دلیل شنیده شدن صداهای غیر عادی از موتور چیست؟ (۲)

0

گاهی هنگام روشن بودن موتور خودرو صداهای اضافه و غیر عادی از آن شنیده می‌شود و از آنجا که پیشرانه در عملکرد خودرو تاثیر مستقیم دارد باید هرچه سریع‌تر نسبت به پیدا کردن نقص و برطرف کردن آن اقدام کرد.

آموزش عیب یابی ماشین صداهای غیرعادی موتور علت صدای سوپاپ پراید تشخیص صدای فیلر ماشین آموزش مکانیک و برق خودرو اطلاعات فنی خودرو

بشنیده شدن صداهای غیر عادی از پیشرانه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد:

شل بودن زنجیر موتور
در برخی‌ پیشرانه‌ها، برای باز و بسته شدن دقیق سوپاپ‌ها و تامین نیروی چرخش میل سوپاپ از میل لنگ، از تسمه تایم استفاده می‌شود و در بعضی از موتور‌ها نیز از زنجیر تایم که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. گاهی، شل شدن زنجیر تایم در اثر کارکرد نیز، صدایی ایجاد می‌کند که توسط مکانیک‌های ماهر به راحتی قابل تشخیص است. تنظیم یا تعویض این قطعه منجر به حذف صدای آن می‌شود.

خرابی دسته موتور‌ها
قطعه‌هایی که اصطلاحا به آنها دسته گفته می‌شود، با داشتن بخش لاستیکی در عین اینکه قسمت‌هایی مثل موتور و گیربکس و اتاق را در جای خود نگه می‌دارند، از لرزش آنها و انتقال این ارتعاش به دیگر بخش‌ها مثل شاسی و اتاق جلوگیری می‌کنند. خرابی و پارگی بخش لاستیکی باعث می‌شود تا این ارتعاش به خوبی کنترل نشود و در نتیجه موتور ‌حین کارکرد دچار لرزش شده و از این لرزش صدایی نیز تولید شود. با نگاه کردن به دسته موتور‌ها می‌توان سلامت آنها را تشخیص داد.

ضربه در موتور
وقتی جرقه قبل از بالا آمدن پیستون زده شود، پیستون درحین بالا آمدن با نیروی زیاد انفجار درون سیلندر مواجه می‌شود و این اختلال در زمان‌بندی باعث ایجاد صدای زیادی می‌شود که این امر برای موتور بسیار مضر بوده و باید به سرعت رفع عیب کرد. ضربه در موتور می‌تواند به خاطر گرم بودن بیش از حد موتور، تنظیم نبودن زمان جرقه، تایم‌بندی اشتباه حرکت پیستون و … باشد.

کمپرس سیلندر‌ها
گاهی سوختن واشر سر‌سیلندر در بین ۲ سیلندر مجاور هم، باعث می‌شود تا کمپرس یک‌ سیلندر در زمان جرقه به خانه بغلی سرایت کرده و جدا از کاهش قدرت موتور، ایجاد مشکلاتی دیگر بکند. این حالت با صدای خاصی همراه است که توسط افراد خبره به راحتی قابل تشخیص بوده و با تعویض واشر سر‌سیلندر رفع می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.