راهنمای خرید خودرو: تندر۹۰ بخریم یا کیا ریو ؟

0

کیا ریو یک خودرو کامپکت کوچک، محصول شرکت کیا موتورز کره جنوبی است که تولید آن از سال ۲۰۰۰ آغاز شده و اکنون نسل سوم آن در حال تولید است. از لحاظ کلاس‌بندی خودروها دارای دو نوع پنج‌در هاچ‌بک و چهاردر سدان است و دارای موتور چهار سیلندر بنزین‌سوز و دیزل و محورجلو می‌باشد.
ریو در ایران توسط شرکت سایپا از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۱ تولید شد. این خودرو دارای موتور ۱۵۰۰سی سی ۱۶ سوپاپ به قدرت ۹۷ اسب بخار می‌باشد که شتاب صفر تا صدی برابر ۱۱ ثانیه بیشینهٔ سرعتی برابر ۱۷۵ کیلومتر و مصرف سوخت ترکیبی برابر ۶٫۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد.

رنو لوگان ال ۹۰ یا تندر ۹۰ خودرویی است که در ایران توسط شرکت رنو پارس که کنسرسیومی از شرکت‌های ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو است، برای تولید تندر ۹۰ و مگان تشکیل شده‌است تولید می‌شود.

تندر ۹۰ یا داچیا لوگان ساخت شرکت داچیای رومانی است. نسل اول این اتومبیل از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ تولید شد. نسل دوم از اوایل سال ۲۰۱۳ آغاز به تولید نمود.

این دو گزینه جدا از تشابه قیمتی، شباهت های دیگری هم با یکدیگر دارند که آنها را می توان در مصرف سوخت کم، شتاب بالا و سواری راحت خلاصه کرد. در هر صورت هرکدام نسبت به یکدیگر نقاط ضعف و قوتی دارند که شناخت آنها در انتخاب درست بسیار موثر است.

وضعیت رانندگی: ریو به دلیل ارتفاع کمتر پیچ ها را بهتر پشت سر می گذارد. ولی تندر ۹۰ به دلیل ارتفاع زیاد حس واژگونی را منتقل می کند این در حالی است که در مسیرهای ناهموار داستان به گونه دیگری است؛ این خودرو به دلیل جلوبندی بسیار خوب و ارتفاع زیاد از مسیرهای ناهموار و جاده های خاکی عبور کرده اما ریو باتوجه به ارتفاع کم و جلوبندی نه چندان قوی قادر به رقابت با تندر ۹۰ نخواهد بود اما فرمان ریو نرم تر است. ترمزها هم در ریو آنقدرها قوی نبوده ولی در تندر ۹۰ به لطف سیستم ABS ترمزهای مطمئن همیشه در خدمت شما هستند. در مورد دید راننده هم باید گفت که ریو از دید خوبی برخوردار است و برای طی کردن مسیر در دنده عقب دچار مشکل نخواهد بود؛ این درحالی است که تندر ۹۰ دید عقب بسیار ضعیفی دارد که هر راننده باتجربه ای را نیز دچار مشکل خواهد کرد.

تقابل فنی: ریو از موتوری ۱/۵ لیتری ۱۶ سوپاپ نیرو می گیرد که این موتور قادر است ۹۷ اسب بخار قدرت تولید کند از سوی دیگر تندر ۹۰ با موتوری ۱/۶ لیتری ۱۶ سوپاپ توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت را دارد. هر دو خودرو از شتاب اولیه خوبی برخوردارند اما این تندر ۹۰ است که در شتاب صفر تا ۱۰۰ ریو را پشت سر می گذارد این در حالی است که رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت برای ریو کار ساده ای بوده اما تندر ۹۰ در مدت زمان طولانی به این سرعت دست خواهد یافت. گیربکس هر دو خودرو هم پنج سرعته دستی است که عملکرد خوبی دارد.

وضعیت قطعات: تندر ۹۰ و ریو هر دو خودروهای کم استهلاک و باکیفیتی هستند اما در مدت زمان طولانی ریو نیاز به تعمیرات کمتری دارد و با مشکلات کمتری رو به رو خواهد شد اما به رسم فرانسوی بودن تندر ۹۰ بعد از یک سال مشکلات خاصی برای آن به وجود خواهد آمد که رفع آنها مستلزم هزینه های زیادی است. ضمن آنکه قطعات تندر ۹۰ در بازار زیاد نیست و قیمت آن هم به مراتب بالاتر از ریو است. در کل صاحبان ریو دغدغه کمتری دارند.

