بازگشت تحریم خودروسازی ایران نزدیک است

0

 ایالات متحده آمریکا در حالی با اعلام دونالد ترامپ از برجام خارج شد که بر این اساس و طبق یک ضرب‌الاجل سه‌ماهه، خودروسازی ایران نیز تحریم خواهد شد.

خودروسازی ایران، تحریم‌های بین‌المللی را پیش‌تر تجربه کرده است و بسیار هم متضرر شده؛ اما نکته اینجا است که در آن دوران، صنعت خودرو در اولویت‌های انتهایی تحریم قرار داشت و حالا در صف اول قرار گرفته است. بنابر اخبار رسیده، پس از طی ضرب‌الاجل سه‌ماهه، ایالات‌متحده آمریکا تحریم علیه خودروسازی ایران را از سر خواهد گرفت. این تعجیل آمریکایی‌ها برای تحریم خودروسازی نشان می‌دهد آن‌ها دقیقا یکی از صنایع اصلی کشور را برای وارد کردن فشارهای اقتصادی هدف گرفته‌اند. به دو دلیل بسیار مهم، خودروسازی می‌تواند هدفی مناسب برای اعمال فشارهای اقتصادی ایالات‌ متحده آمریکا پس از خروج از برجام باشد.

اخبار مهم نتایج بعد از برجام اخبار سیاسی قرارداد پژو سیتروئن با ایران اخبار صنعت خودرو

دلیل اول به حجم سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت خودرو مربوط می‌شود؛ چراکه پس از توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام، چند قرارداد و تفاهم‌نامه همکاری مشترک در قالب سرمایه‌گذاری مستقیم میان خودروسازان خارجی با ایرانی‌ها منعقد شد؛ بنابراین دونالد ترامپ می‌خواهد اولین ضربه محکم را پس از خروج از برجام به یکی از اصلی‌ترین ستون‌های اقتصادی کشور وارد کند و مانع سرمایه‌گذاری در صنعت خودروی ایران شود. طبعا اگر ترامپ در این مسیر به توفیق برسد، یکی از اصلی‌ترین میوه‌های برجام یعنی حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت خودروی ایران، نرسیده خواهد افتاد.

نکته دوم به تأثیر غیر‌ قابل‌ انکار خودروسازی در رشد اقتصادی کشور و سهم آن در تولید ناخالص داخلی مربوط می‌شود. بر کسی پوشیده نیست که صنعت خودرو نقشی بسیار مهم و اساسی در رشد اقتصادی کشور طی چند سال گذشته داشته است و این موضوع اتفاقا پس از توافق هسته‌ای، خود را نشان داد. حالا اگر قرار بر بازگشت تحریم‌ها و همنوا شدن اروپایی‌ها با ترامپ باشد، نه‌تنها خودروسازی رشدی به خود نخواهد دید، بلکه هیچ بعید نیست به شرایط دوران تحریم بازگردد

منبع: زومیت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.