دلایل روشن شدن و چشمک زدن چراغ snow و sport گیربکس اتوماتیک پژو چیست؟

1

ضربه زدن گیربکس اتوماتیک ،روشن شدن چراغ snow و sport ،سلکتور گیربکس اتوماتیک ،خرابی شیر برقی گیربکس اتوماتیک ،مشکلات گیربکس اتوماتیک۲۰۶

دارندگان خودروهای ۲۰۶ اتوماتیک و ۲۰۷ با مشکلات متعددی مواجه می شوند که دلیل آن برایشان مشخص نیست و به همین علت متحمل مخارج زیادی برای رفع عیب گیربکس اتوماتیک آن می کنند و بهضا در نهایت نتیجه مطلوب حاصل نمی شود. در این مقاله قصد بررسی معایب شایع در این خودرو دا داریم.

 تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک  ایرادات گیربکس اتوماتیک  آموزش عیب یابی گیربکس اتومات  آموزش مکانیک و برق خودرو  آدرس تعمیرگاه های تهران  تعمیر گیربکس اتوماتیک  تعمیر معایب گیربکس اتوماتیک پژو 207  معایب گیربکس اتوماتیک پژو 206  معایب گیربکس اتوماتیک پژو 207  روشن شدن چراغ snow و sport  خرابی شیر برقی گیربکس اتوماتیک  مشکلات گیربکس اتوماتیک 206
روشن شدن نمایشگر S و * با صدای بوق اخطار، به معنی وجود اشکال در گیربکس است (نه لزوما فقط شیر برقی)، در اغلب مواقع یکی از موارد زیر علت آن هستند:

۱. ضعیف یا خراب شدن شیر برقی. که در این حالت گیربکس به دنده ۳ رفته و از آن خارج نمی شود، مگر با خاموش و روشن شدن خودرو. (به این دنده، دنده اضطراری می گویند).

۲. رسیدن شمارنده روغن گیربکس به حدی که باید تعویض شود (گیربکس اتوماتیک مجهز به شمارنده ای است که بسته به فشار وارده به گیربکس، استهلاک و زمان تعویض روغن آن را تعیین می کند)، که در این حالت عملکرد گیربکس عادی است، اما با خاموش روشن شدن خودرو، چراغ S و * خاموش نمی شوند.

۳. کمتر یا بیشتر شدن فشار روغن از محدوده تعیین شده.

۴. موارد دیگر نادر هستند:

– مسدود شدن مجرای گردش روغن گیربکس.

– نقص در تامین ولتاژ ECU.

– قطع شدن ارتباط کابل سریال ECU با پنل.

– پاک شدن برنامه تعریف پدال گاز،

– چرب شدن و یا کثیف شدن سوکت های ارتباطی بین اجزای گیربکس (ECU، گیربکس، سلکتور، لیور و … )

تشخیص قطعی و نهایی علت روشن شدن چراغ S و * از طریق دیاگ و بررسی خودرو از نزدیک مقدور خواهد بود.

ضربه زدن گیربکس هنگام تعویض دنده از ۱ به ۲ و یا از ۲ به ۳ (لقد زدن هنگام تعویض دنده)

گاز دادن نامنظم و نامتعادل توسط راننده می تواند بصورت مقطعی باعث بروز این مشکل شود. با توجه طرز کار گیربکس اتوماتیک (مقاله طرز کار گیربکس اتوماتیک) ECU گیربکس با دریافت اطلاعات از پدال گاز و نحوه گاز دادن راننده، فرمان لازم برای تعویض دنده ها را به شیرهای برقی و سایر قطعات ارسال می کند. وقتی راننده پدال گاز را بصورت غیر متعارف و غیر عادی فشار دهد (مثلا با پا روی پدال گاز بازی کند و آن را بصورت سریع کم و زیاد کند)، ECU تحلیل درستی از نوع گاز دادن راننده نخواهد داشت و در نتیجه فرمان تعویض دنده ها را بدرستی صادر نخواهد کرد و راننده هنگام تعویض دنده ها احساس ضربه می کند.

اما اگر ضربه زدن گیربکس در تعویض دنده ها بدلیل نقص فنی باشد، در اغلب مواقع، علت یکی از موارد زیر است:

۱- کم بودن سطح روغن گیربکس اتوماتیک

۲- خارج شدن تنظیمات گیربکس که در اثر موارد زیر ایجاد می شود:

  • رانندگی های مکرر در ترافیک در حالت D
  • افزایش دمای گیربکس و از بین رفتن خاصیت روغن آن (کارنکردن فن، گرفتگی مجرای گردش آب و …
  • ضعیف یا خراب شدن شیر برقی (سلونوئید)
  • فرار روغن از کلاچ ها (که در حرارت بالا اتفاق می افتد)

هرز گاز خوردن گیربکس در حالت D

در صورتیکه خودرو در حالت D (یا R و M) باشد و هرز گاز بخورد (به آن اندازه ای که گاز می خورد راه نرود)، علت آن احتمالا یکی از موارد زیر می تواند باشد:

  • گفتگی (رکیپ شدن) فیلتر روغن گیربکس. که در این حالت با خاموش و روشن کردن موتور، خودور مسافت کوتاهی را طی می کند ولی دوباره هرز گاز می خورد.
  • از بین رفتن باند یا کلاچ گیربکس، که در اثر استفاده نادرست از خودرو و یا استهلاک آن اتفاق می افتد.