ریو

+ طراحی بهتر کابین، ظاهر عامه پسند و دید خوب راننده

– نبود ایربگ

تندر۹۰ E2

+ شتاب بیشتر، کابین جادار و جلوبندی خوب

– طراحی ظاهری

اولین نکته ایی که به محض ورود به این دو خودرو به آن بر می خریم فضای درون کابین است، فضای بزرگتر ال ۹۰ کاملا مشهود است. فضای کافی برای تمامی سرنشینان ال ۹۰ تعبیه شده است، اما در مقابل ریو خودروی بسیار کوچکتر است و باید گفت این خودرو در واقع خودروی ست دو سرنشینه، عدم وجود فضای سرنشینان عقب ریو یکی از بزرگترین ضعف های این خودرو است.

 مقایسه خودرو  مزایا و معایب ال 90  مزایا و معایب کیا ریو  تندر90 بخریم یا کیا ریو  مقایسه ریو و تندر۹۰  ریو بخرم یا نه  مقایسه ریو و 206  مشخصات کیا ریو  قیمت کیا ریو  قیمت تندر 90  مشخصات تندر 90

دومین نکته کیفیت ساخت و طراحی درون کابین است که باز هم ال ۹۰ بسیار سر تر از ریو می باشد.

نکته بعدی بازار خرید و فروش این دو خودرو می باشد، ریو با توقف تولیدش خودرویی همچنان محبوب برای ایرانی هاست، قیمت مناسب در کنار کیفیت بهتر قطعات باعث شده بازار خرید و فروش خوبی داشته باشد. در آنطرف نیز ال ۹۰ خودرویی بسیار مطمئن و امتحان پس داده شده برای ایرانی هاست، این خودرو نیز بازار خرید و فروش بسیار مناسبی دارد.

چهارمین نکته هم هزینه نگهداری این دو خودرو می باشد، ریو از نظر خرج و هزینه خودروی ارزانتریست هرچند ال ۹۰ هزینه نگهداری زیادی ندارد اما در مقایسه با قیمت قطعات و هزینه انتقال سند و تعویض روغن، کمی پرخرج تر از ریو می باشد.
در برخی مشخصات فنی، تندر-۹۰ بر ریو برتری دارد. به عنوان مثال، پشت فرمان این میهمان فرانسوی، می‌توان تا مرز ۱۸۵ کیلومتر در ساعت پدال گاز را فشرد، در حالی که با ریو باید به حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر در ساعت، رضایت بدهید. این اعداد البته در کاتالوگ تندر-۹۰ و ریو ثبت شده و احتمالا می‌توان زیرآبی رفت و کمی بیشتر از اینها گاز داد، هرچند که در نهایت باید بپذیریم تندر-۹۰ سرعت بیشتری نسبت به ریو دارد. همچنین قدرت خروجی از موتور تندر نیز بیشتر از قدرتی است که موتور ریو تولید می‌کند، به نحوی قدرت موتور این دو به ترتیب، ۱۱۰ و ۹۷ اسب بخار برآورد می‌شود. به عبارت بهتر، تندر، ۱۳ اسب بخار بیش از ریو قدرت مانور دارد و این تفاوت چندان ناچیزی محسوب نمی‌شود.از لحاظ قیافه تندر ۹۰ و ریو تقریباً در یک سطح قرار دارند و هر کدام ضعف های مختلفی دارند اما از نظر طراحی بدنه و آیرودینامیک بودن این دو خودرو، ریو برنده این رقابت است، طراحی بسیار آیرودینامیک تر و وزن کمتر باعث شده شتاب اولیه ریو بسیار بهتر از ال ۹۰ باشد و همچنین مصرف کمتر بنزین نیز بخاطر وزن و حجم کمتر خودرو از دیگر مزیت های ریو مونتاژ سایپا می باشد.

