مزایای خودروهای چینی جذابیت ظاهری آن هاست که باعث افزایش خرید و فروش این خودروها در اکثر کشور ها مخصوصا ایران شده است. لیفان X50 نیز دقیقا از این قضیه پیروی می‌کند. ظاهر این خودرو بسیار جذاب کننده است. این خودرو جایگاه خوبی را در بین خودروهای چینی در بازار رقابتی ایران پیدا کرده است. این خودرو با دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک تولید و عرضه می‌گردد که مدل گیربکس اتوماتیک آن بیشتر مورد استقبال واقع شده است.

پیشرانه و موتور:لیفان X50 دارای موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه DOHC می‌باشد که برای خودرویی با این کلاس بدنه کمی قدرتش پایین است.حداکثر قدرت ۱۰۲ اسب بخار و گشتاور ۱۳۳ نیوتن متر مقداری برای این خودرو پایین است البته برای افرادی که خیلی عادت به رانندگی سریع ندارند خودروی مناسبی است. لیفان ایکس ۵۰ همان طور که گفته شد از گیربکس اتوماتیک CVT و گیربکس دستی در قسمت انتقال قدرت خود استفاده می‌کند.

 آموزش مکانیک خودرو  دفترچه راهنمای لیفان ایکس 50  دفترچه راهنمای لیفان ایکس 60  روغن موتور لیفان X50  قیمت روغن موتور توتال  مجله تخصصی خودرو  مشخصات فنی لیفان x50  ویژگی روغن توتال 7000

لیفان X50-بررسی مشخصات موتوری و پیشرانه

قیمت لیفان X50 در مدل گیربکس اتوماتیک حدود ۶۰ میلیون تومان است که قیمت مدل گیربکس دستی آن حدود ۱۰ میلیون تومان کم تر می‌باشد.

جدول مشخصات فنی:

خودرو لیفان X50
نوع موتور ۴سیلندر خطی
نوع کلاس بدنه کراس اوور جمع و جور
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
حجم موتور(cc) ۱۵۰۰
جعبه دنده ۵ سرعته دستی | اتوماتیک CVT
حداکثر قدرت ۱۰۲
حداکثر گشتاور ۱۳۳
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۱۶۰
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) ۶.۵
حجم باک بنزین (لیتر) ۴۲
استاندارد آلایندگی یورو ۵
سیستم ترمز ABS+EBD
سیستم تعلیق جلو فنر حلقوی با ستون مک فرسون
سیستم تعلیق عقب تیرچه یک تکه محور عقب و فنر حلقوی
کیسه هوا راننده و سرنشین جلو
تهویه مطبوع تمام اتوماتیک
سیستم صوتی دارای ۴ بلندگو، سیستم پخش CD با خروجی USB، AUX
آینه های جانبی تنظیم برقی
سانروف دارد
سیستم کنترل پایداری ESP دارد
سنسور دنده عقب دارد
کنترل سیستم صوتی از روی فرمان دارد
صفحه نمایشگر لمسی دارد

معرفی روغن موتور لیفان X50 طبق دفترچه خودرو:

روغن موتور لیفان X50 دفترچه راهنمای لیفان ایکس 60 دفترچه راهنمای لیفان ایکس 50 مشخصات فنی لیفان x50 قیمت روغن موتور توتال ویژگی روغن توتال 7000 آموزش مکانیک خودرو مجله تخصصی خودرو

روغن موتور مناسب لیفان X50 طبق دفترچه راهنمای خودرو ۱۰W-40 SL نیمه سینتتیک می‌باشد.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تولید روغن موتور های با کیفیت تر شما می‌توانید برای خودروی لیفان X50 از روغن موتور های با شاخص API ( کیفیت) SM و SN نیز استفاده کنید که باعث بهبود عملکرد موتور و طول عمر روغن موتور می‌شود.

حجم روغن موتور قابل تعویض با فیلتر روغن: ۳.۹ لیتر

لازم به ذکر است به منظور بهبود فرآیند تعویض روغن و نیز افزایش طول عمر موتور و سایر قطعات روان کنندگی به هنگام تعویض روغن حتما فیلتر روغن و فیلتر هوا را نیز تعویض کنید.

  • فیلتر روغن استاندارد و منتخب خودروهای مختلف
  • فیلتر هوای استاندارد و منتخب خودروهای مختلف

فاکتورهای مهم در خرید روغن موتور لیفان X50:   ۱.شاخص API:این شاخص بر اساس حروف الفبای انگلیسی SJ/SL/SM/SN می باشد که نشان از سطح کیفیت و تکنولوژی ساخت روغن می باشد که توسط انجمن اعطا می شود و هر چه حروف صعودی تر باشد نشان از تکنولوژی بالای ساخت روغن موتور دارد آخرین تکنولوژی موجود SN می باشد که از سال ۲۰۱۱ به بعد تدوین شده و مورد استفاده قرار می گیرد . لذا خودرو سازها بر اساس ویژگی های خودرو یکی از این سطوح تکنولوژی ها را بعنوان روغن مناسب ذکر میکنند که معمولا آخرین تکنولوژی موجود تهیه شده می باشد.