عدم تغییر وضعیت دنده با جابجایی لیور (دسته دنده اتوماتیک)

در این حالت راننده لیور را در وضعیت D قرار می دهد، اما نمایشگر دنده و گیربکس فرمان را اجرا نمی کنند.

  • معمولا علت این موضوع خراب شدن سلکتور یا سوئیچ چند منظوره (Selector) گیربکس است که معمولا در اثر تماس با آب اتفاق می افتد (موتورشویی کارواش، هواگیری سیستم خنک کننده، تعویض آب رادیاتور و … ).
  • همچنین ممکن است یک یا چند پین از سوکت سلکتور در اثر کثیفی قطع شده باشند.

گیربکس با افزایش سرعت دنده را عوض نمی کند و در دنده ۱ باقی می ماند

عملکرد گیربکس اتوماتیک بشدت به دما حساس است، معمولا با بالاتر رفتن دمای روغن گیربکس از حد مجاز (۱۱۸ درجه سانتیگراد) این اتفاق می افتد که دلیل آن می توانند یکی از موارد زیر باشد:

۱- رانندگی در ترافیک سنگین و سر بالایی تند. که با خاموش کردن و خنک شدن موتور این موضوع رفع می شود.

۲- هر گونه نقص در سیستم خنک کننده موتور، یا کم شدن سطح مایع خنک کننده در مخزن رادیاتور، که باید هر چه سریعتر رفع شود، در غیر اینصورت آسیبهای شدیدی به موتور و گیربکس وارد می شود.

۳- ممکن است در اثر کیپ شدن صافی گیربکس (فیلتر گیربکس) گردش روغن در گیربکس مختل شده باشد و در نتیجه حرارت آن بالا برود، این مورد در کیلومترهای بیشتر از ۱۰۰ هزار اتفاق می افتد و البته بستگی به تعویض بموقع روغن و نوع رانندگی دارد. – اما اگر در موارد غیر از این حالتها چنین اتفاقی بیافتد، موضوع از طریق دیاگ و توسط کارشناس باید بررسی شود.

دو نوع خنک کننده (رادیاتور) برای گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ وجود دارد، نوع معمولی (مدلهای ۸۵ و قبل از آن)، و نوع پهن یا ضخیم (مدلهای بعد از ۸۶)، گرم شدن گیربکس اتوماتیک AL4 ، برای مدلهای ۸۶ به بعد کمتر اتفاق می افتد زیرا خنک کننده پهن، کارایی بهتری در کاهش دمای گیربکس دارد.

نوع و مقدار روغن گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ AL4 در زمان تعویض روغن گیربکس ۳ لیتر روغن تخلیه میشود ولی در زمان تعمیر گیربکس بدلیل تخلیه کامل ۶ لیتر روغن استفاده میشود و حتما باید از روغن مخصوص استفاده شود. زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ Al4 به گفته ایران خودرو این روغن نیاز به تعویض ندارد فقط باید بعد از ۶۰۰۰۰ کیلومتر مورد بازدید قرار گیرد و در صورت لزوم سر ریز شود… اما برای بالا بردن عمر گیربکس و قطعات مصرفی روغن گیربکس باید در ۳۵۰۰۰ کیلومتر به طور کامل تعویض شود و تعویض کیلومتر گیربکس با دستگاه دیاگ باید صفر شود.