طبق آنچه که در گزارش سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت آمده است، این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی، حدود ۷ لیتر بنزین می‌سوزاند و مصرف آن در سیکل اتوبان نیز به ۵/۵ لیتر می‌رسد. به عبارت بهتر، تندر-۹۰ خودرویی نسبتا کم مصرف به حساب می‌آید و این در حالی است که ریو در هر دو سیکل، حدودا نیم لیتر کمتر بنزین می‌بلعد. این تفاوت اندک در مصرف سوخت، احتمالا بیشتر به دلیل حجم موتور پایین‌تر ریو نسبت به تندر-۹۰ است. ریو موتوری ۱۵۰۰ سی‌سی دارد، اما تندر-۹۰ از موتوری ۱۶۰۰ سی سی بهره می‌برد و این موضوع می‌تواند دلیلی باشد برای پرمصرف‌تر بودن ال ۹۰ نسبت به ریو ۲۰۰۵.
اما بد نیست نگاهی هم به امکانات و تجهیزات ایمنی میهمانان امروز بیندازیم. آن طور که از کاتولوگ‌های آنها برمی‌آید، از لحاظ تجهیزات ایمنی نیز، برتری با مهمان فرانسوی ماست، چراکه تندر-۹۰، علاوه بر ترمز ضدقفل(ABS)، به ایربگ (کیسه هوا) نیز مجهز است، اما ریو از وجود کیسه هوا محروم مانده و این سیستم ایمنی را ندارد.

یادتان باشد که در حالت کلی، تندر-۹۰ خودرو ایمن تری نسبت به ریو محسوب می‌شود و در سطح بازارهای جهانی نیز شناخته شده تر است. این محصول هم اکنون در دو مدل E1 و E2 و پارس تندر به تولید می‌رسد.

نتیجه گیری :
هر دو خودرو، بسیار خودروی های بهتری نسبت به محصولات هم سطح شان هستند که در ایران خودرو و سایپا مونتاژ یا تولید می شوند، اما در مقایسه باید گفت ال ۹۰ خودرویی خانوادگی ست و سفر با این خودرو بسیار راحت تر از ریو می باشد. هرچند اختلاف قیمت ۱۳ میلیون تومانی این دو خودرو را هم باید مد نظر قرار دهید!

ال90 تندر 90 خودروی داخلی سمند LX سورن elx یا تندر 90 مشخصات سمند وال90 معایب تندر 90 مقایسه ال 90 با سورن elx مقایسه دو خودرو مقایسه سمند ef7 با پژو پارس مقایسه سمند سورن با تندر 90 سمند بهتر است یا تندر 90 مشخصات سمند LX مقایسه خودرو مشخصات سمند سورن مشخصات سمند LX سال مشخصات سمند EF7 مشخصات تندر 90 قیمت سمند سورن قیمت سمند LX قیمت سمند EF7 قیمت سمند قیمت تندر 90 سمند سورن طرح جدید انواع سمند امنیت سمند تصویر مرتبط
ال90 تندر 90 خودروی داخلی سمند LX سورن elx یا تندر 90 مشخصات سمند وال90 معایب تندر 90 مقایسه ال 90 با سورن elx مقایسه دو خودرو مقایسه سمند ef7 با پژو پارس مقایسه سمند سورن با تندر 90 سمند بهتر است یا تندر 90 مشخصات سمند LX مقایسه خودرو مشخصات سمند سورن مشخصات سمند LX سال مشخصات سمند EF7 مشخصات تندر 90 قیمت سمند سورن قیمت سمند LX قیمت سمند EF7 قیمت سمند قیمت تندر 90 سمند سورن طرح جدید انواع سمند امنیت سمند آموزش تعویض ترموستات تعمیرات تخصصی ریو ترموستات چیست معایب برداشتن ترموستات آموزش مکانیک و برق خودرو زمان تعویض ترموستات
ال90 تندر 90 خودروی داخلی سمند LX سورن elx یا تندر 90 مشخصات سمند وال90 معایب تندر 90 مقایسه ال 90 با سورن elx مقایسه دو خودرو مقایسه سمند ef7 با پژو پارس مقایسه سمند سورن با تندر 90 سمند بهتر است یا تندر 90 مشخصات سمند LX مقایسه خودرو مشخصات سمند سورن مشخصات سمند LX سال مشخصات سمند EF7 مشخصات تندر 90 قیمت سمند سورن قیمت سمند LX قیمت سمند EF7 قیمت سمند قیمت تندر 90 سمند سورن طرح جدید انواع سمند امنیت سمند  مقایسه خودرو  مزایا و معایب ال 90  مزایا و معایب کیا ریو  تندر90 بخریم یا کیا ریو  مقایسه ریو و تندر۹۰  ریو بخرم یا نه  مقایسه ریو و 206  مشخصات کیا ریو  قیمت کیا ریو  قیمت تندر 90  مشخصات تندر 90
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.