شاخص های APIشاخص های API

اما با گذر زمان و بروز شدن تکنولوژی های تولید روغن میتوان جهت افزایش پایداری کیفیت روغن و بهبود مصرف سوخت از تکنولوژی های بالاتر استفاده نمود. براین اساس برای روغن موتور لیفان X50 می توان از روغن های با قابلیت SL و SM هم استفاده کرد. که منجر به افزایش قابلیت های فنی و کیفی روغن موتور و بهبود عملکرد موتور می شود. توصیه می‌کنیم با توجه به اهمیت فرآیند روانکاری در موتور به هیچ عنوان از روغن های با شاخص API کم تر استفاده نکنید زیرا باعث کاهش عملکرد مطلوب موتور شده و به مرور زمان به قطعات مهم داخل موتور آسیب وارد می‌کند.

    ۲.شاخص SAE:این شاخص بیانگر گرانروی روغن موتور در بازهای دمایی مختلف می باشد که با توجه به شرایط روانکاری موتور خودرو توسط خودرو ساز تعیین می گردد رعایت این استاندارد منجر به کارکرد نرم تر موتور خودرو می شود که در دفترچه خودرو ذکر شده است اما با توجه به شرایط آب و هوایی محل استفاده خودرو و همچنین شرایط رانندگی می توان از روغن هایی با شاخص محدوده دمایی بالاتر استفاده نمایید. این محدوده برای عدد اول باید کوچکتر باشد و برای عدد دوم بزرگ تر می باشد. برای روغن موتور لیفان X50 این شاخص ۱۰W-40 می باشد که مناسب برای آب و هوای اکثر مناطق ایران می باشد. در مناطق خیلی سردسیر می توان از روغن موتور با شاخص ۰۵W-40 نیز استفاده نمود.

شاخص SAEشاخص SAE

۳.شاخص پایه روغن:این شاخص در سه مدل مینرال ، نیمه سنتتیک و تمام سنتتیک می باشد. روغن موتور مینرال در اصل روغنی است که به طور مستقیم از نفت خام به دست می‌آید. و در قدیم از این روغن استفاده می‌شد. به مرور زمان و با پیشرفت در فناوری تبدیل نفت خام به روغن ، فرآیند تولید روغن موتور دچار تغییر و تحول شد و روغن های با تکنولوژی نیمه سنتتیک و تمام سنتتیک تولید گردید.

فرق این روغن ها در میزان تصفیه شدن روغن موتور و عملکرد آن ها در بازه های دمایی مختلف می‌باشد. روغن‌های سینتتیک الزاما به‌طور مستقیم از نفت خام حاصل نمی‌شوند بلکه ممکن است از سایر انواع هیدروکربن‌ها برای ساخت آن‌ها استفاده شود و پروسه فرآوری آن‌ها نیز به‌طور کامل متفاوت است.

روغن نیمه سنتتیک از مواد افزودنی و ناخالصی کم تری نسبت به روغن مینرال برخوردار است و عملکرد خوبی در داخل موتور دارد اما روغن موتورتمام سنتتیک به صورت کامل تصفیه شده و از هیچ گونه ناخالصی در تهیه آن ها استفاده نشده است. امتیاز اصلی روغن موتورهای سنتتیک روانکاری خوب آنها می باشد که سایش موتور را در زمان های طولانی کاهش می دهند.

روغن موتور لیفان X50 بر اساس شاخص پایه روغن، نیمه سنتتیک می‌باشد اما برای عملکرد بهتر موتور و افزایش راندمان در فرآیند روانکاری بین قطعات موتور می‌توانید از روغن موتور تمام سنتتیک نیز استفاده نمایید.

مقایسه محصولات منتخب روغن موتور لیفان X50:

           
تولید کننده توتال بهران توتال الف کاسترول ادینول تاپ وان
مدل Quartz 7000 سوپر پیشتاز Quartz 7000 EVOLUTION 700 ST Magnatec ادینول HP PLUS
پایه روغن تمام سینتتیک نیمه سینتتیک تمام سینتتیک تمام سینتتیک نیمهسینتتیک نیمه سینتتیک نیمه سینتتیک
شاخص API SL SL SN SN SM SN SN
شاخص SAE ۱۰W-40 ۱۰W-40 ۱۰W-40 ۱۰W-40 ۱۰W-40 ۱۰W-40 ۱۰W-40
حجم ۱ و ۴ لیتری ۱ و ۴ لیتری ۵ و ۴ لیتری ۱ و۴ و ۵ لیتری ۱ و ۴ لیتری ۱ و ۴ لیتری ۱ و ۴ لیتری
کشور سازنده ایران ایران فرانسه فرانسه فرانسه آلمان آمریکا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.