دنده مرده چیست؟

0

تعویض دنده کار چندان دشواری نیست اما رعایت نکردن برخی نکات باعث وارد کردن لطمه به سیستم فنی خودرو و جعبه دنده می‌شود.
جعبه دنده یکی از اجزای حیاتی و مهم هر خودرو است که دارای دو نوع دستی و اتوماتیک است. در خودروهای دنده اتوماتیک، سیستم کامپیوتری خودرو بسته به میزان فشار پای شما بر روی پدال تشخیص می‌دهد که چه موقع تعویض دنده صورت بگیرد اما در خودروهای دنده دستی باید یک سری قاعده برای تعویض دنده را رعایت کنید. یکی از این موارد پرهیز از دنده مرده است.

دنده مرده چیست دلایل خراب شدن گیربکس اتوماتیک آموزش تعمیر گیربکس آموزش تعویض روغن گیربکس اجرت تعمیر گیربکس اتوماتیک اجزای گیربکس 405 ایرادات شایع در گیربکس علت زوزه گیربکس دانستنی های فنی خودرو

هر خودرویی بر اساس آنچه که در دفترچه نوشته شده است، در محدوده خاصی از دور موتور دارای بیشترین نیروی گشتاور است و بهتر است تعویض دنده بر در محدوده ذکر شده در دفترچه انجام بگیرد.

معمولا توصیه می‌شود که تعویض دنده بین دور موتور ۳ تا ۴ هزار انجام بگیرد، که البته در هنگام قرارگیری خودرو در سربالایی باید این محدوده کمی بالاتر برود.

حال اگر در دور موتور پایین تر از حد استاندارد اقدام به تعویض دنده کنید، خودرو توانایی و نیروی لازم برای ادامه حرکت را ندارد که به آن “دنده مرده” می‌گوییم. هنگامی که دنده مرده می‌دهیم، شتاب خودرو به شدت کاهش پیدا می‌کند و به کندی شتاب می‌گیرد.

این کار موجب می‌شود تا خودرو زودتر از حد به تعمیرات نیاز پیدا کند و همچنین باعث روغن سوزی، خرابی رینگ و پیستون و همینطور خط افتادن دیواره بوش های سیلندر در خودرو می شود.

خودروکار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.