عملکرد دنده ها در گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ AL4 و نوع اشکال در خودرو قلب گیربکسAL4 مکانیزم ان است این مکانیزم شامل دو زنجیره چرخدنده است که به شکل سیاره ای حرکت میکنند و با هم درگیر هستند (دائمی ) دو عدد کلاچ برای انتخاب یک یا چند عضو از زنجیره بکار میرود کلاچها از نوع چند صفحه ای بوده که به وسیله یک پیستون هیدرولیک و فنربرگشت کار می کنند, سه عدد ترمز برای متوقف کردن اجزاء مختلف زنجیره به کار میرود که دو عدد آن از نوع باندی و یک عدد از نوع صفحه ای می باشد که دیسکها خارجی ان در پوسته سمت ان ثابت شده و سمت دیگر ان توسط یک پیستون هیدرولیک که از واحد هیدرولیک فرمان می گیرد حرکت کرده و نوار را جمع می کند در نتیجه باعث ایستادن عضو در بر گیرنده اش می شود از انجا که روش به کار رفته در این سیستم باعث کاهش چشمگیر گشتاور مخالف می شود باعث کاهش چشمگیر سوخت و افزایش سرعت و قدرت می شود, زمانی که Asbestos (آزبست) صفحه ها و یا باندها خورده و یا در اثر بی روغنی بسوزد دنده در حالت D با تاخیر زیاد و یا تغییر دنده با دور بالاتر و با تغه انجام میشود که در این صورت گیربکس باید تعمیر شود پمپ روغن در گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ Al4 و نوع خرابی آن پمپ روغن پشت کانورتر قرار گرفته است و مدار هیدرولیک را تغذیه می کند این پمپ چرخشی حرکت خود را از طریق پروانه کانورتر می گیرد, روغن از فیلتر که در کف کارتر گیربکس قرار دارد کشیده میشود و به یک تعویض کننده آب روغن (رادیات روغن) فرستاده شده خنک می شود و سپس به قسمتهای دیگرمیرود, زمانی که روغن به پمپ نرسد (در اثر کیپ شدن صافی یا کم شدن روغن) دنده خورشیدی شروع به خورده شدن میکند و فشار پمپ کم میشود و باعث سوختن صفحه ها می شود عملکرد کار کانورتور و شکل خرابی آن در گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ AL4 کانورتور جای دیسک و کلاچ را گرفته و وظیفه آن افزایش تدریجی گشتاور در اغاز حرکت است, کانورتور از طریق ارتباط هیدرولیک حرکت موتور را به گیربکس منتقل می کند عملکرد آن بر اساس هیدرودینامیک مایعات می باشد.

کانورتور با روغن تحت فشار پمپ گیربکس پر شده است و شامل قسمت های زیر می باشد:

  • پمپ که به وسیله موتور به حرکت در می آید
  • توربین که در مقابل پمپ قرارگرفته است
  • یک راکتور ( واکنشگر , استاتور ) که به یک طرف آزادانه می چرخد

هنگام آغاز حرکت پمپ باعث حرکت دورانی در روغن می شود و روغن تحت اثر نیروی گریز از مرکز وارد توربین می شود که هنوز ساکن است در این حالت جریان روغن برگشتی از توربین بر خلاف چرخش پمپ است و نیرویی عکس نیروی پمپ و موتور اعمال می کند که برای جلوگیری از این موضوع استاتور که به یک طرف ازادانه میچرخد جریان روغن را هدایت می کند (مسیر برگشت روغن از توربین را می شکند) در اغاز حرکت پمپ روغن را به درون شیارها ( پره ها ) توربین می فرستد.

استاتور به دلیل اینکه نیروی وارده از روغن برگشتی بر پره های ان خلاف حرکتش میباشد ثابت می ماند و جریان روغن را شکسته و در جهت حرکت پمپ هدایت می کند این مرحله مرحله تبدیل نامیده می شود, توربین شتاب می گیرد و جهت جریان روغن عوض میشود وقتی سرعت توربین به سرعت پمپ برسد نیروی وارده به استاتور کم شده و مسیر روغن نیز مستقیم میشود در نتیجه استاتور هم به همراه پمپ به حرکت در امده تا مانع جریان روغن نشود این مرحله مرحله جفت شدن نامیده می شود, با این حال هنوز بین پمپ و توربین لغزندگی وجود دارد و انتقال نیرو به صورت کامل و صد درصد نمی باشد.

به همین دلیل در کانورتر از سیستمی استفاده کرده اند که پس از بالا رفتن دور و به منظور پائین آوردن مصرف سوخت توربین را با بدنه کانورتر یک پارچه کرده تا انتقال قدرت و سرعت به صد در صد برسد که به این عمل مرحله قفل شدن یا Lock OFF می گویند در صورت خرابی کانورتور مشکلات زیادی به وجود می آیند از جمله:

  • ضعیف شدن حرکت خودرو در کفی و در سربالایی
  • ایجاد صدا در خودرو -تغه زدن در حالت Drive که در این صورت گیربکس باید باز شود و کانورتور و صافی حتما تعویض شود
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. محمدرضا می گوید

    گیربکس ماشین من از حالت دی به دستی نمیره، میزنی رو دستی همون رو دی میمونه، بعدش چراغ برف و اسپرت باهم روشن میشه ی بوق میزنه، تابحال همچین چیزی اتفاق نیفتاده بود، تازه بردم روغن گیربکسش رو هم عوض کردم یعنی اینایی که گفتم بعد از تعویض روغن گیربکس بوجود اومده، چیکار کنم رفع اشکال بشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.